Anoniem kado
vrijdag 25 mei 2018 om 09:07
Vandaag na jaren meelezen toch maar eens een keer account aangemaakt omdat ik jullie hulp kan gebruiken.
Ik heb een vriendin die het niet zo breed heeft, alleenstaande moeder. Haar en mijn dochter zijn beste vriendinnen. Laatst heb ik via mp een andere fiets voor mijn dochter gekocht. Het vriendinnetje heeft ook nodig een nieuwe nodig maar geen geld. Nu heb ik dus op mp een fiets voor haar gekocht maar ik wil dit niet zo aan haar geven wetende dat ze dit niet aan gaat nemen of mij geld in de handen drukt dat ze zelf hard nodig heeft. Nu dacht ik dus ik parkeer de fiets voor haar deur en doe een briefje en sleutel in de bus met de mededeling dat dit een kado is. Zonder afzender. Is dit gek? Wat zouden jullie doen? Graag tips !
Ik heb een vriendin die het niet zo breed heeft, alleenstaande moeder. Haar en mijn dochter zijn beste vriendinnen. Laatst heb ik via mp een andere fiets voor mijn dochter gekocht. Het vriendinnetje heeft ook nodig een nieuwe nodig maar geen geld. Nu heb ik dus op mp een fiets voor haar gekocht maar ik wil dit niet zo aan haar geven wetende dat ze dit niet aan gaat nemen of mij geld in de handen drukt dat ze zelf hard nodig heeft. Nu dacht ik dus ik parkeer de fiets voor haar deur en doe een briefje en sleutel in de bus met de mededeling dat dit een kado is. Zonder afzender. Is dit gek? Wat zouden jullie doen? Graag tips !
vrijdag 25 mei 2018 om 10:30
Superlief van jou, TO! Het lastige van dit kado is m.i., dat het niet gegeven wordt met alleen het idee de ander blij te maken. Maar met een onderliggend motief: ongevraagde liefdadigheid. Dat stukje zou je graag willen wegpoetsen, zodat het toch een ‘gewoon’ kado is. En dat begrijpt iedereen hier prima. Lastige is dat dit bijna onmogelijk is. Je vriendin zal aanvoelen dat het om ongevraagde liefdadigheid gaat. En dat besef jij heel goed denk ik, vandaar het dilemma hoe je het kado kan geven.
Ik zou open kaart spelen. Haar de controle geven over de situatie (“ hoi Lies, ik heb zonder met je te overleggen een fietsje voor je meisje op de kop getikt. En ineens realiseer ik me hoe brutaal dat van me was, sorry. Ik wil hem je graag geven maar wil je ook geen vervelend gevoel geven dat ik je zomaar een fietsje opdring. Help...”). Goede kans dat ze jouw vervelende gevoel wegwuift, je gebaar heel lief vindt en het fietsje gewoon aanneemt. Ik zou dan ook niet beginnen over een tegenprestatie oid.
Of, ze zegt idd dat ze het vervelend vindt en hem niet wil. En dan zet je hem terug op marktplaats
Ik zou open kaart spelen. Haar de controle geven over de situatie (“ hoi Lies, ik heb zonder met je te overleggen een fietsje voor je meisje op de kop getikt. En ineens realiseer ik me hoe brutaal dat van me was, sorry. Ik wil hem je graag geven maar wil je ook geen vervelend gevoel geven dat ik je zomaar een fietsje opdring. Help...”). Goede kans dat ze jouw vervelende gevoel wegwuift, je gebaar heel lief vindt en het fietsje gewoon aanneemt. Ik zou dan ook niet beginnen over een tegenprestatie oid.
Of, ze zegt idd dat ze het vervelend vindt en hem niet wil. En dan zet je hem terug op marktplaats
vrijdag 25 mei 2018 om 10:38
Klopt helemaal! ik wil haar absoluut niet het idee geven dat ik bij haar aan liefdadigheid doe omdat Ik denk dat ze zielig zijn. Dat zijn ze absoluut niet ondanks de geldproblemen, Ik wil gewoon wat liefs voor het meisje doen omdat het een schat van een meid is en ze dit gewoon echt verdient. En ze het ook gewoon hard nodig heeft. Moeder is trouwens best een goede vriendin van me en heeft ook al een keer gezegd dat haar dochter echt een nieuwe fiets nodig heeft aangezien ze er behoorlijk uit gegroeid is. Ik ben alleen een beetje bang dat ze er echt perse geld voor wil geven en ik dan later een envelop met geld in de bus krijg. Dat wil ik absoluut niet!
vrijdag 25 mei 2018 om 10:59
Dat is dan aan haar! Zij vraagt niet om het fietsje en jij niet om geld. Jullie dringen elkaar dan allebei iets ongevraagd op. Staan jullie weer gelijkTweetie123 schreef: ↑25-05-2018 10:38Klopt helemaal! ik wil haar absoluut niet het idee geven dat ik bij haar aan liefdadigheid doe omdat Ik denk dat ze zielig zijn. Dat zijn ze absoluut niet ondanks de geldproblemen, Ik wil gewoon wat liefs voor het meisje doen omdat het een schat van een meid is en ze dit gewoon echt verdient. En ze het ook gewoon hard nodig heeft. Moeder is trouwens best een goede vriendin van me en heeft ook al een keer gezegd dat haar dochter echt een nieuwe fiets nodig heeft aangezien ze er behoorlijk uit gegroeid is. Ik ben alleen een beetje bang dat ze er echt perse geld voor wil geven en ik dan later een envelop met geld in de bus krijg. Dat wil ik absoluut niet!
Als ze komt, neem dan het envelopje aan. Dit kado is voor haar te groot om zomaar aan te nemen, echt. Ook al is het een tweedehandsje van Mp).
En voor jou is dit dan de les om het een volgende keer niet meer zo aan te pakken
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 11:03
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
10.81% gewijzigd
vrijdag 25 mei 2018 om 11:03
En als je nou klusjes verzint/ een klusjesbord maakt voor dochter van vriendin (of vriendin van dochter, kan ook
) elk klusje is een euro waard, voor tien euro kan ze de fiets kopen?
zoiets zeg maar: https://nl.pinterest.com/pin/292030357078309587/
vrijdag 25 mei 2018 om 11:05
Dus dan moet het meisje bij TO werken voor een fietsje waar haar moeder niet eens om gevraagd heeft?freya25 schreef: ↑25-05-2018 11:03En als je nou klusjes verzint/ een klusjesbord maakt voor dochter van vriendin (of vriendin van dochter, kan ook) elk klusje is een euro waard, voor tien euro kan ze de fiets kopen?
Ik zou de fiets niet aannemen en mijn vriendschap met TO nog een keer goed overdenken, om eerlijk te zijn..
vrijdag 25 mei 2018 om 11:12
Ik zou bij alles wat ik doe eerst met de moeder overleggen, of het nu zomaar geven is, tegenprestatie aanbieden is of een andere manier van geven is.*Labalade* schreef: ↑25-05-2018 11:05Dus dan moet het meisje bij TO werken voor een fietsje waar haar moeder niet eens om gevraagd heeft?
Ik zou de fiets niet aannemen en mijn vriendschap met TO nog een keer goed overdenken, om eerlijk te zijn..
Zelf zou ik allang bij mijn vriendin op de stoep gestaan hebben, het verhaal op tafel gegooid hebben en dan zouden we gelachen hebben om mijn impulsieve actie. Kind blij gemaakt hebben met de fiets en afgesproken hebben dat ik de volgende keer eerst ff app als ik weer zoiets bedenk. Maar mijn vriendin is niet heel gevoelig wat giften betreft, maar ken wel mensen aan wie je niet zomaar iets kan geven zonder dat ze zich minderwaardig voelen. En ik snap wel dat TO dat wil voorkomen.
vrijdag 25 mei 2018 om 11:13
Ik zou haar eerst polsen en haar vragen of ze een cadeau aan wil nemen.
Ik zou zeker geen anoniem cadeau voor de deur zetten (met een briefje toch?). Dan blijft ze zich toch afvragen wie de gever is en of ze de fiets had aangenomen als het van die griezel van twee blokken verder kwam.
Je moet echt weten van wie je iets krijgt en zelfs dan neem je niet van iedereen cadeaus aan.
Maar ik begrijp de behoefte wel om te helpen.
Ik zou zeker geen anoniem cadeau voor de deur zetten (met een briefje toch?). Dan blijft ze zich toch afvragen wie de gever is en of ze de fiets had aangenomen als het van die griezel van twee blokken verder kwam.
Je moet echt weten van wie je iets krijgt en zelfs dan neem je niet van iedereen cadeaus aan.
Maar ik begrijp de behoefte wel om te helpen.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 25-05-2018 11:25
71.60% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
vrijdag 25 mei 2018 om 11:16
Eens met het eerste wat je zegt. Helaas is TO daar al voorbij. En ik denk ook dat deze vriendin van TO wat gevoelig is. Anders had TO haar allang gewoon aangesproken met het fietsje onder haar arm? Om sommige mensen moet je nu eenmaal een beetje heen trippelen...freya25 schreef: ↑25-05-2018 11:12Ik zou bij alles wat ik doe eerst met de moeder overleggen, of het nu zomaar geven is, tegenprestatie aanbieden is of een andere manier van geven is.
Zelf zou ik allang bij mijn vriendin op de stoep gestaan hebben, het verhaal op tafel gegooid hebben en dan zouden we gelachen hebben om mijn impulsieve actie. Kind blij gemaakt hebben met de fiets en afgesproken hebben dat ik de volgende keer eerst ff app als ik weer zoiets bedenk. Maar mijn vriendin is niet heel gevoelig wat giften betreft, maar ken wel mensen aan wie je niet zomaar iets kan geven zonder dat ze zich minderwaardig voelen. En ik snap wel dat TO dat wil voorkomen.
vrijdag 25 mei 2018 om 11:18
Nou zeg... iemand wilt iets ontzettend lief voor je doen en dat zou jij een reden vinden om de vriendschap eventueel stop te zetten? Wat gek.*Labalade* schreef: ↑25-05-2018 11:05Dus dan moet het meisje bij TO werken voor een fietsje waar haar moeder niet eens om gevraagd heeft?
Ik heb zelf ooit financieel in de rats gezeten en dit had ik echt ontzettend lief gevonden. Mensen steunen zoveel goede doelen en dat is geen probleem. Waarom mogen mensen dit dan niet op deze manier doen? Een goed doel dichterbij de deur als het ware.
Toegegeven, ik zou me wat bezwaard voelen omdat je voor zoiets lief graag iets wilt terug doen. Maar als je merkt dat iets echt met veel liefde en de beste bedoelingen aangeboden wordt zou ik ook niet ondankbaar zijn en het weigeren. Ik zou me dan voornemen om in financieel betere tijden iets terug te doen of te helpen met iets (verhuizen ofzo, babysitten,...) Of meteen aan hen denken als ik zelf iets weg doe.
Dit is wel op voorwaarde dat het om een uitzonderlijke gift gaat. Als ik regelmatig iets aangeboden krijg zou ik me wel ongemakkelijk gaan voelen.
vrijdag 25 mei 2018 om 11:19
Ik heb aan de andere kant van het verhaal gezeten; vriendin kreeg altijd fietsen voor haar kind van een collega, haar kind is net iets groter dan het mijne, dus soms geeft ze mij een fiets door waar haar kind te groot voor is geworden. Ik heb me daar echt nooit opgelaten over gevoeld.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 25 mei 2018 om 11:23
Nee. Het feit dat iemand mijn dochter ongevraagd voor haar zou willen laten werken, voor een kado waar niet eens om is gevraagd door dochter of mijzelf. Dat zou ik uitermate brutaal vinden. (“Ik heb een kado voor je dochter. Maar als ze het wil hebben dan moet ze wel eerst tien euro bij mij verdienen. Hier is een klusjesbord”).Bearnaise schreef: ↑25-05-2018 11:18Nou zeg... iemand wilt iets ontzettend lief voor je doen en dat zou jij een reden vinden om de vriendschap eventueel stop te zetten? Wat gek.
Ik heb zelf ooit financieel in de rats gezeten en dit had ik echt ontzettend lief gevonden. Mensen steunen zoveel goede doelen en dat is geen probleem. Waarom mogen mensen dit dan niet op deze manier doen? Een goed doel dichterbij de deur als het ware.
Toegegeven, ik zou me wat bezwaard voelen omdat je voor zoiets lief graag iets wilt terug doen. Maar als je merkt dat iets echt met veel liefde en de beste bedoelingen aangeboden wordt zou ik ook niet ondankbaar zijn en het weigeren. Ik zou me dan voornemen om in financieel betere tijden iets terug te doen of te helpen met iets (verhuizen ofzo, babysitten,...) Of meteen aan hen denken als ik zelf iets weg doe.
Dit is wel op voorwaarde dat het om een uitzonderlijke gift gaat. Als ik regelmatig iets aangeboden krijg zou ik me wel ongemakkelijk gaan voelen.
Hoe zou jij dat ervaren?
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 11:24
0.14% gewijzigd
vrijdag 25 mei 2018 om 11:24
vrijdag 25 mei 2018 om 11:25
Ik zou dit ook doen. Gewoon zeggen dat je hem op Marktplaats tegenkwam en hem graag cadeau wil doen en het daarbij laten.pearle schreef: ↑25-05-2018 10:05Ik zou gewoon zeggen: ik heb voor mijn dochter een mooie 2e handsfiets op Marktplaats gekocht, en toen kwam ik er nog een tegen.
Ik dacht gelijk aan jouw dochter, die had toch ook een andere nodig? heb hem voor haar gekocht, gewoon als cadeautje.
Kunnen ze lekker samen op 2 goede fietsen naar school
Als vriendin zou ik het pas erg vinden als er tegen me gelogen wordt om "mijn ego niet te kwetsen".
vrijdag 25 mei 2018 om 11:27
Oh en dit. Je kunt in een goede vriendschap toch open zijn over je intenties?*Labalade* schreef: ↑25-05-2018 10:30Superlief van jou, TO! Het lastige van dit kado is m.i., dat het niet gegeven wordt met alleen het idee de ander blij te maken. Maar met een onderliggend motief: ongevraagde liefdadigheid. Dat stukje zou je graag willen wegpoetsen, zodat het toch een ‘gewoon’ kado is. En dat begrijpt iedereen hier prima. Lastige is dat dit bijna onmogelijk is. Je vriendin zal aanvoelen dat het om ongevraagde liefdadigheid gaat. En dat besef jij heel goed denk ik, vandaar het dilemma hoe je het kado kan geven.
Of, ze zegt idd dat ze het vervelend vindt en hem niet wil. En dan zet je hem terug op marktplaats![]()
vrijdag 25 mei 2018 om 11:29
vrijdag 25 mei 2018 om 11:31
Eens met labalade. Zij vraagt er niet om en kan zelf ok verzinnen dat je dit voor hen doet omdat ze het niet breed hebben. Want voor andere vriendinnen van je dochter koop je ook niet zomaar een fiets.
Ik kan me heel goed voorstellen dat ze daar gewoon iets voor terug geeft; geld of een kleinigheidje. Juist om de vriendschap niet scheef te laten lopen is het belangrijk om dat ook aan te nemen. Zo houdt je het gelijkwaardig.
Wel heel lief gedacht van je! Maar anoniem neerzetten lijkt me niet handig.
Ik kan me heel goed voorstellen dat ze daar gewoon iets voor terug geeft; geld of een kleinigheidje. Juist om de vriendschap niet scheef te laten lopen is het belangrijk om dat ook aan te nemen. Zo houdt je het gelijkwaardig.
Wel heel lief gedacht van je! Maar anoniem neerzetten lijkt me niet handig.
vrijdag 25 mei 2018 om 11:32
In het geval van TO zou ik het initiatief hiervoor wel bij de vriendin laten. TO verwacht een envelopje. Dus mogelijk doet vriendin niet aan wederdiensten ofzo. Maar goed dat weet ik niet hoor, dat vul ik in ^^.
Zelf gaat het met mijn vriendinnen altijd over en weer, met spullen lenen/geven of kledingtasjes of oppassen. Gewoon ‘dank je wel!’ is eigenlijk altijd genoeg. Denk ik, haha. Misschien heb ik wel allemaal boze vriendinnen zonder dat ik het weet
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 11:35
4.76% gewijzigd
vrijdag 25 mei 2018 om 11:33
Bedankt voor alle reacties en goede ideeën.
Gelukkig heb ik eerst even gepolst voordat ik mijn plan in werking heb gezet
ik ga morgen gewoon even langs met de fiets op een tijdstip dat haar dochter er even niet is. Ik zeg haar dat ik de fiets toevallig tegenkwam op mp en hem voor haar gehaald heb. Ik zeg er niet bij dat ik er geld voor heb betaald maar gewoon dat hij gratis was
Kan ze zelf kijken hoe en wanneer ze de fiets aan dochter geeft.
Gelukkig heb ik eerst even gepolst voordat ik mijn plan in werking heb gezet
Kan ze zelf kijken hoe en wanneer ze de fiets aan dochter geeft.
vrijdag 25 mei 2018 om 11:33
ik vind een fiets voor haar kopen, echt (hoe lief bedoeld ook) heel paternalistisch.
Stuur haar anoniem af en toe een bedrag (enveloppe in de bus, kaartje erbij zonder naam). Dan kan ze zelf bepalen of ze NU een fiets nodig hebben of dat ze liever de groenteman betaalt.
In mijn vriendenkring doen we dat in 2 varianten.
1. een tante krijgt anoniem geld toegestopt. Via de post, maar ook door soms een enveloppe in haar tas te stoppen.
2. bij een vriend (door tijdelijke schrijnende problemen) heeft zijn broer initiatief genomen. Deel van de vriendenkring (wij weten niet van elkaar wie wel/niet) maakt maandelijks bedrag over naar rekening van broer, die geeft het hele bedrag aan de vriend van ons.
Juist door het anonieme kan iemand zelf bepalen hoe het geld wordt uitgegeven en ook zonder schuldgevoel een fles wijn kopen of op vakantie gaan oid (wat door geldschieters ook als luxe kan worden gezien).
Stuur haar anoniem af en toe een bedrag (enveloppe in de bus, kaartje erbij zonder naam). Dan kan ze zelf bepalen of ze NU een fiets nodig hebben of dat ze liever de groenteman betaalt.
In mijn vriendenkring doen we dat in 2 varianten.
1. een tante krijgt anoniem geld toegestopt. Via de post, maar ook door soms een enveloppe in haar tas te stoppen.
2. bij een vriend (door tijdelijke schrijnende problemen) heeft zijn broer initiatief genomen. Deel van de vriendenkring (wij weten niet van elkaar wie wel/niet) maakt maandelijks bedrag over naar rekening van broer, die geeft het hele bedrag aan de vriend van ons.
Juist door het anonieme kan iemand zelf bepalen hoe het geld wordt uitgegeven en ook zonder schuldgevoel een fles wijn kopen of op vakantie gaan oid (wat door geldschieters ook als luxe kan worden gezien).
vrijdag 25 mei 2018 om 11:35
Dit is ook een mooie. En anders alvast voor verjaardag als je vriendin het moeilijk vind om aan te nemen. Zoiets?pearle schreef: ↑25-05-2018 10:05Ik zou een fiets met een kaartje eraan voor mijn deur niet fijn vinden. Je wilt toch weten door wie de fiets werd gegeven.
Ik zou gewoon zeggen: ik heb voor mijn dochter een mooie 2e handsfiets op Marktplaats gekocht, en toen kwam ik er nog een tegen.
Ik dacht gelijk aan jouw dochter, die had toch ook een andere nodig? heb hem voor haar gekocht, gewoon als cadeautje.
Kunnen ze lekker samen op 2 goede fietsen naar school