Vrije school?

02-06-2018 16:04 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Voor onze kleuter zijn we op zoek naar een nieuwe school, we denken aan een vrije school. We zijn er al wel geweest enzo..
Graag lees ik jullie ervaringen over de kleuterperiode, en daarna. En welke beroepskeuzes veelal hier uitvloeien of is dat ook net zo divers als bij een gewone basisschool?
Met name zeer benieuwd of de school geschikt is voor een creatieve, pientere, ondernemende, eigenwijze kleuter, die op dit moment vooral behoefte heeft aan warme en veilige omgeving waar deze kan bloeien.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vrijeschool

Totaal aantal stemmen: 57

Ja, doen! (23%)
Geen goed plan (77%)
Op sociaal gebied echt een wereld van verschil met regulier onderwijs. Helaas op cognitief gebied ook.

Vooral het totale gebrek aan differentiatie heeft mij afgeschrikt om er een stage te gaan doen.
Mijn zoons hebben van 4-18 jaar op de Vrije School gezeten. Ze hebben al gezegd dat hun eventuele kinderen ook naar de Vrije School gaan (hun vriendinnen komen toevallig ook van een Vrije School). Fantastische tijd daar gehad. Mijn jongste zoon is nog aan het studeren (technisch wetenschappelijk beroep). Beroepskeuzes zijn na de VS zijn zeer divers .Vrienden van hem doen oa robottechnologie, kunstacademie ,fysiotherapie en psychologie.
Kijk ook naar wat voor mensen hun kinderen naar de Vrije School doen, want als je kind er vriendjes krijgt, krijg jij met die ouders te maken.
Ik woon bijna naast een Vrije School, veel van de kinderen uit de buurt gaan erheen, maar over het algemeen word ik niet blij van die mensen.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Er heerst nogal wat vooroordelen over de VS. In mijn familie/vrienden kring gaat niemand naar de VS en van mij keken ze ook vreemd op dat ik mijn kinderen daar op school liet gaan omdat ik 'het type'er niet voor was. Geen geitenwollen sokken,computers en tv in huis etc. Maar op de VS waar mijn zoons op zaten waren merendeels tweeverdieners met tv en computers in huis:-)) En ik geef toe met sommige ouders had ik totaal geen klik omdat we qua levenstijl zeg maar te ver uiteen zaten.Maar voor mijn zoons was het de beste school ,ik hou niet zo van die prestatiescholen namelijk.
Andersom schreef:
02-06-2018 16:10
Op sociaal gebied echt een wereld van verschil met regulier onderwijs. Helaas op cognitief gebied ook.

Vooral het totale gebrek aan differentiatie heeft mij afgeschrikt om er een stage te gaan doen.
Mooi vooroordeel.
Nemaìn’ schreef:
02-06-2018 16:54
Mooi vooroordeel.

Misschien wel een vooroordeel voor vrije scholen in het algemeen, maar niet over de vrije school waar ik expres een dag heb meegelopen.
Hier twee kinderen op de vs. Na een reguliere basisschool een verademing. De basisschool wat behoorlijk gericht op een zo'n hoog mogelijke score behalen en minder op het stimuleren van de natuurlijk nieuwsgierigheid van kinderen. De Vs is niet gericht op het alleen het cognitieve aspect, meer een brede scholing waarbij het belangrijk wordt gevonden om te ontdekken wie je bent, waar je goed in bent, wat je wilt in het leven. Erg gericht op het vergroten van zelfstandigheid en plannen. En verder ook gewoon leren en studeren en toetsen doen enzo. Beiden doen VWO en hebben het naar hun zin. Wij zijn erg blij met deze keuze en zien onze kinderen groeien naar zelfstandige mensen die tevreden zijn met wie ze zijn en wat ze kunnen.
enthousiasteling schreef:
02-06-2018 16:57
Hier twee kinderen op de vs. Na een reguliere basisschool een verademing. De basisschool wat behoorlijk gericht op een zo'n hoog mogelijke score behalen en minder op het stimuleren van de natuurlijk nieuwsgierigheid van kinderen. De Vs is niet gericht op het alleen het cognitieve aspect, meer een brede scholing waarbij het belangrijk wordt gevonden om te ontdekken wie je bent, waar je goed in bent, wat je wilt in het leven. Erg gericht op het vergroten van zelfstandigheid en plannen. En verder ook gewoon leren en studeren en toetsen doen enzo. Beiden doen VWO en hebben het naar hun zin. Wij zijn erg blij met deze keuze en zien onze kinderen groeien naar zelfstandige mensen die tevreden zijn met wie ze zijn en wat ze kunnen.
Dat klinkt heel mooi!
Werkt een VS ook met leerjaren?
De Vs is niet gericht op het alleen het cognitieve aspect, meer een brede scholing waarbij het belangrijk wordt gevonden om te ontdekken wie je bent, waar je goed in bent, wat je wilt in het leven. Erg gericht op het vergroten van zelfstandigheid en plannen. En verder ook gewoon leren en studeren en toetsen doen enzo. Wij zijn erg blij met deze keuze en zien onze kinderen groeien naar zelfstandige mensen die tevreden zijn met wie ze zijn en wat ze kunnen.
Inderdaad,goed omschreven.
Solomio schreef:
02-06-2018 16:38
Kijk ook naar wat voor mensen hun kinderen naar de Vrije School doen, want als je kind er vriendjes krijgt, krijg jij met die ouders te maken.
Ik woon bijna naast een Vrije School, veel van de kinderen uit de buurt gaan erheen, maar over het algemeen word ik niet blij van die mensen.
:rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
02-06-2018 17:06
:rofl:
En wat vind jij er nou van?
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
watdachtjehiervan schreef:
02-06-2018 17:00
Dat klinkt heel mooi!
Werkt een VS ook met leerjaren?
Ja, werken gewoon met leerjaren. Maar de telling loopt door vanaf de basisschool. Dus na de 6e klas komt de 7e klas en dat is dan de brugklas op een reguliere school. Werken ook gewoon met verschillende niveaus (VMBO, HAVO en VWO)
Solomio schreef:
02-06-2018 17:14
En wat vind jij er nou van?
Op school ben je om te leren, thuis ga je maar toneelspelen. ;-D
nouschi wijzigde dit bericht op 02-06-2018 17:34
0.30% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
02-06-2018 17:22
Op school ben je om te leren, thuis ga je maar toneel spelen. ;-D
Ik heb als VS ouder vaak meegespeeld in de toneelstukken op school :proud:
Dat creatieve en muzikale deel was juist een reden om voor de VS te kiezen :biggrin:
Habbekratz schreef:
02-06-2018 17:31
Ik heb als VS ouder vaak meegespeeld in de toneelstukken op school :proud:
Dat creatieve en muzikale deel was juist een reden om voor de VS te kiezen :biggrin:
I rest my case :proud:
Habbekratz schreef:
02-06-2018 16:30
Mijn zoons hebben van 4-18 jaar op de Vrije School gezeten. Ze hebben al gezegd dat hun eventuele kinderen ook naar de Vrije School gaan (hun vriendinnen komen toevallig ook van een Vrije School). Fantastische tijd daar gehad. Mijn jongste zoon is nog aan het studeren (technisch wetenschappelijk beroep). Beroepskeuzes zijn na de VS zijn zeer divers .Vrienden van hem doen oa robottechnologie, kunstacademie ,fysiotherapie en psychologie.
Dank je wel voor je heldere berichtje Habbekratz. 👍🏻
Solomio schreef:
02-06-2018 16:38
Solomio, dank je voor je inbreng, daar heb je zeker wel een punt. Dat je ook met de ouders te maken krijgt, maar dat is overal natuurlijk.
Habbekratz schreef:
02-06-2018 16:51
Er heerst nogal wat vooroordelen over de VS. In mijn familie/vrienden kring gaat niemand naar de VS en van mij keken ze ook vreemd op dat ik mijn kinderen daar op school liet gaan omdat ik 'het type'er niet voor was. Geen geitenwollen sokken,computers en tv in huis etc. Maar op de VS waar mijn zoons op zaten waren merendeels tweeverdieners met tv en computers in huis:-)) En ik geef toe met sommige ouders had ik totaal geen klik omdat we qua levenstijl zeg maar te ver uiteen zaten.Maar voor mijn zoons was het de beste school ,ik hou niet zo van die prestatiescholen namelijk.
Habbekratz, goed dat je de keuze voor jezelf en je zoons hebt gemaakt. En ik denk dat er op elke school (of in het leven) wel mensen zijn waarmee je wel of niet een klik hebt.
Enthousiasteling, dank je voor je heldere reactie. Wat fijn dat je tevreden bent met de keuze.
Het is erg fijn om ervaringen te lezen van mensen van wie de kinderen werkelijk op de Vrije school zitten.
https://struikelen.com/2018/04/28/de-my ... je-school/

Deze vrouw heeft haar dochter uiteindelijk van de VS afgehaald, terwijl ze in het begin heel enthousiast was.
snorriemorrie schreef:
02-06-2018 18:00
https://struikelen.com/2018/04/28/de-my ... je-school/

Deze vrouw heeft haar dochter uiteindelijk van de VS afgehaald, terwijl ze in het begin heel enthousiast was.
Dank je Snorriemorrie voor het delen, ik zie dat het een hele lap tekst is, ik ga het vanavond even rustig lezen.
Tja, het ligt eraan hoe je tegenover het gedachtegoed van Rudolf Steiner staat, hoe je het vindt dat ze elke dag de dag openen met een spreuk om de kinderen vanuit de nachtelijk geestenwereld weer te laten aarden.
Ook ligt het eraan hoe streng de school in de leer is. In hoeverre kijken ze naar het wisselen van de tanden/leren lezen, en mogen kinderen die al verder zijn op cognitief vlak ook bezig zijn met hun interesses of worden ze tegen gehouden, omdat ze volgens hun leeftijd/lichamelijke ontwikkeling nog niet toe zijn aan die leergebieden.
Vaak lijkt de school heel creatief omdat ze zoveel verschillende vakken in handvaardigheid hebben, maar op sommige scholen wordt de uiting heel erg beperkt. De materialen, technieken en resultaten zijn strikt.
Zoals ik al zei: het kan erg verschillen per school. Dus ga kijken, verdiep je in het gedachtengoed en stel kritische vragen bij het bezoek.
Verschilt erg per school. Wij zijn een aantal open dagen af gegaan en waar we van de ene vrije school heel enthousiast werden, renden we bij een andere nog net niet proestend van het lachen weg, zo idioot was het allemaal. Terwijl ik echt wel open sta voor de ‘softere hoek’, ik mediteer en yoga bijvoorbeeld en ik heb niks tegen zo’n spreuk om van slaap naar actief te gaan, mooi juist.

Verdiep je vooral even in de basis van Steiners mensbeeld en ontwikkelingsideeen enzo. Het is echt niet allemaal zuivere koffie en heel onwetenschappelijk. En hoe liberaal en modern sommige vrije scholen ook zijn, in de basis geloven ze wel in die (soms volstrekt nergens op gebaseerde) ideeën van Steiner. Daar moet je tegen kunnen als ouder.
Ja, ze bekijken je kind als geheel. Maar ja, ze plaatsen het ook in de hokjes van Steiner:

“Kind is wat dromerig? Oh dan is het het type van de linksdraaiende maan in de kosmos en die zijn altijd zus en zo en mogen vooral niet te snel leren lezen”.

Desondanks overwegen wij een bepaalde, modernere, vrije school. Maar dat is vooral omdat het reguliere aanbod zo bedroevend is.
Ik zat zelf op een (middelbare) vrije school, en wat in die link van dit topic is geschreven herken ik niet volledig, wat betreft dat stuk over voor/achterlopen en eindeloos klassikaal hetzelfde doen oftewel niet differentieren. (blokfluitriedeltje)

Wat ik zelf wel altijd hekelde is de cultuur op de vrije school. Hoewel de leraren heel leuk en betrokken waren (als je de zweverige softies wegdenkt) denk ik nog vaak zat: man, met wat voor sukkels zat ik op school. Merendeel stond elke pauze te roken en op social media met kanker te schelden en in openbare berichten (seksueel getint) te roddelen over anderen. Op school durfden ze vrij weinig omdat er een docent naast staat, dat wel.
Hoewel bij mij op school de laatste jaren op de meeste niveaus 95-100% slaagde, krijgen de meeste alumni het daarna niet voor elkaar om een diploma te behalen op een vervolgopleiding. Meestal is het zo dat de meeste alumni bijna elk jaar een nieuwe studie beginnen en dan toch maar een tussenjaar gaan doen omdat “dit het toch niet is.” En dat houden zij al 6 jaar vol.
Van de 60 eindexamenleerlingen havo/vwo zijn er nu misschien 10-20 met een bachelordiploma. En een klein aantal dat een wo-bachelor heeft afgetond doet of deed nog een universitaire master erna, maar ook dan is het vaak dat mijn ex-medeleerlingen gaan vakkenvullen in de Dirk.
Dat dit zo is verbaast me ook niet zo. Veel leerlingen op de vrije school waar ik zat deden bijdehand met leerprestaties naar leerlingen die zij niet mogen (het waren veelal leerlingen die hartstikke slim zijn en daarom met gemak havo of vwo deden en met de dag van tevoren leren de toetsen haalden, niet omdat ze serieus zaten te blokken) maar eenmaal na de middelbare school valt het “kliekje” uit elkaar, doen ze allemaal wat anders en gaat het mis.

Er wordt van ouders ook behoorlijk wat verwacht, waarvan je je af kan vragen of en hoe je dat gaat combineren met je werk. Maar dat kan ook per school verschillen.

Van de vrije basisschool weet ik dat bijna alle kinderen naar havo of vwo gaan. Maar dat heeft ook te maken met dat het veelal hoogopgeleide ouders/tweeverdieners zijn die hun kinderen naar de vrije school sturen!
Op de middelbare school zat bijna iedereen van havo/vwo ook op een vrije basisschool, op vmbo-t bijna niemand, best suf.

Het klopt trouwens wel dat scholen slogans bedenken om leerlingen te trekken. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven