Bedtijd rituelen

06-06-2018 20:36 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo papa's en mama's!

Hoe zien jullie naar-bed-rituelen 's avonds eruit bij jullie kid(s) en hoe oud zijn zij? :) Ik heb vaak dat mijn kleine meid van 8 maanden na 2 uur slapen weer klaarwakker is en mijn man en ik min of meer in een dilemma zitten van 'wel of niet uit bed halen?'. Ze kan het dan serieus tot 21:30 maken als zij eruit gehaald word. Wanneer we haar laten liggen krijst ze 30 tot 45 minuten (zichzelf moe) en dan valt ze in slaap.. lastig.. :(

Ik probeer ideeën op te doen, kunnen jullie mij helpen door jullie ervaringen te vertellen? :)

Alvast bedankt!
Never judge a book by it's cover, know the story first!
Waarom mag ze niet wakker zijn dan? Ik neem niet aan dat ze de volgende ochtend weer vroeg naar school moet.
Met 8 maanden hadden we hier 's avonds nog geen ritueel. Naar bed als ze moe waren, dat kon om 19.30 zijn maar ook met een slaapje tussendoor pas om 22.30u.
Pas rond een jaar kwam er hier een ritme in. Doordat ze overdag vrij lang sliepen, gingen ze 's avonds wel wat later voor de nacht. Rond 20u-20.30u.

Nu zijn ze 8 (gaat om 19.30u naar bed), 7 (om 19.15u naar bed) en 5 (19u naar bed) en ze slapen zonder moeite allemaal de nacht door.

Zo lang laten huilen zou ik persoonlijk niet doen, dat ritme komt vanzelf wel :)
En waarom in 's hemelsnaam laat je een kind van 8 maanden jong 45 minuten krijsen?

Arm kind.
Arme buren.
Ik zou een kind van 8 maanden niet een halfuur lang laten krijsen. Dat vind ik echt zielig.
Ik zou haar uit bed halen. Hoe lang is ze dan wakker? Misschien iets later naar bed proberen?
Hoe laat wordt ze weer wakker dan? Wij haalden ze er gewoon weer uit, hoor.

Slapen naar behoefte op die leeftijd. Mijn baby’s waren wel vaker tot 22.00-23.00 beneden.
Bedrituelen doen we niet aan en laten huilen ook niet.
Volgens mij sliep zoontje hier met 8 maanden een groot deel van de avond op mij, op de bank. Een ritueel hebben we pas echt sinds hij niet meer aan de borst in slaap valt. Zal na 12 maanden geweest zijn.
Vanaf ongeveer 4 maanden met de oudste tot nu bijna 4, douchen, pyjama aan, poetsen, boekje lezen en in bed. Geen tijd, wanneer hij moe is. De jongste vanaf 2 maanden hetzelfde ritueel en die is nu bijna 2.

Wel fases gehad dat ze weer wakker werden of niet meteen sliepen. We haalden ze er niet uit, of het moest overduidelijk zijn dat ze klaarwakker waren. Maar wat speelgoed in bed, een slokje drinken of gewoon even instoppen was vaak al voldoende. En als ze echt moe zijn, maar wakker blijven en huilden gaan we om de 10 minuten heen en vaak was die eerste keer niet eens nodig.

En natuurlijk deden we dit laatste niet met een kleine baby, dan gaf ik nog even bv en deden ze een tukje op mij of stopte ik ze weer lekker in.
Met 8 mnd nog geen ritueel bij oudste. Die sliep naar behoefte en dat kon per dag verschillen. Er zaten geen grote extremen in per dag maar het kwam soms voor dat hij een extra slaapje tussendor deed en dan in de avond wat langer wakker was. We gingen er gewoon in mee, laten huilen past niet bij ons. Het gaat vanzelf weer beter. Jongste is 6 maanden en slaapt veel makkelijker. Die gaat er tussen half 7 en 7 in en slaapt dan door tot een uur of 12 voor een slokje drinken en dan tot 6.
Het is fijn om een bedtijdritueel te hebben natuurlijk maar dat maakt niet of ze tussendoor wakker wordt of niet. Natuurlijk is het fijn om de avond voor jezelf te hebben maar dat komt echt. En hoe lekker zit je op de bank te chillen als je baby boven aan het huilen en krijsen is 45 min lang. Dan zou mijn rustig avondje niet zo rustig zijn. Succes!
Hier geen ritueel maar het ritme van de kinderen gevolgd tot circa 1 jaar. Alle vier de kids hadden tot ongeveer die leeftijd nog slaapjes van 1 tot 2 uur waarna ze circa 2 uur wakker waren en dan weer gingen slapen. De 'lange slaap' begon meestal pas tegen 23 u. Pas rond 1 jaar kwam er iets van een 'avondslaaptijd': rond 20.30 tot een jaar of 2,5. Toen de middagdutjes ophielden, vervroegde de avondslaaptijd naar 19-19.30.
Oh ja het ritueel is flesje op babk op schoot en boekje lezen, tandenpoetsen en naar bed. Dan nog liedjes zingen en slapen. Om de dag begint het met een badje.
Waar ben je bang voor als ze "pas" om 21.30 naar bed gaat? Dat ze eraan gaat wennen? Dat jullie je avond kwijt zijn? Dat je omgeving zegt dat het zo niet hoort te zijn?
Kinderen op die leeftijd veranderen nog zo vaak van bedtijden, probeer het eens een weekje, misschien bevalt het jullie wel en krijgen jullie allemaal wat rust (je wordt tenslotte ook niet rustig van een krijsend kind).

Antwoord op je vraag: de oudste heeft pas een duidelijk ritueel vanaf 15mnd (hij is nu 21mnd), de jongste met 12 weken nog niet.
30-45 min huilen? Krijsen zelfs? Arm kindje! Das niet meer een zichzelf in slaap huilen lijkt me.

Hier een kindje van 6 maanden en ze gaat naar bed wanneer ze moe is.
Momenteel zitten we in de overgang van 3 naar 2 slaapjes, maar ze gaat zo rond 19.30 - 20.00 naar bed.
Gewoon, schone luier, pyjama, slaapzak, speentje, kusje, muziekje en welterusten. Meestal slaapt ze meteen, of moet ik nog een keer een speentje geven, maar huilen of krijsen nooit.
Hier zijn we vanaf 4 maanden begonnen met wat vaste handelingen voor het naar bed brengen. En vanaf een maand of 6 ligt ze vaak tussen 19.00 en 19.30 in bed. Heel soms moeten we een keer terug voor een speen, maar de meeste tijd valt ze in slaap.

Dochter is nu ruim 8 maanden.
Hier bestaat het ritueeltje uit wandelen of in bad, daarna pyjama aan, op de bank een flesje drinken bij een van ons, nog even dollen met z'n allen en dan naar bed. Gordijnen dichtdoen, in de slaapzak, speentje bij haar neerleggen, de knuffel naast haar neerleggen, kusje en welterusten! Soms brabbelt ze nog wat, hoor je daarna haar de speen zoeken en dan is het knock out.

Een paar weken geleden heeft ze een korte periode gehad dat het echt even heel hard huilen was als we de kamer uitliepen, maar dat duurde max 1 minuut.

We hebben wel eens geprobeerd om 's nachts haar te laten liggen en te kijken of ze zelf in slaap kon komen, door even te huilen. Dochter heeft alleen een aan en uit stand, geen middenweg. Dus dat werkt niet hier. Even eruit, speentje teruggeven en heel soms een flesje, werkt sneller dan haar te laten huilen.

En ik zie het zomaar gebeuren dat dit hele ritueel op z'n kop gegooid gaat worden ergens de komende maanden.. Mentaal ben ik me er al op aan het voorbereiden ;-) Elke dag blijft een verrassing met die dochter van ons!
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 21:39
10.80% gewijzigd
Pas met 18 maanden had een ‘ritueel’ nut. Toen zat kind in een eigen ritme. Wassen, tanden poetsen, pyjama aan. Dan met een beetje haarlotion haren borstelen (vond hij geweldig, daar werd hij helemaal zen van, nog steeds eigenlijk). In bed, liedje zingen en de ‘sterrenbol’ aan. Vanaf 2,5 verhaaltjes voorlezen. Vanaf eerste dag school eigenlijk een beetje kletsen, in zijn bed. De dag doornemen.
lemoos2 schreef:
06-06-2018 21:37
Pas met 18 maanden had een ‘ritueel’ nut. Toen zat kind in een eigen ritme. Wassen, tanden poetsen, pyjama aan. Dan met een beetje haarlotion haren borstelen (vond hij geweldig, daar werd hij helemaal zen van, nog steeds eigenlijk). In bed, liedje zingen en de ‘sterrenbol’ aan. Vanaf 2,5 verhaaltjes voorlezen. Vanaf eerste dag school eigenlijk een beetje kletsen, in zijn bed. De dag doornemen.
Schattig van dat haartjes borstelen. De mijne haat het. Zegt als ie de borstel ziet al heel dramatisch ‘ nee, mama! Borstel neeee. Haartjes kammen, neee’
Bloemetjefresia schreef:
06-06-2018 21:40
Schattig van dat haartjes borstelen. De mijne haat het. Zegt als ie de borstel ziet al heel dramatisch ‘ nee, mama! Borstel neeee. Haartjes kammen, neee’
Daarom ook de haarlotion (wat intussen gewoon stiekem wat water is, ik vul dat flesje gewoon onder de kraan), dat was het ‘speciale borstelwonder’. En een tangleteezer. Zoon heeft heel lang halflang haar gehad.
Wij hadden eigenlijk al heel vroeg een ritueel. Vanaf twee, drie maanden ofzo.
Als ze moe is, en dat is inmiddels altijd ergens tussen 19.00 en 19.30, (borst)voeding. Dan nog even spelen en knuffelen en naar boven. Schone luier, vitamine druppeltjes en slaapzak aan. Dan lezen we een verhaaltje voor of babbelen we wat en gaat ze onder begeleiding van een slaapmuziekje haar bedje in.
Eigenlijk slaapt ze altijd meteen.

Maar volgens mij maakt het weinig uit wat je als bed ritueel doet, het gaat om de herkenbaarheid ervan. En je baby moet natuurlijk ook wel moe zijn, anders is slapen heel lastig.
lemoos2 schreef:
06-06-2018 21:43
Daarom ook de haarlotion (wat intussen gewoon stiekem wat water is, ik vul dat flesje gewoon onder de kraan), dat was het ‘speciale borstelwonder’. En een tangleteezer. Zoon heeft heel lang halflang haar gehad.
Leuk, halflang haar!
Als jij je baby van 8 maanden gewoon 30 a 45 minuten laat huilen dan raakt ze gegarandeert onveilig gehecht en zal later heel wat uurtjes bij de psycholoog moeten doorbrengen. Ze zal er haar leven lang last van blijvenn houden in het contact met andere mensen.

Ook schieten de stress hormoon levels omhoog. Wat er voor zorgt dat ze de rest van haar leven gevoeliger is voor stress.

Je zou er dus niet eens over hoeven nadenken wat te doen.

Je zou je baby gewoon na die 2 uurtjes uit bed moeten halen en als ze dan om half 10 moe is gewoon dan weer naar bed moeten doen.

Op die leeftijd hadden we nog niet een een echt bedritueel.

Pijama aan. Flesje op schoot. Dan bijna slapend in bedje leggen. Nog een slaapliedje zingen en dan sliep kind en gingen we de kamer uit.
Hier hadden wij heel snel een vast avond ritueel. De tijden staan niet vast hoor. In ieder geval tussen 19.00 en 20.00 uur.

Na het eten lekker spelen en gek doen. Dan naar boven. Of douchen of wassen, schone luier, pyjama aan. Tandjes poetsen. Naar beneden met knuffel en slaapzak. Nog wat water drinken. Bij ons op de bank nog even 10 minuten een filmpje kijken.

Dan zeggen we meestal: .... Zo naar bedje toe? En dan leggen we de slaapzak op de bank. Hij kruipt er zelf al in. Pakt zijn frummel erbij. En we brengen hem naar boven.

Ooit eens vanuit de douche gelijk in bed gelegd. Nooit meer doen. Was gillen en brullen. 5 minuten mee naar beneden en toen weer naar bed en hij ging wel slapen. Wij hebben een gewoonte diertje.
Je meent toch niet serieus dat je het over je hart kunt verkrijgen om haar te laten huilen? Hier slaapt de kleine bij ons, en gaat mee in ons ritme. Ene keer is dat 20u, andere keer 23.00u. Als ze straks naar school moet maken we haar ritme wel. Nooit een moe kind in de ochtend, en als ze wel moe is dit ze gewoon een extra slaapje. Soms valt ze beneden in slaap (in haar box, ook dat mag niet volgens de regeltjes) en dan is ze boven nog wat langer wakker. Heb toch echt een heel vrolijk, gelukkig kind.
Volg je gevoel, niet de regels.
Dochter van bijna 4 maanden is nu al een gewoontedier, en gedijt het beste bij een herkenbaar ritueeltje:

Mee naar boven, schone luier, slaapzak aan, flesje drinken, in bed leggen, speentje geven, verhaaltje voorlezen (ja, echt! Ze kijkt altijd nieuwsgierig naar het boek en is heel aandachtig, huilt als het boekje uit is etc, echt schattig :heart: ) dan aai over de bol, kus, zijkant bedje onhoog (want co-sleeper) lampje aan en dan sluip ik weg.
Dan ga ik altijd boven nog wat rommelen (was opvouwen enzo) want moet nog 2 tot 4 keer terug om dr speen opnieuw te geven en na nog wat gemiep valt ze heerlijk in slaap...
overigens slaapt ze ook prima in haar reiswieg en/of box (en maxi-cosi als we met de auto weg gaan) maar ze rust het beste uit in haar bedje op onze slaapkamer.

Qua slaapjes overdag letten we heel erg op de signalen, bij het eerste signaal is het direct klaarmaken om te gaan slapen. Soms valt ze zelf al in slaap na de ochtend fles of tijdens het knuffelen.
Als die van mij (9maanden) wakker wordt na een paar uurtjes wacht ik eerst of het serieus huilen is of dat ze snel weer in slaap valt. En bij serieus huilen geef ik haar nog een fles en ga ik meteen weer weg. Ze drinkt dan zelf de fles op en gaat weer slapen. Ik merk hier dat dat steeds minder vaak voor komt dus dat lost zich straks vanzelf wel op hoop ik :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven