Luizen komen steeds terug

28-06-2018 10:00 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn beide dochters hebben heel dikwijls luizen. Kan iemand een tip geven of zeggen wat ik verkeerd doe?

1 als iemand jeuk heeft: hele gezin luizenkammen meestal zitten de meiden dan onder, heeft mijn vrouw er een paar en ik soms 1.

2 hele gezin gaat aan de XP luis.

3 ik kan nog een paar dagen en dan komt er weinig uit ....

Dan een week of 4 later is het vaak weer raak....

Deze keer ga ik twee weken na behandelen nog eens behandelen om evt uitgekomen neten te doden.

Ik doe niets met kussenslopen en petten oid.

Tips anyone... ben een beetje wanhopig
Moet je tegenwoordig niet meer je hele huis doen? Alle kleding wassen, jassen etc. 3 weken in vuilniszakken? Matrassen en kussens behandelen? Meubels en auto?
ik geef mn bek ook maar een douw
https://www.rivm.nl/Onderwerpen/H/Hoofd ... dluis_doen

Kammen, kammen en nog eens kammen (en blijven kammen).
Kun je niets aan doen, want dan lopen ze de luizen kennelijk buitenshuis (school) op. Als andere gezinnen niet behandelen is het net een jojo.
1. elke dag kammen. Wekenlang
2. alles wassen op min. 60 graden, slopen maar ook winterjassen knuffels etc
3. alles stofzuigen, ook auto stofzuigen
Ws pikken ze ze op school weer op inderdaad. Ik doe dan altijd de haren van mijn dochters in een staart of vlecht en wat haarlak eroverheen, dat laatste meer als 'je weet maar nooit'. En verder aangeven op school, dan kijken de luizenmoeders weer een paar keer extra.

Oh ja, eerst behandel ik iedereen met luizen met Dimeticon.
Dat wassen is achterhaald. Advies is kammen kammen kammen. Assy kam is aanrader.
Twee weken lang elke dag twee keer kammen met een goede luizenkam.
De luizen komen niet steeds terug. Ze zijn nooit weggeweest.
Langer blijven kammen. Neten eruit halen haar voor haar controleren. Neet er met duim en wijsvinger uittrekken..
Langer doorgaan met controleren. Je mist makkelijk een neet.
Succes het is een hele klus. Hoop dat je er snel vanaf bent.
Hier kam ik ze twee weken lang een à twee keer per dag. Verder niks. Volgens mij zijn dat ook de richtlijnen sinds al zeker vijf jaar.
Wassen heeft inderdaad geen zin. Dat hoeft echt niet meer.
En wat hier gezegd wordt, niet te snel stoppen met kammen. Ik heb het ook wel eens gehad met dochter. Na paar dagen kammen vind je niets en denk je dat alles weg is, volgende dag kammen vis je er toch weer 1 uit. Goed naar de neten speuren. Die kam je er niet zo makkelijk uit.
Teatree oil werkt preventief.

Tijdens een tv uitzending met artsen werd besproken of het een fabeltje was of niet.
Het werd getest en het bleek geen fabeltje.
Inderdaad elke dag kammen. Want stel: je kamt vandaag alle luizen eruit en morgen springt er weer één op kinds hoofdje, dan heb je dus gewoon weer luis in huis. Je hebt immers geen controle over hoe andere ouders hun kinderen luisvrij houden, dus het enige wat je kan doen is zelf maar aan de bak.
Haarlak gebruiken. Ook aan de bovenkant van de nek.
Baudolino schreef:
28-06-2018 10:27
Wassen heeft inderdaad geen zin. Dat hoeft echt niet meer.
En wat hier gezegd wordt, niet te snel stoppen met kammen. Ik heb het ook wel eens gehad met dochter. Na paar dagen kammen vind je niets en denk je dat alles weg is, volgende dag kammen vis je er toch weer 1 uit. Goed naar de neten speuren. Die kam je er niet zo makkelijk uit.
Dit is heel herkenbaar. Je denkt 'al een paar dagen niks, het zal wel over zijn', en dan komt er toch weer eentje uit de volgende dag. Daarom dus zo lang blijven kammen.
Blijven kammen. Wassen is achterhaalt. En geef het aan bij school, bespreek het op het plein want er zullen vast meer kinderen zijn en die ouders moeten ook blijven kammen.
Die XT luis moet je inderdaad herhalen. Wij hebben er een tijd enorm veel last van gehad. Bleef terug komen, ondanks kammen en verschillende middelen. We bleven er maandenlang last van houden. Tot ik eens een boze mail naar de school gestuurd heb. Was middelbare school en daar doen ze niet in luizenpreventie. Ik had het telkens braaf gemeld, maar school deed er niks mee. Toen ik boos was geworden heeft de mentor het in de klas besproken en ieder op het hart gedrukt te controleren. Ook is er naar de hele school een brief gegaan. Kort daarna was het over. Ik denk dus dat dochter telkens op school her besmet werd.
XT luis moet je na een week de nabehandeling doen, doe je dat niet. dan is wat je gedaan hebt overbodig.
De nabehandeling moet echt, als je dat niet doet, houd je het zelf in stand.
Die XT-luis werkte bij ons ook niet. Ik heb toen de Dimeticon van Prioderm gekocht (liet ik eerder liggen ivm duur). Die is veeeel vetter, is zuiniger in gebruik en werkt veel beter! Zelf heb ik het 2x herhaald bij het hele gezin.
En verder: kammen, kammen, kammen.
...
Nu alle luizen experts hier verzameld zijn heb ik ook een vraagje.
Bij zoontje zie ik kleine zwarte puntjes op zijn hoor tussen zijn haar. Zijn dat luizepoepjes? Zie verder geen neten of luizen, maar ik doe dit voor het eerst.
Hij heeft ook wat kleine rode plekjes. Vorige week hadden we visite met een hond met vlooien. Bleek achteraf. kan dat het ook zijn?
Star² schreef:
28-06-2018 10:14
Dat wassen is achterhaald. Advies is kammen kammen kammen. Assy kam is aanrader.
Die heb ik ook, al kan ik niet zeggen of het werkt, want mijn kinderen hebben nog nooit luizen gehad. Snap ook niet waarom, want groep van oudste is nog geen week luisvrij geweest dit jaar. Deze kam werd aangeraden, dus ik heb hem als voorzorg in huis.
Kammen, kammen, kammen. Dimethicone middel gebruiken. En wanneer er op de verpakking staat dat het haar druipend nat moet zijn van dit middel, dan bedoelen ze ook druipend nat.
Anders stikken ze niet.

Eitjes zijn soms lastig los te borstelen. Ik doe pluk voor pluk,met een vergrootglas bekijken en met een tandenborstel kam ik ze los wanneer een kammetje niet goed genoeg is. Na elke strook tandenborstel/kam in de alcohol en afvegen.

Ik was er hier binnen een week vanaf.
S-Meds schreef:
28-06-2018 10:10
1. elke dag kammen. Wekenlang
2. alles wassen op min. 60 graden, slopen maar ook winterjassen knuffels etc
3. alles stofzuigen, ook auto stofzuigen
Dit is al lang achterhaald.
Lexie85 schreef:
28-06-2018 11:32
mijn kinderen hebben nog nooit luizen gehad. Snap ook niet waarom, want groep van oudste is nog geen week luisvrij geweest dit jaar.
Of je ziet ze niet?
moeder bij jongste in de klas, zei ook dat haar kind nooit luizen had. Bleek ze toch uiteindelijk de bron van de steeds terugkerende luizenplaag
Saartjepoes schreef:
28-06-2018 10:37
Haarlak gebruiken. Ook aan de bovenkant van de nek.
Dit idd.
En ik gebruik bij mijn dochter altijd prioderm. En dan veel, te veel, zodat het moddervet wordt en dan wat langer laten zitten dan op de verpakking staat.
En kammen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven