De ideale agenda

06-07-2018 00:00 17 berichten
Zoon moet aankomend schooljaar leren omgaan met een agenda. Dit wordt nog een beste uitdaging. Officieel heeft hij alleen ADHD, maar plannen, organiseren en overzicht houden lijkt voor hem onmogelijk.

Een goed begin is het halve werk, dus zoek ik voor hem een praktische agenda, met veel schrijfruimte ( vanwege hanenpoten). Maar anderzijds lijkt me het wel fijn dat hij de hele week op 2 pagina's heeft en niet een dag per pagina.

Ik snap wel dat hij niet blij gaat worden van een niet aangeklede organiser. Maar te drukke print lijkt me voor hem ook niet handig. En hem kennende gaat hij bij een aangepaste agenda als de 1blik
agenda op standje dwars, hij wil liever niet apart zijn en daar kan ik wel inkomen.

Kortom, vind alleen het kopen van een agenda al een hele uitdaging. Iemand tips of ideeën voor de ideale agenda? Of toch maar simpelweg een standaard versie laten uitzoeken en kijken waar het schip strand?
Er zijn speciale planneragenda’s hiervoor op de markt. Krijgt jouw zoon ook begeleiding hierin? Zo ja, dan zou ik bij hen navragen welke agenda je het beste kunt kopen.

Veel van die agenda’s kun je tegenwoordig ook personaliseren met eigen kaft en achtergrond. Het is niet meer zoals vroeger een agenda op A4 formaat met tig gekleurde stickers voor codering (alhoewel die ook nog steeds te krijgen zijn).
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 06-07-2018 01:14
0.24% gewijzigd
Nee, begeleiding is er nu even niet, therapie wordt als het goed is in het nieuwe schooljaar weer opgepakt. Maar dan niet gericht op plannen, dat pakken ze voorlopig op school op (stapje voor stapje) en wij krijgen dan de planning per week doorgemaild zodat we hem aan de planning kunnen houden.

Op zich kan ik wel mailen maar gok dat zij hooguit iets kunnen zeggen over aangepaste agenda's terwijl ik hoop dat er een reguliere schoolagenda te vinden is waar hij mee uit de voeten kan.
Overigens is het pas groep 7 en alleen rekenen/ taal en afwisselend Engels en topo huiswerk. Werk zelf is minimaal, gaat echt om het plannen, en zeker ook in combinatie met bv sport of een spreekbeurt.
freya25 schreef:
06-07-2018 00:18
Overigens is het pas groep 7 en alleen rekenen/ taal en afwisselend Engels en topo huiswerk. Werk zelf is minimaal, gaat echt om het plannen, en zeker ook in combinatie met bv sport of een spreekbeurt.

Kijk eens bij de Hema, vrij overzichtelijke agenda's en niet te druk. Voor wat hij daar nu in moet doen heb je ruimte genoeg. En hip genoeg om niet mee voor schut te lopen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat de Action ook een redelijk simpele heeft, maar geen idee hoe die er van binnen uit ziet.
1 blik gebruikt mijn ASS-er met ADHD. Die is er op papier en digitaal. Zit heel systeem achter wat werkt. Wij pimpen de agenda gewoon. De omslag kan je gewoon een leuke afbeelding in stoppen.
Hier ook 1 Blik. Gebruiken echt veel meer kinderen hoor, dus het is maar de vraag of hij dan een uitzondering is. Maar als ik jouw verhaal hoor gaat het meer om plannen met tijd. Dan zou ik een google-agenda gebruiken denk ik, of een weekplanner die hij op zijn kamer kan hangen (whiteboard).
Misschien is dit iets: https://www.graviant.nl/agenda-2019-geef-me-de-5.html
Ik kan online niet echt agenda's inzien, da's wel jammer. Liggen de 1blik, de geef me de vijf e.d. ook wel in fysieke winkels? Ik vind zelf het 1 blik systeem best verwarrend voor hem lijken. Maar die agenda kan je ook gebruiken zonder dat systeem? Of is het dan niet gewoon een grote organizer?

Bij de action heb ik met de emoij agenda in de handen gestaan en toen realiseerde ik me dat klakkeloos de eerste de beste agenda kopen niet handig was. Te klein, te druk.

Bij de HEMA ga ik van de week even kijken.
http://www.adhder.nl/adhd-bij-kinderen/ ... en-autisme

Kinderen die moeite hebben om hun huiswerk te plannen en organiseren kunnen baat hebben bij deze agenda. Kinderen met onder andere autisme, ADHD, dyslexie of kinderen die ene druk leven hebben kunnen met deze agenda structuur aanbrengen en het overzicht behouden. Gewone schoolagenda’s schieten voor deze kinderen vaak tekort. Initiatiefnemer Caroline Doesburg zag dat haar zoon niet uit de voeten kon met een gewone schoolagenda en is daarom begonnen met de ontwikkeling van de PS 24/7.
https://www.schoolplanner.nl/

In samenwerking met leraren ontwikkeld
Dank voor alle reacties trouwens.
Hebben de kinderen die het gebruiken geen moeite met het afwijken van de norm? Zoon is bijvoorbeeld heel blij dat hij op een aparte plek zijn werk mag maken maar kan er ook enorm van balen dat hij de enige is die dat nodig heeft. En zo met meer dingen.

Ik verwacht veel, heel veel weerstand op het leren plannen (omdat hij dit echt totaal niet kan of overziet), naast de weerstand over het huiswerk. Daarbovenop dan ook een "aparte agenda" vind ik lastig. Misschien is het wel meer mijn ding dan de zijne (hij vind het prima dat ik er 1 uitzoek) maar ik weet dat hij het liefst niet de uitzondering is.

Gelukkig zouden we dan nog de hele vakantie hebben voor het pimpen.
Toen ik op het VO zat werden zelfs de populaire agenda's ,zoals de muziek en sport agenda's ,nog opgepimpt met plaatjes en stickers
https://www.planning-en-agenda.nl/

PLENDA Planning&Agenda
freya25 schreef:
06-07-2018 10:12
Ik kan online niet echt agenda's inzien, da's wel jammer. Liggen de 1blik, de geef me de vijf e.d. ook wel in fysieke winkels? Ik vind zelf het 1 blik systeem best verwarrend voor hem lijken. Maar die agenda kan je ook gebruiken zonder dat systeem? Of is het dan niet gewoon een grote organizer?

Bij de action heb ik met de emoij agenda in de handen gestaan en toen realiseerde ik me dat klakkeloos de eerste de beste agenda kopen niet handig was. Te klein, te druk.

Bij de HEMA ga ik van de week even kijken.

1 blik is ook te koop bij de Bruna. Online kan het op laptop en telefoon. Het systeem zit niet vast aan de agenda.. Het is wel handig systeem en onze begeleiding heeft dat met hem geoefend / aangeleerd.. dus hij werkt ermee en dat gaat heel goed. Het is heel overzichtelijk.

Anders is een hele kale agenda ook prima. Met veel schrijfruimte (dus a4 formaat). Het is vaak een probleem dat agenda's klein zijn en weinig ruimte hebben.. plus al die poppetjes en beestjes die afleiden..
freya25 schreef:
06-07-2018 12:02
Dank voor alle reacties trouwens.
Hebben de kinderen die het gebruiken geen moeite met het afwijken van de norm? Zoon is bijvoorbeeld heel blij dat hij op een aparte plek zijn werk mag maken maar kan er ook enorm van balen dat hij de enige is die dat nodig heeft. En zo met meer dingen.

Ik verwacht veel, heel veel weerstand op het leren plannen (omdat hij dit echt totaal niet kan of overziet), naast de weerstand over het huiswerk. Daarbovenop dan ook een "aparte agenda" vind ik lastig. Misschien is het wel meer mijn ding dan de zijne (hij vind het prima dat ik er 1 uitzoek) maar ik weet dat hij het liefst niet de uitzondering is.

Gelukkig zouden we dan nog de hele vakantie hebben voor het pimpen.

mijn zoon boeit het niet.. hij is toch al anders zegt hij.. dus die agenda zal hem jeuken (ik citeer ;-) ) En het zegt meer over zijn klasgenoten dan over hem zelf als er geplaagd wordt met die agenda.. mooie taak voor leerkracht om daar eens aandacht aan te besteden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven