Geld & Recht alle pijlers

Droom even mee....

27-06-2018 07:39 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Mooie vrijstaande woning. Beiden een goeie baan en 2 lieve kids van 1,5 en 3,5

Vandaag ons nieuwbouwhuis laten taxeren ivm hypotheek.
Zoals het er nu naar uitziet hebben wij 150.000 euro overwaarde.

Toen begon ik te dagdromen..... stel we zouden dit huis verkopen en er iets kleiners voor terug kopen. We zouden dan nog een klein bedrag moeten lenen. Dan hebben we veel minder maandlasten.

Stel dat ik dan ook nog een half jaar mijn huis zou verhuren zodat we als gezin een grote reis kunnen maken.

Stel dat we daarna als we weer terug zijn gewoon beiden minder gaan werken omdat we veel minder maandlasten hebben.
Dat je wellicht samen nog 1500 euro nodig hebt qua inkomsten voor levensonderhoud.

In praktijk zal dit waarschijnlijk helemaal niet zo werken en zal ik vast dingen over het hoofd zien.

Maar ik merk toch dat ik er wel mee bezig ben. Zijn hier ervaringsdeskundige of droom je lekker mee hoe jij daar invulling aan zou geven.
Wij denken daar ook wel eens aan. Nu ook een vrijstaand huisje (normaal formaat) waar voldoende overwaarde op zit om een rijtjeswoning (normaal formaat) voor terug te kopen. Dit overigens doordat we de woning in verbouwstaat hebben gekocht en in de randstad zitten waar de prijzen onwijs zijn gestegen. Soms hebben we het erover om op deze manier (bijna) geen hypotheek meer te hebben en dan nog meer geld over te hebben voor reizen, minder werken en eerder stoppen met werken.

Maar wij zijn juist bewust vrijstaand gaan wonen omdat ik niet goed kon omgaan met omgevingsgeluiden van de buren. En ik weet niet waar ik zo meteen terecht kom en als ik dan weer zulke buren heb kan ik mij wel voor mijn kop slaan dat ik het gedaan heb. Ook op vakantie in een hotel merk ik dat ik - zeker nu ik vrijstaand woon - heel erg bewust ben van omgevingsgeluiden. Dus de luxe van een vrijstaand huis wint nog steeds en ik werk nu ook parttime en we gaan op vakantie en hebben het prima. Maar een vrijstaand huis inruilen voor een huis met buren is echt wel iets waar je over na moet denken.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Ik woon vrijstaand, wel heel klein. Maar echt niet dat ik ga verhuizen naar een grotere 2 onder 1 kap of rijtjeswoning, ook al zou dat in ons geval ook schelen in de maandlasten. Mijn vrijheid is me veel waard. Moet er met mijn drie drukke donderstenen niet aan denken om in een woonwijk te zitten en naaste buren te hebben. Al droom ik natuurlijk wel van de loterij winnen en de hypotheek afbetalen zodat we wat minder op de centen hoeven te letten....
oeh! lijkt me heerlijk.
Zeker is ruim wonen een genot, maar tov een leuke 2-onder-1-kap zou ik echt wel kiezen voor minder werk.
zou geen oude arbeiderswoning kopen, maar met voldoende ruimte, zeker wel. Genieten, lekker veel bij de kids zijn. Ruimte in een huis levert mij niet dat extra genieten van elkaar op. Meer financiële ruimte en vrije tijd wel.
Marana-- schreef:
27-06-2018 08:00
En wat kost het onderhoud? En hoeveel dagen lig je hier in Nederland lekker in je onverwarmde zwembad?

Weinig want het is niet verwarmd toch?
Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar een huis in een dure regio ruilen met een huis in een minder duur gebied?

Dan kun je geld overhouden en er toch niet of nauwelijks op achteruit gaan?
ik droom met je mee,

lijkt me heerlijk,

qua wonen heb ik niet veel nodig, ik woon in mijn lichaam, en heb daarom de kleinste kamer in het huis. Verder een eensgezinswoning en veel ruimte gebruiken we niet eens nu. Het is maar net wat voor comfort-eisen je stelt, en ik stel ze maar basic. Daarom gaan we 4 x per jaar op avontuur.

je vraagt meningen maar ik denk dat dit echt erg persoonlijk is, ik denk dat in mijn omgeving niemand met mij zou willen ruilen. zijn meer van die vt wonen types.

ieder doet het op zijn eigen manier. kijk wel uit met dat reizen, het is besmetteliijk en je komt er niet zo snel meer van af........
mommy2014 schreef:
27-06-2018 09:17
Heerlijk dromen toch,
Ja, lekker! Gewoon doen. Dromen zijn nodig om vizier te bepalen. Ze hóeven niet bereikt te worden maar zijn wel een cruciaal aspect voor keuzes die gemaakt kunnen gaan worden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Dromen zijn bedrog. Dat zeggen ze niet voor niets. Nu weer met beide voetjes op de vloer.
muybien wijzigde dit bericht op 28-06-2018 00:35
Reden: Spelfout
1.12% gewijzigd
MuyBien schreef:
28-06-2018 00:24
Dromen zijn bedrag.
Ja, 150.000 euro overwaarde.
Goed bedrag! Waarom niet dromen? TO komt niet van de pot gerukt over en zou niet de eerste die er wel voor kiest om een ander dan het geijkte pad te gaan lopen. Het hóeft niet maar het kán wel, dromen brengen ook ruimte in denken. Niets mis mee.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Cafetière schreef:
27-06-2018 08:27
Ligt eraan hoeveel kleiner je dan moet gaan wonen. Als je naar 80 m2 gaat zou ik het niet doen. Naar 130 m2 zou ik wel doen. Minder werken en meer kunnen genieten (reizen!) is mij iig 100 x meer waard dan veel werken en een groot huis. Zeker als de kinderen makkelijk genoeg zijn om (verre) reizen mee te maken.
Dit soort dingen moet ik altijd wel om lachen.
Enig idee wat voor luxe probleem je dan hebt?
Ik ben aangewezen op sociale woningbouw en heb een appartement van 74 m2. Met 2 kinderen.
Groot zat, echt.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
28-06-2018 00:40
heb een appartement van 74 m2. Met 2 kinderen.
Groot zat, echt.
Eens.
Enn schreef:
28-06-2018 00:30
Ja, 150.000 euro overwaarde.
Goed bedrag! Waarom niet dromen? TO komt niet van de pot gerukt over en zou niet de eerste die er wel voor kiest om een ander dan het geijkte pad te gaan lopen. Het hóeft niet maar het kán wel, dromen brengen ook ruimte in denken. Niets mis mee.
Vind je dat een goed bedrag met twee kleine kinderen. Ik zeg niet dat TO van de pot gerukt is maar meer dan dromen is het niet
Je kunt ook kiezen voor een middenweg.
Kijken of je versneld af kunt lossen en daarmee de hypotheeklast naar beneden brengen.
Een maand op vakantie naar waar je heen wil, dat is al heel erg lang, je bent echt los van alles.
Tenminste dat vond ik wel.

Nadeel van kind van 1,5 jaar is dat je heel erg op moet letten en je het tempo van de kleinste volgt, ook op reis.
En extra voorzorgsmaatregelen, omdat kleintjes zieker worden van diarree bijvoorbeeld. Dus ik zou overleggen met de huisarts of GGD welke medicijnen uit voorzorg mee te nemen.

Ik heb op reis wel eens mensen met een buggy gezien, bijvoorbeeld in China. Ik was helemaal vrij, grootste zorg was wat ik ging eten voor de lunch en daarna diner. Welke bezienswaardigheden te bezoeken en wel of geen souvenirs.
Met twee kleine kinderen zit je op niveau opletten of de hotelkamer veilig is, op tijd een luier en een slaapje, eten voor de kinderen en kunnen ze nog ergens spelen.

Als je weg wil vanwege sleur en zorgen kun je beter samen een weekendje weg.

Wil je vluchten van iets of heb je een beeld waar je heel graag heb zou willen?
Solomio schreef:
28-06-2018 00:40
Dit soort dingen moet ik altijd wel om lachen.
Enig idee wat voor luxe probleem je dan hebt?
Ik ben aangewezen op sociale woningbouw en heb een appartement van 74 m2. Met 2 kinderen.
Groot zat, echt.
Op zich waar natuurlijk, maar de uitgangssituatie van TO nu is dat ze groter woont. Dat geeft ook een gevoel van vrijheid en leefruimte. Uiteraard kun je ook prima kleiner wonen maar ik vind het niet heel gek dat ze erop gewezen wordt goed te realiseren wat ze opgeeft, want eenmaal kleiner gaan wonen en veel geld kwijt aan een wereldreis betekent (waarschijnlijk, ik ken TO’s situatie niet) dat je niet meer zo snel weer opnieuw verhuist en weer groter gaat wonen.
Als je weg wil vanwege sleur en zorgen kun je beter samen een weekendje weg.
Of je kinderen zo goed opvoeden zodat ze geliefde logees zijn bij opa/oma e.d. zodat jullie met z'n twee op reis kunnen (en zorgen dat er geen 3e kan komen natuurlijk!)
NYC schreef:
28-06-2018 08:51
Op zich waar natuurlijk, maar de uitgangssituatie van TO nu is dat ze groter woont. Dat geeft ook een gevoel van vrijheid en leefruimte. Uiteraard kun je ook prima kleiner wonen maar ik vind het niet heel gek dat ze erop gewezen wordt goed te realiseren wat ze opgeeft, want eenmaal kleiner gaan wonen en veel geld kwijt aan een wereldreis betekent (waarschijnlijk, ik ken TO’s situatie niet) dat je niet meer zo snel weer opnieuw verhuist en weer groter gaat wonen.
Kijk, dat snap ik natuurlijk prima.
Maar het blijft een luxe probleem.
En een luxe probleem is ook een probleem, maar zeggen dat 80m2 wel erg weinig is vind ik zeker wel iets om even over na te denken.
Daarbij: al had ik een miljoen, ik zou niet groter gaan wonen.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
80m2 is ook weinig, ik woon in m'n up in 'n huis van volgens mij rond de 90 en met 2 lijkt me dat al erg elkaar op de lip zitten en waar laat je dan spullen van 2 personen? Maar met 4!!! Da's toch niet houdbaar?

Juist met kleine kinderen in verplichte schoolleeftijd heb je meer aan een groot huis waar je zelf ook veel woongenot van hebt. Want je kunt nu eenmaal niet veel weg behalve in de dure schoolvakanties. Waarom zou je al je geld over de balk smijten voor 'n wereldreis met 2 peuters die je enorm beperken in je reisgenot?
Hahahahaha.. in wat voor wereld woon jij rb? Hele volksstammen wonen met gezinnen niet groter dan 80 m2
Dat is gewoon normaal.
Gezien de vele topics hier over burenoverlast zou ik geen vrijstaand huis inruilen tegen een andere woning met buren. Realiseer je dat in zo'n geval de tuinen ook aan elkaar grenzen en wat kleiner zijn.

Probeer dan je grote huis in te ruilen voor een kleiner huis dat vrijstaand is.
8102 schreef:
28-06-2018 09:14
Hahahahaha.. in wat voor wereld woon jij rb? Hele volksstammen wonen met gezinnen niet groter dan 80 m2
Dat is gewoon normaal.
Misschien wel. Maar ik ben het wel met haar eens dat het klein kan zijn, zeker als je groter gewend bent.
8102 schreef:
28-06-2018 09:14
Dat is gewoon normaal.

In de stad misschien, in dorpen niet. Zelf rijtjeshuizen zijn in een dorp vaak tenminste 100m2.
Rijtjeshuizen bieden in mijn dorp veel meer leefruimte dan mijn kleine vrijstaande hut. Even Funda geraadpleegd, maar de rijtjeshuizen die in mijn dorp te koop staan bieden 110-130m2.
maar redbulletje, jij woont redelijk in the middle of nowhere toch? Is niet echt te vergelijken met Het Gooi of de Utrechtse heuvelrug kwa prijzen. Dan heb je dus andere verwachtingen. Ik heb het miljoen niet voor een vrijstaande woning hier, jammer de bammer. Ook niet als we nooit meer op vakantie gaan.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
redbulletje schreef:
28-06-2018 09:03
80m2 is ook weinig, ik woon in m'n up in 'n huis van volgens mij rond de 90 en met 2 lijkt me dat al erg elkaar op de lip zitten en waar laat je dan spullen van 2 personen? Maar met 4!!! Da's toch niet houdbaar?

Juist met kleine kinderen in verplichte schoolleeftijd heb je meer aan een groot huis waar je zelf ook veel woongenot van hebt. Want je kunt nu eenmaal niet veel weg behalve in de dure schoolvakanties. Waarom zou je al je geld over de balk smijten voor 'n wereldreis met 2 peuters die je enorm beperken in je reisgenot?

Hier vier kinderen die de nodige ruimte innemen en ik zou mijn vrijstaande huis voor geen enkele reis of wat dan ook willen ruilen.

Tien jaar geleden woonden we in een rijhuisje waar je amper je kont kon keren en dat ging ook - hadden ook geen andere keuze - maar toen waren de kinderen nog baby/peuter/kleuter/lagere school kind.

Nu zijn ze allemaal een meter langer dan toen en je moet ze toch ergens laten ;-D

Nu ben ik niet zo'n reislustig type en ik werk 4/5, maar toch: hoe ouder je kinderen worden, hoe belangrijker ik woongenot vind, ook voor de kinderen: die nemen niet alleen fysieke ruimte in maar hebben mentaal ook graag ruimte, dus dan hutje mutje op elkaar zitten, het zal wel kunnen maar ideaal lijkt het me toch niet.

Ik geloof best dat een reis een bijzondere ervaring kan zijn, maar stel dat je daar een jaar op kan 'teren', hoe staat dat in verhouding tot pakweg twintig jaar woongenot?

Ben het trouwens wel eens met Enn dat dromen ook zijn nut heeft.
Zonder dromen geen vooruitgang en vaak geeft het een zetje om out of the box te denken.
Chocoladestukjes schreef:
28-06-2018 09:35
maar redbulletje, jij woont redelijk in the middle of nowhere toch? Is niet echt te vergelijken met Het Gooi of de Utrechtse heuvelrug kwa prijzen. Dan heb je dus andere verwachtingen. Ik heb het miljoen niet voor een vrijstaande woning hier, jammer de bammer. Ook niet als we nooit meer op vakantie gaan.
Ik woon buiten de bebouwde kom, maar wel in het steeds voller wordende west brabant. De simpele rijtjeshuizen die ik net zag kosten ook rond de 2 ton.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven