Ikea matras

24-06-2018 17:11 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal

Mijn dochter (55kg) gaat verhuizen en we zijn opzoek naar een goed matras voor een redelijke prijs. Hierom zijn we geinteresseerd in de ikea matrassen, maar het grote deel van de reviews die ik lees zijn 1 a 2 maanden na aanschaf geschreven. Ik ben dus erg benieuwd naar de lange termijn ervaringen van oa de Hovag, Hyllestad en Hesseng pocketveermatrassen. Wat ik mij vooral afvraag is of je er kuilen in krijgt (zo ja na hoelang en trekken ze weer weg?), of je de veren voelt zitten, of jullie een middelhard of hard matras hebben en waarom jullie voor het matras gekozen hebben. Een hele waslijst, maar alle andere tips/opmerkingen zijn ook meer dan welkom! Gezien het budget willen we zeker weten dat ze geen miskoop doet en een goede nachtrust heeft

Ook vroeg ik me af wat jullie aanraden qua pocketveer, binnenveer of schuim matrassen. Ik las dat de Hyllestad nog een laag latex/schuim heeft

Daarnaast willen we als bed onderstel het Brimnes bedframe met lades kopen. Iemand hier ervaring mee? En wat raden jullie aan als lattenbodem?

Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen met deze waslijst aan vragen :)
Kan je niet het beste in de winkel langs gaan en ze gewoon ervaren? Dan weet je, op lange termijn na, waar je aan toe bent. Heb zelf mijn ikea bed in elkaar gezet gisteren dus kan er nog niet veel over vertellen, er zit in ieder geval een lange garantie op.
Ik heb vorige maand nieuwe matrassen gekocht, onder andere gekeken bij Ikea en ook naar de ledikanten. Ik vond het Brimnes ledikant erg gammel, nu ben ik wat zwaarder dan jouw dochter maar dan nog. Het is erg iel en fragiel gemaakt. Hemnes was steviger maar ook duurder.

Qua matrassen durfde ik het niet aan, ik las teveel berichten over kuilen binnen korte tijd. Sommige zijn ook niet omkeerbaar, dan heb je nog sneller kuilen. Ik zou voor een middenklasse matras naar een beddenzaak gaan en niet naar Ikea.
Ik heb het bed en ben er tevreden over, vind hem niet gammel. Het is een zwaar ding, een stuk meer werk dan het in elkaar zetten van een simpel lattenframe. De lades geven lekker veel opbergruimte. Het is dan alleen niet handig om het bed met die zijkant tegen een muur te hebben want dat kun je niet in de lades. Iets om rekening mee te houden in de doorgaans kleine studentenkamers.

Ik heb ook een matras van Ikea maar niet eentje van jouw lijstje.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Kijk eens bij Opmaatmatras, daar heb ik mijn matras vandaan. Slaap er nu een jaar op en het is nog als nieuw. Heel goede prijs/kwaliteitverhouding.

https://www.opmaatmatras.nl/
Wij liggen nu bijna een jaar op een Ikea matras ( kostte rond de €300 per eenpersoonsmatras) ) en bevalt nog steeds prima.
Wij slapen nu 3,5 jaar op een ‘harde’ Hyllestad. Ligt nog steeds fantastisch. Ik jojo tussen de 60 en 65 kg. Vriend is zo’n 75 kg en ook aan zijn kant geen kuil te bekennen. We hebben een leirsund lattenbodem.

Oh ja, overwegingen: we lagen er allebei lekker op en wilden niet de hoofdprijs betalen :-D Ik had de zachte ook goed gevonden, vriend wilde liever de harde.
Ik heb een Brimnes bedframe gehad, maar deze was vrij snel stuk (na ongeveer 2 jaar).
Ik had ook een Ikea matras, ik denk dat het een HAMARVIK was en dit matras lag prima voor die 2 jaar (ik ben ongeveer 65 kg).
Wij hebben nu zo’n tweeenhalf jaar harde hövag matrassen. In combinatie met een memoryfoam topper en een lonset lattenbodem. Ik heb lage rugklachten en slaap hier prima op. Man en ik wegen beide tussen de 90 en 100kg, dus beslist geen lichtgewichten en we merken nog helemaal niks van kuilen of doorzakken.
Yasha schreef:
24-06-2018 17:54
Wij hebben nu zo’n tweeenhalf jaar harde hövag matrassen. In combinatie met een memoryfoam topper en een lonset lattenbodem. Ik heb lage rugklachten en slaap hier prima op. Man en ik wegen beide tussen de 90 en 100kg, dus beslist geen lichtgewichten en we merken nog helemaal niks van kuilen of doorzakken.
Zelfde combinatie, maar de hövag zijn hier al 4 jaar oud en 70+80 kg. Geen kuilen of doorzakken, nog steeds tevreden.
je kan altijd nog een matrastopper van traagschuim kopen bij Ikea en die erbovenop doen.Bevalt mij goed.
Nadeel van Ikea is dat die matrassen steeds dikker worden.Probleem met hoeslaken.
Bij Hema heb je nu ook matrassen, die zijn wat dunner.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 24-06-2018 18:07
13.35% gewijzigd
We hebben het Brimnesbedframe nu een jaar of 7 geloof ik en het blijft een fijn bed. De lades zijn erg handig en het frame heeft twee verhuizingen overleefd, dus is ook stevig genoeg.

Hebben daar destijds ook een IKEA matras bijgekocht, maar die wordt inmiddels niet meer verkocht. Twee keer per jaar omdraaien en geen last van kuilen tot nu toe. En anders heb je 15 jaar garantie op je matras.
Hier ook een ikea matras. Ongeveer 5 jaar geleden gekocht. Ik heb iets met een pocketveer of binnenveer. Geen idee. Middelhard/zacht. Geen kuilen en ligt heerlijk. Prima kwaliteit. Oja, ik weeg ong 55 kg en vriend 65 kg.
Ik heb als student het Brimnes frame gehad. Fijn bed, veel opbergruimte. Ik vond hem niet gammel. Matras dat ik er toen in had verkoopt IKEA niet meer, maar was ook prima. Dat matras weg gedaan omdat ik een groter bed kocht.
Nu heb ik een IKEA boxspring + Hovag matras, de harde variant. Ik weeg ongeveer net zoveel als jouw dochter, vind het een heerlijk matras. Heb hem nu ruim een jaar, geen kuilen of andere vorm van slijtage zichtbaar. Sowieso hebben de matrassen van IKEA een hele lange garantieperiode. :)
pinchos wijzigde dit bericht op 24-06-2018 18:57
7.76% gewijzigd
Hovag pocketvering van ikea. En ja daar komt een kuil in.

Ik zou als ik nu weer mocht kiezen een matras van switch sense doen. Zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse en veel beter merk. Heb er namelijk een keer op gelegen in een b&b.
Wij hebben een hard matras van Ikea (geloof Hyllestad, maar weet het niet zeker). Liggen vaak samen (tegen elkaar) in het midden en er begint nu na 2 jaar een kuil te komen. Ligt verder heel fijn! Denk dat het met dat gewicht van je dochter icm matras wel goed komt!
Voor die prijs krijg je nergens beter! Je kunt natuurlijk een (heel veel) duurder matras kopen ergens anders. Maar in de loop van de tijd gaat daar ook al je eigen ranzigheid aan zweet en beestjes in zitten. Het fijne van Ikea is dat je gewoon regelmatig een frisse nieuwe kunt kopen.

Daarbij (bewaar de bon!) er zit 10 jaar garantie op bij Ikea, ook tegen kuilen.
Ik heb mijn IKEA matras al zes jaar en nog steeds goed! Ik weet niet welk type het is, heb deze toen cadeau gekregen van iemand die hem nog nauwelijks gebruikt had.

Mijn bed is de Malm. Ook nog steeds perfect!

Ik ken ook andere mensen die Ikea matras en bed hebben en die zijn ook tevreden.
pinchos schreef:
24-06-2018 18:47
Ik heb als student het Brimnes frame gehad. Fijn bed, veel opbergruimte. Ik vond hem niet gammel. Matras dat ik er toen in had verkoopt IKEA niet meer, maar was ook prima. Dat matras weg gedaan omdat ik een groter bed kocht.
Nu heb ik een IKEA boxspring + Hovag matras, de harde variant. Ik weeg ongeveer net zoveel als jouw dochter, vind het een heerlijk matras. Heb hem nu ruim een jaar, geen kuilen of andere vorm van slijtage zichtbaar. Sowieso hebben de matrassen van IKEA een hele lange garantieperiode. :)
In de winkel adviseerden ze, tot 80 kilo de lichte variant, meer gewicht pp. de harde variant.

Maar hangt natuurlijk ook af, of je van een hard of zacht matras houd
Wij hebben een boxspring. Inmiddels ruim 15 jaar en er komen steeds meer kuilen in.....
Hoofd en voeteneind is wel prima.
Kan ik gewoon 2 matrassen bij Ikea halen en op onze boxspring leggen?
Oude huidige matrassen zijn van Eastborn met een topper matras eroverheen
Ligt eraan of je boxspring is doorgezakt of alleen het matras dat erop ligt.
impala wijzigde dit bericht op 25-06-2018 10:36
1.32% gewijzigd
.
Volgens mij krijgen alle matrassen kuilen, dus beter een goedkopere en wat vaker vervangen.
.
Wij hebben al een aantal jaar een Ikea Sultan matras. Dat bevalt erg goed.
Krijg wel wat kuilen nu, maar we hebben hem ook al jaren en eigenlijk toe aan een nieuwe.
Als ik het matras 2 keer per jaar omkeerd heb ik nergens last van. Hij ligt nog net zo als wanneer ik in de winkel kwam testen
Onze tijd is nu.
Gele_Suikerspin schreef:
24-06-2018 20:09
In de winkel adviseerden ze, tot 80 kilo de lichte variant, meer gewicht pp. de harde variant.

Maar hangt natuurlijk ook af, of je van een hard of zacht matras houd
Klopt :) maar ik vond de harde gewoon fijner liggen!
Ik had de Brimnes bedbank. Best prima, maar bij regelmatig in- en uitschuiven wordt het geheel wat gammel. Als je hem ook als 2-persoons variant wilt kunnen gebruiken heb je dus 2 matrassen nodig. Ik vond het prima om 2 wat dunnere (schuim)matrassen te hebben van IKEA (12 of 14 cm). Dan slaap je net iets minder comfortabel op het 2-persoons bed, maar in je eentje lig je bovenop beide matrassen, en dat is dan meer dan prima. Als ze van plan is vaak de 2-persoons versie te gebruiken zou ik trouwens voor een ander ledikant gaan: eentje waar de matrassen niet uit elkaar kunnen schuiven!
In het Brimnes bed zit trouwens al een (dubbele) lattenbodem, die hoef je dus niet los aan te schaffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven