Vliegen..
dinsdag 5 juni 2018 om 21:05
Bij het zien van de afbeelding onder het kopje 'reizen' kreeg ik alweer de rillingen. Binnen twee weken zit ik in het vliegtuig naar Faro. De meeste mensen reageren met; "Oh wat leuk, heb je al een hotel geboekt ?" Maar het enige waar ik aan kan denken is de lange ellendige vliegreis. "Maar 2,5 uur vliegen is toch niet lang?" Voor mij wel, een jarenlange hel in de lucht met 2 vleugels. 10 Jaar geleden heb ik weliswaar 1,5 uur gevlogen en het leek een halve dag.
Positief blijven. Wanneer we er zijn staat mij een fantastische vakantie tegemoet. Ik wil nu genieten en niet achter de geraniums zitten omdat ik nergens durf te komen.
Hebben jullie nog tips voor iemand met extreme vliegangst?
Ik weet intussen wel hoe veilig vliegen is en dat ik eerder een miljoen win met de staatsloterij dan dat we neerstorten.
Bedankt Viva
Positief blijven. Wanneer we er zijn staat mij een fantastische vakantie tegemoet. Ik wil nu genieten en niet achter de geraniums zitten omdat ik nergens durf te komen.
Hebben jullie nog tips voor iemand met extreme vliegangst?
Bedankt Viva
dinsdag 5 juni 2018 om 21:48
Dat klinkt natuurlijk niet slecht, maar zo werkt het niet. De crew kan daar niet aan beginnen. Ze zullen je helaas echt niet in de watten leggen, ook al klinkt dat natuurlijk erg prettig.
De crew heeft geen tijd om je te begeleiden door je angst.
Je zal er zelf mee moeten leren omgaan.
De cursus is echt een aanrader!
dinsdag 5 juni 2018 om 21:48
Ik ben mijn hele leven letterlijk al in Nederland, Duitsland en België op vakantie geweest. Ik ken vrijwel heel Nederland en vind het prachtig, maar dit klimaat en deze natuur heb ik wel een beetje gezien en ben toe aan meer avonturen.
dinsdag 5 juni 2018 om 21:53
Nee joh. Vertel eens.
Ik eet al 38 jaar vegetarisch, heb zonnepanelen en een auto die bijna geen CO2 uitstoot. Geen vervuilende kinderen. Vakantie is mijn zonde. Shoot me.
dinsdag 5 juni 2018 om 21:54
Op lange termijn lijkt mij de cursus wel iets, maar nu ga ik binnen twee weken de lucht in en ben intussen mijn testament al aan het schrijven.sinnombre schreef: ↑05-06-2018 21:48Dat klinkt natuurlijk niet slecht, maar zo werkt het niet. De crew kan daar niet aan beginnen. Ze zullen je helaas echt niet in de watten leggen, ook al klinkt dat natuurlijk erg prettig.
dinsdag 5 juni 2018 om 21:56
Pipistrello schreef: ↑05-06-2018 21:53Nee joh. Vertel eens.
Ik eet al 38 jaar vegetarisch, heb zonnepanelen en een auto die bijna geen CO2 uitstoot. Geen vervuilende kinderen. Vakantie is mijn zonde. Shoot me.
Belachelijk, 10 weesgroetjes.
dinsdag 5 juni 2018 om 22:00
Avonturen......
Van mij mag je hoor, maar ik begrijp gewoon echt die behoefte niet om ondanks zo veel angst toch te willen vliegen.
Zo veel avontuurlijks te beleven dichter bij huis. En wel net voorbij Duitsland en België.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 5 juni 2018 om 22:06
Ik heb helaas hetzelfde als jij. Wanneer ik een ticket heb geboekt dan is alleen het icoontje van deze pijler inderdaad al genoeg om angst op te roepen.e-vanilla schreef: ↑05-06-2018 21:05Bij het zien van de afbeelding onder het kopje 'reizen' kreeg ik alweer de rillingen. Binnen twee weken zit ik in het vliegtuig naar Faro. De meeste mensen reageren met; "Oh wat leuk, heb je al een hotel geboekt ?" Maar het enige waar ik aan kan denken is de lange ellendige vliegreis. "Maar 2,5 uur vliegen is toch niet lang?" Voor mij wel, een jarenlange hel in de lucht met 2 vleugels. 10 Jaar geleden heb ik weliswaar 1,5 uur gevlogen en het leek een halve dag.
Hebben jullie nog tips voor iemand met extreme vliegangst?Ik weet intussen wel hoe veilig vliegen is en dat ik eerder een miljoen win met de staatsloterij dan dat we neerstorten.
Bedankt Viva
Wat mij helpt is afleiding. Niet aan het raampje zitten want naar buiten kijken maakt het voor mij erger. Regelmatig iets te eten en drinken bestellen zodat je iets te doen hebt. En jezelf geestelijk wat uitdagen door bijvoorbeeld een puzzel te doen.
Daarnaast bedenk ik me altijd dat ik niet de laatste paar uur van mijn leven in angst door wil brengen, als er iets gebeurd is dat vroeg genoeg om mij zorgen te maken.
En ik bedenk ook altijd mantra’s zoals “de piloot zit ook in een pensioenfonds” haha.
Toch moet ik zeggen dat het bij mij heel wisselend is hoe het gaat. Soms ben ik in de weken voor de vlucht heel erg angstig en heel onrustig vooral als ik slaap. En andere keren gaat het stukken beter. Helemaal over gaan zal het helaas nooit...
dinsdag 5 juni 2018 om 22:07
Ik zou zwaar depressief worden als ik mijn ( naaste)familie in onder andere de USA en zuid- Amerika niet meer kan opzoeken. Vliegen is soms gewoon noodzakelijk. Ben vast niet de enige met familie in het (ver) buitenland.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
dinsdag 5 juni 2018 om 22:12
Maar dat is hier bij TO toch helemaal niet aan de orde?AlejandraLaura schreef: ↑05-06-2018 22:07Ik zou zwaar depressief worden als ik mijn ( naaste)familie in onder andere de USA en zuid- Amerika niet meer kan opzoeken. Vliegen is soms gewoon noodzakelijk. Ben vast niet de enige met familie in het (ver) buitenland.
Volgens mij vindt vrijwel iedereen zijn/haar reden om te vliegen 'noodzakelijk'.
Daarmee is het dat natuurlijk nog niet.
Everything is impossible, even if you believe in it.
dinsdag 5 juni 2018 om 22:14
sinnombre schreef: ↑05-06-2018 21:48Dat klinkt natuurlijk niet slecht, maar zo werkt het niet. De crew kan daar niet aan beginnen. Ze zullen je helaas echt niet in de watten leggen, ook al klinkt dat natuurlijk erg prettig.
Ik ben zelf stewardess en doe wel degelijk ontzettend mijn best om bange passagiers op hun gemak te stellen. Ik geef ze extra aandacht en hou ze goed in de gaten. Ik ken ook geen collega’s die dat niet doen eerlijk gezegd.
dinsdag 5 juni 2018 om 22:19
Wat een onzin. Ik ben crew en we houden wel degelijk extra rekening met mensen met vliegangst! We gaan er niet de hele reis naastzitten nee, maar als iemand bij binnenkomst meldt dat hij/zij erg bang is zorgen we altijd dat iemand van ons vlak voor en soms ook nog vlak na de start even langsloopt, evt met glaasje water, praatje maken, etc. En gedurende de vlucht doen we dit ook nog een paar keer. Mocht het een hele drukke vlucht zijn misschien wat minder, of korter. Maar ongemerkt houden we je zeker in de gaten!sinnombre schreef: ↑05-06-2018 21:48Dat klinkt natuurlijk niet slecht, maar zo werkt het niet. De crew kan daar niet aan beginnen. Ze zullen je helaas echt niet in de watten leggen, ook al klinkt dat natuurlijk erg prettig.
Ik zou het absoluut melden bij binnenkomst! Sterker nog, volgens mij kan je hiervan bij het inchecken al een melding maken, zodat het via het computersysteem al binnenkomt.
dinsdag 5 juni 2018 om 22:43
Knap dat je dit kan. Mijn oom heeft ooit een uur vastgezeten in een storm en zelfs de stewardessen zagen bleek. Uiteindelijk hebben ze een noodlanding kunnen maken. Ik ben eigenlijk het meeste bang om en natuurlijk neer te storten maar het andere is de turbulentie. Straks slaat mijn hart over en krijg ik een hartaanval van de schrik als een vliegtuig 10 meter naar beneden valt
dinsdag 5 juni 2018 om 23:11
Ik heb een paar weken geleden voor het eerst echt gevlogen, alleen, en zie ook enorm op tegen de terugreis. Gemeld bij het instappen en kreeg toen te horen dat ik voorin had moeten instappen en dat ik nu de rij ophield. Dat hielp dus niet echt :')
Tijdens de reis heb ik een serie aangezet met het geluid zo hard als kon zonder dat anderen er last van zouden hebben, dat hielp een beetje. En ik keek vooral niet naar buiten en zat aan het gangpad, zodat ik 'weg kon' indien nodig, ook al kun je feitelijk nergens heen.
Ik ga voor de terugreis voor een slaappil of 10 denk ik.
Tijdens de reis heb ik een serie aangezet met het geluid zo hard als kon zonder dat anderen er last van zouden hebben, dat hielp een beetje. En ik keek vooral niet naar buiten en zat aan het gangpad, zodat ik 'weg kon' indien nodig, ook al kun je feitelijk nergens heen.
Ik ga voor de terugreis voor een slaappil of 10 denk ik.
dinsdag 5 juni 2018 om 23:36
Vervelend hoor. Ik ben ook wel erg angstig aangelegd en daardoor wordt het er niet makkelijker op.madamecannibale schreef: ↑05-06-2018 22:06Ik heb helaas hetzelfde als jij. Wanneer ik een ticket heb geboekt dan is alleen het icoontje van deze pijler inderdaad al genoeg om angst op te roepen.
Wat mij helpt is afleiding. Niet aan het raampje zitten want naar buiten kijken maakt het voor mij erger. Regelmatig iets te eten en drinken bestellen zodat je iets te doen hebt. En jezelf geestelijk wat uitdagen door bijvoorbeeld een puzzel te doen.
Daarnaast bedenk ik me altijd dat ik niet de laatste paar uur van mijn leven in angst door wil brengen, als er iets gebeurd is dat vroeg genoeg om mij zorgen te maken.
En ik bedenk ook altijd mantra’s zoals “de piloot zit ook in een pensioenfonds” haha.
Toch moet ik zeggen dat het bij mij heel wisselend is hoe het gaat. Soms ben ik in de weken voor de vlucht heel erg angstig en heel onrustig vooral als ik slaap. En andere keren gaat het stukken beter. Helemaal over gaan zal het helaas nooit...
woensdag 6 juni 2018 om 10:00
woensdag 6 juni 2018 om 10:29
woensdag 6 juni 2018 om 22:14
I know the feeling...
Mijn eerste twee vluchten waren ruk. De ene slecht weer de ander een neuswiel dat niet goed was uitgeklapt de eerste keer dus een extra rondje New york cadeau.
Ik heb wel een aantal dingen die me helpen, zeker nu ik af en toe voor werk moet vliegen.
Zoals eerder al gezegd door iemand anders ik geef het altijd even aan aan het cabine personeel.
Verder heb ik elke aflevering van aircrash investegation gekeken die er bestaat waardoor en een aantal documentaires over airbus en boeing. Daardoor leer je wel wat meer over de techniek. Ik vind opstijgen echt een hel, vooral als hij vaart begint te maken, je de motoren hoort brommen waar ben ik in godsnaam aan begonnen.
En dan de eerste bocht die er gemaakt wordt dan lijkt het alsof je terug zakt...
Ik download via Netflix wat films (wel zorgen dat je netflix app geopend is als je nog wifi hebt anders doet hij het niet) een bulk met muziek en een goed boek.
Zo'n kort europees vluchtje trek ik inmiddels wel... maar lange afstanden. Nee
En wat doet deze tuttebol... mijn lieve vriendje is een aantal weken naar zijn huisje op Aruba en ik kon ook wel een weekje vrij krijgen. Moet alleen wel 10 uur in mn eentje in zo'n koekblik met vleugels... Tja je moet wat als je ergens wil komen.
uiteindelijk viel het achteraf altijd wel weer mee. Maar de voorpret is hier alweer begonnen. En bij jou ook zo te horen
Mijn eerste twee vluchten waren ruk. De ene slecht weer de ander een neuswiel dat niet goed was uitgeklapt de eerste keer dus een extra rondje New york cadeau.
Ik heb wel een aantal dingen die me helpen, zeker nu ik af en toe voor werk moet vliegen.
Zoals eerder al gezegd door iemand anders ik geef het altijd even aan aan het cabine personeel.
Verder heb ik elke aflevering van aircrash investegation gekeken die er bestaat waardoor en een aantal documentaires over airbus en boeing. Daardoor leer je wel wat meer over de techniek. Ik vind opstijgen echt een hel, vooral als hij vaart begint te maken, je de motoren hoort brommen waar ben ik in godsnaam aan begonnen.
En dan de eerste bocht die er gemaakt wordt dan lijkt het alsof je terug zakt...
Ik download via Netflix wat films (wel zorgen dat je netflix app geopend is als je nog wifi hebt anders doet hij het niet) een bulk met muziek en een goed boek.
Zo'n kort europees vluchtje trek ik inmiddels wel... maar lange afstanden. Nee
En wat doet deze tuttebol... mijn lieve vriendje is een aantal weken naar zijn huisje op Aruba en ik kon ook wel een weekje vrij krijgen. Moet alleen wel 10 uur in mn eentje in zo'n koekblik met vleugels... Tja je moet wat als je ergens wil komen.
uiteindelijk viel het achteraf altijd wel weer mee. Maar de voorpret is hier alweer begonnen. En bij jou ook zo te horen
donderdag 7 juni 2018 om 10:08
Laat dat testament maar rusten Vanilla, de kans dat je een auto-ongeluk krijgt op weg naar het vliegveld is vele malen groter dan dat je een vliegtuigongeluk krijgt.
Maar ik zou VALK zeker overwegen. Niet goedkoop, maar werkt wel. Wil je meer weten stuur dan ff een pb.
Maar voor de komende reis dan ‘quick fixes’: drink niet teveel koffie, of anders decaf, cafeïne maak je hyper waardoor je angst nog verder uitvergroot wordt. Eet voldoende voor de vlucht. Gebruik geen alcohol. Kalmeringspillen kunnen helpen, maar het is slechts symptoombestrijding en je weet niet hoe jouw lichaam tijdens de vlucht er op reageert (vanwege het drukverschil). Zorg voor afleiding, lees een boek, kijk een film op de tablet, enz. Kijk niet naar Air Crash Investigations, krijg je geen reeël beeld van wat betreft veiligheid (ik kijk het wel, maar om een andere reden). Download die app van VALK, die schijnt echt te helpen. Licht de bemanning in, ze maken het echt veel vaker mee.
Wees niet bang om angst te hebben, de spanning ga je toch wel voelen. Je gaat een heleboel rare geluiden horen, die horen er nu eenmaal bij. Maak je er niet te druk over, je hoeft ze echt niet te verklaren.
Ik hoop dat je er wat aan hebt...
(zit in dat pensioenfonds)
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 7 juni 2018 om 14:29
Aan de dames met vliegangst. Dames, want het zijn zeer zelden de heren die het vrijwillig melden. Het klinkt heel leuk, dat melden dat je vliegangst hebt, maar wat verwacht je precies van de crew? De meer zorgzame crews zullen wat vaker langskomen met een glaasje water, zoals je hier en daar leest, maar wat verwacht je nog meer? Heb je daar wat aan? Waarom meld je het eigenlijk? Wat wil je horen?
Ik vraag het omdat ik het best vaak hoor bij het instappen, 'ik heb vliegangst'. Ik kan dan vanuit de cockpit een heel verhaal gaan vertellen over het goede weer, onze tienduizenden uren vliegervaring, de uitmuntende staat van het toestel, maar heb je daar echt wat aan? Of gaat het gewoon om een beetje aandacht? Afleiding? Waarschuwing? Kan ik beter vragen naar je hond, je kat, mijn hond, mijn kat, vertellen over mijn pensioenpremies?
Ik vraag het omdat ik het best vaak hoor bij het instappen, 'ik heb vliegangst'. Ik kan dan vanuit de cockpit een heel verhaal gaan vertellen over het goede weer, onze tienduizenden uren vliegervaring, de uitmuntende staat van het toestel, maar heb je daar echt wat aan? Of gaat het gewoon om een beetje aandacht? Afleiding? Waarschuwing? Kan ik beter vragen naar je hond, je kat, mijn hond, mijn kat, vertellen over mijn pensioenpremies?
donderdag 7 juni 2018 om 16:26
donderdag 7 juni 2018 om 17:08
Exposure, dus vaker vliegen heeft mij van mijn vliegangst afgeholpen. Mijn stellige overtuiging dat die kist neer zou gaan als ik er in zou zitten is al zo'n 15 keer niet waar gebleken, dus de volgende keer zal het ook wel meevallen.
En het telkens mijzelf inprenten dat autorijden veel gevaarlijker is en dat ik dat wel zonder angst doe. Ik heb in ieder geval geen kalmerende tabletten geslikt of een cursus gedaan om van mijn vliegangst af te komen.
Daarnaast heeft het ook erg geholpen dat ik een keer in de cockpit heb mogen zitten bij het landen en het opstijgen. Ik kreeg uitleg over hoe dingen werken, dat hielp. Maar wat mij ook hielp is dat het er erg relaxed aan toe ging in de cockpit en dat het uitzicht nog vele malen mooier was dan vanuit zo'n klein raampje. (Maar ik had het geluk een bevriende piloot te hebben die toevallig op mijn vlucht zat, waardoor dit mocht.)
De eerste vlucht zat ik verkrampt met klotsende oksels verschrikt voor mij uit te kijken en bij elke beweging of geluid te vragen wat het was bij het opstijgen en landen. Inmiddels zit ik ontspannen in een vliegtuig en ben ik blij dat ik die angst ben aangegaan i.p.v. het te vermijden. Anders had ik heel wat moois gemist en mijn man ook!
En het telkens mijzelf inprenten dat autorijden veel gevaarlijker is en dat ik dat wel zonder angst doe. Ik heb in ieder geval geen kalmerende tabletten geslikt of een cursus gedaan om van mijn vliegangst af te komen.
Daarnaast heeft het ook erg geholpen dat ik een keer in de cockpit heb mogen zitten bij het landen en het opstijgen. Ik kreeg uitleg over hoe dingen werken, dat hielp. Maar wat mij ook hielp is dat het er erg relaxed aan toe ging in de cockpit en dat het uitzicht nog vele malen mooier was dan vanuit zo'n klein raampje. (Maar ik had het geluk een bevriende piloot te hebben die toevallig op mijn vlucht zat, waardoor dit mocht.)
De eerste vlucht zat ik verkrampt met klotsende oksels verschrikt voor mij uit te kijken en bij elke beweging of geluid te vragen wat het was bij het opstijgen en landen. Inmiddels zit ik ontspannen in een vliegtuig en ben ik blij dat ik die angst ben aangegaan i.p.v. het te vermijden. Anders had ik heel wat moois gemist en mijn man ook!