Naaimachine

26-06-2018 11:12 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag voor het eerst besloten om eens de naaimachine uit te vogelen. Heel netjes met de handleiding erbij alles instellen. Dit beestje is nog door mijn oma en moeder gebruikt, dus ik had er goede hoop in dat het me ging lukken!
Uiteindelijk mijn eerste lapje stof genaaid, en ik was helemaal trots op mezelf. Hoor ik iets 'vallen', een kleine klap ofzo.

...én allemaal rook die uit de voet van de naaimachine komt. Natuurlijk meteen stroom eraf en dat ding buiten gezet.

Ik heb dus in mijn eerste naaisessie meteen de naaimachine gesloopt. Een betere eerste keer bestaat niet :facepalm:

Iemand tips voor een goede vervanger? En eventuele tips om dit te voorkomen in de toekomst?
Vervanger? Het ding kan niet gerepareerd worden? Dat zou ik namelijk eerst proberen.
Ik denk dat het door ouderdom van de machine komt; niet door jou :)

je zou kunnen overwegen om hem na te laten kijken/repareren?
Tiana_76 schreef:
26-06-2018 11:18
Vervanger? Het ding kan niet gerepareerd worden? Dat zou ik namelijk eerst proberen.
Het probleem is dat deze naaimachine zo oud is dat ik niet weet of er überhaupt nog onderdelen voor te vinden zijn. Laat staan de prijs. Ik weet niet hoe duur dat gaat zijn, maar ik denk dat ik met een nieuwe toch langer vooruit kan.
Wil je een goede machine of een hobby ding?
Goed = Pfaff of Bernina. Hobby = Singer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Mepi schreef:
26-06-2018 11:20
Het probleem is dat deze naaimachine zo oud is dat ik niet weet of er überhaupt nog onderdelen voor te vinden zijn. Laat staan de prijs. Ik weet niet hoe duur dat gaat zijn, maar ik denk dat ik met een nieuwe toch langer vooruit kan.
Zou het toch eens proberen. Ik hoor om me heen dat die oude machines toch het fijnst werken. Veel betere kwaliteit dan wat er nu gemaakt wordt.
Mepi schreef:
Even een prijsopgave vragen; kan zijn dat alleen het stroom gedeelte vervangen moet worden en een onderhoudsbeurt. Een stevige oude is wel fijner dan een nieuwe :)
Bedoel je met de voet van de machine het voetpedaal?
ouwewijsneus schreef:
26-06-2018 11:28
Bedoel je met de voet van de machine het voetpedaal?
Ja.
Die is bijna altijd eenvoudig te repareren, ongeacht van welk merk het is. Zal je de kop niet kosten.
Kijken of je 'm kunt laten repareren! Oude naaimachines zijn veel beter, en ook veel makkelijker te repareren, dan nieuwe.

Als blijkt dat-ie toch niet meer te repareren is, dan zou ik ook zeker geen nieuwe kopen, maar een tweedehandse oude die het wel doet. Zonder electronica erin, puur mechanisch.
Een universeel pedaal kost je trouwens ongeveer 25 euro (nieuw)
Ik schat zelf ook dat het iets van kortsluiting is.
Ik moet er overigens dan wel bij vermelden dat hij ook ineens uit zichzelf begon te lopen toen hij begon te roken. Dus ik weet niet of het dan alleen aan de voet kan hebben gelegen...
Ik raad Pfaff aan. Die van mij is van begin jaren 70 en loopt nog als een zonnetje. Nog nooit iets aan gerepareerd!
Oh het is het pedaal! Dat is al helemaal makkelijk op te lossen inderdaad, wat ouwewijsneus zegt.

Je kunt ook de hele machine even na laten kijken en laten schoonmaken. Als-ie lang niet gebruikt is, is dat misschien wel een goed idee.
Madeliefjees schreef:
Goed = Pfaff of Bernina. Hobby = Singer.
Helaas, Singer is niet meer goed. De naam is verkocht, wat je nu koopt bij Blokker is prut. Ik ben tevreden over mijn Brother (ook hobbygevalletje trouwens).
boerinnetje-van-buuten schreef:
26-06-2018 12:08
Helaas, Singer is niet meer goed. De naam is verkocht, wat je nu koopt bij Blokker is prut. Ik ben tevreden over mijn Brother (ook hobbygevalletje trouwens).
+1 voor Brother, fijne machine om mee te starten. Pfaff met boventransport staat op mijn verlanglijst voor ooooooit.
Ik zou ook eerst navragen of de machine/voet nog te repareren is. Oude machines werken zo heerlijk degelijk! Heb zelf een Husqvarna van ca. 30 jaar oud, eens in de 2 jaar breng ik hem weg voor onderhoud (al 30 jaar bij dezelfde winkel waar ik hem kocht) en zelden dat er iets mis is. Ik zorg er wel voor dat ik het binnenhuis goed schoon houd en af en toe een druppeltje naaimachineolie.
Ik ben zojuist naar een naaimachine reparatiewinkel geweest. Voor 30 euro een nieuw voetpedaal. Door ouderdom was er een contact doorgebrand. Was heel toevallig dat dat nu moest gebeuren. Was inderdaad een stuk goedkoper dan dat ik had verwacht!
Beste Mepi,

Helemaal geweldig!

En nu maar fijn aan de slag en mooie dingen maken! Gewoon uitproberen!
Heb je vragen die kun je hier stellen en probeer ik (en anderen) te helpen. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven