Op de pot
zaterdag 26 mei 2018 om 19:34
Mijn kind is 2,2 jaar. Vandaag voor het eerst de hele dag de luier uitgelaten want daar was het weer voor en de hele dag thuis. Potje in de tuin en paar keer erop gezet. Hij heeft een paar keer in de tuin geplast en een keer op de tegels gepoept. Hij laat het lopen en heeft het zelf niet echt in de gaten. Hij roept me wel als hij heeft geplast. Ik zet hem dan gauw op het potje of als ik hef zie maar dan komt er niks (meer). Ik verwacht ook niet dat het meteen lukt. Kan ik nog iets meer doen?
zaterdag 26 mei 2018 om 21:13
zaterdag 26 mei 2018 om 21:13
zaterdag 26 mei 2018 om 21:15
Zindelijk worden ze door het signaal te voelen, dat verschilt gewoon per kind. Heb je wel een idee hoe dat precies werkt qua ontwikkeling van kinderen?
Ze worden niet zindelijk door ze elk uur boven een potje te houden op een bepaalde leeftijd.
En de meeste kindjes zijn ruim voor school gewoon zindelijk, dus wat is het probleem?
zaterdag 26 mei 2018 om 21:16
Dat zeg ik dus. Ik heb niet besloten ‘wanneer ik mijn kind zindelijk wilde maken’, mijn kind was op een dag gewoon zindelijk. Bij sommigen is dat met 1,5 en bij anderen met 4 pas. Ik vind 2,5 ook niet raar, maar ik geloof dus niet in trainen.Xanthan schreef: ↑26-05-2018 21:12De meeste kindjes van 2 voelen het prima aan als je ze een dagje zonder luier laat lopen en ze laat zien hoe het eruit komt op de wc.
Maakt verder niet uit hoor, ieder moet zelf weten wanneer ze haar kind zindelijk wil maken maar ik verbaas me een beetje over de ontmoedigende reacties op TO. 2,5 is echt niet vroeg of raar.
zaterdag 26 mei 2018 om 21:17
Ah, familie van Pejeka?LoveDobby schreef: ↑26-05-2018 20:52Een week volhouden, dan is hij zindelijk, ook met 2,2 jaar. Alle 3 mijn kinderen waren op deze leeftijd droog overdag. Eerste paar dagen loop je alleen te ruimen, maar na een week hebben ze het door. (Gold ook voor neefjes en nichtjes, dus was niet gewoon geluk hebben.)
Kinderen worden tegenwoordig veel te lang in de luiers gehouden, komt in mijn ogen, vooral omdat ouders niet meer de tijd hebben, omdat ze werken,maar als je wil, valt het echt te trainen.
Ouders kunnen tegenwoordig allebei werken omdat door voortschrijdend inzicht duidelijk is geworden dat zindelijk maken eigenlijk een fluitje van een cent is als je wacht tot het kind eraan toe is.
Dan kun je dat 'eerste paar dagen loop je te ruimen' gewoon overslaan.
Wel zo prettig.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 26 mei 2018 om 21:22
Een keer in een tijdschrift op een leestafel, ging over zindelijkheid. Een argument was dat ze dan nog niet in de nee fase zitten en nieuwsgierig en ontvankelijker voor dingen leren ofzoiets.
zaterdag 26 mei 2018 om 21:27
Hoe doe jij dat? Ik heb het nu een dag gedaan omdat het weer het toeliet en we hele dag thuiswaren. Buiten maken ongelukjes niet uit. Binnen vind ik dat een stukje lastiger met bank/kleed. Dinsdag gaat hij naar de opvang ik neem aan dat ze daar hem niet zonder luier laten. Is een dag terug in de luiers dan weer dat het verpest wordt of kan dat tussendoor? En als je weg moet dan wel weer luier aan of de ongelukjes gewoon accepteren?
zaterdag 26 mei 2018 om 21:28
De mijne met net 2 jaar, maar ik bedoel met deze methode, zodra er de tijd voor genomen werd. De gene die het laatst was denk ik rond 2,5.
Such a beautiful place to be with Friends.
zaterdag 26 mei 2018 om 21:32
Mijn zoon is al wat ouder en voelt het meestal wel aan komen. Met het mooie weer zijn we vooral buiten en zonder luier mag hij niet op de bank, dat weet hij:)Bloemetjefresia schreef: ↑26-05-2018 21:27Hoe doe jij dat? Ik heb het nu een dag gedaan omdat het weer het toeliet en we hele dag thuiswaren. Buiten maken ongelukjes niet uit. Binnen vind ik dat een stukje lastiger met bank/kleed. Dinsdag gaat hij naar de opvang ik neem aan dat ze daar hem niet zonder luier laten. Is een dag terug in de luiers dan weer dat het verpest wordt of kan dat tussendoor? En als je weg moet dan wel weer luier aan of de ongelukjes gewoon accepteren?
In de auto doen we hem meestal wel een luier aan, want ik wil niet per ongeluk een natte autostoel. Gaat prima. Niet verwarrend en niets verpest. Merk dat zijn nachtluiers ook minder vol zijn.
Maar ik dek dus dat je kind er wel aan toe moet zijn.
zaterdag 26 mei 2018 om 21:55
Mee eens dat trainen maar beperkt werkt. Geloof ook niet zo in volgens een boekje bepalen wanneer een kind ergens aan toe moet zijn. Mijn dochter was met ruim 3 zindelijk. Wilde niks van het potje weten. Met een ander wc bril wel. Maar of het daaraan gelegen heeft weet ik niet. Het was alsof ze besloot klaar te zijn met natte luiers. Van het ene op het andere moment zindelijk. In de eerste week nog een enkel ongelukje maar daarna niet meer. Ik geloof eigenlijk meer in je kind volgen. En of 3 dan laat is, geen idee. Maar het ging zo soepel zonder theorie of training of wat dan ook.
zaterdag 26 mei 2018 om 23:23
Lucifer2018 schreef: ↑26-05-2018 21:15Zindelijk worden ze door het signaal te voelen, dat verschilt gewoon per kind. Heb je wel een idee hoe dat precies werkt qua ontwikkeling van kinderen?
Ze worden niet zindelijk door ze elk uur boven een potje te houden op een bepaalde leeftijd.
Nee daar weet ik niks van..
zondag 27 mei 2018 om 00:12
Ik snap dat rigoreuze trainen niet. Hier stiefkinderen waarbij ook zo spastisch over plassen gedaan is en nog wordt gedaan en die kinderen moeten wel 10 keer per dag naar de wc, gewoon een overactieve blaas imo. Soms gaan ze, gaan we 10 min later weg en ‘moeten’ ze alweer, is gewoon godsonmogelijk natuurlijk, maar is puur getraind. Toevallig laatst een artikel gelezen van een arts die ook aangaf hoeveel problemen dat kan opleveren, ook op latere leeftijd (vroegtijdige incontinentie).
Ik heb zelf nooit getraind, zoon deed het gewoon, met net 3 jaar. Direct dag en nacht zindelijk, met sporadisch een nat bed. Plassen doe je wanneer je moet en niet op commando. Ik verplicht zoon bijvoorbeeld ook niet te plassen wanneer we een uur in de auto gaan. Moet hij onderweg dan stoppen we, maar ook dan vraag ik wel eens of hij het nog 10 min op kan houden en dat lukt dan prima. De anderen is 1 groot geklaag na een half uur auto want ze houden het zogenaamd niet meer...
Ik heb zelf nooit getraind, zoon deed het gewoon, met net 3 jaar. Direct dag en nacht zindelijk, met sporadisch een nat bed. Plassen doe je wanneer je moet en niet op commando. Ik verplicht zoon bijvoorbeeld ook niet te plassen wanneer we een uur in de auto gaan. Moet hij onderweg dan stoppen we, maar ook dan vraag ik wel eens of hij het nog 10 min op kan houden en dat lukt dan prima. De anderen is 1 groot geklaag na een half uur auto want ze houden het zogenaamd niet meer...
zondag 27 mei 2018 om 06:46
zondag 27 mei 2018 om 08:25
Precies wat ik eerder zei hoor. . Kan je wel zo'n rare hamersmiley posten. Maar lezen is blijkbaar erg moeilijk op de late avond.Xanthan schreef: ↑26-05-2018 23:23Nee daar weet ik niks van..Het verschilt per kind maar tegenwoordig gaan ouders het vaak pas proberen als het kind ruim 3 is en in volzinnen kan aangeven dat het over 5 minuten wil poepen... kinderen geven het vaak al veel eerder aan op allerlei manieren, maar je moet het wel opmerken en af en toe eens uitproberen. Als je dat wil natuurlijk.
En als ze dan alles zo laten lopen en gaan peopen op de stoep en overal plas laten lopen zijn ze dus nog niet zo ver. Daar helpt trainen dus niets bij. Kan je beter over een tijdje het weer eens opnieuw proberen. En 2 is gewoon nog jong.
zondag 27 mei 2018 om 11:09
Ik vind het wel interessant en logisch wat je zegt. Heb je toevallig en link van dat artikel dat je noemt?Amaqanda schreef: ↑27-05-2018 00:12Ik snap dat rigoreuze trainen niet. Hier stiefkinderen waarbij ook zo spastisch over plassen gedaan is en nog wordt gedaan en die kinderen moeten wel 10 keer per dag naar de wc, gewoon een overactieve blaas imo. Soms gaan ze, gaan we 10 min later weg en ‘moeten’ ze alweer, is gewoon godsonmogelijk natuurlijk, maar is puur getraind. Toevallig laatst een artikel gelezen van een arts die ook aangaf hoeveel problemen dat kan opleveren, ook op latere leeftijd (vroegtijdige incontinentie).
zondag 27 mei 2018 om 11:25
Hier was zoontje rond 2,5 overdag zindelijk. Ik denk dat veel kinderen rond die leeftijd wel het signaal gaan herkennen dat ze moeten plassen, maar niet altijd actie hierop ondernemen. Zoontje vergat bijvoorbeeld ook wel eens aan te geven dat ie moest, omdat ie dan zo druk in zijn spel zat. Als de blaas nog zo klein is kan het dan in een paar minuten van "ik moet plassen" naar overstroming gaan. Daarom heb ik hem in het begin sowieso elk uur op het potje laten gaan, zodat zijn blaas niet té vol kon raken.
Na een tijdje begon hij het zelf ook sneller te herkennen en ging dan zelf naar het potje / toilet toe zonder dat ik hem hoefde aan te sporen.
Rond zijn 3e verjaardag was hij 's nachts ook zindelijk, dit hebben we niet echt getraind. Hij had op een gegeven moment opeens elke nacht een droge luier. Dus toen zijn we gestopt om hem 's nachts een luier om te doen. Dat was dus echt een makkie voor ons.
Na een tijdje begon hij het zelf ook sneller te herkennen en ging dan zelf naar het potje / toilet toe zonder dat ik hem hoefde aan te sporen.
Rond zijn 3e verjaardag was hij 's nachts ook zindelijk, dit hebben we niet echt getraind. Hij had op een gegeven moment opeens elke nacht een droge luier. Dus toen zijn we gestopt om hem 's nachts een luier om te doen. Dat was dus echt een makkie voor ons.
zondag 27 mei 2018 om 11:47
In België gaan kinderen naar school vanaf 2,5 jaar en dan wordt er ook verwacht dat ze zindelijk zijn. Het beleid verschilt naargelang de school, maar op de school van mijn kinderen mochten ze niet met luier naar school.
Kindjes die nog niet zindelijk zijn, zijn op 2 weken training op school en thuis meestal wel zindelijk, af en toe een ongelukje is niet erg. Een kind van 3 jaar dat nog luiers draagt, wordt bij ons in België raar gevonden.
Wij beginnen rond 2 jaar met oefenen en dat gaat niet vanzelf. Dat is een paar weken doorzetten en meestal lukt het dan wel.
Ik zeg niet dat het bij ons beter is. Het kan gewoon niet anders. Voordeel is wel dat we vroeger van de luiers verlost zijn en daar ook flink op besparen dus.
Mensen die niet geloven in trainen en forceren, in België doen we dat dus wel vaker en dat lukt ook vaak (niet altijd, maar dat zijn uitzonderingen).
Kindjes die nog niet zindelijk zijn, zijn op 2 weken training op school en thuis meestal wel zindelijk, af en toe een ongelukje is niet erg. Een kind van 3 jaar dat nog luiers draagt, wordt bij ons in België raar gevonden.
Wij beginnen rond 2 jaar met oefenen en dat gaat niet vanzelf. Dat is een paar weken doorzetten en meestal lukt het dan wel.
Ik zeg niet dat het bij ons beter is. Het kan gewoon niet anders. Voordeel is wel dat we vroeger van de luiers verlost zijn en daar ook flink op besparen dus.
Mensen die niet geloven in trainen en forceren, in België doen we dat dus wel vaker en dat lukt ook vaak (niet altijd, maar dat zijn uitzonderingen).
zondag 27 mei 2018 om 13:35
Veel zaken leren kinderen op een bepaald moment vrij makkelijk, terwijl dat op een ander moment veel lastiger is. Gevoelige periodes enzo.snorriemorrie schreef: ↑27-05-2018 11:54Ik snap sowieso niet waarom het als trainen en forceren wordt gezien. Alles wat een kind moet leren kun je dan wel forceren of trainen noemen....
Als je je kind zindelijk wilt maken buiten de 'gevoelige' periode zal er veel meer trainen en forceren aan te pas komen.
En dat geldt voor heel veel zaken.
zondag 27 mei 2018 om 15:12
Solomio schreef: ↑27-05-2018 13:35Veel zaken leren kinderen op een bepaald moment vrij makkelijk, terwijl dat op een ander moment veel lastiger is. Gevoelige periodes enzo.
Als je je kind zindelijk wilt maken buiten de 'gevoelige' periode zal er veel meer trainen en forceren aan te pas komen.
En dat geldt voor heel veel zaken.
Dan vind ik het wel apart dat kinderen vroeger bijna allemaal zindelijk waren tussen 2 en 3 jaar, en dat het tegenwoordig opeens tussen de 3 en 4 jaar is. En toevallig ook dat dat die gevoelige periode nét is opgeschoven op het moment dat er super-absorberende luiers werden uitgevonden.
zondag 27 mei 2018 om 16:14
De gevoelige periode is niet opgeschoven, gok ik, maar vroeger werden kinderen al van heel kleins af aan een aantal keren per dag op het potje gezet. Veel meer training dus.snorriemorrie schreef: ↑27-05-2018 15:12Dan vind ik het wel apart dat kinderen vroeger bijna allemaal zindelijk waren tussen 2 en 3 jaar, en dat het tegenwoordig opeens tussen de 3 en 4 jaar is. En toevallig ook dat dat die gevoelige periode nét is opgeschoven op het moment dat er super-absorberende luiers werden uitgevonden.![]()
Dat kan en dat werkt, maar ik, als gemakzuchtige moeder (en velen met mij) wachtte liever een jaartje langer zodat het vrijwel vanzelf ging.