Gras zaaien

08-03-2009 09:57 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil deze maand gras gaan zaaien in mijn (grote) tuin. De zoveelste keer! Tot nu toe mislukt het steeds, er komt veel te weinig op, of sterft een snelle dood in de lentemaanden...

Wie heeft hier veel ervaring mee en kan mij helpen met goeie tips? Op de doos/zak staat nooit een uitgebreide handleiding.

Alvast bedankt voor je hulp.

wat vind jij van gras in de tuin?

Totaal aantal stemmen: 16

heerlijk om te ravotten (69%)
ben te lui om te zaaien (6%)
ben te lui om te maaien (19%)
ik heb liever perkjes. (6%)
Hi,

Hier heb je een uitleg over hoe je gras kan zaaien:

http://www.tuinadvies.nl/tuinaanleg_gras_zaaien.htm

Een andere oplossing is grasmatten neerleggen :-)

Succes!
Graszoden leggen! in no-time klaar en je hebt gelijk een grasveld.
Da's ook een idee, Zuig..
Ik heb heel veel gras in de tuin en vind 't heerlijk. Lekker om bij goed weer tegen 'n heuveltje in te liggen.

Ik heb mijn gras niet zelf gezaaid, het lag er al. Weet wel dat als je gaat zaaien, je er netten over moet spannen omdat de vogeltjes er anders met 't zaad vandoor gaan.
Als je gaat zaaien duurt het zeker een poosje voor je een mooie dichte grasmat hebt. En ook inderdaad moet je maatregelen tegen vogels nemen. Heb zelf een paar keer gras gezaaid maar was het zo zat omdat het steeds niet lukte dat ik er graszoden in heb laten leggen. In één keer een mooie groene mat.
Ik heb het wel eens gedaan, lente en herfst zijn de beste perioden.

Het is dus nu lente, dus graszaad erin en iedere dag even nat sproeien, NIET op lopen, de eerste keer maaien als topjes om gaan vallen, (krom groeien) na de derde keer maaien mag je er best op lopen en ravotten. Het is dan nog niet zo heel dik, maar ieder sprietje wat opgekomen is maakt nog nieuwe erbij....gaat zich vertakken....

Ik moet wel even erbij zeggen dat we altijd maaiden met een motormower, dus niet zo'n duwding, want dan trek je alles kapot.

Je moet er luchtig overheen gaan, zak maar zeggen.

Succes!

Oh ja, ik heb nooit een net gespannen, mij was verteld dat het zaad behandeld is en de vogeltjes het dan niet meer lusten.
Mis ik iets? De lente begint pas de 21e. Het is nu toch veel te vroeg om al te gaan zaaien? Ik zou nog even wachten. En anders inderdaad kiezen voor graszoden.
Wij hebben in het vorige huis zelf gras gezaaid (en gaan dat hier waarschijnlijk weer doen, grasveld is een mosveld ). We hebben geezaaid in april/mei en zeer regelmatig ook gesproeid, als het niet regende. (Twee jaar geleden was april/mei erg warm met weinig regen) Maar eeeh begin maart is idd te vroeg hoor

Kijk goed naar het gras wat je neemt, voor zon of schaduw, welke soort grond je hebt (zuur of niet).
Misschien een tip om dit jaar eerst eens flink je tuintje om te spitten of te verticuleren. Daarna wat kalk of bemesting erdoorheen zodat je bodem weer uit de juiste voedingsstoffen bestaat. Vervolgens is het een kwestie van het juiste gras kiezen. Ligt je tuin altijd in de schaduw (schaduwgazon), wil je er intensief gebruik van maken (speelgazon) of gewoon voor een mooi groen perkje(siergazon)

Gras zaaien is eigenlijk een van de dingen die niet kunnen mislukken in je tuin. Gras komt altijd wel op. Aangezien je zegt dat het bij jullie niet zo is vermoed ik dat het hem echt in de voedingsstoffen van de grond zit.

Graszoden zou ik niet doen. We zijn in onze nieuwe tuin ook net bezig om alles te verticuleren en om te spitten. Vorige bewoners hadden ook graszoden en we zijn echt uren bezig geweest om die stomme plastic netjes uit de grond te trekken. Men beseft niet dat er dus plastic in verwerkt zit wat niet vergaat in de grond.
Graszoden lijken me ook een beetje duur, eerlijk gezegd.

Boarn, wat is verticuleren? En is het nu te vroeg, klopt dat wat iedereen zegt? Op de dozen van het zaad staat altijd; zaaien vanaf maart....

Ik heb veel bomen, maar ook een stukje dat altijd in de zon ligt. Daar is het ook begonnen weg te blijven, met die hete zomers in de jaren 90.
Dan moet je dát stukje met gras zaaien wat goed tegen de zon kan (zie verpakking).

Verticuleren: http://www.onlinetuiniere...Verticuteren/Pagina1.html
Verticuteren moet het zijn ipv verticuleren.....;-)

Dit is zn hark, als het ware snijd je daarmee je gazon kapot zodat er weer wat licht en lucht bij je gazon kan komen.

Ik zag hem gister in de aanbieding bij de Welkoop/Boerenbond voor 15,-

Groei er helemaal niets op die plekken dan, ook geen mos op paardebloemen ofzo??
quote:Zamirah schreef op 08 maart 2009 @ 12:28:

Ik heb veel bomen, maar ook een stukje dat altijd in de zon ligt. Daar is het ook begonnen weg te blijven, met die hete zomers in de jaren 90.Verticuteren, opnieuw inzaaien en blijven watergeven. Uiteraard s'avonds als de zon onder is en niet de hele dag op je veldje staat te branden.
O, zo'n ding heb ik geloof ik nog wel ergens staan.

Hoe diep moet ik spitten?
Ja, het stikt er van de paardebloemen...!
Als er paardebloemen groeien, dan zit er nog wel leven in de bodem. Het belangrijkste bij het weghalen van paardebloemen is dat je de hele wortel uitsteekt. Als je de wortel laat zitten, dan blijven ze altijd zitten. Ze hebben een penvormige wortel en die kun je er makkelijk uitsteken met een schroevedraaier of zn steekmesje speciaal voor paardebloemen.

En veel maaien als er bloemetjes staan, want anders zetten ze weer zaad en dat waait weer door je hele tuin heen.
quote:Zamirah schreef op 08 maart 2009 @ 12:28:

En is het nu te vroeg, klopt dat wat iedereen zegt? Op de dozen van het zaad staat altijd; zaaien vanaf maart....Mijn buurman is tuinarchitect, en die zegt dat de natuur momenteel zo'n zes weken 'achterloopt.' (Ik ga altijd op zijn mening af, hij heeft tot nu toe elke keer gelijk over onze planten enzo.) Dus als er op de verpakking staat: maart, dan zou ik het toch zeker een maand later doen. Dit is het eerste lekkere weekend van het jaar, er komt vast nog wel wat winterweer aan. Dat was de afgelopen paar jaar ook zo.
Ja, morgen wordt het herfstachtig...

Okay, dan wacht ik nog even.
Accepteren dat op sommige plekken zo'n "perfect" gazon gewoon niet mogelijk is.

Als de aarde vruchtbaar is, en genoeg grondwater, plus voldoende zonlicht hoef je eigenlijk geen graszaad te strooien: alle onkruid spuit toch in het voorjaar de grond uit. Kwestie van steeds maaien en je hebt een grasmat.

(Die er een stuk natuurlijker uitziet dan die soms raargekleurde inzaaiveldjes).

Ja en dan staan er ook wel eens korte madelieven/paardenbloemen/paarse bloemetje/klavers tussen. En wat dan nog? Leuk toch?
Zeker, het staat er nu vol met krokusjes.

Maar het is me een beetje TE wild, eerlijk gezegd. Bovendien met kale plekken.
Paardebloemen zijn erg lastig te verwijderen. Wat wel helpt is ze aanstippen met bv. Roundup. Hierdoor sterven de wortels.

Mooi gras is erg moeilijk. Wij hebben grasmatten en ik weet vrijwel zeker dat er geen plastic inzit. Ben ik in ieder geval niet tegengekomen met leggen.

Wacht nog even met zaaien. Opkomend gras kan niet goed tegen nachtvorst.

Een stuk gazon hadden wij eerst laten afgraven, nieuwe grond en vervolgens ingezaaid in september. Dit was opzich een mooi grasveldje geworden, maar wel wat dun. Twee jaar lang hebben we elk voorjaar bijgezaaid, zonder het gewenste resultaat. Vorig jaar hebben we de rest van de tuin voorzien van grasmatten en gelijk dit stukje meegnomen. We zullen nog steeds moeten bijzaaien, maar het staat nu veel dikker dan voorheen.

Watergeven is heel belangrijk. Als je net gezaaid hebt toch zeker om de dag, ook als het geregend heeft. Dit tot de eerste keer dat je gemaaid hebt. Maai niet te kort en met een maaier met scherp mes. Daarna kun je overgaan op 2x per week sproeien, wederom ook als het geregend heeft. Als het erg droog en/of warm is buiten blijf je gewoon om de dag sproeien. Na verloop van tijd kun je het sproeien laten als het geregend heeft. Sproei bij voorkeur 's ochtends vroeg of 's avonds na zonsondergang. Belast gras zo min mogelijk. Pas als je een volledig dichte en sterke mat hebt kun je er gewoon op lopen.

Ik begrijp dat er veel bomen omheen staan. Dat is opzich wel lastig, omdat het gras minder zon krijgt. Daarnaast verstuiven ze veel zooi waardoor je onkruid krijgt. Dit was voor ons ook een reden om grasmatten te nemen. Niet dat je hiermee onkruid voorkomt trouwens. Regelmatig het gras nalopen op de aanwezigheid van onkruid is wel belangrijk.

En zoals eerder genoemd, zorg voor voldoende meststoffen en verticuteer de grond in voor- of najaar. Bij voorkeur niet met een handverticuteerapparaat, dit is veel te zwaar en erg onnauwkeurig. Bij tuincentra en misschien ook wel bouwmakrt kun je zo'n apparaat huren.
Goeie tips, Dahlia!

Dus het is beter om nog even 3 weekjes te wachten?
Ik zou iig nog even een maandje wachten. Vooral als er weer nachtvorst komt kan dit schadelijk zijn voor de kiemende zaadjes. Al kan het nog wel tot in mei vriezen natuurlijk.
ja zeker nog een week of drie wachten met zaaien, ondertussen moet je zo snel mogelijk je gazon bestrooien met kalk!!!

hier een stappenplan:

Ik ga er even vanuit dat je al gras hebt liggen (laat je niet verleiden tot graszoden want zo'n grasmat is nog moeilijker dan zaaien)

1. verticuteren (hark met grof geweld) je gazon kapot, hark al het mos en onkruid eruit.

2. beluchtigen, prik met een hooivork om de 15 cm gaatjes in het gazon

3. bemest, bestrooi met een dunne laag compost

4. zaaien

5. afdekken met een dunne laag compost of potgrond

na een week of 4 wordt het groen, en dan mag je er echt een maand niet op lopen!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven