Op de pot

26-05-2018 19:34 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is 2,2 jaar. Vandaag voor het eerst de hele dag de luier uitgelaten want daar was het weer voor en de hele dag thuis. Potje in de tuin en paar keer erop gezet. Hij heeft een paar keer in de tuin geplast en een keer op de tegels gepoept. Hij laat het lopen en heeft het zelf niet echt in de gaten. Hij roept me wel als hij heeft geplast. Ik zet hem dan gauw op het potje of als ik hef zie maar dan komt er niks (meer). Ik verwacht ook niet dat het meteen lukt. Kan ik nog iets meer doen?
Solomio schreef:
27-05-2018 16:14
De gevoelige periode is niet opgeschoven, gok ik, maar vroeger werden kinderen al van heel kleins af aan een aantal keren per dag op het potje gezet. Veel meer training dus.
Dat kan en dat werkt, maar ik, als gemakzuchtige moeder (en velen met mij) wachtte liever een jaartje langer zodat het vrijwel vanzelf ging.
Aan de ene kant snap ik dat, het kost idd wat tijd om hem vroeg zindelijk te krijgen. Echter heb ik die tijd allang weer terugverdiend in het niet meer hoeven verschonen van ons zoontje.

Iedereen moet het lekker zo doen zoals ie wil,maar zeggen dat een kindje niet zindelijk kan worden omdat ie niet in zijn 'gevoelige periode' zit, dat klopt dus niet helemaal. Het kán wel, alleen het kost meer moeite. En dat willen veel mensen niet. Prima, maar dat is natuurlijk wel iets anders dan zeggen dat het niet kan.
snorriemorrie schreef:
27-05-2018 16:36
Aan de ene kant snap ik dat, het kost idd wat tijd om hem vroeg zindelijk te krijgen. Echter heb ik die tijd allang weer terugverdiend in het niet meer hoeven verschonen van ons zoontje.

Iedereen moet het lekker zo doen zoals ie wil,maar zeggen dat een kindje niet zindelijk kan worden omdat ie niet in zijn 'gevoelige periode' zit, dat klopt dus niet helemaal. Het kán wel, alleen het kost meer moeite. En dat willen veel mensen niet. Prima, maar dat is natuurlijk wel iets anders dan zeggen dat het niet kan.
Ik zeg nergens dat het niet kan buiten de gevoelige periode, juist het tegendeel.
Ik zeg exact wat jij zegt.
Alleen kies ik ervoor om de dingen die 'vanzelf' komen gewoon te laten wachten totdat de tijd daar is.

Maar buiten die gevoelige periodes zijn er natuurlijk ook aanwijzingen dat een kind het wel kan leren met meer moeite.
En er zijn periodes dat het niet kan, hoe veel moeite je er ook in stopt.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Wie heeft het over rigoreus trainen? Of uberhaupt trainen?? Een kind van 2,5 hoef je net zo min te trainen als een kind van 3,5...
de 3-dagen methode is ook geen training! Het is alleen 3 volle dagen er constant aandacht aan besteden (maar ja wie heeft de tijd?).

Het is simpelweg kijken of je kind signalen geeft of het er aan toe is, dan je kind 3 dagen zonder luier laten lopen, wijzen waar het potje is, uitleggen wat de bedoeling is en heeel goed opletten of kind signalen geeft dat het moet. Dan als de wiedeweerga naar het potje begeleiden (of potje naar kind brengen). En dan keihard juichen als plasje het potje raakt. De moeite zit alleen aan de kant van de ouders, je moet je kind goed kennen en heel goed opletten dat je geen signalen mist en steeds dat potje in de buurt houden. Dat kwartje van plasje=potje valt op dag 1 of 2 bij het kind.

De eerste keer zijn ze misschien op weg naar het potje maar halen ze het niet en met poepen kan het wat langer duren voor ze het doen maar verder gaat het gewoon vanzelf als dat kwartje gevallen is. Daarna is het niet anders dan met een 3,5 jarige. Wat nou trainen?

Maar ouders denken tegenwoordig dat een kind er met 3 pas ‘aan toe is’. In veel gevallen snappen ze het ook prima, zonder trainen, met 2.

Als het kind het na dag 2 nog niet begrijpt en je hebt zelf echt vol je aandacht erop gehad, dan kan je zeggen dat je kind er niet klaar voor is. Alleen een potje neerzetten en vervolgens tv gaan kijken of de luier weer aandoen om de deur uit te gaan werkt niet nee, dan ben je heel lang bezig. 3 dagen volle aandacht van de ouders, dat vind ik geen moeizame training ofzo.
Xanthan schreef:
27-05-2018 20:59
Wie heeft het over rigoreus trainen? Of uberhaupt trainen?? Een kind van 2,5 hoef je net zo min te trainen als een kind van 3,5...
de 3-dagen methode is ook geen training! Het is alleen 3 volle dagen er constant aandacht aan besteden (maar ja wie heeft de tijd?).

Het is simpelweg kijken of je kind signalen geeft of het er aan toe is, dan je kind 3 dagen zonder luier laten lopen, wijzen waar het potje is, uitleggen wat de bedoeling is en heeel goed opletten of kind signalen geeft dat het moet. Dan als de wiedeweerga naar het potje begeleiden (of potje naar kind brengen). En dan keihard juichen als plasje het potje raakt. De moeite zit alleen aan de kant van de ouders, je moet je kind goed kennen en heel goed opletten dat je geen signalen mist en steeds dat potje in de buurt houden. Dat kwartje van plasje=potje valt op dag 1 of 2 bij het kind.

De eerste keer zijn ze misschien op weg naar het potje maar halen ze het niet en met poepen kan het wat langer duren voor ze het doen maar verder gaat het gewoon vanzelf als dat kwartje gevallen is. Daarna is het niet anders dan met een 3,5 jarige. Wat nou trainen?

Maar ouders denken tegenwoordig dat een kind er met 3 pas ‘aan toe is’. In veel gevallen snappen ze het ook prima, zonder trainen, met 2.

Als het kind het na dag 2 nog niet begrijpt en je hebt zelf echt vol je aandacht erop gehad, dan kan je zeggen dat je kind er niet klaar voor is. Alleen een potje neerzetten en vervolgens tv gaan kijken of de luier weer aandoen om de deur uit te gaan werkt niet nee, dan ben je heel lang bezig. 3 dagen volle aandacht van de ouders, dat vind ik geen moeizame training ofzo.
Het lijkt toch gewoon weer een wedstrijd.
Die 3 dagen heb ik dus niet eens nodig gehad, omdat ik gewacht heb tot het nog makkelijker ging.
Die 3 dagen zijn idd training, prima. Vroeger trainden ze weken, werkte ook.
Het ene is niet beter dan het andere. Het is ook maar wat bij je past.
Nou zijn we beide werkende ouders en alsnog waren onze kinderen zonder training voor hun derde zindelijk. Dat was verder totaal niet onze eigen verdienste, ging gewoon zo.

Dat trainen was vroeger echt heel gebruikelijk, ik vind het grappig dat hier gedaan wordt alsof kinderen vroeger zelfstandig zo jong zindelijk waren. Ik spreek nog weleens dames van 75+ en die kunnen daar heel leuk over vertellen, over hoe ze al hun kinderen zindelijk hadden voor 18 maanden. Neusje erdoor als het misging, echt pedagogisch verantwoord was het niet.
Ik dacht eigenlijk helemaal niet na over t zindelijk worden van mijn oudste. Mss was dat mijn fout hoor. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ze t zelf aan zou geven.. En dat deed ze. Had ze n jaar eerder zindelijk kunnen zijn? Mss wel.. Hebben kind en ik geleden onder dat jaar extra luiers? Nee, totaal niet.
En zo ga ik t bij jongste ook doen
Solomio schreef:
27-05-2018 21:20
Het lijkt toch gewoon weer een wedstrijd.
Die 3 dagen heb ik dus niet eens nodig gehad, omdat ik gewacht heb tot het nog makkelijker ging.
Die 3 dagen zijn idd training, prima. Vroeger trainden ze weken, werkte ook.
Het ene is niet beter dan het andere. Het is ook maar wat bij je past.

Ik zeg nergens dat iets beter is of sneller moet hoor... ik ga alleen in tegen het geluid dat kindjes er pas met 3 aan toe zijn en dat 2 veel te jong is. Zat kindjes zijn er met 2 gewoon aan toe. Als je daar niet op in gaat dan moet je dat lekker zelf weten. Ik proef tegenwoordig juist een omgekeerde wedstrijd. Een wedstrijd wie zo laat mogelijk zindelijk maakt want dán heb je zo lekker naar je kind geluisterd en de natuur gevolgd. Als je kind eerder zindelijk is dan heb je blijkbaar rigoreus getraind of onpedagogische handelingen verricht.. :-?
Xanthan schreef:
28-05-2018 18:26
Ik zeg nergens dat iets beter is of sneller moet hoor... ik ga alleen in tegen het geluid dat kindjes er pas met 3 aan toe zijn en dat 2 veel te jong is. Zat kindjes zijn er met 2 gewoon aan toe. Als je daar niet op in gaat dan moet je dat lekker zelf weten. Ik proef tegenwoordig juist een omgekeerde wedstrijd. Een wedstrijd wie zo laat mogelijk zindelijk maakt want dán heb je zo lekker naar je kind geluisterd en de natuur gevolgd. Als je kind eerder zindelijk is dan heb je blijkbaar rigoreus getraind of onpedagogische handelingen verricht.. :-?
Nou, ik denk dat 2 te jong is als je kind vervolgens de hele boel onderplast en poept. Ja, dan lijkt het me voor jezelf prettiger om gewoon nog lekker even te wachten.
Maar niemand die zegt: hoe later, hoe beter.
vitamined schreef:
28-05-2018 18:29
Nou, ik denk dat 2 te jong is als je kind vervolgens de hele boel onderplast en poept. Ja, dan lijkt het me voor jezelf prettiger om gewoon nog lekker even te wachten.
Maar niemand die zegt: hoe later, hoe beter.
Dit.

Mijn jongste was nog geen 1,5 toen hij op een dag zei: poepen.
Ik zette hem op de wc en ja hoor, hij poepte.
Vond ik erg vroeg, maar prima.
Ging een paar weken goed en toen leek het weer helemaal verdwenen.
Als ik er toen energie in had gestopt was ie wrsch zindelijk geworden (of gebleven, net hoe je het bekijkt), want blijkbaar herkende hij de signalen.
Maar ik vond het prima en gaf hem weer een luier.
Vervolgens heeft het nog ruim een jaar geduurd voordat hij weer zelf ging aangeven dat ie moest plassen en/of poepen en toen was het blijvend.
Xanthan schreef:
28-05-2018 18:26
Ach ja, en vervolgens wilde mijn kind met 4 leren lezen en kreeg ik weer commentaar dat ik hem niet zo moest pushen.
Veel kinderen zijn er met 2 jaar nog niet echt aan toe, alleen al gezien het gebrek aan spierbeheersing, maar dat wil niet zeggen dat geen enkel kind er op die leeftijd aan toe is.
Wel denk ik dat het kind van TO er nog niet aan toe is. En daar ging het in eerste instantie om.
Hoe ouder het kind hoe jonger hij zindelijk is geworden, is mijn ervaring.

Mijn zwager ook, dat kind van hem was volgens hem met anderhalf al zindelijk, en hij snapte dus echt niet waarom die van mij met drie nog in de luiers liepen. Terwijl ik me toch nog heel goed kan herinneren dat ik de poepbroeken van zijn toen 3,5 jarig wondertje mocht verschonen, omdat zwager de lucht niet meer verdragen kon :rofl:
Lady*Voldemort schreef:
28-05-2018 19:58
Ik vind het een motto.
SamiBoho schreef:
27-05-2018 11:47
Kindjes die nog niet zindelijk zijn, zijn op 2 weken training op school en thuis meestal wel zindelijk, af en toe een ongelukje is niet erg. Een kind van 3 jaar dat nog luiers draagt, wordt bij ons in België raar gevonden.

Wij beginnen rond 2 jaar met oefenen en dat gaat niet vanzelf. Dat is een paar weken doorzetten en meestal lukt het dan wel.
Ik weet dat in Belgie vaak beide ouders fulltime werken. Hoe doe je dat dan met trainen? Of doet de gastouder/onthaalmoeder dat?
Hier een dochter van 2.4 jaar. Ze gaat 4x per dag op het potje (voor/na het slapen) en ze doet al een paar weken ook 4x per dag een plas. Als we er even werk van maken vermoed ik dat ze het goed zou oppakken, ze begrijpt echt de bedoeling wel maar ik weet niet zo goed hoe we het nu verder kunnen uitbouwen.
MinkeDeWit schreef:
27-05-2018 00:17
Hier waren ze beide met 3 jaar 3 mnd zindelijk. Binnen een dag, en gelijk dag en nacht. Dat was dan wel al na een aantal mislukte pogingen. Ik ga geen weken trainen en wassen draaien, terwijl een kind vanzelf ook zindelijk wordt.
Dit dus.. bij mijn zoontje was het met 3 jaar en 9 maanden, begon hem al te knijpen.
Maar daarvoor had hij geen belangstelling en liet het gewoon lopen.. na 2 dagen en 20 vieze onderbroeken was ik er klaar mee..
Jaar later ging het beter, na omkoping met snoepjes binnen 2 dagen plaszindelijk en een maand later ook met poepen. Gelukkig ook meteen snachts.
Nog nooit een ongelukje op school gehad.
Wintertime16 schreef:
28-05-2018 23:17
Ik weet dat in Belgie vaak beide ouders fulltime werken. Hoe doe je dat dan met trainen? Of doet de gastouder/onthaalmoeder dat?
Ik begon ermee als ik een paar dagen vakantie had. En onthaalouders werken ook mee inderdaad. Dan geef je dus heel veel reservekleren mee en plastic zakjes voor de vuile spullen.

Bij ons is er veel sociale druk om rond 2 jaar met zindelijkheidstraining te starten. Zelfs wildvreemden vragen of je al wel gestart bent. Het wordt ons ook geadviseerd door allerhande instanties om liefst tussen 18 en 24 maanden te beginnen. En dat kan dus wel, al gaat het bij de meeste kindjes niet vanzelf (laten we zeggen dat ik erg blij ben dat we die periode achter de rug hebben)
Lady*Voldemort schreef:
28-05-2018 19:58

Mijn zwager ook, dat kind van hem was volgens hem met anderhalf al zindelijk, en hij snapte dus echt niet waarom die van mij met drie nog in de luiers liepen. Terwijl ik me toch nog heel goed kan herinneren dat ik de poepbroeken van zijn toen 3,5 jarig wondertje mocht verschonen, omdat zwager de lucht niet meer verdragen kon :rofl:
:HA:
De moeder van een vriendin van mij roept ook altijd dat haar dochter met ruim een jaar al zindelijk was. “Ja ze ging zitten krijsen als ze in haar luier gepoept had, vond dat verschrikkelijk”. Ehhh ja wtf heeft dat met zindelijk zijn te maken? :bonk:
Wintertime16 schreef:
28-05-2018 23:20
Hier een dochter van 2.4 jaar. Ze gaat 4x per dag op het potje (voor/na het slapen) en ze doet al een paar weken ook 4x per dag een plas. Als we er even werk van maken vermoed ik dat ze het goed zou oppakken, ze begrijpt echt de bedoeling wel maar ik weet niet zo goed hoe we het nu verder kunnen uitbouwen.
Wat goed!

Wellicht gebruik je ze al, maar ik zou dan van die luierbroekjes kopen, en dan elk uur of elke keer dat je zelf naar het toilet gaat (of wat voor jou maar werkt) haar ook op het potje zetten. ik zou het potje dan ergens neerzetten waar ze er zelf ook bij kan, zodat ze ook zelf initiatief kan nemen om erop te gaan.
Geitenbreier schreef:
29-05-2018 13:32
:HA:
De moeder van een vriendin van mij roept ook altijd dat haar dochter met ruim een jaar al zindelijk was. “Ja ze ging zitten krijsen als ze in haar luier gepoept had, vond dat verschrikkelijk”. Ehhh ja wtf heeft dat met zindelijk zijn te maken? :bonk:

Alles.... als je dat niet snapt dan zal jij je kind niet met 2 zindelijk hebben laten worden..

Het eerste signaal dat ze toe raken aan zindelijkheid is dat ze gaan herkennen dat ze gepoept of geplast hebben. Als ze zonder blikken of blozendoorlopen met een poepbroek dan weet je dat ze er niet aan toe zijn.
Xanthan schreef:
30-05-2018 22:59
Alles.... als je dat niet snapt dan zal jij je kind niet met 2 zindelijk hebben laten worden..

Het eerste signaal dat ze toe raken aan zindelijkheid is dat ze gaan herkennen dat ze gepoept of geplast hebben. Als ze zonder blikken of blozendoorlopen met een poepbroek dan weet je dat ze er niet aan toe zijn.
Dat het een eerste signaal is snap ik ook nog wel. Maar je kind IS dan nog niet zindelijk.
Xanthan schreef:
30-05-2018 22:59

Dus als baby's huilen en je checkt of dat mss is vanwege een vieze luier is dat eigenlijk onzin, want baby's hebben daar geen last van?
Of betekent dat dat ze dan al toe zijn aan zindelijkheidstraining?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven