Speentje

27-07-2018 17:37 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Mijn dochtertje is 8 weken. Ze is een heel lief meisje!
Sinds de Geboorte geven wij haar een vinger van ons als tut. Dit werd geadviseerd om verwarring met een speen te voorkomen omdat ik borstvoeding geef.
Maar ze wil dus niets anders dan die vinger...
Tutjes spuugt ze weg.
Heeft iemand tips hoe ik het haar kan aanleren? Ik bied het nu ook aan als ze huilt/niet huilt, al van alles geprobeerd. Ze huilt nu net zo lang tot ze een vinger krijgt en valt dan zo in slaap. Waar ik natuurlijk voor zwicht.
Opzich niet heel erg maar wel als ze zo naar de opvang gaat...
Dankjewel!
Welke merken en types heb je al geprobeerd? Onze dochter pakte alleen de speen van Avent. En ik heb veel soorten geprobeerd voordat ik daar achter kwam.
Oehh wat niet! Heel veel. Difrax met bol en platte kop. Natuursteen sutter met grote kop.. tutje van avent de soothie.
Merk niet echt dat dat er 1 is waar ze voorkeur voor heeft helaas..
Waarom aanleren? Niet ieder kind wil een speentje.

Mijn kinderen begonnen allebei rond deze tijd met duimen trouwens, die kunnen ze 's nachts ook niet kwijtraken ;-)
Leer haar te duimen, daar heeft ze veel meer troost aan dan aan zo'n vies rubber ding.
Ik kreeg als advies juist niet op een vinger te laten sabbelen ivm hygiëne. Dochter wilde ook geen speen is nu 2 en nooit een speen gehad en duimt ook niet vooralsnog.

Dus stoppen met de vinger zou ik zeggen tot ze er doorheen is voor ze naar de opvang gaat je kunt haar niet dwingen een speen te pakken
where ever you go, go with your heart
Ik vind het ook vies, zo'n volwassen vinger in een babymondje. Vreselijke gewoonte.
Als het even kan zou ik het duimen juist proberen te vermijden, veel moeilijker af te leren.
VergeetachtigeJan schreef:
27-07-2018 18:01
Als het even kan zou ik het duimen juist proberen te vermijden, veel moeilijker af te leren.
Daar stop je toch uiteindelijk vanzelf mee? Sommige alleen wat later dan anderen.
Maartje2016 schreef:
27-07-2018 18:04
Daar stop je toch uiteindelijk vanzelf mee? Sommige alleen wat later dan anderen.
Veel stoppen er niet mee voor de tandenwissel.

Waarom zou je dat je kind aanleren? Dat is echt nog moeilijker afleren dan een speen als je een kind hebt dat die behoefte nog lang heeft. Die duim kan je niet wegdoen.
Mijn dochter was acht weken, van de borst af, vond haar duim....alleen die duimt nog...ze is inmiddels 30. Geen gedoe met haar tanden gehad trouwens.

Mijn zoon duimde ook, is daar vanzelf mee gestopt, ook geen gedoe met tanden trouwens.
die ik wilde bestaat al...
Mijn zoon heeft tot z'n 6de geduimd en is nu 36 en heeft een perfect gebit, zelfs nooit een gaatje gehad, dus ik weet niet waar al die spectaculaire verhalen over duimen vandaan komen, maar er klopt niets van.

Duimen is ook gewoon iets natuurlijks.
Leer die duim nooit aan. Mijn broer duimde heel erg. Was met geen mogelijkheid af te leren en moest uiteindelijk een herstellende operatie hebben om alles weer in 1 lijn te krijgen. gewoon door proberen met een speen. Die kun je weggooien uiteindelijk. Volwassen vinger in de mond is erg vies. Kijk maar eens wat je op een dag allemaal beetpakt.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Cateautje schreef:
27-07-2018 18:11
Mijn zoon heeft tot z'n 6de geduimd en is nu 36 en heeft een perfect gebit, zelfs nooit een gaatje gehad, dus ik weet niet waar al die spectaculaire verhalen over duimen vandaan komen, maar er klopt niets van.

Zo, wat een gigantische aanname. Genoeg verhalen (waaronder eigen ervaring) waarbij het gebit volledig is verpest qua stand.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Cateautje schreef:
27-07-2018 18:11

Ik had anders alle beugels die je maar kon bedenken nodig na 9 jaar duimen.
Gaatjes heb ik niet, maar die krijg je volgens mij ook niet echt van duimen; het is vooral slecht voor de stand van je tanden.
Overigens blijkt tepel-speenverwarring niet te bestaan.

En spuugt ze de speen echt uit of snapt ze gewoon nog niet hoe ze hem in haar mond kan houden? Als het dat laatste is, kan je haar helpen door de speen (zachtjes) vast te houden als ze hem in haar mond heeft.
Het zal de manier zijn waarop je zuigt, ene kind zet hem tegen het verhemelte aan, andere achter de tandjes enz enz, nogmaals, de mijne hadden nergens last van, geëmmer met de verloren speen heb ik ook nooit last van gehad gelukkig...ze waren zo makkelijk.
die ik wilde bestaat al...
SallySpectra* schreef:
27-07-2018 18:18
Ik had anders alle beugels die je maar kon bedenken nodig na 9 jaar duimen.
Gaatjes heb ik niet, maar die krijg je volgens mij ook niet echt van duimen; het is vooral slecht voor de stand van je tanden.
Ouders laten vaak toe dat het kind de duim in de mond laat hangen, tegen de tanden aan en dat heeft mijn zoon nooit gemogen. Of echt duimen of helemaal niet en nogmaals, mijn zoon heeft een perfect gebit.
Wat betreft leeftijd, ik heb het met hem besproken dat hij te groot werd voor babydingen en toen is hij ermee gestopt.

Tja, als je alles alleen aan kinderen overlaat, dan loopt het niet altijd als gewenst.
Cateautje schreef:
27-07-2018 18:20
Ouders laten vaak toe dat het kind de duim in de mond laat hangen, tegen de tanden aan en dat heeft mijn zoon nooit gemogen. Of echt duimen of helemaal niet en nogmaals, mijn zoon heeft een perfect gebit.
Wat betreft leeftijd, ik heb het met hem besproken dat hij te groot werd voor babydingen en toen is hij ermee gestopt.

Tja, als je alles alleen aan kinderen overlaat, dan loopt het niet altijd als gewenst.
Gelukkig heb jij dat zo fantastisch gedaan. Gefeliciteerd.
SallySpectra* schreef:
27-07-2018 18:30
Gelukkig heb jij dat zo fantastisch gedaan. Gefeliciteerd.
Dankjewel!!! Wat een fantastisch compliment!!! :-D

Kijk, jij weet het.
Daarom adviseren CB en tandartsen dat jij je kind moet leren duimen ipv een speen. Natuurlijk niet. Al zullen er kinderen zijn geen beugel moeten na jaren duimen. Een grote groep wel helaas.

Echt liever een speen. Als ze echt veel zuigbehoefte hebben.
Bedankt voor de ervaringen! Maakt er niet makkelijker op. Uiteraard baal ik ook van die vinger maar je neemt vooral in het begin adviezen aan. Ik let uiteraard wel goed op de hygiene hiervan. Ze heeft veel zuigbehoefte met name om in slaap te komen.
Ik herken het, hele dagen met die vinger geen kant opkunnen en weigerde de speen. Werd na 3 maanden ineens bijna helemaal vanzelf opgelost, behoefte nam af en nog steeds speenloos 😊
Maartje2016 schreef:
27-07-2018 17:48
Waarom aanleren? Niet ieder kind wil een speentje.
Speen bij het slapen bij baby's is een beschermingsfactor tegen wiegendood.

(maar het is geen must hoor TO)
Bij ons vond ze het ook even moeilijk om over te schakelen op de speen, ze wist gewoon niet goed hoe ze die in de mond moest houden. Tijdje vinger op de speen gehouden en in de box met een knuffel tegen de speen aan (nee niet voor haar neus) zodat ze hem er niet makkelijk uit kon fopperen. Ik kreeg eczeem van het vingersabbelen dus ze moest wel over.
Het leven is niet eerlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven