Gras zaaien

08-03-2009 09:57 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil deze maand gras gaan zaaien in mijn (grote) tuin. De zoveelste keer! Tot nu toe mislukt het steeds, er komt veel te weinig op, of sterft een snelle dood in de lentemaanden...

Wie heeft hier veel ervaring mee en kan mij helpen met goeie tips? Op de doos/zak staat nooit een uitgebreide handleiding.

Alvast bedankt voor je hulp.

wat vind jij van gras in de tuin?

Totaal aantal stemmen: 16

heerlijk om te ravotten (69%)
ben te lui om te zaaien (6%)
ben te lui om te maaien (19%)
ik heb liever perkjes. (6%)
niet rounduppen in je gazon, dat is killing voor je bodemleven. Gewoon onkruid eruit trekken, het gaat om het evenwicht en roundup verstoort dan
Zeker nog 3 weken wachten, eerder langer dan korter. Nachtvorst is echt niet goed voor ontkiemend gras. Ook van het koude weer overdag gaat het gras niet groeien. Bemesten kan alvast heel goed.

Geduld is heel belangrijk bij gras zaaien. Strooi je wel volgens het patroon zoals op de meeste zakken zijn aangegeven en bij windstil weer?

Ik bedoel het aanstippen van de wortel van de paardebloem. Dit werkt bij ons erg goed, zonder restgevolgen voor het gras. waar bij ons de paardestekken stonden hebben we nu een gezond grasmat. Ik ben erg blij met de graszoden. Na 2 maanden hadden wij een dichte grasmat, waarbij je de banen niet meer zag. Gelegd overigens in mei/juni.
Wat is rounduppen??

En ik ga nog even wachten...vind ik niet zo erg hoor...ik zal het stappenplan van Meds ook in mijn achterhoofd houden.
Round Up wordt vooral veel gebruikt door boeren. Het 'ruimt onkruid op.' Je besproeit het onkruid met Round Up, vervolgens gaat alles als een gek groeien tot het ineens allemaal dood gaat. That's it.

Werkt heel goed tussen tegels enzo. Maar ik zou het niet doen op je grasmat.
O...wrom niet?
Omdat je het moeilijk kan doseren (het moet in zo'n spuitfles die je onder druk brengt) en zo ineens met kale plekken in je gras kan komen te zitten. Dat wil je toch juist niet?

Verder: misschien is er een boer in de zaal die het kan uitleggen?
quote:Zamirah schreef op 08 maart 2009 @ 09:57:

Ik wil deze maand gras gaan zaaien in mijn (grote) tuin. De zoveelste keer! Tot nu toe mislukt het steeds, er komt veel te weinig op, of sterft een snelle dood in de lentemaanden...

Wie heeft hier veel ervaring mee en kan mij helpen met goeie tips? Op de doos/zak staat nooit een uitgebreide handleiding.

Alvast bedankt voor je hulp.

Al het voorgaande (verticuteren,harken,kalk,antimos) én steeds maar blijven strooien met dat zaad.

Dus niet één keertje strooien, maar steeds maar blijven zaaien. Komt er wat gras op maar is een plek wat kaler? Hup zaaien!Werkt hier al jaren prima.
RoundUp is een bestrijdingsmiddel dat veel gebruikt word voor planten. Eigenlijk is het gewoon gif. En doordat je het op het onkruid spuit gaat het dood. Als je het te ruim spuit, dan komt het op je gras en heb je zeker de eerste 3 maanden gele plekken in je gras. Het gras gaat daar gewoon dood. Echter na een maandje of 3 komt er wel weer leven is.

RoundUp kan je bij iedere willekeurige tuincentrum kopen. Meestal moet je het flink verdunnen met water. Spuiten of gieteren is een optie. Maar als je echt alleen het onkruid wilt doen, dan moet je het echt aanstippen.

Hier een boer, roundup is inderdaad een gif en ook al stip je heel lokaal je onkruid aan het komt in je grond terecht, en vermoord daar ook de piertjes en de miertjes, en juist die zorgen voor een mooie tuin. Op de ontlasting van de worm gaat je grasmat helemaal uit z'n dak.

Zamier, ligt je matje wel lekker in de zon? Hoe je je best ook doet, gras op het noorden is kansloos
denk wel aan zsm kalk strooien, heel belangrijk voor goede grasmat!!!
Volgens mij hebben ze daar schaduwgazon voor uitgevonden.
Hey thnx, Meds en Milo en Ring en Boarn ( ben jij mijn buur?) en de rest.

Dus kalken moet ik wel?

Mijn tuin ligt op het westen. Toen ik hier kwam was het gras redelijk, maar op de één of andere manier is het steeds minder geworden. Rondom het gras staan pruimenbomen, aalbessen, vuurdoorn, clematis, een walnoot, eiken, een berkje....mooi dus, alleen het gras hè...ik ga het nu dus voor de 5de keer proberen.

Maar jullie geven wel ontzettend goeie tips, het gaat nu lukken. Ik dacht bijvoorbeeld altijd: het heeft vandaag geregend, dus ik hoef niet te sproeien. Niet dus.
Neuh zeker niet sproeien er zit echt nog genoeg water in de grond, als je grasmat jong is en het is een week droog kan je voorzichtig sproeien anders niet.

Schaduwgazon is uitgevonden door de tuincentra, in praktijk werkt het gewoon niet, net zo min als schaduwvijvers en schaduwrozen
Mmmmm...ik lees wel wat tegenstrijdige berichten.
Ik heb thuis een vlekkeloze grasmat, zelf gezaaid
Vroegah, toen ik nog in de tuincentrumbranche werkte, maakten wij in het voorjaar altijd reclame voor het 7stappenplan. Staat duidelijk in omschreven wanneer je wat moet doen om een goede grasmat te krijgen. Misschien heb je er wat aan. Googlen op 7stappenplan en gazon.
Als het al een paar keer mislukt is, misschien ook een keer de kwaliteit van de bodem laten testen?
Hier ben ik ook bezig met het 7 stappenplan.

Vorig jaar grasmatten gelegd. Hier zit ook zeker geen plastic in verwerkt.

Misschien ligt het eraan waar je ze koopt? Als we ze verkeerd vasthadden vielen ze ook uitelkaar dus als er plastic tussen had gezeten hadden we dat gezien.

Heb nu wel gele plekken in het gazon maar is nu behandeld met kalk en bemesting ( eco-style) maar ja onze hond en konijn zijn ook niet echt vriendelijk voor het gras.

onze grasmatten waren overigens niet duur vond ik. 60 ¤ voor 30 vierkante meter.
Hier ook ieder jaar weer een drama.

Wij hebben 2 jaar geleden grasmatten neergelegd, maar op de vochtigste gedeelten wil het maar niet goed groeien. Vorig jaar de bodem opgehoogd en gezaaid. Het groeide aanvankelijk aardig, maar nu is het weer kaal op die plekken.

Op de plekken waar het niet zo vochtig is is het dan weer geel.

We hebben ook geverticuteert en het gras ligt het grootste gedeelte van de dag in de zon.

Hoe nu verder?
gaatjes prikken en de wortels lostrekken, dan toch weer opnieuw zaaien en heb je al kalk gestrooid? (dat moet eigenlijk in januari)
Wat voor kalk is dat precies, Meds? koop ik dat in een zak ofzo?
Ik zal es googlen op dat 7 stappenplan.....wel fijn, dat zoveel mensen meedenken.

En Kaar, ben dus niet de enige!
ja gewoon een zak in het tuincentrum, gewoon op je mat strooien dat hoef je niet onder te spitten ofzo
O, lekker makkelijk.
Zonet gezaaid!

Eerst gisteren bij de tuinwinkel nog wat advies gevraagd van de winkelier. Daarna mest en zaad gekocht. Zij zei, dat wanneer ik geen gele plekken in mijn gazon had, ik niet hoefde te kalken. Dus dat heb ik niet gadaan.

Dus vandaag eerst nog wat aangeharkt, daarna gemaaid, daarna weer geharkt, daarna gezaaid en daarna bemest!

Daarna gesproeid...

Volgens haar moet ik nu elke dag even sproeien. Weten jullie hoe lang het duurt voordat er wat op komt?

Ik heb nu wel de smaak te pakken, en ga van de week ook wat meerjarig spul kopen. Wie heeft er ideeën? ik zat zelf iig aan lavendel te denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven