Stylist interieur

02-06-2018 08:34 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik ben Dessa en ik heb een vraag.
Ik wil graag mijn huis re-stylen en overweeg om een stylist in te huren. Ik denk alleen dat dit best prijzig is en vraag me af wat het daadwerkelijk oplevert.

Heb jij wel eens een stylist ingehuurd?
Waarom wel/niet?
Wel—> hoe beviel het? Heb je tips?

Ik ben heel benieuwd!

—Dessa
Waarom twee topics?

En nee ik heb nooit een stylist ingehuurd en dat zal ik ook nooit doen. Ik ga naar de winkel en koop wat ik mooi vind.
1 topic is heus genoeg...
Kijk gewoon wat woon/klusprogramma's en doe daar inspiratie op. Hou je meer geld over voor je daadwerkelijke inrichting.
Het ligt een beetje aan de reden. Een door een ander ingericht huis daar zou ik me niet in thuis voelen. Een interieur moet groeien in de loop van de jaren.
Maar als je bijvoorbeeld niet goed weet wat je met de ruimte aanmoet en adviezen wilt, dan zou het een goed idee kunnen zijn.
Kennissen van mij hebben het laten doen. Hebben niet alle tips overgenomen, maar hadden wel bij verschillende dingen een ‘daar zouden we zelf nooit aan gedacht hebben!’

Ze kregen ook een lijstje met waar je de dingen kon kopen, variërend van Leen Bakker tot een plaatselijke meubelmaker, en uiteraard stonden ze vrij in hun aankopen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben al ruim een jaar bezig met ons (nieuwe) huis inrichten. En de komende jaren zal er ook nog genoeg veranderen. Het is voor mij een voortdurend proces, waarbij steeds een aanpassing wordt gedaan. Het is afhankelijk van je gezinssamenstelling, woonwensen en vaak duurt het even voordat ik gevonden heb wat ik wil hebben. Je groeit in de ruimte en elk seizoen voelt anders.
In één keer een hele ruimte transformeren eindigt vaak in aankopen die het net niet zijn en waar je dus nog jaren spijt van gaat hebben.
Een stylist woont niet in jouw huis en zal dus nooit in staat zijn om het volledig naar jouw smaak in te richten.
Wat je wel kan doen is een stylist om advies vragen over welke kleuren in ruimtes wel of niet werken bijvoorbeeld en soms kunnen ze een verrassende kijk bieden waar je vervolgens zelf weer mee verder kan. Maar dat kan ook door zelf veel rond te kijken. Is in ieder geval een stuk goedkoper :P

Wat is de reden dat je een stylist overweegt?
Wat moet het opleveren volgens jou?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
MMXVIII schreef:
02-06-2018 09:57
Ik ben al ruim een jaar bezig met ons (nieuwe) huis inrichten. En de komende jaren zal er ook nog genoeg veranderen. Het is voor mij een voortdurend proces, waarbij steeds een aanpassing wordt gedaan.
Het voortdurend veranderen van je huis kost ook handenvol geld. Vorig jaar heb ik mijn diepzwarte bank vervangen door een iets minder diepzwarte bank die tevens wat forser was en heel veel items in deze kamer moesten daarna vervangen worden of minstens verplaatst. De kleurstelling klopte ook niet meer.

Ik weet eigenlijk nieteens of ik er zoveel op vooruit ben gegaan. De bank zit wel goed en het blijkt ook een prima slaapbank. Dus ik denk dat het wel iets verbeterd is, maar of ik het achteraf gezien nog eens gedaan zou hebben?
Dan moet het maar zoals het kan
Hangt toch echt van je situatie af. Zijn er bijvoorbeeld ruimtes in je huis waar je wél tevreden mee bent? Als dat het geval is, dan ben je bijlbaar in de basis wel in staat om onder goede omstandigheden die ruimtes aan te kleden die een fijne sfeer geven. Is er geen enkele ruimte die prettig is, dan zou je misschien het hele pakketje kunnen uitbesteden. Misschien ben je gewoon echt niet goed in weten wat je mooi vindt en hoe je dat aan moet pakken.

Maar als je het grotendeels zelf kan, maar je loopt tegen praktische punten aan waar je net wat advies bij kunt gebruiken, dan zou ik vooral heel specifiek hulp inroepen en verder de aankleding zelf doen en idd je interieur te laten groeien in de loop van de tijd.

Wat vaak misgaat bij mensen is een goede (neutrale) basis leggen. Met een slechte basis zal het moeilijk blijven om iets leuk aan te kleden. En met basis bedoel ik al snel de vloer. Die kan heel bepalend zijn, dus laat je daar vooral goed in voorlichten.
Verder kan een goed lichtplan je sfeer thuis maken of breken. Dus ook daar kun je zeker advies in vragen. En ik denk dat praktische oplossingen en indelingen een punt van aandacht zijn waar je hulp bij kunt inroepen. Denk dan ook aan maatwerk (kasten, tafels, banken). Als je al die items goed voor elkaar hebt, zoals een goede vloer, goede indeling, goede verdeling van lichtpunten, dat je dan veel makkelijker je eigen sfeer erna in kunt zetten.
Op Pinterest kun je vele ideeen opdoen,kijk daar eens een paar uurtjes op maak een moodboard en ga je gang!
yourlocalhero schreef:
02-06-2018 08:45
1 topic is heus genoeg...
Ik ben net nieuw, zat in het verkeerde thema en wist niet hoe te verwijderen.
viva-amber schreef:
02-06-2018 10:42
Wat moet het opleveren volgens jou?
Het lukt me maar niet om een samenhang te krijgen, spullen met elkaar te combineren. Ik zou daar best advies in willen krijgen.
diyer schreef:
02-06-2018 11:31
Hangt toch echt van je situatie af. Zijn er bijvoorbeeld ruimtes in je huis waar je wél tevreden mee bent? Als dat het geval is, dan ben je bijlbaar in de basis wel in staat om onder goede omstandigheden die ruimtes aan te kleden die een fijne sfeer geven. Is er geen enkele ruimte die prettig is, dan zou je misschien het hele pakketje kunnen uitbesteden. Misschien ben je gewoon echt niet goed in weten wat je mooi vindt en hoe je dat aan moet pakken.

Maar als je het grotendeels zelf kan, maar je loopt tegen praktische punten aan waar je net wat advies bij kunt gebruiken, dan zou ik vooral heel specifiek hulp inroepen en verder de aankleding zelf doen en idd je interieur te laten groeien in de loop van de tijd.

Wat vaak misgaat bij mensen is een goede (neutrale) basis leggen. Met een slechte basis zal het moeilijk blijven om iets leuk aan te kleden. En met basis bedoel ik al snel de vloer. Die kan heel bepalend zijn, dus laat je daar vooral goed in voorlichten.
Verder kan een goed lichtplan je sfeer thuis maken of breken. Dus ook daar kun je zeker advies in vragen. En ik denk dat praktische oplossingen en indelingen een punt van aandacht zijn waar je hulp bij kunt inroepen. Denk dan ook aan maatwerk (kasten, tafels, banken). Als je al die items goed voor elkaar hebt, zoals een goede vloer, goede indeling, goede verdeling van lichtpunten, dat je dan veel makkelijker je eigen sfeer erna in kunt zetten.
Dank, dit helpt goed!!
DessaJames schreef:
02-06-2018 16:59
Het lukt me maar niet om een samenhang te krijgen, spullen met elkaar te combineren. Ik zou daar best advies in willen krijgen.
Tips om te mixen en te matchen:

https://www.youtube.com/watch?v=3yXDKrzv-Dw

Basistips:

https://www.youtube.com/watch?v=R4LX65bJ9w4

Beide vlogsters hebben meer goede tips. Op YouTube is in het algemeen veel informatie te vinden over interieurs ontwerpen. Lekker daar en elders op internet kijken, inspiratie opdoen en zelf aan de slag gaan!
Ik doe het zelf. Soms gaat dat wel eens mis en leer ik daarvan. Maar ik vind het ook wel weer fijn om eens in de zoveel tijd weer eens wat te veranderen, dus ik vind het nooit zo’n ramp als er eens iets tegenvalt.

Samenhang krijg je - vind ik - vaak vooral door kleurgebruik. En dan bedoel ik niet wat kussentjes, kaarsen en een kleed in exact dezelfde accentkleur, want dat is vaak veel teveel van het goede en dan ligt het er erg dik bovenop.

Het is mooier om eerst iets moois uit te zoeken, zoals een kleed of een schilderij. En vervolgens kies je dan de accessoires uit in ongeveer de tinten van het gekozen voorwerp.

In dit voorbeeld zie je bijv. de kleuren van het kleed terug komen in de kussentjes op de bank, het schilderijtje daarboven en het hout van het tafeltje, waardoor de bij elkaar gesprokkelde spullen toch samen een mooi geheel vormen:
https://nl.pinterest.com/amp/pin/436215913900977590/
@dessa, hoe is je vloer? Ben je daar tevreden over? Is die nog goed? Ben je van plan om 'm te vervangen? En wat wil je dan? Laminaat, echt hout, tapijt? Pas op met gelige of rode vloeren? Deze associeren makkelijk met jaren tachtig vergane glorie. De trend van nu neigt toch meer naar zand, grijzend of beetje neigend naar zwart.

Hou je van een beetje industriele uitstraling, kun je makkelijker grijzend of richting zwart gaan (beetje de betonlook). Hou je van wat warmer (klassiek, landelijk) dan is zandkleur (vergis je niet met beige) misschien beter.
Ik zou qua vloer so wie so altijd investeren in iets moois en duurzaams. Dus als je kiest voor laminaat, neem dan wel een kwalitatief goede. Momenteel zijn de bredere planken meer bon ton dan lange smalle stroken. Of visgraat (maar dat is mijn persoonlijke favoriet).

Als die vloer ligt, dan bepaal je de meest logische indeling, waarbij routing (dat is een ander woord voor je loop) heel veel bepaald. Als jij dwars door je zithoek moet om naar je keuken te gaan, dan is het belangrijk dat je de opstelling zo maakt dat dit ook mogelijk is, zonder te struikelen over grote meubels. Maar bij voorkeur zet je je spullen zo neer, dat de route logisch is.

Wat is logisch? Nou, dat je eethoek in de buurt van de keuken is. Dat is vaak al logisch. En dat je een grote bank niet pal voor een raam zet waardoor je geen licht meer binnenkrijgt. Soms kan het omdraaien van een deur (draairichting) al heel veel positief veranderen. Dus laat een praktisch iemand eens kijken naar je opstelling. En hou daarbij ook rekening met wat je van je spullen verwacht en hoe je zelf leeft.

Als je een groot gezin bent, dan is het gek om een mooi, maar minimalistisch bankje neer te zetten. Als je bijna alleen maar aan je tafel leeft, is het vanzelfsprekend dat je die meer ruimte geeft dan wanneer je altijd met je bord op schoot voor de tv eet. Ontvang je veel en vaak bezoek en heb je constant mensen over de vloer, dan wil je misschien wel een grote lekkere zithoek. Maar als je vaak alleen bent, zijn al die zitplekken helemaal niet nodig.

En wat van de tv? Vind je tv kijken belangrijk en mag die een prominente plek innemen of jou je er juist niet van zoals ik? Dan kun je misschien beslissen om een kleiner tv-tje te nemen en deze onopvallend in te bouwen.

Maar goed, ik kan je meer tips geven, maar dan moet ik wel een beetje weten wat je precies zoekt of waar je tegenaan loopt. En wat iemand al als tip gaf: maak een pinterest bord aan met wat je mooi vindt. Daar verzamel je ook makkelijk tips mee.
tv-icoon schreef:
02-06-2018 11:15
Het voortdurend veranderen van je huis kost ook handenvol geld. Vorig jaar heb ik mijn diepzwarte bank vervangen door een iets minder diepzwarte bank die tevens wat forser was en heel veel items in deze kamer moesten daarna vervangen worden of minstens verplaatst. De kleurstelling klopte ook niet meer.

Ik weet eigenlijk nieteens of ik er zoveel op vooruit ben gegaan. De bank zit wel goed en het blijkt ook een prima slaapbank. Dus ik denk dat het wel iets verbeterd is, maar of ik het achteraf gezien nog eens gedaan zou hebben?
Het kost mij minder geld dan in één keer alles doen. De basis is aanwezig en met aanpassingen bedoel ik niet perse grote dingen.

Ik leef eerst in een ruimte voordat ik bijv. alle lampen koop en foto’s ophang. Ik heb laatst na een jaar eindelijk een vloerkleed gevonden.

Het bed in de slaapkamer heeft al op drie plaatsen gestaan voordat we tevreden waar.

De inrichting is nu ook afhankelijk van een dreumes. Dit bepaald mede wat er in en op de kast staat. De box is bijvoorbeeld pas opgeruimd, maakt de ruimte ook weer anders. Dus dan kan er als het nodig is wat verschuiven.

Verder sparen we nog voor wat grote dingen. Nieuwe keuken en over een aantal jaar een nieuwe bank en ooit een keer de badkamer. En het kan maar zo dat ik er twee jaar over doe voordat ik de juiste bank heb gevonden die qua sfeer past in mijn woonkamer. Daar wil ik vervolgens niet de rest van de woonkamer op hoeven aanpassen. Gelukkig hebben we aan ruimte geen gebrek.
MMXVIII schreef:
03-06-2018 07:38
Het kost mij minder geld dan in één keer alles doen. De basis is aanwezig en met aanpassingen bedoel ik niet perse grote dingen.

Ik leef eerst in een ruimte voordat ik bijv. alle lampen koop en foto’s ophang. Ik heb laatst na een jaar eindelijk een vloerkleed gevonden.

Het bed in de slaapkamer heeft al op drie plaatsen gestaan voordat we tevreden waar.

De inrichting is nu ook afhankelijk van een dreumes. Dit bepaald mede wat er in en op de kast staat. De box is bijvoorbeeld pas opgeruimd, maakt de ruimte ook weer anders. Dus dan kan er als het nodig is wat verschuiven.

Verder sparen we nog voor wat grote dingen. Nieuwe keuken en over een aantal jaar een nieuwe bank en ooit een keer de badkamer. En het kan maar zo dat ik er twee jaar over doe voordat ik de juiste bank heb gevonden die qua sfeer past in mijn woonkamer. Daar wil ik vervolgens niet de rest van de woonkamer op hoeven aanpassen. Gelukkig hebben we aan ruimte geen gebrek.
Ik kan heel moeilijk in een ruimte leven die ik niet gezellig vindt. Dus leven in een oningericht kaal huis is eigenlijk geen optie, hoewel ik me voor kan stellen dat je met een kind andere prioriteiten hebt dan de juiste kast of kleur muur. Het kind zorgt dan mede voor de sfeer en kleur. Maar ik ben dus tamelijk ongeduldig, en mocht ik dat niet zijn en tien jaar de tijd neem om iets uit te kiezen dan is dat óók geen garantie voor een goede keus.

Ik doe meestal de beste inspiratie op tijdens het verplaatsen van meubels. Dan staat een bank bijvoorbeeld even in het midden van de kamer gepropt en dan denk ik: hee, dat staat best leuk; die houden we erin! :)

Een nieuwe keuken is overigens een prima doel. Van een nieuwe keuken wordt een mens gelukkig! Kan me nog levendig herinneren toen de monteur me kwam roepen om de keuken te beoordelen en ik met bonzend hart de kraan en al die apparaten ging uitproberen. Zoiets maakt indruk. Hij liet me wel met drie kuub puinzooi zitten tegen de afspraak in. :(
Dan moet het maar zoals het kan
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven