Overlast van buren

10-06-2018 15:17 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of ik dit hier goed plaats maar heb al 3 dagen achter elkaar last van mijn buren.
Vrijdag was het een gezellig samen komen met veel drank en wiet tot diep in de nacht. Gisteren was het een barbecue met veel drank en harde muziek en nu net gaan ze weer barbecueen met de muziek net ff op een standje te hard.
Kan ik nu al gaan vragen de muziek wat zachter te doen? Weet dat ze tot 22.00 uur geluid mogen maken. Vind het ook wel eng om langs te gaan want 1 van de bewoners kan naar wat ik gehoord heb best agressief zijn maar vind het ook zo wat om de politie in te schakelen.
Help. Weet het niet meer. Wil ook gewoon lekker in mn tuintje zitten.
Lenn12345 schreef:
10-06-2018 18:38
Jij woont in zo'n buurt volgens mij; je stokpaardje zijn 'tuintjes' en hoe vroeger alles beter was.

Pas een heel langlopend topic zitten lezen over een meisje/stel dat op hun nek word gezeten door een geschifte buurman. Jij was (als enige) fan van de buurman want madeliefjes, wilde aardbeitjes of paardenbloemen in het gras? Ja dan verdien je ook een dag en nacht scheldende en zelfs om zich heen schietende buurman... O_o

Het loopt nog steeds, ben benieuwd hoe het met haar is op een dag als vandaag. Jouw oplossing was: geef die buurman gelijk en doe wat hij zegt!! Ben je gek met je bloemetjes op het gras; dat is onkruid.
Als ik hetzelfde topic in gedachten heb, plaatst ze daar zo af en toe nog een update onder een andere naam. Buurman is nog steeds geschift, maar er lijken goede ontwikkelingen te komen voor haar.
Onbevangen schreef:
10-06-2018 15:31
Heel vervelend voor jou, maar overdag mogen ze doen wat ze willen. Na 22 uur zou ik zeker wel even langsgaan om te vragen of ze stil willen zijn.
Dat is, helaas, een denkfout die veel mensen maken. Je mag ook overdag geen overlast veroorzaken. Harde muziek valt (voor veel mensen) onder overlast. Woon- en leefgeluiden mag tot 22.00, daarna moet het stil zijn.
Jankerd
merano schreef:
10-06-2018 20:49
Ik stel me voor dat degene die muziek buiten wil luisteren even een koptelefoon opzet. Dan kan de rest van de buurt rustig de krant lezen of een gesprek voeren in zijn eigen tuin.

Ik ken overigens nu al een een paar mensen met hyperacusis (overgevoeligheid voor harde geluiden). Van dat soort klachten gaat je inkomen meestal niet omhoog (lees: je kunt heel veel werk niet meer doen), dus een vrijstaand huis zit er niet in. Enig idee waar die zouden moeten wonen als harde muziek buiten normaal wordt?
Noisecanceling headphones.

En tja van de week werd ik redelijk geïrriteerd door de overkant. Maar het was weekend en dat ik er even niet tegen kan is niet hun pakkie an. Als ik een jolige bui heb heb ik ook wel eens de muziek wat harder aan. En ja dan ga ik met de hitte echt de tuindeur niet dicht doen.
Een keer moet kunnen...

Als je er echt zo slecht tegen kan is verhuizen naar de hei of de koptelefoon toch echt de enige opties. Hier word iedere week het gras gemaaid in de hof. Aan de achterkant op een andere dag.. Dat zijn al 2 dagen vervelende herrie. Hier en daar een huis dat verbouwt word... een vrachtwagen die eens wat bezorgd bij deze of gene... Het is áltijd lawaaiig en een stad met mensen om je heen. Wen er aan of verhuis.
Djessy schreef:
11-06-2018 13:29
Dat is, helaas, een denkfout die veel mensen maken. Je mag ook overdag geen overlast veroorzaken. Harde muziek valt (voor veel mensen) onder overlast. Woon- en leefgeluiden mag tot 22.00, daarna moet het stil zijn.
Dus na tienen mag je niet meer naar de wc ofzo? Wat een onzin. Woon en leefgeluiden mag 24/7 Overlast mag nooit. Maar een feestje valt tot een uur of 1 niet onder overlast. Verbouwen na 7 uur valt ook niet onder overlast.
Overlast is redelijk subjectief. Wat de een helemaal gek maakt hoort een ander niet eens.
nina1966 schreef:
11-06-2018 13:39
Dus na tienen mag je niet meer naar de wc ofzo? Wat een onzin. Woon en leefgeluiden mag 24/7 Overlast mag nooit. Maar een feestje valt tot een uur of 1 niet onder overlast. Verbouwen na 7 uur valt ook niet onder overlast.
Overlast is redelijk subjectief. Wat de een helemaal gek maakt hoort een ander niet eens.
Ik vind een feestje tot een uur of 1 met muziek en hard praten wel onder overlast vallen.
Je wilt niet weten hoe vaak zo'n feestje hier in de buurt wordt gegeven.Elke 14 dagen is er wel een reden tot een feestje: verjaardag, geslaagd voor school geslaagd voor rijexamen, afscheid van oude studiegnoten en oma is jarig en viert verjaardag bij zoonlief.
En vergeet de voetbaluitslagfeestjes niet.
nina1966 schreef:
11-06-2018 13:39
Maar een feestje valt tot een uur of 1 niet onder overlast. Verbouwen na 7 uur valt ook niet onder overlast.
Dat is niet waar, die dingen gelden wel degelijk onder overlast. Valt onder gederft woongenot en daar kan je gewoon aangifte van doen.
Je kunt wel aangifte doen, maar er gebeurt niets mee, tenzij het ernstig uit de klauwen loopt (en dan nog...)

Het gaat er om dat je gewoon even na moet denken als je zo dicht op elkaar woont. Ik kom gisteren thuis uit mijn werk en iedereen heeft de deuren en ramen open en ik hoor wel 5 verschillende soorten muziek - allemaal best hard want ja, als iedereen het doet hoor je je eigen niet meer. En dan moet er ook nog overheen geschreeuwd worden natuurlijk. En ja, een keer moet kunnen maar als iedereen om me heen dit een keer doet, zit ik elke dag in die herrie.

Zit ik daar, in mijn eigen huis met mijn ramen en deuren dicht met een koptelefoon op een film te kijken.
Lady_Day schreef:
12-06-2018 07:47
Je kunt wel aangifte doen, maar er gebeurt niets mee, tenzij het ernstig uit de klauwen loopt (en dan nog...)

Het gaat er om dat je gewoon even na moet denken als je zo dicht op elkaar woont. Ik kom gisteren thuis uit mijn werk en iedereen heeft de deuren en ramen open en ik hoor wel 5 verschillende soorten muziek - allemaal best hard want ja, als iedereen het doet hoor je je eigen niet meer. En dan moet er ook nog overheen geschreeuwd worden natuurlijk. En ja, een keer moet kunnen maar als iedereen om me heen dit een keer doet, zit ik elke dag in die herrie.

Zit ik daar, in mijn eigen huis met mijn ramen en deuren dicht met een koptelefoon op een film te kijken.
Haha ben jij mij? Hier precies hetzelfde :proud:
Jankerd
pejeka schreef:
10-06-2018 17:57
Ben ik met je eens. Maar weet je, wat me zo opvalt, is dat nog niet zo lang geleden ook de mensen in een "arbeiderswijk" gewoon hun trots hadden, en dat je over het algemeen keurig onderhouden tuintjes zag voor de huizen, in de zomer met zomergoed, paar vaste planten, netjes bijgehouden, enz. Als ik nu door dezelfde wijken loop is het 9 van de 10 keer een kale vlakte met wat tegels erin gekwakt, vol onkruid, de bloemperken overwoekerd, inderdaad hier en daar nog een vaste plant die zich staande probeert te houden, maar vaak een rommel. Waarom kon het toen wel en nu opeens niet meer?
Omdat toen de vrouw de hele dag thuis was, voor de kinderen en het huishouden zorgde en dus ook tijd had voor de tuin. Tegenwoordig werken vaak beide ouders en als ze dan thuis zijn, besteden ze hun aandacht liever aan de kinderen of aan uitrusten dan aan de tuin.
Lady_Day schreef:
12-06-2018 07:47

Hier hetzelfde. Wij hebben helaas een buren die het normaal vinden dat ze veel lawaai maken en daar ook al door verschillende buren op aangesproken zijn. Resultaat = nul. Ze vinden dat het allemaal moet kunnen.
Op het moment staat dat huis te koop. Bij ons gaat de vlag uit als ze verhuizen. Erger dan dat kan het bijna niet worden.

Ik zal wel een ouderwetse trut zijn, maar ik vind nog steeds dat het normaal is om rekening met elkaar te houden, buiten geen harde muziek aan te zetten, niet zo hard te praten dat ik in mijn eigen tuin het gesprek van 5 huizen verder letterlijk kan volgen en dat je niet 's nachts om een uur of 1 al toeterend weg rijdt na een bezoek.
Je zult mij echt niet horen over een draaiende wasmachine of een keer de trap afdenderen.
Ja, of nog leuker, je bezoek uitlaten en dan nog een half uur op de stoep staan te brullen om 1 uur 's nachts.

Wasmachines en trappen op en afdenderen dat hoor ik elke dag. De wasmachine stoort me niet, maar dat denderen snap ik niet. Als je wilt rennen is er een mooi park vlakbij. Ik wil daar niet elke ochtend om 6 uur wakker van worden.

Maar goed, ik ben oud en zuur en ook nog eens een zeikbuur.
Ik heb het ook gehad. Normaal rijtjeshuis, nette buurt, huizen gaan nu rond de 250.000 of nog meer. Geen arbeiderswijkje dus. Maar de buren hadden in de zomer altijd vanaf dat de buurman uit zijn werk was (half 5) en in het weekend de hele dag de muziek aan. Deuren open en ik hoorde het op de bank als onze tuindeuren ook open stonden. Op een gegeven moment ging het van eens in de zoveel tijd een feestje in het weekend, naar bijna elke vrijdag en zaterdag muziek waarvan de bass doordreunde. Dit tot een uur of 2 ‘s nachts. Regelmatig aan de deur gestaan, in het begin nog begrip maar op een gegeven moment was ik het zeikwijf en gooiden ze de deur dicht. Ook hier werd geblowd en de wietplanten stonden in de tuin, die ik de hele dag in mijn tuin en slaapkamer rook. De andere buren hadden nergens last van, dus ik had ook geen steun hierin. Wij zijn uiteindelijk verhuisd. Ik kon het nl wel via de politie gaan spelen enz, maar de relatie met de buren was al zo verstoord dat ik daar nooit meer prettig op mijn gemak naast kon wonen. En ik liep continu met spanning in mijn lijf. Ging met buikpijn het weekend tegemoet, zou ik dit weekend rust hebben of niet? Het had zo’n ontzettende impact op mijn leven, vreselijk.

Maar goed, TO woont in een huurhuis toch? Dat is al iets makkelijker met een woningbouwvereniging.
Ik zou wel melden dat je last hebt. Als je niets zegt, weten ze het ook niet. En wie weet zijn ze wel gewoon begripvol, die mensen bestaan ook nog :) als dat niet helpt, kan je andere stappen gaan ondernemen, zoals via de wbv.
Lady_Day schreef:
13-06-2018 07:59

Wasmachines en trappen op en afdenderen dat hoor ik elke dag. De wasmachine stoort me niet, maar dat denderen snap ik niet. Als je wilt rennen is er een mooi park vlakbij. Ik wil daar niet elke ochtend om 6 uur wakker van worden.

Maar goed, ik ben oud en zuur en ook nog eens een zeikbuur.
Ik vind het geen gezeur, Lady_Day, zelf dender ik de trap ook niet op en af.
Alleen onze katten doen dat wel zo'n 5 minuten per dag en soms ook 's nachts en het is me nog niet gelukt om ze dat af te leren. Denk ook niet dat het ooit gaat lukken. Ze zullen er wel mee stoppen als ze wat ouder worden.
Ik heb een buurman met een elektrische gitaar en versterker. Ik krijg niet aan zijn verstand dat het bijzonder onwenselijk en asociaal is in een appartement. Kunnen we niet gewoon wijken maken die alleen voor rustige mensen zijn en al die lawaaischoppers in aparte zones laten wonen zodat ze elkaar gek maken?
suish schreef:
14-06-2018 12:49
Ik heb een buurman met een elektrische gitaar en versterker. Ik krijg niet aan zijn verstand dat het bijzonder onwenselijk en asociaal is in een appartement. Kunnen we niet gewoon wijken maken die alleen voor rustige mensen zijn en al die lawaaischoppers in aparte zones laten wonen zodat ze elkaar gek maken?
Dat worden dan weinig en hele kleine wijkjes. Bijna iedereen maakt namelijk wel eens lawaai. Er zijn echt maar heel weinig mensen die nooit lawaai maken, nooit de tv wat harder, nooit een muziekje aan. En in die wijkjes wonen natuurlijk ook geen kinderen, iedereen draagt sloffen en voor hakken krijg je een boete.
nina1966 schreef:
14-06-2018 13:26
Dat worden dan weinig en hele kleine wijkjes. Bijna iedereen maakt namelijk wel eens lawaai. Er zijn echt maar heel weinig mensen die nooit lawaai maken, nooit de tv wat harder, nooit een muziekje aan. En in die wijkjes wonen natuurlijk ook geen kinderen, iedereen draagt sloffen en voor hakken krijg je een boete.
Hakken op houten vloeren zouden verboden moeten worden als je naaste/boven/onderburen hebt. Echt. Ik draag zelf ook hakken. Die kun je gewoon in de hal uit doen hoor. Zo moeilijk is dat niet.

Het gebeuk van hakken boven mijn hoofd op dat goedkope @!#$ laminaat zonder deugdelijke ondervloer maakt me echt rabide.
nina1966 schreef:
Ik denk anders dat er genoeg mensen zijn die graag rustig willen wonen en de tv/radio ook niet op volume 10 zullen zetten.
Ik ben daar zo eentje van.
Mijn katten kunnen ook niet tegen volume 10 trouwens.
Hakken draag ik nooit, schoenen uit bij de deur.
Kinderen heb ik niet.
nina1966 schreef:
Natuurlijk maakt iedereen wel eens lawaai. Hoewel, ik doe echt heel hard mijn best om anderen niet tot last te zijn. Maar dan nog zit er verschil tussen een keertje lawaai of overlast veroorzaken. Ik zit nu ook alweer de hele middag in de herrie van de buurman. Hij gaat nu verder waar hij gisteravond om een uur of half elf mee is gestopt. Mijn buurman is er zo eentje die schijt heeft aan de mensen om hem heen, zolang hij zijn spelletje maar kan spelen of muziek kan luisteren. Want - en ik quote - 'Ik kan niet zonder mijn muziek en het geluid van mijn spel moet zo, want ik moet de vijand horen aankomen'. Zegt een volwassen vent van een jaar of 35 waarbij de wijkagent ook al op bezoek is geweest....

Maar ik kan wel zonder jouw takkenherrie. Als je zo nodig alles 10x harder moet luisteren dan normaal, dan zet je toch een koptelefoon op? Is toch omgekeerde wereld dat ik nu met oordoppen zit? En dit is niet 1 keer, dit is zeker een keer of 2/3 in de week, op de meest irritante tijden. En ja, dat soort mensen zouden dus lekker met elkaar in een wijkje moeten zitten. De één lekker André Hazes keihard uit de speaker, mijn buurman ertussen met zijn oorlogspelletje, die ene met elektrische gitaar. Eens kijken hoe lang ze de herrie van een ander leuk vinden...
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 14-06-2018 15:49
2.01% gewijzigd
nina1966 schreef:
11-06-2018 13:35

[...]
Als je er echt zo slecht tegen kan is verhuizen naar de hei of de koptelefoon toch echt de enige opties. Hier word iedere week het gras gemaaid in de hof. Aan de achterkant op een andere dag.. Dat zijn al 2 dagen vervelende herrie. Hier en daar een huis dat verbouwt word... een vrachtwagen die eens wat bezorgd bij deze of gene... Het is áltijd lawaaiig en een stad met mensen om je heen. Wen er aan of verhuis.
Er is verschil tussen herrie die je nu eenmaal moet maken omdat er iets noodzakelijks gedaan moet worden zoals grasmaaien of verbouwen, en onnodige herrie zoals (harde) muziek buiten. Dat laatste is gewoon asociaal gedrag.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Whomi schreef:
13-06-2018 06:40
Omdat toen de vrouw de hele dag thuis was, voor de kinderen en het huishouden zorgde en dus ook tijd had voor de tuin. Tegenwoordig werken vaak beide ouders en als ze dan thuis zijn, besteden ze hun aandacht liever aan de kinderen of aan uitrusten dan aan de tuin.
Dat is natuurlijk onzin. Wij werkten ook en onze tuin lag er gewoon netjes bij. Dat ging echt niet ten koste van de kinderen. Als je een onderhoudsarme tuin hebt dan hoeft dat heus niet zoveel tijd te kosten. Ooit was het net zo normaal om je buitenruimte bij te houden als om regelmatig een stofzuiger door je huis te halen. Ook in onze buurt zien de meeste tuinen er tegenwoordig zwaar verwaarloosd uit. Mensen hebben er geen zin in. Dat is hun goed recht, maar verkoop geen smoesjes. Ik vind het zelf trouwens ook jammer voor het aanzicht van de buurt.
merano schreef:
14-06-2018 15:45
Er is verschil tussen herrie die je nu eenmaal moet maken omdat er iets noodzakelijks gedaan moet worden zoals grasmaaien of verbouwen, en onnodige herrie zoals (harde) muziek buiten. Dat laatste is gewoon asociaal gedrag.
Eens. En als meerdere buren denken dat "een keertje moet kunnen", dan zit je elke dag in de herrie.
miedo schreef:
14-06-2018 15:17
Ik denk anders dat er genoeg mensen zijn die graag rustig willen wonen en de tv/radio ook niet op volume 10 zullen zetten.
Ik ben daar zo eentje van.
Mijn katten kunnen ook niet tegen volume 10 trouwens.
Hakken draag ik nooit, schoenen uit bij de deur.
Kinderen heb ik niet.
Ik ben er ook zo een, mij hoor je niet. Tv hoeft van mij niet hard, muziek luister ik met koptelefoon en ik bespeel geen muziekinstrument. Ben voorstander van boetes voor geluidsapparatuur dat te hard staat, hoge hakken, slechte ondervloeren etc.
popita schreef:
14-06-2018 16:13
Dat is natuurlijk onzin. Wij werkten ook en onze tuin lag er gewoon netjes bij. Dat ging echt niet ten koste van de kinderen. Als je een onderhoudsarme tuin hebt dan hoeft dat heus niet zoveel tijd te kosten. Ooit was het net zo normaal om je buitenruimte bij te houden als om regelmatig een stofzuiger door je huis te halen. Ook in onze buurt zien de meeste tuinen er tegenwoordig zwaar verwaarloosd uit. Mensen hebben er geen zin in. Dat is hun goed recht, maar verkoop geen smoesjes. Ik vind het zelf trouwens ook jammer voor het aanzicht van de buurt.
Ik verzin geen smoesjes, ik besteed mijn vrije tijd gewoon liever anders. Zoals ik dus al aangeef. Ik heb afgelopen week het onkruid weer eens weggehaald toen man met dochter op pad was. Heb nu overigens nog steeds pijn aan de blaar op mijn hand die het opleverde. Conclusie : het is een shitwerk en ik heb er pijn aan overgehouden. Ik zie dus echt de noodzaak niet om het vaker te doen. En dat een ander het jammer vind voor het aanzicht van de buurt, interesseert me nog minder. Mijn tuin dus ik bepaal zelf hoe vaak ik het onkruid weg haal en of ik er geld aan wil besteden om hem fatsoenlijk te krijgen :) en dat is dus zo min mogelijk. Ik heb geen last van dat onkruid. Zit zelfs best wat leuks tussen zo af en toe.
Whomi schreef:
14-06-2018 16:58
Ik verzin geen smoesjes, ik besteed mijn vrije tijd gewoon liever anders. Zoals ik dus al aangeef. Ik heb afgelopen week het onkruid weer eens weggehaald toen man met dochter op pad was. Heb nu overigens nog steeds pijn aan de blaar op mijn hand die het opleverde. Conclusie : het is een shitwerk en ik heb er pijn aan overgehouden. Ik zie dus echt de noodzaak niet om het vaker te doen. En dat een ander het jammer vind voor het aanzicht van de buurt, interesseert me nog minder. Mijn tuin dus ik bepaal zelf hoe vaak ik het onkruid weg haal en of ik er geld aan wil besteden om hem fatsoenlijk te krijgen :) en dat is dus zo min mogelijk. Ik heb geen last van dat onkruid. Zit zelfs best wat leuks tussen zo af en toe.
Dat jij je tijd liever anders besteed is prima, en dat je tuin er niet uitziet moet je zelf weten, maar het is een smoesje dat dit komt omdat vrouwen tegenwoordig werken. Dat bedoelde ik :) Evenmin hoef je het voor mij of voor wie dan ook bij te houden hoor. Maar daarom vind ik het nog wel jammer. Een straat die er een beetje kleurig en fleurig bij ligt vind ik gezelliger.
Leve het leven op het platteland. Mijn buren kunnen de muziek zo hard zetten als ze willen en ik ook. We hebben er geen last van. We kunnen het wel horen maar daar blijft het ook bij.

Soms, 's avonds als er een feestje is, dan kan het ver weg dragen. Maar daar zitten we allemaal niet zo mee. Mensen hebben onderling prettige omgang met elkaar. En er woont hier geen asociaal weed rokend tuig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven