9 jarige puber
maandag 30 juli 2018 om 22:43
Mijn dochter van 9,5 jr is “ineens” eens echt puber. Had al een tijdje borstvoeding rming en kreeg heupen. Een maand geleden ook de eerste menstruatie.
Het viel me al een tijdje op dat ze qua gedrag, maar ook qua lichaamsvorming verder is dan haar klasgenoten (ze gaat na de zomervakantie naar groep 6).
Ook qua gedrag veranderd ze ineens enorm. Jonger broertje (bijna 8 jaar) is ineens stom en kinderachtig. Tot pas geleden waren ze beste vrienden. Overal discussie over , altijd het laatste woord hebben en snel emotioneel. Kortom , ineens een echte puber die enorm de sfeer bepaald.
We zitten heel erg te zoeken hoe we hier mee om moeten gaan. Wat meer ruimte geven? Veel praten met haar over de veranderingen in haar lichaam en haar gedachten doen we al. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik zie oa dat mijn zoon het heel erg vindt dat zijn grote vriendin zo kattig doet / hem afwijst.
Het viel me al een tijdje op dat ze qua gedrag, maar ook qua lichaamsvorming verder is dan haar klasgenoten (ze gaat na de zomervakantie naar groep 6).
Ook qua gedrag veranderd ze ineens enorm. Jonger broertje (bijna 8 jaar) is ineens stom en kinderachtig. Tot pas geleden waren ze beste vrienden. Overal discussie over , altijd het laatste woord hebben en snel emotioneel. Kortom , ineens een echte puber die enorm de sfeer bepaald.
We zitten heel erg te zoeken hoe we hier mee om moeten gaan. Wat meer ruimte geven? Veel praten met haar over de veranderingen in haar lichaam en haar gedachten doen we al. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik zie oa dat mijn zoon het heel erg vindt dat zijn grote vriendin zo kattig doet / hem afwijst.
deenje wijzigde dit bericht op 30-07-2018 23:22
0.72% gewijzigd
maandag 30 juli 2018 om 23:06
O 8-9 jarige leeftijd al secundaire kenmerken vertonen is erg jong.Madeliefjees schreef: ↑30-07-2018 23:03Waarom moet ze naar de huisarts? Ongesteld worden is geen ziekte.
maandag 30 juli 2018 om 23:27
Mijn hele schoonfamilie wordt al generaties ongesteld rond 9 a 10 (en overgang door met 40 trouwens) maar als je twijfelt even huisarts bellen
Broertje zou ik het een en ander uitleggen over hormonen en buien
Dochter zou ik ook uitleggen dat het voor broertje lastig is en als ze echt vervelend is gewoon aanspreken als je altijd doet natuurlijk
Broertje zou ik het een en ander uitleggen over hormonen en buien
Dochter zou ik ook uitleggen dat het voor broertje lastig is en als ze echt vervelend is gewoon aanspreken als je altijd doet natuurlijk
maandag 30 juli 2018 om 23:28
wel telefonisch contact gehad. Huisarts kan er zelf niets mee. Indien menstruatie op jonge leeftijd nogmaals voorkomt (kan natuurlijk ook nu " eenmalig" zijn en over 2 jr pas doorzetten) doorverwijzen naar kinderarts. Mn om naar de lengtegroei te kijken (nu 1.40mt bij 32 kgr).
Ik was ook verbaasd dat ze al menstrueerde. Ze is de eerste uit haar klas. Als ze overgewicht zou hebben of zo, had ik het misschien eerder verwacht.
maandag 30 juli 2018 om 23:33
Heb ik idd geprobeerd, maar hij staat er (nog) niet voor open. Hij werd zelfs boos toen ik er over sprak. Hij mist gewoon zijn maatje en kan of wil niet begrijpen dat grote zus minder speels is, andere interesses heeft. er zit maar 1,5 jr leeftijdsverschil in, dus tot nu toe doorliepen ze alle fases ongeveer gelijk
dinsdag 31 juli 2018 om 10:37
Dat is jammer maar.verder niets aan te doen.deenje schreef: ↑30-07-2018 23:33Heb ik idd geprobeerd, maar hij staat er (nog) niet voor open. Hij werd zelfs boos toen ik er over sprak. Hij mist gewoon zijn maatje en kan of wil niet begrijpen dat grote zus minder speels is, andere interesses heeft. er zit maar 1,5 jr leeftijdsverschil in, dus tot nu toe doorliepen ze alle fases ongeveer gelijk
Ik kom uit een groot gezin en herinner me goed dat ik het heel stom vond dat mijn grote broer niet meer (of heel.sporadisch) wilde spelen ineens. Was er echt vedrietig om
Echter toen werd ik zelf puber en toen hadden mijn kleinere siblings hetzelfde verdriet
Maar het hoort er gewoon bij. Familiedynamiek verandere telkens (soms jammer..en soms fijn)
dinsdag 31 juli 2018 om 12:27
Jammer dan. Uiteraard moet zijn zus hem goed behandelen, maar hij zal ook moeten accepteren dat hun band kan veranderen.deenje schreef: ↑30-07-2018 23:33Heb ik idd geprobeerd, maar hij staat er (nog) niet voor open. Hij werd zelfs boos toen ik er over sprak. Hij mist gewoon zijn maatje en kan of wil niet begrijpen dat grote zus minder speels is, andere interesses heeft. er zit maar 1,5 jr leeftijdsverschil in, dus tot nu toe doorliepen ze alle fases ongeveer gelijk
Hij is 8, dus oud genoeg om langzaam te vertellen (en begrijpen) welke veranderingen de puberteit met zich meebrengt.
Hij kan daar boos om worden, maar dat verandert de zaak niet.
Het zal voor je dochter zelf ook best even wennen zijn allemaal want ze loopt vast voor de meeste van haar klasgenootjes.
dinsdag 31 juli 2018 om 22:32
Nou ik post net ongeveer zoiets!
Alleen nu ik dit lees merk ik indd wel ook verandering in gedrag.
Ik zei laatst tegen mijn man dat ze een beetje diva gedrag begint te vertonen. Nu wees ze me op dat haar borstjes beginnen te groeien.. althans 1 ervan.
Ze slaat laatste tijd met de deur als ze boos is, kan snel huilen om alles gauw gepikeerd.
Eigenlijk nooit aan gedacht dat dit met puber zijn te maken zou kunnen hebben juist omdat ze nog maar 8 is.
Ik zei laatst tegen mijn man dat ze een beetje diva gedrag begint te vertonen. Nu wees ze me op dat haar borstjes beginnen te groeien.. althans 1 ervan.
Ze slaat laatste tijd met de deur als ze boos is, kan snel huilen om alles gauw gepikeerd.
Eigenlijk nooit aan gedacht dat dit met puber zijn te maken zou kunnen hebben juist omdat ze nog maar 8 is.
dinsdag 31 juli 2018 om 23:19
Bij mijn dochter zat tussen borstvorming en eerste menstruatie 1 jaar. We noemden het niet diva gedrag, wij noemen het emotioneel incontinentTamtam83 schreef: ↑31-07-2018 22:32Nou ik post net ongeveer zoiets!