Alu-hoedjes alert!
dinsdag 29 mei 2018 om 08:59
Dames, zet uw alu hoedjes vast klaar!
Naar aanleiding van de nieuwe privacy regels las ik van de week een artikel over hoe apps data verzamelen. Er stond geschreven dat sommige apps je microfoon van je telefoon aanzetten en meeluisteren.
Gisteren met mijn man een half uur bezig geweest om onze kat te ontwormen. Ik kijk op mijn telefoon, krijg ik in de browser een advertentie voor Feliway voor katten. Dat is wel vreemd, ik zoek op mijn telefoon nooit iets op over katten, gebruik mijn telefoon überhaupt niet zo veel en er staan niet zo veel apps op.
Gek toch? Heeft iemand anders zoiets wel eens gehad?
Ik kreeg hiervoor steeds ads over verf, dat kwam omdat ik daar op had gezocht, logisch. Maar advertenties om je kat rustig te houden terwijl we net onze woeste kat hadden ontwormd (met veel moeite, gepraat en het woord r*tkat is tot mijn schaamte meermaals gevallen) is wel heel toevallig.
Rol mijn telefoon ook maar gelijk in aluminium!
Naar aanleiding van de nieuwe privacy regels las ik van de week een artikel over hoe apps data verzamelen. Er stond geschreven dat sommige apps je microfoon van je telefoon aanzetten en meeluisteren.
Gisteren met mijn man een half uur bezig geweest om onze kat te ontwormen. Ik kijk op mijn telefoon, krijg ik in de browser een advertentie voor Feliway voor katten. Dat is wel vreemd, ik zoek op mijn telefoon nooit iets op over katten, gebruik mijn telefoon überhaupt niet zo veel en er staan niet zo veel apps op.
Gek toch? Heeft iemand anders zoiets wel eens gehad?
Ik kreeg hiervoor steeds ads over verf, dat kwam omdat ik daar op had gezocht, logisch. Maar advertenties om je kat rustig te houden terwijl we net onze woeste kat hadden ontwormd (met veel moeite, gepraat en het woord r*tkat is tot mijn schaamte meermaals gevallen) is wel heel toevallig.
Rol mijn telefoon ook maar gelijk in aluminium!
dinsdag 29 mei 2018 om 17:53
Dat snap je niet?rozamunda schreef: ↑29-05-2018 16:01zuckenburg heeft iig ook zn cam afgeschermd en iets in zn microfooningang geplugd
ik snap niet waarom apps overal toegang tot willen hebben.
volgens mij kan met 4g of weet ik veel wat wel weer bepaalde dingen uit laten staan om zo een app te mogen binnenhalen
maar is dat omdat iets gratis is dat ze je prive ervoor terugwillen. ja he?
Om zoveel mogelijk info te verzamelen natuurlijk.
dinsdag 29 mei 2018 om 19:23
dinsdag 29 mei 2018 om 20:38
Een kwart van de huishoudens heeft een kat.Molenaarsdochter schreef: ↑29-05-2018 12:36Echt? Dan hebben ze een slechte campagne lopen, zou je zeggen. Als jij het zomaar krijgt, dan kan dat bij mij dus ook zomaar gekomen zijn.
Losse flodders schieten ze, ook zonde.
dinsdag 29 mei 2018 om 21:11
Dit en dus via instellingen alle apps geen toegang tot mic geven.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 29 mei 2018 om 21:43
dinsdag 29 mei 2018 om 21:58
Echt nooit last van en een 6s, dus niet zo nieuw en kan elke app gebruiken. Hooguit niet alle functies.
dinsdag 29 mei 2018 om 22:02
Niet dat ik weet, ik heb in ieder geval per app bekeken waar ik wel en geen toestemming voor geef/uitzet.
En als ik dan geen gebruik zou mogen maken van die app, dan niet joh. Dan weet je toch genoeg? Die bende zet ik niet op mijn device, dan weet ik op bijvoorbeeld Facebook maar niet op welke Disney prinses ik lijk of wie mijn soulmate is.
Bullshit eerste klas en als je dan ziet hoeveel mensen voor die onzin al hun gegevens delen, dat is echt veel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 30 mei 2018 om 00:06
Dat betekent gewoon dat hij stand by staat. Dat was 30 jaar terug ook al zo hoor. Vanaf de afstandsbedieningen eigenlijk.
Later is nu
woensdag 30 mei 2018 om 00:15
dat soort onzin gebruik ik ook niet op mn mobiel hoor. zal er morgen naar kijken. maar wat ik een tijd geleden begreep was dat dat alleen maar mogelijk was bij latere toestellen, dat uitzetten van bepaalde opties. en anders had je pechEnn schreef: ↑29-05-2018 22:02Niet dat ik weet, ik heb in ieder geval per app bekeken waar ik wel en geen toestemming voor geef/uitzet.
En als ik dan geen gebruik zou mogen maken van die app, dan niet joh. Dan weet je toch genoeg? Die bende zet ik niet op mijn device, dan weet ik op bijvoorbeeld Facebook maar niet op welke Disney prinses ik lijk of wie mijn soulmate is.
Bullshit eerste klas en als je dan ziet hoeveel mensen voor die onzin al hun gegevens delen, dat is echt veel.
woensdag 30 mei 2018 om 10:32
Een kwartier geleden tikte ik iets op het moderator-topic over een storing, op het forum, gisteravond, met het woord 'hoofdpijnverwekkend' erin en zonet krijg ik reclame over migraine in het blokje tussen de forum-reacties
Deze reclame zie ik werkelijk voor het eerst (en ik heb vrijwel nooit hoofdpijn).
Dit gaat wel ver, hoor
Blijkbaar weet de Grote Speurder nog niet het verschil tussen migraine en hoofdpijn, maar 'still learning' gok ik zo.
Bah, opt**fen met die invasieve reclame
(al zal hier geen reactie op volgen, neem ik aan)
Deze reclame zie ik werkelijk voor het eerst (en ik heb vrijwel nooit hoofdpijn).
Dit gaat wel ver, hoor
Blijkbaar weet de Grote Speurder nog niet het verschil tussen migraine en hoofdpijn, maar 'still learning' gok ik zo.
Bah, opt**fen met die invasieve reclame
nounou
woensdag 30 mei 2018 om 10:42
Jeetje, wist niet dat dat ook op die manier al gedaan werd.zazamaenade schreef: ↑30-05-2018 10:32Een kwartier geleden tikte ik iets op het moderator-topic over een storing, op het forum, gisteravond, met het woord 'hoofdpijnverwekkend' erin en zonet krijg ik reclame over migraine in het blokje tussen de forum-reacties![]()
Dit gaat wel ver, hoor![]()
Bah, opt**fen met die invasieve reclame(al zal hier geen reactie op volgen, neem ik aan)
woensdag 30 mei 2018 om 10:44
Molenaarsdochter schreef: ↑30-05-2018 10:42Jeetje, wist niet dat dat ook op die manier al gedaan werd.
Ja, ik ook niet. Dat het toeval is lijkt me vrijwel uitgesloten.
Of hebben jullie opeens ook reclame over migraine ?
nounou
woensdag 30 mei 2018 om 10:57
Er zijn 3 miljoen mensen die wel eens last hebben van migraine, 70.000 aanvallen per jaar. Dus ook hier is het niet gek om heel Nederland te spammen en kan het volgens mij prima toeval zijn. Hoe meer ‘doorsnee’ je bent, hoe groter de kans dat reclame bij je past.
Ik vind het juist altijd zo opvallend hoe erg de reclame op internet NIET bij me past. Maar ik wijk op veel fronten af van de ‘normale mens’.
Ik krijg op YouTube altijd reclame voor zwanger worden en luiers, terwijl ik kindvrij ben en dat overal op internet heb staan (ik like ook kindvrij-groepjes op Facebook). Ik krijg zonvakanties-aanbiedingen, terwijl ik anti-vliegtuig ben en eigenlijk nooit vlieg, ik heb hier nu reclame voor Barbies en merknamen bescherming. Totaal niet aan mij besteed. Alleen de shopping-resultaten van zalando ed, die kloppen.
Ze weten waarschijnlijk dat ik een vrouw ben van een bepaalde leeftijd en op welke shopkanalen ik kijk. En dat was het volgens mij wel.
Ik vind het juist altijd zo opvallend hoe erg de reclame op internet NIET bij me past. Maar ik wijk op veel fronten af van de ‘normale mens’.
Ik krijg op YouTube altijd reclame voor zwanger worden en luiers, terwijl ik kindvrij ben en dat overal op internet heb staan (ik like ook kindvrij-groepjes op Facebook). Ik krijg zonvakanties-aanbiedingen, terwijl ik anti-vliegtuig ben en eigenlijk nooit vlieg, ik heb hier nu reclame voor Barbies en merknamen bescherming. Totaal niet aan mij besteed. Alleen de shopping-resultaten van zalando ed, die kloppen.
Ze weten waarschijnlijk dat ik een vrouw ben van een bepaalde leeftijd en op welke shopkanalen ik kijk. En dat was het volgens mij wel.
woensdag 30 mei 2018 om 11:01
Luistervink schreef: ↑30-05-2018 10:57Er zijn 3 miljoen mensen die wel eens last hebben van migraine, 70.000 aanvallen per jaar. Dus ook hier is het niet gek om heel Nederland te spammen en kan het volgens mij prima toeval zijn. Hoe meer ‘doorsnee’ je bent, hoe groter de kans dat reclame bij je past.
......
Daarom vroeg ik dus zonet of jullie ook net migraine-reclame hebben gekregen, om dit specifieke voorval te checken.
Microtargeting bestaat wel degelijk, hoor. Ik weet alleen niet hoever dat gaat, en of dat hier ook het geval is.
http://www.oneretail.nl/blog-microtargeting/
nounou
woensdag 30 mei 2018 om 11:08
Nee, die nog niet gezien, maar ik had zojuist wel de Feliway. Heel passend voor mij. Maar ook ‘alles weten over honden’, ‘Neutral babydoekjes’ en ‘Kruidvat Nailner’.
De banners hier op Viva zijn zo te zien niet van Google, maar worden denk ik gewoon ingekocht bij Viva zelf. Dus alle bezoekers krijgen dezelfde reclames voorgeschoteld. Viva weet natuurlijk wat voor soort mensen op deze site zitten, ze hebben hier waarschijnlijk een profiel voor gemaakt, en hun marketingafdeling werft daar adverteerders bij.
De banners hier op Viva zijn zo te zien niet van Google, maar worden denk ik gewoon ingekocht bij Viva zelf. Dus alle bezoekers krijgen dezelfde reclames voorgeschoteld. Viva weet natuurlijk wat voor soort mensen op deze site zitten, ze hebben hier waarschijnlijk een profiel voor gemaakt, en hun marketingafdeling werft daar adverteerders bij.
woensdag 30 mei 2018 om 11:58
De afgelopen dagen was ik op online kledingjacht. Elke keer wanneer ik bij bepaalde winkels had zitten zoeken kwamen op de Viva pagina boven en links banners van die betreffende winkels met die artikelen. Ook al had ik de cookies verwijderd.
Wat mij verder wel eens is opgevallen dat je bij sommige topics daarop gerelateerde advertenties ziet. Bijvoorbeeld bij topics over echtscheiding, dan komt er iets van mediators of zo. Het zal gerelateerd zijn aan steekwoorden, denk ik.
Wat mij verder wel eens is opgevallen dat je bij sommige topics daarop gerelateerde advertenties ziet. Bijvoorbeeld bij topics over echtscheiding, dan komt er iets van mediators of zo. Het zal gerelateerd zijn aan steekwoorden, denk ik.
woensdag 30 mei 2018 om 12:03
Ik weet het wel zeker. De advertentiedienst van Google (Adsense) werkt in ieder geval zo. Die scant de pagina naar trefwoorden en past daar de advertenties op aan.
woensdag 30 mei 2018 om 12:19
zazamaenade schreef: ↑30-05-2018 12:13![]()
O, jee, het lijkt wel of ik reuma 'een bril nodig' heb (even iets proberen)![]()
Ga je 'het systeem' verwarren?