Luizen komen steeds terug
donderdag 28 juni 2018 om 10:00
Mijn beide dochters hebben heel dikwijls luizen. Kan iemand een tip geven of zeggen wat ik verkeerd doe?
1 als iemand jeuk heeft: hele gezin luizenkammen meestal zitten de meiden dan onder, heeft mijn vrouw er een paar en ik soms 1.
2 hele gezin gaat aan de XP luis.
3 ik kan nog een paar dagen en dan komt er weinig uit ....
Dan een week of 4 later is het vaak weer raak....
Deze keer ga ik twee weken na behandelen nog eens behandelen om evt uitgekomen neten te doden.
Ik doe niets met kussenslopen en petten oid.
Tips anyone... ben een beetje wanhopig
1 als iemand jeuk heeft: hele gezin luizenkammen meestal zitten de meiden dan onder, heeft mijn vrouw er een paar en ik soms 1.
2 hele gezin gaat aan de XP luis.
3 ik kan nog een paar dagen en dan komt er weinig uit ....
Dan een week of 4 later is het vaak weer raak....
Deze keer ga ik twee weken na behandelen nog eens behandelen om evt uitgekomen neten te doden.
Ik doe niets met kussenslopen en petten oid.
Tips anyone... ben een beetje wanhopig
donderdag 28 juni 2018 om 13:03
Nou, hier ook nog nooit hoor. En er wordt elke maand geluizepluist op school. Het kan best natuurlijk. Er is trouwens zelden een uitbraak op school, dus dat scheelt een boel.
donderdag 28 juni 2018 om 14:37
Ik kam minimaal eens per week, plus na iedere schoolmail, er zit echt niks in de kam. Zou dan toch een keer iets moeten vinden. Daarnaast hebben ze op school controle en kortingen de betreffende ouders bericht van de school.
Maar het schijnt dat luizen graag op schoon haar zitten, dan vinden ze mijn kinderen waarschijnlijk niet lekker genoeg ofzo. Ik zie het als een mazzeltje.
donderdag 28 juni 2018 om 14:40
Wassen heeft heus wel zin. Of wilde je je kussensloop en lakens gaan kammen? Een luis kan op kleding zitten maar ook heus echt waar gewoon in bed achterblijven.
Op school de jas en tas in een zak. Gek genoeg hebben wij nog nooit luizen gehad, op alledrie de scholen van zoon niet. Speciaal onderwijs zorgt misschien beter voor de hygiëne?
Op school de jas en tas in een zak. Gek genoeg hebben wij nog nooit luizen gehad, op alledrie de scholen van zoon niet. Speciaal onderwijs zorgt misschien beter voor de hygiëne?
donderdag 28 juni 2018 om 15:10
https://www.rivm.nl/Documenten_en_publi ... _hoofdluis
Luizen overleven niet als ze niet op een hoofd zitten. En het heeft ook niets te maken met hygiëne.
Luizen overleven niet als ze niet op een hoofd zitten. En het heeft ook niets te maken met hygiëne.
donderdag 28 juni 2018 om 15:21
Ja hoor alleen niet heel lang Hoe lang staat er niet bij maar kan me zo voorstellen dat ze heus wel een paar uur zonder kunnen. Genoeg om lekker in het haar te kruipen als je weer gaat liggen.Lexie85 schreef: ↑28-06-2018 15:10https://www.rivm.nl/Documenten_en_publi ... _hoofdluis
Er staat ook dat capes en zakken onvoldoende bewezen is... Onvoldoende is niet niet En dat komt vooral omdat er niet structureel genoeg mee omgegaan word.Dit in tegenstelling tot speciaal onderwijs. Daar zijn 2 leerkrachten op 6 tot 12 leerlingen. Veel kinderen kunnen zelf geen jas uitdoen en dus doet je leerkracht dat plus dat die dan meteen in een zak gaat.
Ik vind het na 3 scholen eigenlijk wel genoeg bewezen
donderdag 28 juni 2018 om 15:27
Meisjes hebben beduidend (ruim 2x zo vaak) vaker hoofdluis dan jongensnina1966 schreef: ↑28-06-2018 14:40Wassen heeft heus wel zin. Of wilde je je kussensloop en lakens gaan kammen? Een luis kan op kleding zitten maar ook heus echt waar gewoon in bed achterblijven.
Op het Speciaal Onderwijs zitten ruim 2,5 keer meer jongens dan meisjes.
de kans dat je als jongen op het SO luis oploopt is dus heel klein
donderdag 28 juni 2018 om 16:14
Waarschijnlijk omdat meisjes lange haren hebben waardoor de haren sneller bij een ander in de buurt komen. Haar in vlecht zal dus ongetwijfeld helpen.
donderdag 28 juni 2018 om 16:15
Hier ook goeie ervaring met luizenzakken op school. Ik heb mijn kind 2 weken lang consequent in zo'n ding gestopt zodra we op school kwamen, en er dan pas weer uitgehaald als alle andere kindjes al weg waren.nina1966 schreef: ↑28-06-2018 15:21Ja hoor alleen niet heel lang Hoe lang staat er niet bij maar kan me zo voorstellen dat ze heus wel een paar uur zonder kunnen. Genoeg om lekker in het haar te kruipen als je weer gaat liggen.
Er staat ook dat capes en zakken onvoldoende bewezen is... Onvoldoende is niet niet En dat komt vooral omdat er niet structureel genoeg mee omgegaan word.Dit in tegenstelling tot speciaal onderwijs. Daar zijn 2 leerkrachten op 6 tot 12 leerlingen. Veel kinderen kunnen zelf geen jas uitdoen en dus doet je leerkracht dat plus dat die dan meteen in een zak gaat.
Ik vind het na 3 scholen eigenlijk wel genoeg bewezenOf krijgen speciale kinderen geen hoofdluis.... mmm, stof tot nadenken. Autisme, NAH, lichamelijke handicaps en down helpt tegen hoofdluis.. Nou ja er zijn gekkere theorieën bedacht
![]()
Geen luis te bekennen, wel een behoorlijke leerachterstand opgelopen.
donderdag 28 juni 2018 om 16:15
Bij zoon zaten er in de eerste 2 a 3 jaren idd veel meer jongens dan meisjes. De laatste jaren zo'n beetje halfom. Maar nog steeds geen luis trouwens.
donderdag 28 juni 2018 om 17:22
Hier moest ik wel om gniffelen.JackyBee schreef: ↑28-06-2018 16:15Hier ook goeie ervaring met luizenzakken op school. Ik heb mijn kind 2 weken lang consequent in zo'n ding gestopt zodra we op school kwamen, en er dan pas weer uitgehaald als alle andere kindjes al weg waren.
Geen luis te bekennen, wel een behoorlijke leerachterstand opgelopen.
donderdag 28 juni 2018 om 17:31
Luizen hoeven natuurlijk nier per se op school opgedaan te worden. Hier kregen we ze cadeau van een buurmeisje/vriendinnetje van dochter. En ik heb ze zelf eens opgelopen toen ik 27 was en al jaren geen school meer van binnen had gezien (en ook nog geen kinderen had gebaard van wie ik ze had kunnen krijgen)
Overigens zit zoon op het SO en juist bij hem waren ze het hardnekkigst. Uiteindelijk is hij ervan af gekomen toen hij in de taxi voorin werd gezet, naast de kale chauffeur.
donderdag 28 juni 2018 om 20:42
- Niet pas gaan controleren bij jeuk, want je krijgt pas na een tijd jeuk en dan is zit het hele gezin onder - en meerdere klasgenoten geheid ook! (kunnen ze elkaar steeds weer besmetten
)
Ik controleer de kids dus ongeveer om de dag even snel, natuurlijk kan ik dan een luis missen, maar toch heb ik het zo vrij snel door als het mis is.
- Als je anti-luizenspul gebruikt, gebruik dan goede (zie de link naar het RIVM) en gebruik het volgens de gebruiksaanwijzing (veel spul, en herhalen na x aantal dagen).
- Bij besmetting: kammen, kammen, kammen. Elke dag. Minstens 2 weken lang. Met een heel goede kam (bijv. Assy). Alle neten eruit kammen is namelijk erg moeilijk, maar als je dagelijks kamt dan kam je nieuwe luizen eruit voordat ze zelf vruchtbaar zijn, en komen er dus geen nieuwe neten. Jullie pakken het momenteel dus inderdaad niet slim aan.
- Ter preventie inderdaad haren vlechten of in een knotje en haarlak gebruiken. En serieus vaak controleren, zodat jullie elkaar niet steeds besmetten.
Sterkte en aan de slag, de klasgenoten van je dochters zullen jullie dankbaar zijn!
Ik controleer de kids dus ongeveer om de dag even snel, natuurlijk kan ik dan een luis missen, maar toch heb ik het zo vrij snel door als het mis is.
- Als je anti-luizenspul gebruikt, gebruik dan goede (zie de link naar het RIVM) en gebruik het volgens de gebruiksaanwijzing (veel spul, en herhalen na x aantal dagen).
- Bij besmetting: kammen, kammen, kammen. Elke dag. Minstens 2 weken lang. Met een heel goede kam (bijv. Assy). Alle neten eruit kammen is namelijk erg moeilijk, maar als je dagelijks kamt dan kam je nieuwe luizen eruit voordat ze zelf vruchtbaar zijn, en komen er dus geen nieuwe neten. Jullie pakken het momenteel dus inderdaad niet slim aan.
- Ter preventie inderdaad haren vlechten of in een knotje en haarlak gebruiken. En serieus vaak controleren, zodat jullie elkaar niet steeds besmetten.
Sterkte en aan de slag, de klasgenoten van je dochters zullen jullie dankbaar zijn!
donderdag 28 juni 2018 om 21:05
Deden we zeker, zodra maar gerucht ging, dat er luizen waren.
En dan al preventied kammen, nog voor de jeuk. En sommige kinderen stonden bekend om vaak luizen, dus als daarmee was samengespeeld, of daar was gelogeerd... Extra controle
donderdag 28 juni 2018 om 21:28
Ik doe altijd een scheutje tea tree oil in de shampoo. Verder ben ik een erg lakse controleur zelf. Maar na de eerste keer (voor de tea tree oil) heb ik ALLES gewassen en gezogen enzo en toen heb ik evengoed 2 wkn moeten kammen (ik was nieuw in het luizenvak en we hadden allemaal al tijden jeuk, maar de kapper, school en ikzelf zagen niks.. dus dscht dat het droge hoofdhuis door weeromslag was. Manman wat zaten we onder
)
donderdag 28 juni 2018 om 21:29
Tweede x alleen luizenshampoo en kammen en toen duurde t even lang. Dus dat wassen lijkt niet effectiefsnoepzak schreef: ↑28-06-2018 21:28Ik doe altijd een scheutje tea tree oil in de shampoo. Verder ben ik een erg lakse controleur zelf. Maar na de eerste keer (voor de tea tree oil) heb ik ALLES gewassen en gezogen enzo en toen heb ik evengoed 2 wkn moeten kammen (ik was nieuw in het luizenvak en we hadden allemaal al tijden jeuk, maar de kapper, school en ikzelf zagen niks.. dus dscht dat het droge hoofdhuis door weeromslag was. Manman wat zaten we onder)
donderdag 28 juni 2018 om 21:53
Hier (afkloppen) ook nog nooit luizen gehad. En er zijn echt wel af en toe plagen op school. Bij een plaag controleer ik wel even, maar verder echt nooit. Ze vinden ons gezin gewoon niet lekker denk ik (of onze haren zijn gewoon te smerig).