Zindelijkheid

07-07-2018 21:06 26 berichten
Ons zoontje is bijna 3 jaar.
Hij plaste de afgelopen maanden al regelmatig op het potje en wc. In ieder geval iedere avond voor het slapen gaan.
Sinds ongeveer een week is hij iedere nacht zindelijk, in de ochtend wordt hij dus droog wakker.
Afgelopen week heeft hij ook een aantal keren aangegeven dat hij moest plassen. Hem op potje / wc gezet en dat lukte ook. Ook een aantal keren vanuit ons aangegeven dat hij even op het potje moest plassen en ook dat lukte. Beloningssysteem met stickers geintroduceerd en ondertussen 1 cadeautje bij elkaar gespaard. Het was groot feest. Hij kan zijn plas ook ophouden. Lichamelijk lijkt hij dus klaar voor het zindelijk worden.
Nou lijkt sinds 2 dagen deze aandacht weer wat af te zakken. Hij geeft zelf niet meer aan dat hij moet plassen. En hij zei dat ik zijn volgende cadeautje wel mag hebben :rolling:

Ik ben benieuwd naar wat ervaringen, aangezien hij onze oudste is en deze hele zindelijk worden fase voor ons dus nieuw is.. Waar doen we goed aan? Is het beter om nu door te zetten? Of nog even afwachten tot de motivatie vanzelf terugkomt?
En hebben jullie je kinderen altijd op vaste momenten op het potje/wc gezet in deze fase of hebben jullie het echt zelf laten aangeven?
Als we het eerste zouden doen, denk ik dat hij best hele dagen droog te houden is. Maar dan leren we hem niet om zelf aan te geven wanneer hij aandrang voelt, en dat is toch wel het doel van zindelijk worden natuurlijk. :)

Kom maar op met die wijze raad! Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon geen luier meer aan doen (overdag)? Dat wordt wel even extra wassen maar hij kan het zelf aangeven dus lijkt me dat hij er nu gewoon geen zin meer in heeft/het te veel gedoe vindt...

Vindt hij het vervelend om met een natte onderbroek te lopen?
gsleutel schreef:
07-07-2018 21:11
Gewoon geen luier meer aan doen (overdag)? Dat wordt wel even extra wassen maar hij kan het zelf aangeven dus lijkt me dat hij er nu gewoon geen zin meer in heeft/het te veel gedoe vindt...

Vindt hij het vervelend om met een natte onderbroek te lopen?
Dat doen we inderdaad ook. Zodra hij dan geplast heeft roept hij mij er bij. Het is dan een flinke plas waar hij middenin staat aangezien hij het netjes ophoudt en op een gegeven moment tijdens het spelen dus vergeet/geen zin meer heeft om het op te houden.

Hij lijkt dat verder niet perse vervelend te vinden. Schone onderbroek aan, even wassen en meneer speelt vrolijk verder...
Wat bij mijn zoontje hielp was "grote-jongens-onderbroeken" gaan kopen met hem.
Dezelfde als papa (boxers) die hij zelf mocht uitkiezen omdat dat iets was voor grote jongens die plaste op de wc net als papa.
Hij heeft toen zelf stoere (in zijn ogen) onderbroeken mogen uitzoeken en die mocht hij aan maar in grote-jongens-onderbroeken kan je natuurlijk niet plassen he. ;-)
Dat hielp bij ons, net als het "net als papa zijn".
En dat ze het tijdens het spelen wel eens vergeten op te houden is normaal. Niet druk om maken en niet teveel woorden aan vuil maken. Wel regelmatig vragen of hij moet plassen en toch laten proberen.
Zou doorzetten, hij is 3 dus je kunt ook al best wat dingen uitleggen.
Hij kan het ook, dus het is ook gemakzucht (op peuter niveau he).
Even volhouden, tis lekker weer. Dus veel buiten en super positief zijn als het goed gaat.
Bedankt voor jullie reacties!

Ja hij snapt al veel dus we kunnen het goed uitleggen en bespreken.
We leggen er niet veel nadruk op als het niet lukt, maar meer iets als 'Jammer, maar zeg je het de volgende keer weer als je moet plassen?' en wanneer het wel lukt zijn het high-fiven, knuffels en mag hij een sticker uitkiezen.

Blijft nog wel mijn vraag:
En hebben jullie je kinderen altijd op vaste momenten op het potje/wc gezet in deze fase of hebben jullie het echt zelf laten aangeven? 

Vind dat een lastige afweging.
Hier na het eten en/of drinken wel even op het potje.
Maar vind hij de wc niet leuker of stoerder? Met zo'n brilverkleiner? helpt dat niet?

En bij mijn dochter hielp "the potty dance" van the Nanny (Jo Frost) ook heel erg, vond ze geweldig als ik dat deed. :proud:
In deze fase vroeg ik het geregeld, niks mis mee. Ze moeten aandrang echt nog leren herkennen en even vragen helpt daarbij.
Ik lees graag mee, onze dochter zit ongeveer in dezelfde fase. Is ook bijna drie en heeft het plassen op het potje een korte periode interessant gevonden. Stickers plakken en voor een cadeautje sparen hebben we sinds kort geïntroduceerd. Alleen snapt ze nog niet helemaal dat ze er op moet wachten tot ze een aantal stickers heeft verzameld en zit ik dan na een sticker plakken met een woedende peuter die NU! een cadeautjes wil :-?

Heb dus zelf helaas geen tips voor je, maar ga dit topic wel volgen. Hoop op tips die gaan werken bij mijn dochter. Wil er nog wel even aan toevoegen dat ze niet op stel en sprong zindelijk moet worden, maar ik vind het zo jammer dat het een tijdje best goed ging en nu totaal haar interesse niet meer heeft .
LAgirl: hij wisselt potje en wc af. Hij vind het allebei prima en geeft zelf aan waar hij wil.

Loetje: Herkenbaar. Op de woedende peuter na dan ;-) Ik wil er ook geen druk achter zetten want wil voor hem dat het een positieve ervaring blijft. Maar vind het ook zo zonde om deze vooruitgang weg te laten zakken. Zou graag door willen pakken zonder dat het voor hem voelt dat het 'moet'.
Onze dochter is net 3 en sinds kort zindelijk. De vaste momenten dat ze op het potje gaat is als ze wakker wordt en als ze naar bed gaat. De rest van de dag laten we het haar zelf aangeven. De eerste dagen vroegen we regelmatig of ze moest, nu hoeft dat niet meer.
Wij hebben de afgelopen maanden een paar keer een poging gedaan. Ook met stickers, cadeautjes en veel enthousiasme. S nachts was ze al droog en s morgens en s avonds plaste ze op het potje maar als ze aan het spelen was had ze geen interesse. Opeens begon ze er zelf over dat ze naar de basisschool wil en dat je daar geen luier aan kan. We hebben dat moment aangegrepen en ineens was ze zindelijk zonder veel moeite. Het is denk ik ook een kwestie van het juiste moment afwachten...
Ik denk dat dit allemaal gewoon heel normaal is hoor.
Luier overdag uitlaten en regelmatig vragen, maar abnormaal is dit niet.
Ik zou hem regelmatig zelf sturen. Hij weet wat hij moet doen, maar vergeet het soms. Ik zou hem daar dus bij helpen en dan komt het vanzelf dat hij het zelf aan geeft denk ik. Op m'n werk laatst ook een peuter gehad (bijna 3) die telkens aan het eind van de middag in z'n broek plaste en/of poepte. Dan vergat hij het gewoon in zijn spel. We stuurden hem daarna dus standaard rond die tijd naar de wc en nu geeft hij het sinds 1,5 week zelf aan. Misschien is dat bij jouw zoon ook wel het geval.
LAgirl82 schreef:
07-07-2018 21:46
Ik denk dat dit allemaal gewoon heel normaal is hoor.
Luier overdag uitlaten en regelmatig vragen, maar abnormaal is dit niet.
Heb ook niet het idee dat het abnormaal is hoor. Volgens mij hoort dit er allemaal bij :-) Maar benieuwd naar ervaringen en tips!
Ri88 schreef:
07-07-2018 21:32
Blijft nog wel mijn vraag:

Vind dat een lastige afweging.
Zoon is stuk jonger, maar gaat sowieso na het slapen op het potje/wc want dan plassen ze vrijwel gegarandeerd. Ook voor we weg gaan en na het eten.
De 2 oudste kinderen zijn nu bijna 9 en 6, maar voor we weggaan moeten ze altijd van mij naar de wc of ze nu moeten of niet (meestal moeten ze toch) anders is het als we nét vertrokken zijn "mama, ik moet plassen..." :facepalm:
Ik zou het zeker niet alleen van hem af laten hangen. Hij is een peuter en er pas net mee bezig. Ik hield bepaalde momenten aan, bij het opstaan, rond fruitmoment, voordat je weggaat, voor een middagslaapje etc. Of kijk op de klok en laat hem na 1,5/2u weer even gaan. Op die manier creëer je een gewoonte, een ritueel. Hij kan het op termijn steeds beter aangeven. Het is al heel knap dat hij snachts droog is.
Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips! Heb er zeker wat aan en gaan even wat dingen overleggen en uitproberen.

Meer ervaringen en adviezen blijven uiteraard welkom :-)
LAgirl82 schreef:
07-07-2018 21:55
De 2 oudste kinderen zijn nu bijna 9 en 6, maar voor we weggaan moeten ze altijd van mij naar de wc of ze nu moeten of niet (meestal moeten ze toch) anders is het als we nét vertrokken zijn "mama, ik moet plassen..." :facepalm:
oh ja, dat ken ik :facepalm:
Misschien helpt het om iets anders te doen als beloning ipv een cadeautje een uitje? bijvoorbeeld naar de bios of zwemmen?
Verder zou ik hem wel herinneren. je kunt ook vragen of hij al voelt of hij moet plassen. dan wordt hij zich ook bewust van het gevoel en kan hij zelf aangeven of hij dan wil of niet.
En voor het slapen, na het slapen en voor vertrek sowieso op de wc proberen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ri88 schreef:
07-07-2018 21:45

Loetje: Herkenbaar. Op de woedende peuter na dan ;-) Ik wil er ook geen druk achter zetten want wil voor hem dat het een positieve ervaring blijft. Maar vind het ook zo zonde om deze vooruitgang weg te laten zakken. Zou graag door willen pakken zonder dat het voor hem voelt dat het 'moet'.
Ja precies dat, het is zo jammer dat we op de goede weg waren en het nu weer bijna terug bij af is (bij mij dan). Ik wil ook niet pushen, maar hoop wel dat ze de interesse voor het potje weer terug krijgt. Heb ook een toiletbrilverkleiner gekocht in de hoop dat die haar zou boeien, maar dat vindt ze (nog) maar niks.

Wat die woedende peuter betreft, die maak ik meerdere keren per dag mee. Gaat meestal om kleine dingen hoor; wanneer ze bijv. geen snoepje mag, of wanneer ze niet direct aandacht krijgt. Best een lastige fase dit :-$
Bij allebei de kinderen heb ik zodra ik zag dat ze er klaar voor waren de luier uit gelaten. In het begin wel regelmatig vragen of ze moeten. Niets mis mee, je moet ze er soms even aan herinneren dat ze geen luier meer hebben. Beiden hadden al heel snel door dat ze zelf gewoon moeten aangeven dat ze moeten. Van zoon weet ik het niet meer exact, maar dochter is nu ca 2 maanden zonder luier (3 jaar is ze) en ze gaat nu uit zichzelf naar de wc om een plas te doen.
Herkenbaar dat het belonen met stickers / cadeautje in het vooruitzicht wel een kortdurige stimulans geeft, maar niet heel lang volgehouden wordt. Mijn kinderen lieten zich beiden niet de de wc / het potje zetten, dus als zij pertinent niet wilden konden we hoog en laag springen. Vaste momenten hebben wij dus nooit aan gedaan en helpt in mijn optiek ook niet in het leren aanvoelen van wanneer ze moeten (en juist het aanvoelen dat is in mijn ogen zindelijkheid, niet een toevallig plasje op het potje omdat je moeder je daar na het ontbijt altijd op zet, al kan dat in eerste instantie wel helpen om een kwartje te laten vallen over wat de bedoeling is, maar die fase lijken jullie wel voorbij). Stickers hielpen een tijdje, maar de aantrekkingskracht verdween al voor de zindelijkheid aantrad.

Ik vind al met al ze zindelijk krijgen terwijl ze nog wel een luier dragen een ingewikkelde exercitie, je geeft daarmee ook een beetje een dubbele boodschap af als je het idee hebt dat hij het op zich best zou kunnen (in de aanloopfase is het uiteraard wel anders, met continu in hun broek plassen wordt het alleen maar een grote frustratie). Dus ik zou het eens zonder luier proberen een paar dagen. Als dat niet werkt dan is hij er nog niet aan toe blijkbaar en dan wacht je een paar maanden tot het misschien dan wel lukt.

Bij mijn zoon werkte het door gewoon af te wachten en met 3 jaar en 3 maanden gaf hij zelf aan geen luier meer om te willen. Dat zag hij ook bij andere kinderen en hij vond het opeens niet meer zo stoer om in een luier te lopen. Op een enkel ongelukje na (bijv net iets te laat zijn bij buitenspelen) was hij zindelijk, zowel overdag als 's nachts.

Mijn dochter is qua type veel onzekerder, maar we wisten op een gegeven moment wel dat ze het goed aanvoelde omdat ze steevast aankondigde dat ze in haar luier ging plassen/poepen. Dat was bij haar ook ongeveer met 3 jaar en 3 maanden. Bij haar hebben we vanaf dat moment gewoon de luier afgelaten (in eerste instantie onder luid gehuil, maar zo is ze bij alles wat nieuw en spannend is) en na een dag met 10 mini-ongelukjes ging het gewoon goed. Nog wel regelmatig er even aan herinneren of ze moest plassen en soms nog een ongelukje omdat ze net niet op tijd haar broek naar beneden kreeg, maar dat hoort erbij.

Succes!
Op vaste tijden laten plassen heeft geen zin bij het zindelijk worden. Ze moeten het zelf leren voelen. Het kan je wel natte broeken schelen.

Regelmatig aan je kind vragen of het moet plassen ook niet.

Alleen op momenten dat mijn kind druk aan het spelen was en ik mijn kind zag wiebelen van ik moet naar de wc maar ik ga nog niet, dan vroeg ik het wel.

Waarop zijn antwoord standaard nee was en dan 5 Seconden later ik moet heel nodig plassen en dan rennen om de wc te halen.
nicole123 schreef:
07-07-2018 23:05

Ik vind al met al ze zindelijk krijgen terwijl ze nog wel een luier dragen een ingewikkelde exercitie, je geeft daarmee ook een beetje een dubbele boodschap af als je het idee hebt dat hij het op zich best zou kunnen (in de aanloopfase is het uiteraard wel anders, met continu in hun broek plassen wordt het alleen maar een grote frustratie). Dus ik zou het eens zonder luier proberen een paar dagen. Als dat niet werkt dan is hij er nog niet aan toe blijkbaar en dan wacht je een paar maanden tot het misschien dan wel lukt.
Dit zette me wel aan het denken moet ik zeggen, dankjewel hiervoor! Als mijn dochter een luier aan heeft geeft dat haar misschien nog steeds het idee dat ze daar in moet plassen. Het cadeautje dat we haar in het vooruitzicht hebben gesteld is wel een kleine stimulans voor haar, maar heeft niet helemaal het gewenste effect. Nu doet ze eerst een deel van de plas in de luier (kan voelen aan de warmte van de luier dat ze dan nét heeft geplast) en zegt dan dat ze op het potje wil waar ze dan nog een piepklein beetje plast en dan vrolijk roept dat ze een sticker mag plakken. Ze wil dat cadeautje gewoon zo snel mogelijk hebben, snap dat wel ;-)

Zal het eens zonder luier gaan proberen, wie weet helpt dat. Verder push ik haar niet en vraag ik ook niet of ze moet plassen. Zet alleen constant het potje in de ruimte waar zij zich bevindt zodat ze er snel bij is wanneer ze aangeeft te moeten plassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven