Dag voor vertrek

11-06-2018 16:43 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie zijn is genieten! Maar een dag voor vertrek altijd veel stress. Ik wil alle was weggewerkt hebben, geen afwas meer. Huis schoon achter laten. Tuin onkruidvrij en gras gemaaid. Papieren in orde. En dan nog alle koffers ingepakt. Ik vertrek dus altijd doodmoe op vakantie. Ik vraag me af of dit herkenbaar is. Hoe doen anderen dit? Tips om het beter te laten verlopen zijn welkom.
herkenbaar en helaas geen tips. Ik neem indien mogelijk al een dag extra vrij zodat ik opgeruimd en wel weg kan.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik wil niet zoveel en ik neem een paar dagen voordat ik wegga vrij.

Tuin wilde ik ook graag op orde (ik wil sowieso graag tuin op orde, maar dat lukt me dus nooit) maar als ik terugkom van vakantie is het weer een zootje. Beter dus ná de vakantie beginnen.

Woon je alleen?
Doe je dus ook alles alleen? Delegeren is het woord, denk ik.

Ieder z'n eigen koffer
Was blijft er altijd wel, want wat je de dag voor vertrek aanhebt. Het is niet anders.. Geen afwas is logisch, maar toch ook niet zo moeilijk, als je 's avonds na het eten gewoon opruimt?
Later is nu
ik begin eerder, heb al twee weken van te voren een krat klaar staan, waar ik eea in mik
Heb lijsten waardoor ik precies weet wat ik even moet doen
en... de werkster komt tijdens onze vakantie, dus wat ik niet weg werk, doet zij
Ideaal!
Ik herken het zeker! Ben dit jaar al wat eerder begonnen met de noodzakelijke spullen in huis halen (check!), heb inmiddels een werkster (check!) en probeer alle klussen die jij noemt de weken van tevoren te doen en bij te hiuden, zodat ik de laatste dag hooguit een doekje over de WC, de stofzuiger door het hok en een wasje hoef te doen. Succes en sterkte 😉
Ik ben al afgestapt van het plan om op zaterdag te vertrekken als ik tot vrijdag werk.

Voor de rest is het hier die zaterdag dus ook altijd een stressboel.
Inpakken, de laatste boodschappen doen (altijd nog wel een busje zonnemelk dat ontbreekt, de shampoo die bijna op blijkt of de EHBO-kit die onvolledig is), het huis redelijk in orde (tuin vind ik minder belangrijk), katten knuffelen, ...

Qua afwasbeperking gaan we meestal de avond voor we vertrekken uit eten.
Blijven er ook geen restjes staan.
Ja heel herkenbaar. Ik kijk m'n koffer altijd tig keer na en dan haal ik er een uur voordat we weg moeten nog iets uit of er extra in. Ben altijd 'bang' dat ik iets vergeet. Wat ik nu dus doe is een paar dagen eerder al een paar basics verzamelen en in m'n koffer gooien zoals bijvoorbeeld de wereldstekker,reispapieren en ik gooi voortaan m'n travelcubes en andere tasjes meteen weer terug in m'n koffer na gebruik.
En ik pak nooit last minute in omdat ik nog de mogelijkheid wil hebben iets te halen wat ik vergeten ben.

Huis schoon achterlaten doe ik niet aan, zorg wel dat er geen etenswaren liggen te slingeren en check of alle lampen enzo uit zijn.

En ik snap ook nooit dat mensen tot vrijdagmiddag werken en dan vrijdagavond vertrekken of meteen na terugkomst de volgende dag weer gaan werken. Bij korte city trips okee maar als je 2 weken weg gaat met het vliegtuig en nog een eventuele jetleg hebt... En wanneer heb je dan tijd om je stapel was weg te werken?!
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-06-2018 16:53
19.39% gewijzigd
Herkenbaar, maar ik heb ook weleens gehad, omdat ik het zo pleurisdruk had op mijn werk ik dus helemaal niks heb gedaan behalve koffers pakken.
Maar toen ging ik om een andere reden gestresst weg :biggrin:

Ik probeer minder te stressen de dag voor we weggaan. Het irritante is dat ik het de dag/week voor de vakantie heb, maar nadat de deur dicht is en ik in de auto/het vliegtuig zit ik ook vaak gelijk relaxed ben. Dan begint mijn vriend pas, die is thuis relaxed en tijdens de reis gestresst. Dus pas echt vakantie als we ergens aankomen.

Ik kan het al wel beter loslaten. Doe alleen het hoogst nodige. Dan maar onkruid en niet gestofzuigd hoor. 'Het is zo fijn om in een schoon huis terug te komen' my ass.

Ik hoop dan alleen altijd dat we niet dodelijk verongelukken. Ik zie dan altijd mijn schoonmoeder hoofdschuddend boven onze wasmand staan/in onze chaotische kledingkast kijken/hoestend de stofnesten in huis ontdekken :proud:
Hoewel ik rationeel wel weet dat dit haar dan hopelijk op dat moment aan haar reet zou roesten.
anoniem_119974 wijzigde dit bericht op 11-06-2018 16:54
0.29% gewijzigd
Ik wil de dag voor vertrek altijd vrij hebben, koffer pak ik ook pas de laatste dag in.
verder even stofzuigen en de vaatwasser laten draaien.
Tuin doen ik niks speciaals aan, onkruid is er toch weer als ik terug kom

heb dus nooit stress
TsumTsum schreef:
11-06-2018 16:49

En ik snap ook nooit dat mensen tot vrijdagmiddag werken en dan vrijdagavond vertrekken of meteen na terugkomst de volgende dag weer gaan werken. Bij korte city trips okee maar als je 2 weken weg gaat met het vliegtuig en nog een eventuele jetleg hebt... En wanneer heb je dan tijd om je stapel was weg te werken?!
Die was is toch wel het laatste van mijn zorgen.
De eerste machine gaat erin een uur nadat ik terug ben en het is toch echt de machine die de boel wast.

En aangezien we altijd binnen Europa blijven doe ik niet aan jetlags :-).

Ik heb maar 14 dagen vakantie, daarvan wil ik er zo min mogelijk kwijt zijn aan in- en uitpakken.
Ik zie er dus geen graten in om op zondagavond om 22u thuis te komen, om 22u30 à 23u een machine te hebben draaien en om maandagochtend om 9u aan mijn bureau te zitten.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 11-06-2018 16:58
0.28% gewijzigd
Niet herkenbaar.
Ik gooi de avond voor vertrek wat spullen in een koffer/rugzak en ben de volgende ochtend weg. Soms staat er nog afwas (nooit met etensresten hoor, maar borden met broodkruimels wel, of vieze theekopjes), soms ligt er nog was in de mand (geen natte of zwetende was, dat is wel weggewerkt). So be it. Stofzuigen voor ik vertrek doe ik ook niet, daar heeft niemand plezier van als ik weg ben.

Wat ik wel doe: checken of er geen bederfelijke etenswaren in de koelkast/fruitschaal liggen, natte en stinkende was draaien (het blijft dan wel weer probleemloos drie weken op een droogrekje hangen). en de vuilnisbakken legen.

Qua inpakken: ik heb dingen die ik vrijwel alleen op vakantie gebruik zoals toilettassen, mini-toiletartikelen, wereldstekker allemaal bij elkaar in één doos op de kast liggen. Ik trek die doos erbij en haal wat kleding uit de kast en dan ben ik ingepakt.
Ik herken het wel van jaren geleden. Sinds mijn nog thuiswonende zoon niet meer mee op vakantie gaat, scheelt dat bergen aan stress.
Het huis schoon achterlaten kan niet meer ( daar was ik dwangmatig in) sinds hij gewoon thuis is. Heerlijk.
Huis en tuin niet te netjes achterlaten, want dan kan iedereen zien dat je op vakantie bent.

Laat gewoon wat kopjes op tafel staan, de stoelen niet te netjes aangeschoven, etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wij gaan kamperen, eerst altijd met zijn vijven, nu met zijn vieren. Er moet dus veel mee. Huis schoon wil ik ook altijd zodat ik niet bij thuiskomst dat ook al weer moet doen.

Man en ik beginnen ongeveer twee weken van te voren. We tellen af.
Dag 1, vouwwagen halen,
Dag 2, techniek controleren
Dag 3, 4, 5, 6 slaapcompartiment opzetten en bedden opmaken, handdoeken inpakken.
Inpakken keuken. Wat voorraad erin, kruiden, (af)wasmiddel. En inpakken, disselbak. (Gasflessen, haspel, wat buitenspeelgoed etc.)
Dag 7 - 12 was goed bijhouden,
Dag 10/11 bedden verschonen, slaapkamers stoffen en zuigen.
Dag 12 badkamer/wc schoon maken laatste was wassen. Laatste boodschappen halen.
Dag 13 tassen met kleding inpakken, koelkast inpakken, brood voor onderweg maken. Eten en afwassen. Alle spullen in de auto pakken. Beneden stoffen en zuigen. Iedereen onder de douche. Als we gaan slapen de handdoeken laten wassen.
Dag 14 om 4:30 op. Iedereen aankleden, man hangt vouwwagen aan de auto en ik hang de was op.

Wij vertrekken uit een redelijk schoon huis, met lege wasmand, zonder stress. Ieder gezinslid heeft zo zijn taak hierin. Is ook lekker thuiskomen.
Herkenbaar!
Hier begint partner twee weken voor vertrek middels grote banendozen spullen te verzamelen. Eenieder pakt in wat hem/haar te binnen schiet.
Wekelijkse klussen zodanig plannen dat dag, maximaal twee dagen, voor vertrek huis gepoetst is, tuin netjes is, was bijgehouden is etc.
Boodschappen dag voor vertrek of dag van vertrek in de vroege ochtend.
Ik pak spullen kind en mezelf in. Man legt zijn spullen klaar en die pak ik ook in.

Man spreekt met mij tijd af waarop we vertrekken. Hij regelt aankleden en eten kind op ochtend van vertrek en ik al het andere.

Geoliede machine zou je denken, niet helemaal waar. Wil nog wel voorkomen dat ik compleet gestretchte de voordeur dichttrek, zuchtend en wel. Straat uitrijden klagend en jammerend. Bij eerste stoplicht laat ik pas “los”.
Toilettassen een paar weken op voorhand al vullen met producten die half leeg of bijna leeg zijn en die je op vakantie kan opmaken/weggooien. Dus zorgen dat je al je toiletspullen al een tijdje op voorhand klaar hebt liggen. Die kunnen dan al in een koffer. Mijn koffer is echt een week op voorhand helemaal klaar zodat ik daar tenminste niet meer aan hoef te denken. Ik neem bv ook geen elektrische tandenborstel mee, maar een gewone tandenborstel. Gewoon twee (of meer, ligt eraan met hoeveel jullie zijn natuurlijk) goedkope kopen en klaar. Zo gaat dat met alles eigenlijk. Haarlak/gel die nog een paar keer mee kan? Opzij leggen gedurende het jaar. Een haarborstel die vervangen wordt? Oude meenemen op vakantie en daar weggooien. Hetzelfde met sokken en ondergoed, dat gooi ik altijd daar weg.

Een lijstje maken en die taken verdelen over een week. En delegeren natuurlijk. Bv niet de dag voor je vakantie alle beddengoed gaan afhalen en wassen, maar een dag of drie op voorhand. Papieren een week op voorhand in orde maken en eventueel de laatste dingen nog de dag ervoor.
Life is short. Eat dessert first.
Andersom schreef:
11-06-2018 17:18
Wij gaan kamperen, eerst altijd met zijn vijven, nu met zijn vieren. Er moet dus veel mee. Huis schoon wil ik ook altijd zodat ik niet bij thuiskomst dat ook al weer moet doen.

Man en ik beginnen ongeveer twee weken van te voren. We tellen af.
Dag 1, vouwwagen halen,
Dag 2, techniek controleren
Dag 3, 4, 5, 6 slaapcompartiment opzetten en bedden opmaken, handdoeken inpakken.
Inpakken keuken. Wat voorraad erin, kruiden, (af)wasmiddel. En inpakken, disselbak. (Gasflessen, haspel, wat buitenspeelgoed etc.)
Dag 7 - 12 was goed bijhouden,
Dag 10/11 bedden verschonen, slaapkamers stoffen en zuigen.
Dag 12 badkamer/wc schoon maken laatste was wassen. Laatste boodschappen halen.
Dag 13 tassen met kleding inpakken, koelkast inpakken, brood voor onderweg maken. Eten en afwassen. Alle spullen in de auto pakken. Beneden stoffen en zuigen. Iedereen onder de douche. Als we gaan slapen de handdoeken laten wassen.
Dag 14 om 4:30 op. Iedereen aankleden, man hangt vouwwagen aan de auto en ik hang de was op.

Wij vertrekken uit een redelijk schoon huis, met lege wasmand, zonder stress. Ieder gezinslid heeft zo zijn taak hierin. Is ook lekker thuiskomen.
heel eerlijk gezegd zou ik met dit schema al geen zin meer hebben om weg te gaan, en waarom de laatste nacht nog een was draaien? Hang dat gewoon over de wasmand of over een stoel, dan was je het wel weer als je thuis bent

Ik laat mijn huis ook altijd achter wat iemand zegt, tijdschrift op tafel met een theemok erbij, stoel beetje verschoven.
Alsof je zo weer thuis kunt komen
doornroosje9 schreef:
11-06-2018 17:29
Zo gaat dat met alles eigenlijk. Haarlak/gel die nog een paar keer mee kan? Opzij leggen gedurende het jaar. Een haarborstel die vervangen wordt? Oude meenemen op vakantie en daar weggooien. Hetzelfde met sokken en ondergoed, dat gooi ik altijd daar weg.
Zo doe ik dat ook. Mandje in de kast waar ondergoed en sokken in gaan die nagenoeg versleten zijn. Dag voor vertrek is het een kwestie van dat mandje leeggooien en kijken wat je meeneemt. Eventueel aanvullen met gewoon spul,

Ik kan me zo weinig voorstellen bij mensen die gestrest op vakantie gaan.
Ik niet. Ik laat het huis rustig in complete chaos achter. Ik verschoon alleen mijn bed voor vertrek, want ik wil bij thuiskomst wel in een schoon bed kunnen duiken.

Ooit was er tijdens mijn vakantie bij de buren ingebroken. De politie had ook bij mij naar binnen gekeken en nam aan dat er ook bij mij was ingebroken, omdat alles overhoop lag. Dat bleek niet zo te zijn, het was gewoon mijn eigen troep die ik zo had achtergelaten met opgetrokken laden en hopen kleding op de grond. Haha!

Het hierboven genoemde krat waar ik in de aanloop naar vertrek spullen die mee moeten in gooi als ze me te binnen schieten, gebruik ik inderdaad ook. Maar vaak ga ik ook onverwacht op vakantie, dus dan is dat niet van toepassing.
Ik vertel ook nooit na een werkdag, ik wil minimaal 1 dag ervoor vrij hebben tenzij ik alleen een weekend weg ga.

Maar hier is het huis ook niet perfect opgeruimd als ik weg ga, ik zorg wel dat er geen bederfelijke etenswaren meer liggen en dat het er een klein beetje opgeruimd uit ziet, en idd, mijn bed moet wel schoon zijn. Als ik thuis kom wil ik met mijn bed nog moeten verschonen, daar ligt dus schoon beddengoed op.
Maar de koelkast uitsoppen voordat ik wegga, zoals mijn schoonmoeder deed, daar begin ik echt niet aan.
Voor iedere vakantie heb ik hetzelfde ritueel:
-mijn koffer zet ik twee weken van tevoren open om te luchten.
- in de periode vooraf aan de vakantie leg ik spullen die weg mogen klaar op zolder, denk hierbij aan oude kleren, ondergoed.
- ongeveer twee maanden van tevoren begin ik met het kopen van spulletjes die nodig zijn en leg deze ook op zolder.
- de koffer pak ik een week van tevoren in en leg dan een geurbuideltje tussen de kleding. Gedurende de week kan ik nog dingen erin leggen. De toilettas gaat de dag van vertrek erin, maar deze staat ook al een week klaar.
- ik zorg de week van tevoren dat de was zo goed mogelijk bij is en maak het huis de dag van tevoren schoon. Schoon beddengoed op de bedden, etc.
- de vuilnis gaat op de dag van vertrek in de container en de vaatwasser is leeg.
- de koelkast maken we leeg voor vertrek, dus daar houden we rekening mee met de boodschappen.
We’re all mad here
TsumTsum schreef:
11-06-2018 16:49
Ik ben zo iemand. Ik ga rustig met jetlag en al achter mijn bureau zitten. En die was werk je gewoon weg zoals je normaal gesproken ook de was doet? Je hoeft toch alleen maar een paar machines te draaien? Dat hoeft toch niet à la minute?
doornroosje9 schreef:
11-06-2018 17:29
Toilettassen een paar weken op voorhand al vullen met producten die half leeg of bijna leeg zijn en die je op vakantie kan opmaken/weggooien. Dus zorgen dat je al je toiletspullen al een tijdje op voorhand klaar hebt liggen. Die kunnen dan al in een koffer. Mijn koffer is echt een week op voorhand helemaal klaar zodat ik daar tenminste niet meer aan hoef te denken. Ik neem bv ook geen elektrische tandenborstel mee, maar een gewone tandenborstel. Gewoon twee (of meer, ligt eraan met hoeveel jullie zijn natuurlijk) goedkope kopen en klaar. Zo gaat dat met alles eigenlijk. Haarlak/gel die nog een paar keer mee kan? Opzij leggen gedurende het jaar. Een haarborstel die vervangen wordt? Oude meenemen op vakantie en daar weggooien. Hetzelfde met sokken en ondergoed, dat gooi ik altijd daar weg.

Een lijstje maken en die taken verdelen over een week. En delegeren natuurlijk. Bv niet de dag voor je vakantie alle beddengoed gaan afhalen en wassen, maar een dag of drie op voorhand. Papieren een week op voorhand in orde maken en eventueel de laatste dingen nog de dag ervoor.
Ik neem qua toiletartikelen ook altijd het minimale mee. Shampoo en douchegel in een flesje gieten, de cremespoeling bij haarverf bewaar ik altijd voor op vakantie en heb ik die niet meer dan ook een flesje vullen. Qua gezichtsreiniging wat wattenschijfjes en een klein flesje vullen met micellair water. Wat dagcreme in een potje. Laatste vakantie was ik echter m'n tandpasta vergeten, het mini tubetje was de vakantie ervoor opgegaan, maar had ik wel 2 tandenborstels bij :proud: En was vergeten ook zonnebrand mee te nemen want op plaats van bestemming was het nog mooi weer in de herfst. :proud: Kon dus meteen naar de winkel voor zonnebrand, tandpasta kon ik van het hotel pakken.
Nee, niet herkenbaar. In de week voor vertrek, maak ik bederfelijke etenswaar op en draai ik wat extra was.
Ik ga naar de bieb en haal veel boeken.
Ik check of alle papieren bij elkaar zijn.
Ik heb mijn vakantiespullen binnen een kwartier in de koffer, meestal dendag voor vertrek.
De ochtend voor vertrek kleed ik me aan met schone reiskleding en zet ik de vaatwasser aan met het laatste serviesgoed en gaat de vuilniszak dicht en de container in.
En dan begint voor mij de stress als ik met het vliegtuig moet, want ik ben altijd doodsbenauwd dat ik het vliegtuig mis. Als ik eenmaal in het vliegtuig zit (of in de auto, als ik met de auto ga) dan is het vakantie.
En idd, als je iets vergeet, ze hebben daar vast ook wel winkels. ;-D
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven