Te wild stoeien
zondag 3 juni 2018 om 20:12
We hebben 2 zoontjes: van 3.5 en 1 jaar. De oudste is stapelgek op de jongste, maar speelt snel te ruw met hem. Ze zoeken elkaar steeds op en kunnen al leuk samen spelen, maar regelmatig krijgt de oudste dan een hele drukke bui en stoeit te wild met z’n broertje. Zijn intenties zijn niet verkeerd en ik vind het niet erg als ze samen herrie maken, maar ik heb liever niet dat de jongste ondersteboven van de bank gedrukt wordt ofzo. Tijdens zo’n wilde bui krijgen we haast geen grip op onze oudste. Zacht toespreken, streng toespreken, ze uit elkaar halen, hen afleiden... het levert vrijwel niets op. Als we de oudste op een later tijdstip rustig uitleggen dat hij voorzichtig moet zijn, lijkt hij dat te begrijpen. Maar even later moet z’n broertje het alweer ontgelden. Het is waarschijnlijk normaal gedrag dat valt onder ‘jongens moeten jongens kunnen zijn’. Maar hoe kan ik m’n jongste beschermen, terwijl ik m’n oudste ‘jongen’ laat zijn?
Wie heeft een tip?
Wie heeft een tip?
zondag 3 juni 2018 om 20:16
Dit lijkt me eerlijk gezegd niet het moment waarop 'jongens moeten jongens zijn' erg zwaar telt. De kleinste is gewoon een stuk kleiner en kwetsbaarder en hij moet worden beschermd als de oudste te wild met hem doet. Als hij alleen maar jongen kan zijn als hij ruw en wild doet dan is hij maar jongen op een ander moment. Dus als hij niet voorzichtig kan zijn dan wordt er gewoon niet gestoeid.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 3 juni 2018 om 20:17
Mijn zoontje van 2,8 is ook een hele wilde stoeier, tot bijten en knijpen aan toe als hij over z'n toeren raakt van enthousiasme.
Ik zou een peuter zoals de mijne niet alleen laten stoeien met een net-dreumes.... leuk dat ze elkaar zo vermaken maar als je in moet grijpen als je oudste al door het dolle is dan ben je er dus gewoon te laat bij. Je kan er beter bij blijven en je oudste tijdig afremmen of wegleiden, voor het zo wild wordt.
Ik zou een peuter zoals de mijne niet alleen laten stoeien met een net-dreumes.... leuk dat ze elkaar zo vermaken maar als je in moet grijpen als je oudste al door het dolle is dan ben je er dus gewoon te laat bij. Je kan er beter bij blijven en je oudste tijdig afremmen of wegleiden, voor het zo wild wordt.
zondag 3 juni 2018 om 20:20
Ik ben als kind zijnde ook van de bank gedonderd. Wel gat in voorhoofd wat gehecht moest worden. Heb er niets aan over gehouden. Er was zelfs een x-ray van gemaaktMinkeDeWit schreef: ↑03-06-2018 20:16Uit elkaar houden. Je wilt niet riskeren dat jongste op zijn hoofd van de bank kukelt. Hij is nu gewoon nog te kwetsbaar.
zondag 3 juni 2018 om 20:22
Fantastisch argument.
Elke keer uitleggen dat hij niet met kleinere kindjes mag stoeien, maar wel met papa en mama.
En daar ook consequent in zijn.
zondag 3 juni 2018 om 20:26
zondag 3 juni 2018 om 20:27
Meestal zit er een opbouw in. Dus eerder ingrijpen.FroggyP schreef: ↑03-06-2018 20:26Uit elkaar houden lijkt inderdaad de oplossing. Maar dan kunnen ze dus helemaal niet meer samen spelen? Samen op een loopauto: meestal heel leuk! Maar in zo’n wilde bui rijdt de oudste te hard en is het niet meer leuk. Maar ingrijpen wanneer het spel te hard wordt, is inderdaad al te laat.
zondag 3 juni 2018 om 20:30
Ze kunnen wel samen spelen, alleen dus geen wilde spelletjes. Niet stoeien, niet duwen en trekken, niet samen op een karretje. Gewoon samen met speelgoed spelen kan wel, maar dat betekent dus dat je erbij moet blijven en dat het spel afgelopen is zodra het alsnog fysiek of wild wordt.
zondag 3 juni 2018 om 20:31
En als je zo'n wilde bui echt niet ziet aankomen en de oudste is niet te stoppen. dan lijkt mij het eerste wat je doet: de jongste uit de situatie halen. Dus optillen en buiten het bereik van de oudste. Maar ik zou er sowieso bovenop blijven zitten als ze samen spelen, ik neem aan dat je echt wel ziet welke wending het spel neemt.
zondag 3 juni 2018 om 20:34
Dit vooral.
Hartstikke leuk dat ze samen spelen maar ik zou het goed in de gaten houden en op tijd ingrijpen.
zondag 3 juni 2018 om 20:42
Nee hoor, dat komt echt wel vaker voor, maar je moet er dus bovenop blijven zitten. De meesten die ik ken doen de jongste in de box als ze even de kamer uit gaan.
zondag 3 juni 2018 om 20:47
Een peuter van 3.5 kan nog geen oorzaak en gevolg overzien en soms zijn eigen krachten verkeerd inschatten. Inleven in een ander is vaak ook nog lastig. Maar het is ook de leeftijd dat hij dat moet gaan leren. Over een half jaar gaat hij naar de basisschool en mag hij andere kinderen ook geen pijn doen. (Wat dus niet wil zeggen dat dat ook niet gebeurt bij kleuters. Maar hij zal dan gecorrigeerd worden door juf. )
Kortom, erbij blijven, corrigeren, sorry laten zeggen en blijven herhalen.
Kortom, erbij blijven, corrigeren, sorry laten zeggen en blijven herhalen.
zondag 3 juni 2018 om 20:52
Je kan het toch even stopzetten?
Stopzetten, uitleggen waarom en uitleggen wat wel mag. En weer spelen.
zondag 3 juni 2018 om 20:52
Jawel hoor froggy, heel veel herkenning hier! Alleen is mijn jongste een meisje en iets ouder nl 2,5.
Maarrrrr mijn zoontje gaat naar een mkd vanwege verschillende redenen en daar spraken ze me er laatst ook al op aan. Ik dacht ook dat die empathie er pas was rond hun vijfde maar dat was een verkeerd antwoord. De normale gezonde kinderen snappen/voelen het dus wel normaal aan volgens hen. Ik heb dus geen tips..
zondag 3 juni 2018 om 21:06
Hier 4.5 en 1.5 jaar.
Ik werd vandaag moe van mijn eigen stem, zo vaak moest ik hen corrigeren. Tegen elkaar botsen, achterna zitten van de jongste, heel stijf knuffelen, vechten om een speelgoedje... En dat was alleen maar een middag.
Uit elkaar halen, wat jij zegt dat gebeurt hier niet, want dan heb ik al ingegrepen.
Ik werd vandaag moe van mijn eigen stem, zo vaak moest ik hen corrigeren. Tegen elkaar botsen, achterna zitten van de jongste, heel stijf knuffelen, vechten om een speelgoedje... En dat was alleen maar een middag.
Uit elkaar halen, wat jij zegt dat gebeurt hier niet, want dan heb ik al ingegrepen.