Wonen in Amsterdam
dinsdag 24 april 2018 om 12:44
Beste mensen,
Ik wil graag jullie advies en ervaringen.
Mijn man en ik zijn 33 jaar en we zoeken een koopwoning in Amsterdam. We werken allebei in Amsterdam Zuid. Ons budget om een appartament te kopen is rond 350-400 k. Op dit moment wonen we in Westerpark maar met ons budget kunnen we hier alleen 552 m huis vinden. We willen graag rond 70-802m wonen, 2 slaapkamers want we hebben binnenkort uitbreidingsplannen. Nu check ik op funda verschillende huizen en binnen ons budget kunnen we iets vinden in Nieuw West, alleen nieuw west vind ik beetje te ver en afgelegen. We willen wel dichtbij stad blijven. Nu zien we ook huizen in Slotervaart, overtoomse veld, nieuw sloten of bos en lommer etc. Alleen de vraag is of deze buurten leuk zijn voor een jong europees koppel? We hebben hiervoor in Italie gewoond en voor onze carriere zijn we naar Amsterdam verhuisd. We zijn dus niet rijk genoeg om een expat huis te kunnen betalen in een gracht. We zoeken een gezellige en internationale buurt maar niet 80% alleen maar buitenlanders, we zoeken een mix locatie omdat we hiervoor ook in internationale omgevingen hebben gewoond. Door de huizenprijzen in Amsterdam kunnen we niet in de leukste buurten wonen (zoals zuid of centrum of jordaan) natuurlijk want alles wat we leuk vinden is vanaf 450k. Nu is de vraag waar we met ons budget kunnen wonen in Amsterdam waar ook beetje leuk is? We willen dus dichtbij de stad zijn - naast het ring, dichtbij winkels/restaurants, park en goede scholen voor de toekomst.
Hebben jullie misschien tips voor ons? We zijn niet bekend in Amsterdam, ik ken alleen centrum/winkels, waar ik nu woon en dat is het.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies.
Groetjes,
Lotus
Ik wil graag jullie advies en ervaringen.
Mijn man en ik zijn 33 jaar en we zoeken een koopwoning in Amsterdam. We werken allebei in Amsterdam Zuid. Ons budget om een appartament te kopen is rond 350-400 k. Op dit moment wonen we in Westerpark maar met ons budget kunnen we hier alleen 552 m huis vinden. We willen graag rond 70-802m wonen, 2 slaapkamers want we hebben binnenkort uitbreidingsplannen. Nu check ik op funda verschillende huizen en binnen ons budget kunnen we iets vinden in Nieuw West, alleen nieuw west vind ik beetje te ver en afgelegen. We willen wel dichtbij stad blijven. Nu zien we ook huizen in Slotervaart, overtoomse veld, nieuw sloten of bos en lommer etc. Alleen de vraag is of deze buurten leuk zijn voor een jong europees koppel? We hebben hiervoor in Italie gewoond en voor onze carriere zijn we naar Amsterdam verhuisd. We zijn dus niet rijk genoeg om een expat huis te kunnen betalen in een gracht. We zoeken een gezellige en internationale buurt maar niet 80% alleen maar buitenlanders, we zoeken een mix locatie omdat we hiervoor ook in internationale omgevingen hebben gewoond. Door de huizenprijzen in Amsterdam kunnen we niet in de leukste buurten wonen (zoals zuid of centrum of jordaan) natuurlijk want alles wat we leuk vinden is vanaf 450k. Nu is de vraag waar we met ons budget kunnen wonen in Amsterdam waar ook beetje leuk is? We willen dus dichtbij de stad zijn - naast het ring, dichtbij winkels/restaurants, park en goede scholen voor de toekomst.
Hebben jullie misschien tips voor ons? We zijn niet bekend in Amsterdam, ik ken alleen centrum/winkels, waar ik nu woon en dat is het.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies.
Groetjes,
Lotus
zaterdag 28 april 2018 om 21:59
Ohja eens hoor, maar als je dus een in adam ruime eensgezinswoning zoekt binnen die 4 ton dan kan zuidoost een optie zijn.
Kijk, ik hoef echt niet in adam te wonen al woon ik wel dichtbij.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 28 april 2018 om 22:40
Ik woon in centrum Amsterdam en mijn kinderen speelden naar hartelust buiten, eerst vanaf klein altijd op een pleintje/parkje in de buurt, later natuurlijk de hele buurt door en inmiddels de hele stad. Ze groeiden op met vrijheid en vriendjes.ghostly41 schreef: ↑26-04-2018 14:08Die mogelijkheden heb je in elke willekeurige andere stad ook, alleen wellicht iets minder keuze.
Daarnaast vind ik het (voor zowel onszelf als de kinderen) een hele grote vrijheid dat mijn ukken alleen naar school kunnen, naar vriendjes en de hele dag buitenspelen. Dat was, toen wij nog in A'dam woonden, echt uitgesloten.
Ik vind het altijd zo zwart wit hier, Amsterdam is leuk tót er kinderen zijn punt. Dat is gewoon niet waar.
Legio kinderen groeien prima en gelukkig op in steden overal ter wereld en ook in Amsterdam.
dinsdag 29 mei 2018 om 10:20
En je ging er toen ze klein waren niet naast zitten? Je liet ze gewoon lekker alleen naar buiten zonder er naar om te kijken?permis schreef: ↑28-04-2018 22:40Ik woon in centrum Amsterdam en mijn kinderen speelden naar hartelust buiten, eerst vanaf klein altijd op een pleintje/parkje in de buurt, later natuurlijk de hele buurt door en inmiddels de hele stad. Ze groeiden op met vrijheid en vriendjes.
Ik vind het altijd zo zwart wit hier, Amsterdam is leuk tót er kinderen zijn punt. Dat is gewoon niet waar.
Legio kinderen groeien prima en gelukkig op in steden overal ter wereld en ook in Amsterdam.
dinsdag 29 mei 2018 om 10:24
Dat kan in veel andere plaatsen dan Amsterdam ook niet. Als je in een dorp vlak naast een grote doorgaande weg zit, moet je toch ook even opletten.
dinsdag 29 mei 2018 om 10:41
Ook weer zo zwart wit gesteld, 'zonder omkijken'.
Naast peutertjes zat ik wel, als ze voor speelden. (Die speelden overigens vooral in de tuin) Dat zou ik in een dorp ook doen.
Als kleuters speelden ze op het pleintje idd, eind van de straat. Veilig pleintje. Ik keek nu en dan eventjes, hangend uit het raam of langslopend om een boodschap. Ze kwamen ook te pas en te onpas iets ophalen natuurlijk
Als basisschoolkinderen breidden ze hun reikwijdte weer wat uit. De buurt, het park. Zag ik ze nauwelijks, ja om 1800 voor het eten
Vrij normaal toch?! Snap niet zo goed het verschil met andere steden of dorpen.
dinsdag 29 mei 2018 om 11:10
Het is ook niet zo dat er maar één soort jeugd een gelukkige jeugd is. Ook zonder lange fietstochten op een dijk kun je een fijne jeugd hebben. Ik woon in het centrum en er wonen niet veel kinderen in mijn straatje, maar die die ik zie lijken zich prima te vermaken. En als ze eenmaal uit beginnen te gaan helemaal.
De meeste mensen die ik ken die Amsterdam verlaten met het (jonge) gezin doen dat puur omdat ze een groter huis willen en het niet meer kunnen betalen. Velen zouden nog in Amsterdam hebben gewoond als een ruim huis binnen budget was geweest.
Natuurlijk heb je ook mensen die echt buiten willen wonen, of dichter bij familie of iets anders, maar lang niet iedereen.
De meeste mensen die ik ken die Amsterdam verlaten met het (jonge) gezin doen dat puur omdat ze een groter huis willen en het niet meer kunnen betalen. Velen zouden nog in Amsterdam hebben gewoond als een ruim huis binnen budget was geweest.
Natuurlijk heb je ook mensen die echt buiten willen wonen, of dichter bij familie of iets anders, maar lang niet iedereen.
woensdag 30 mei 2018 om 18:02
woensdag 30 mei 2018 om 22:21
Ik denk wat dat betreft dat er overal wel hele goede scholen zijn.NYC schreef: ↑30-05-2018 18:02Volgens mij heeft Amsterdam wel een uitstekend aanbod aan basisscholen en middelbare scholen, of niet? (Voor zover je dé school van je voorkeur kunt krijgen maar dan nog). Dat spreekt m.i. echt enorm in het voordeel van Amsterdam. Of romantiseer ik de kwaliteit en identiteit dan?
donderdag 31 mei 2018 om 08:17
Ja dat denk ik wel (dat romantiseren) Er zijn goede en minder goede scholen maar is dat niet overal zo? Kleine stad waar ik zelf opgroeide had ook prima scholen..NYC schreef: ↑30-05-2018 18:02Volgens mij heeft Amsterdam wel een uitstekend aanbod aan basisscholen en middelbare scholen, of niet? (Voor zover je dé school van je voorkeur kunt krijgen maar dan nog). Dat spreekt m.i. echt enorm in het voordeel van Amsterdam. Of romantiseer ik de kwaliteit en identiteit dan?
En in Amsterdam is dat lotingsysteem echt wel een enorm nadeel.
donderdag 31 mei 2018 om 08:40
Het lotingsysteem lijkt me idd een nadeel (voor de ouders) maar voor scholen lijkt het me echt wel een positief signaal, ook om zichzelf dus goed op de kaart te zetten. Ouders zijn kritisch neem ik aan.
En véél Dalton- en Montessorischolen. Daar zou ik blij van worden.
Maar ik ben het dus niet eens met de uitspraak dat Amsterdam leuk is tot er kinderen komen. Op onderwijsgebied (ook voortgezet, al die gymnasia!) heb ik het gevoel het neusje van de zalm te kunnen krijgen.
donderdag 31 mei 2018 om 14:51
Ik heb op een gymnasium in het Gooi gezeten. Volgens mij zijn er door het hele land categorale gymnasia, en daarnaast nog veel scholen die een gymnasiumpakket bieden. Ik ben dol op Amsterdam hoor, maar ik denk juist dat de scholen eerder een nadeel zijn. Het is bijna onmogelijk om op een gymnasium een plek te krijgen, dan is de concurrentie elders echt wel minder hevig.
donderdag 31 mei 2018 om 15:14
Ik woon in een provincie zonder categorale gymnasia. Er zijn natuurlijk wel scholengemeenschappen die gymnasium bieden. Maar mij lijkt dat meerdere (categorale) gymnasia in 1 stad/omgeving tot betere concurrentie leidt.LizBakker schreef: ↑31-05-2018 14:51Ik heb op een gymnasium in het Gooi gezeten. Volgens mij zijn er door het hele land categorale gymnasia, en daarnaast nog veel scholen die een gymnasiumpakket bieden. Ik ben dol op Amsterdam hoor, maar ik denk juist dat de scholen eerder een nadeel zijn. Het is bijna onmogelijk om op een gymnasium een plek te krijgen, dan is de concurrentie elders echt wel minder hevig.
donderdag 31 mei 2018 om 15:29
En niet alleen de gymnasia natuurlijk, maar ook basisscholen en wellicht ook scholengemeenschappen? Maar mijn idee (of vooroordeel) is dat scholen meer doen om zich ergens in te onderscheiden of duidelijker een identiteit vorm te geven. En daardoor wellicht een uitzonderlijker curriculum, extra vakken, uitgebreidere school- of cultuurreizen.
Ik las ooit een middelbare school die een reis naar Peru organiseerde. Vrijwel elke basisschool zal wel met de klas naar het Rijks of van Goch gaan. Extra debat- filosofie- of natuurwetenschappelijk onderwijs is voor een plusklas geen uitzondering. Heb het idee dat dat in de provincie allemaal nog niet zo uitgebreid is.
Ik las ooit een middelbare school die een reis naar Peru organiseerde. Vrijwel elke basisschool zal wel met de klas naar het Rijks of van Goch gaan. Extra debat- filosofie- of natuurwetenschappelijk onderwijs is voor een plusklas geen uitzondering. Heb het idee dat dat in de provincie allemaal nog niet zo uitgebreid is.
zaterdag 2 juni 2018 om 09:50
Alles om maar lekker prestatiegerichte kinderen te kweken.NYC schreef: ↑31-05-2018 15:29En niet alleen de gymnasia natuurlijk, maar ook basisscholen en wellicht ook scholengemeenschappen? Maar mijn idee (of vooroordeel) is dat scholen meer doen om zich ergens in te onderscheiden of duidelijker een identiteit vorm te geven. En daardoor wellicht een uitzonderlijker curriculum, extra vakken, uitgebreidere school- of cultuurreizen.
zaterdag 2 juni 2018 om 11:00
Ik zou je kinderplannen leidend laten zijn in je uiteindelijke keuze. Een app met hoge trappen zou bij mij snel afvallen (heb meerdere vrienden het zien doen, mijn keus zou het niet zijn).
En daarnaast zou Zuid Oost niet mijn aanbeveling zijn; ik snap dat het “betaalbaar”, en ik weet dat je mooie kindvriendelijke straatjes hebt, maar in zijn totaliteit is de sfeer van zuid oost niet de mijne. Er worden bijv wat “pareltjes” in de buurt van de arena boulevard genoemd, maar ik vind al die kantoorpanden, de hoogbouw niet uitnodigend. Puur subjectief (werk inmiddels ook al heel wat jaren in zuid oost). IJburg spreekt mij veel meer aan, maar hangt inmiddels evenredig prijskaartje aan..
En nieuwbouwprojecten kunnen idd heel interessant zijn als je zo lang kunt wachten. Bijv in Noord/West? Zeeburgereiland?
Ik merk trouwens dat de sfeer /voorzieningen van het centrum zich ook aan het verplaatsen is naar de andere stadsdelen. Evenals de bijbehorende toeristen :0. Ons rustige, kindvriendelijke hofje buiten de ring blijkt bijv ook ineens onderdeel te zijn van een rondleiding voor toeristen. In de weekenden meer en meer geluidsoverlast van horeca en zelfs studentenwoningen beginnen op te poppen. Het doet voor mij niet onder aan het woonplezier (gelukkig goed geisoleerd huis), maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.. Als je daar niet op zit te wachten ivm kinderwens, dan is het wrs idd ook een goed idee om te kijken bij diemen/weesp etc.
En daarnaast zou Zuid Oost niet mijn aanbeveling zijn; ik snap dat het “betaalbaar”, en ik weet dat je mooie kindvriendelijke straatjes hebt, maar in zijn totaliteit is de sfeer van zuid oost niet de mijne. Er worden bijv wat “pareltjes” in de buurt van de arena boulevard genoemd, maar ik vind al die kantoorpanden, de hoogbouw niet uitnodigend. Puur subjectief (werk inmiddels ook al heel wat jaren in zuid oost). IJburg spreekt mij veel meer aan, maar hangt inmiddels evenredig prijskaartje aan..
En nieuwbouwprojecten kunnen idd heel interessant zijn als je zo lang kunt wachten. Bijv in Noord/West? Zeeburgereiland?
Ik merk trouwens dat de sfeer /voorzieningen van het centrum zich ook aan het verplaatsen is naar de andere stadsdelen. Evenals de bijbehorende toeristen :0. Ons rustige, kindvriendelijke hofje buiten de ring blijkt bijv ook ineens onderdeel te zijn van een rondleiding voor toeristen. In de weekenden meer en meer geluidsoverlast van horeca en zelfs studentenwoningen beginnen op te poppen. Het doet voor mij niet onder aan het woonplezier (gelukkig goed geisoleerd huis), maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.. Als je daar niet op zit te wachten ivm kinderwens, dan is het wrs idd ook een goed idee om te kijken bij diemen/weesp etc.
zaterdag 2 juni 2018 om 11:14
Nee wellicht niet maar feit is wel dat de stad beschikt over meerdere categorale gymnasia (en ook scholengemeenschappen). En zeker als je kind wel een vwo advies zal gaan krijgen is die keuzemogelijkheid toch fantastisch. Dat het aanbod er is, heb het niet over dat er plek is...SallySpectra* schreef: ↑02-06-2018 10:19Tuurlijk, hartstikke leuk. Maar het merendeel van de kinderen zal niet naar die neusje-van-de-zalm-gymnasia gaan, maar ‘gewoon’ naar de havo of het vmbo.
zaterdag 2 juni 2018 om 17:48
Huh? Het ging hier over museumbezoek en reizen...
Jij ziet dat kennelijk als prestaties, ik als mooie ervaringen.
Voor degene die naar de scholen vroeg:
Mijn kinderen zitten inderdaad op een gymnasium met veel extra's, en dat is erg leuk. Maar bij oudste was dat echt mazzel, had net zo goed niet kunnen lukken! (Bij jongste was het de broer/zus voorrang.)
Er zijn veel goede scholen en ook veel 'gewone' scholen. Ik ben alleen altijd in de veronderstelling geweest dat dat in elke stad zo is.
zaterdag 2 juni 2018 om 19:09
Ik denk dat daar best grote verschillen tussen zitten. Vind het vaak leuk om websites van scholen te vergelijken om te kijken op welke manier zij zich profileren en ik heb de indruk dat de verschillen groot zijn. Ook op basisscholen al trouwens.permis schreef: ↑02-06-2018 17:48Huh? Het ging hier over museumbezoek en reizen...
Jij ziet dat kennelijk als prestaties, ik als mooie ervaringen.
Voor degene die naar de scholen vroeg:
Mijn kinderen zitten inderdaad op een gymnasium met veel extra's, en dat is erg leuk. Maar bij oudste was dat echt mazzel, had net zo goed niet kunnen lukken! (Bij jongste was het de broer/zus voorrang.)
Er zijn veel goede scholen en ook veel 'gewone' scholen. Ik ben alleen altijd in de veronderstelling geweest dat dat in elke stad zo is.
Het is uiteraard niet zo dat Amsterdam per definitie betere scholen heeft ten opzichte van scholen in andere plaatsen. Zeker in andere grote gemeentes vindt wellicht een vergelijkbare ontwikkeling plaats.