Contact met dochter
vrijdag 22 juni 2018 om 08:58
Het klinkt alsof ze het niet heel leuk vind om je te zien. Wat doen jullie zoal samen? Hoe was de band hiervoor?
Als je voorstelt om haar mee uit eten te nemen in haar stad en dan gelijk een datum voorstel doet?
Anders een keer per maand samen wat eten?
Ik zag mijn moeder in die levensfase ook weinig hoor. Nu ik zelf een dochtertje heb zie ik mijn moeder weer veel meer en heb een lieve moeder
Als je voorstelt om haar mee uit eten te nemen in haar stad en dan gelijk een datum voorstel doet?
Anders een keer per maand samen wat eten?
Ik zag mijn moeder in die levensfase ook weinig hoor. Nu ik zelf een dochtertje heb zie ik mijn moeder weer veel meer en heb een lieve moeder
where ever you go, go with your heart
vrijdag 22 juni 2018 om 08:58
Je hebt je dochter opgevoed tot een zelfstandige vrouw!, take the credits!
Alleen tja, nu heeft ze je niet meer nodig
Als je vrije tijd schaars is, zoals bij haar. Ga je alleen de dingen doen, die je het leukst vindt. Zorg dus, dat bij jou zijn Leuk is. En ga vooral niet zeuren, dat je haar zo weinig ziet
Als je vrije tijd schaars is, zoals bij haar. Ga je alleen de dingen doen, die je het leukst vindt. Zorg dus, dat bij jou zijn Leuk is. En ga vooral niet zeuren, dat je haar zo weinig ziet
vrijdag 22 juni 2018 om 08:59
vrijdag 22 juni 2018 om 09:02
Je dochter is jong en op kamers, laat haar even lekker haar ding doen.
Laat het contact van haar kant komen, zonder te trekken. Want dat doe je, je gedachtes spreken ook je houding uit ("ja ja het zal wel"). Lijkt me beklemmend voor haar en averechts werken.
Ze wordt volwassen, deze periode zijn ouders totaal niet zo interessant. Komt vanzelf weer. Het heeft tijd nodig om weer in balans te komen en voor jou tijd om haar meer los te laten.
Laat het contact van haar kant komen, zonder te trekken. Want dat doe je, je gedachtes spreken ook je houding uit ("ja ja het zal wel"). Lijkt me beklemmend voor haar en averechts werken.
Ze wordt volwassen, deze periode zijn ouders totaal niet zo interessant. Komt vanzelf weer. Het heeft tijd nodig om weer in balans te komen en voor jou tijd om haar meer los te laten.
vrijdag 22 juni 2018 om 09:03
Accepteer juist dat het straks ook niet meer komt.Madeliefjees schreef: ↑22-06-2018 08:58Dat komt heus wel weer, zit niet bovenop haar, als ze straks werkt heeft ze ook meer rust.
De dochter van TO is nu uit huis. Ze bouwt een eigen leven op. Met eigen vrienden. TO is haar moeder, geen vriendin. TO zal het moeten leren loslaten. Het wordt niet meer zoals vroeger.
TO moet zich richten op haar eigen leven. Net zoals haar dochter dat aan het doen is.
vrijdag 22 juni 2018 om 09:08
'Ze belooft dan beter'.
Dat schrijf je.
Geef je haar het gevoel dat ze tekortschiet? Iets fout doet door het druk te hebben? Klaag je? Doe je verongelijkt? Misschien doe je dat allemaal niet, dat kan. Maar die vragen komen bij mij op door die zin. Als zij steeds verwijten van jou krijgt, zal ze een bezoekje steeds meer gaan zien als een verplichting.
Zet in op gezelligheid. Stel voor om te gaan winkelen, of lekker uit eten gaan, of een dagje sauna. Wat jullie maar leuk vinden. Benadruk dat je van haar gezelschap geniet, en laat het verder bij haar. Het hoort bij haar leeftijd om druk te zijn met andere dingen.
Dat schrijf je.
Geef je haar het gevoel dat ze tekortschiet? Iets fout doet door het druk te hebben? Klaag je? Doe je verongelijkt? Misschien doe je dat allemaal niet, dat kan. Maar die vragen komen bij mij op door die zin. Als zij steeds verwijten van jou krijgt, zal ze een bezoekje steeds meer gaan zien als een verplichting.
Zet in op gezelligheid. Stel voor om te gaan winkelen, of lekker uit eten gaan, of een dagje sauna. Wat jullie maar leuk vinden. Benadruk dat je van haar gezelschap geniet, en laat het verder bij haar. Het hoort bij haar leeftijd om druk te zijn met andere dingen.
vrijdag 22 juni 2018 om 09:19
Hoe vaak zie je haar wel? Mijn dochter is 18 en zat even op kamers, maar is nu weer thuis omdat de huur eindigde (was onderhuur), dus zie ik haar weer bijna dagelijks (ze slaapt ook wel eens bij haar vriend of bij een vriendin in haar studiestad als het te laat wordt). Toen ze wel op kamers zat kwam ze in het weekend wel thuis en haar werk was nog hier dus door de week kwam ze ook wel eens aanwaaien voor het eten of bleef ze toch maar thuis slapen. Het ligt denk ik er ook wel aan hoe ver de studiestad van jouw stad vandaan is. Een vriendin van haar studeert hier ruim 200 km vandaan en ja die komt inderdaad niet meer elke weekend naar huis omdat haar dat 3 uur reistijd enkele reis kost. En als er dan een feestje in de studiestad is moet ze voor 1 dag op en neer, dat doe je op zo'n afstand niet. Dan ga je elkaar automatisch minder zien. En dat lijkt me ook niet leuk als ouder.
Wat ik heel erg merk op die leeftijd is dat de ouders als tijdsopvulling dienen, dus als ze echt niks te doen hebben dat ze opeens zeggen: "zullen we in de stad gaan lunchen?" (waarbij jij betaalt natuurlijk). Ik maak me daar maar niet druk om en geniet van die momenten.
Dat heb je natuurlijk wel eerder als je dichterbij elkaar woont.
Dus hoe ver wonen jullie uit elkaar? Jouw dochter komt niet met dit initiatief, dus het is moeilijk voor jou in te schatten wanneer ze niks 'beters' te doen heeft. Wat ik wel merk is dat een lunch met moeders op deze leeftijd altijd wel goed valt, dus dat zou je eens voor kunnen stellen: "ik ben dan in de buurt, heb je toevallig tijd en zin om te gaan lunchen?" Maar ze werkt schrijf je. Is dat fulltime en van 9 tot 5?
Wat ik heel erg merk op die leeftijd is dat de ouders als tijdsopvulling dienen, dus als ze echt niks te doen hebben dat ze opeens zeggen: "zullen we in de stad gaan lunchen?" (waarbij jij betaalt natuurlijk). Ik maak me daar maar niet druk om en geniet van die momenten.
Dus hoe ver wonen jullie uit elkaar? Jouw dochter komt niet met dit initiatief, dus het is moeilijk voor jou in te schatten wanneer ze niks 'beters' te doen heeft. Wat ik wel merk is dat een lunch met moeders op deze leeftijd altijd wel goed valt, dus dat zou je eens voor kunnen stellen: "ik ben dan in de buurt, heb je toevallig tijd en zin om te gaan lunchen?" Maar ze werkt schrijf je. Is dat fulltime en van 9 tot 5?
vrijdag 22 juni 2018 om 09:27
Nee, ik bedoelde ook eigenlijk dat ik later pas echt afsprak met mijn moeder. Onaangekondigd heeft ze nooit gedaan, goddank.
Mijn oudste is 21 en heeft een vaste baan. Ik zie hem weken achtereen niet. Geeft ook niks, ik weet dat hij het druk heeft. Af en toe gaat er een berichtje heen en weer, dat is helemaal prima. De kwaliteit van het contact zit hem niet in een verplichte frequentie of 'gedwongen' lunches of uitjes. Ik moet er ook niet aan denken dat ze zich verplicht voelen om elke zondag op de koffie te komen.
Met mijn eigen moeder had ik ook een contact dat gebaseerd was op mijn behoefte. Ze heeft nooit aan me gesjord dat ze me zo weinig zag. Je dochter is je niets verplicht, wees blij dat ze zo'n zelfstandige vrouw is.
vrijdag 22 juni 2018 om 09:29
lattemachiato schreef: ↑22-06-2018 09:19Hoe vaak zie je haar wel? Mijn dochter is 18 en zat even op kamers, maar is nu weer thuis omdat de huur eindigde (was onderhuur), dus zie ik haar weer bijna dagelijks (ze slaapt ook wel eens bij haar vriend of bij een vriendin in haar studiestad als het te laat wordt). Toen ze wel op kamers zat kwam ze in het weekend wel thuis en haar werk was nog hier dus door de week kwam ze ook wel eens aanwaaien voor het eten of bleef ze toch maar thuis slapen. Het ligt denk ik er ook wel aan hoe ver de studiestad van jouw stad vandaan is. Een vriendin van haar studeert hier ruim 200 km vandaan en ja die komt inderdaad niet meer elke weekend naar huis omdat haar dat 3 uur reistijd enkele reis kost. En als er dan een feestje in de studiestad is moet ze voor 1 dag op en neer, dat doe je op zo'n afstand niet. Dan ga je elkaar automatisch minder zien. En dat lijkt me ook niet leuk als ouder.
Ze woont net op Google maps gekeken 7 km..ongeveer 15 minuten van mij vandaan. Werkt 5 km van mij vandaan van 10 tot 5...elke dag.
Als ik haar eens in de 3 weken zie is dat vaak. Soms nog langer zelfs.
Lunchen zit er helaas niet in..omdat ze meestal alleen werkt en dan niet weg mag.
Ik wil haar niet te veel pushen..omdat dat mss averechts werkt.
Vind dat lastig.
vrijdag 22 juni 2018 om 09:29
Joh ik kwam op die leeftijd ook bijna niet bij m'n ouders en ik woonde er nog geen 2 km vandaan.
Meestal dacht ik ineens dat ik er een week niet was geweest en ging er dan even heen.
Meer uit schuldgevoel dan dat ik er echt zin in had.
Nu ben ik 27 en sinds ik moeder ben kom ik er 3 keer in de week.
Het komt vanzelf weer, maar dring er niet teveel op aan joh.
Meestal dacht ik ineens dat ik er een week niet was geweest en ging er dan even heen.
Meer uit schuldgevoel dan dat ik er echt zin in had.
Nu ben ik 27 en sinds ik moeder ben kom ik er 3 keer in de week.
Het komt vanzelf weer, maar dring er niet teveel op aan joh.
vrijdag 22 juni 2018 om 09:31
Oh dat zeuren doe ik allang niet meer...zeker 2 jaar niet meer.lilalinda schreef: ↑22-06-2018 08:58Je hebt je dochter opgevoed tot een zelfstandige vrouw!, take the credits!
Ja idd...als ze er is..is t ook echt leuk.
vrijdag 22 juni 2018 om 09:32
je wil je gelijk halen??Muurbloempje75 schreef: ↑22-06-2018 09:29Ze woont net op Google maps gekeken 7 km..ongeveer 15 minuten van mij vandaan. Werkt 5 km van mij vandaan van 10 tot 5...elke dag.
Als ik haar eens in de 3 weken zie is dat vaak. Soms nog langer zelfs.
Niet doen hoor, ga je haar echt niet vaker van zien
vrijdag 22 juni 2018 om 09:33
vrijdag 22 juni 2018 om 09:34
Ik verwijt niet...ik zeg bijvoorbeeld :Jufjoke schreef: ↑22-06-2018 09:08'Ze belooft dan beter'.
Dat schrijf je.
Het is nu zo gezellig, ik zou echt graag vaker willen zien.
Dat uit eten stel ik ook voor op dat moment.