Lengte Nederlanders vs Belgen

09-08-2018 11:15 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een 'vreemde' vraag/topic.

Het valt me op, als Nederlandse woonachtig in België, dat Nederlanders een stuk langer zijn dan de gemiddelde Belg. Elke x als ik ergens een 'lange' Belg spot in de menigte blijkt het vaak een Nederlander te zijn.
Ik ben momenteel op vakantie in Nederland en het valt me op dat ook de jongeren van nu zijn behoorlijk lang itt de jongeren in België. Als ik kijk naar mijn neefjes en nichtjes in Nederland vind ik ze ook stukken groter dan hun leeftijdsgenoten in België.
Uiteraard zijn er uitzonderingen en is er ook nog zoiets als een gemiddelde. Ik ben zelf maar 1.69, de vader van mijn kinderen is 1.79/1. 80. Mijn kinderen hebben een gemiddelde lengte voor hun leeftijd.
Mijn Belgische vriend zegt dat hij altijd Nederlanders van afstand ziet door hun lengte. Nu valt het mij ook op.

Ik vraag me af waardoor dit lengte verschil tussen de Nederlanders en België komt. Twee landen naast elkaar, is het echt omdat de Nederlander veel meer melk/zuivel drinkt dan zijn Belgische buurman, de leefomstandigheden,...? Vul maar in.
Genen doen ook een hoop natuurlijk.
Het heeft voornamelijk met genen te maken. Lange mensen schijnen gemiddeld iets langer te leven én meer kinderen te krijgen (geen idee waarom) en omdat lengte erfelijk is worden hun kinderen ook lang. Op die manier krijg je dus steeds meer lange mensen. Natuurlijke selectie dus.
Tiana_76 schreef:
09-08-2018 11:23
Genen doen ook een hoop natuurlijk.
Maar zouden er lang geleden niet veel genen tussen Belgen en Nederlanders gemengd zijn geweest.
Btw.. Zelfs de 'allochtone Nederlanders' steken een kop boven 'allochtone Belgen' (2e generatie Marokkanen/Turken), waardoor ik neig te denken dat het toch komt door de voeding komt ipv door de genen.
RikM schreef:
09-08-2018 11:25
Het heeft voornamelijk met genen te maken. Lange mensen schijnen gemiddeld iets langer te leven én meer kinderen te krijgen (geen idee waarom) en omdat lengte erfelijk is worden hun kinderen ook lang. Op die manier krijg je dus steeds meer lange mensen. Natuurlijke selectie dus.
Jup. Hier lange ouders en vijf kinderen, die ook allemaal lang zijn (kleinste 1.80 m), een lange partner hebben, en dus lange kinderen krijgen. :lol:
Leuk stuk, maar of het klopt? https://www.gatsby.nl/Leren/Analyse-waa ... ereld-zijn

stukje eruit:
Prof. dr. Drukker, voormalig hoogleraar economische geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen, kwam onlangs met de volgende verklaring: 'De Nederlandse groeispurt van het midden van de negentiende eeuw hangt nauw samen met de oprichting van de eerste liberale democratie ter wereld.'

Voor die tijd was Nederland weliswaar rijk geworden door de handel, maar was de welvaart louter in de handen van een kleine elite. 'Door democratische instituties, sociale mobiliteit en relatieve gelijkheid begon de rijkdom door te sijpelen naar alle niveaus van de samenleving, waardoor de algemene levensstandaard zichtbaar verbeterde.'

Het optuigen van de verzorgingsstaat in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw zette deze ontwikkeling voort, waardoor Nederlanders binnen een tijdsbestek van honderd jaar opklommen van het kortste naar het langste volk ter wereld – een eretitel die we sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw dragen.
anoniem_355915 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 11:31
78.27% gewijzigd
Ik las ook dat in Nederland lange mensen aantrekkelijker worden gevonden, dus ook daarom meer nakomelingen hebben. Misschien vinden Belgen lange mensen niet per se aantrekkelijker?
RikM schreef:
09-08-2018 11:25
Zie mijn vorige reactie.
In Belgie woon ik tussen de 2 en 3e generatie Marokkanen en Turken, echt een multiculti wijk hier, korte gasten, niemand is echt lang.
In Nederland zie ik dat ook de allochtone jongeren vele malen groter zijn dan hun oorspronkelijke landgenoten in België. Dus dan gaat die genen theorie voor hen niet op.
Hanaa schreef:
09-08-2018 11:30
Zie mijn vorige reactie.
In Belgie woon ik tussen de 2 en 3e generatie Marokkanen en Turken, echt een multiculti wijk hier, korte gasten, niemand is echt lang.
In Nederland zie ik dat ook de allochtone jongeren vele malen groter zijn dan hun oorspronkelijke landgenoten in België. Dus dan gaat die genen theorie voor hen niet op.
Het zal een combinatie zijn van genen, welvaart, goede (en betaalbare) gezondheidszorg en goede voeding.
kintsugi schreef:
09-08-2018 11:29
Leuk stuk, maar of het klopt? https://www.gatsby.nl/Leren/Analyse-waa ... ereld-zijn

stukje eruit:
Prof. dr. Drukker, voormalig hoogleraar economische geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen, kwam onlangs met de volgende verklaring: 'De Nederlandse groeispurt van het midden van de negentiende eeuw hangt nauw samen met de oprichting van de eerste liberale democratie ter wereld.'

Voor die tijd was Nederland weliswaar rijk geworden door de handel, maar was de welvaart louter in de handen van een kleine elite. 'Door democratische instituties, sociale mobiliteit en relatieve gelijkheid begon de rijkdom door te sijpelen naar alle niveaus van de samenleving, waardoor de algemene levensstandaard zichtbaar verbeterde.'

Het optuigen van de verzorgingsstaat in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw zette deze ontwikkeling voort, waardoor Nederlanders binnen een tijdsbestek van honderd jaar opklommen van het kortste naar het langste volk ter wereld – een eretitel die we sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw dragen.
Leuk stuk, maar al die redenen gelden ook voor de Belgische buurman
Ik denk niet dat je het op individueel niveau moet bekijken.
Tiana_76 schreef:
09-08-2018 11:31
Het zal een combinatie zijn van genen, welvaart, goede (en betaalbare) gezondheidszorg en goede voeding.
Grappig maar die factoren vind je ook in België en ook hier heb je goede gezondheidszorg, welvaart en goede voeding.
Tiana_76 schreef:
09-08-2018 11:31
In België is er ook welvaart, goede voeding en volgens mij een nog betere en meer betaalbare gezondheidszorg dan in Nederland.
Ik denk dat je eerder moet kijken naar het soort vlees dat gegeten wordt in België en in Nederland.
Als mijn broers bij mij in België op bezoek komen, met hun lengtes van 1.82-1.85, gewoon een normale lengte voor de gemiddelde Nederlandse man, krijg ik elke keer te horen: 'goh wat zijn je broers lang, zeg'.
Elianora schreef:
09-08-2018 11:37
In België is er ook welvaart, goede voeding en volgens mij een nog betere en meer betaalbare gezondheidszorg dan in Nederland.
Ik denk dat je eerder moet kijken naar het soort vlees dat gegeten wordt in België en in Nederland.

Meer groeihormonen in hun voeding?
België loopt nou eenmaal op veel vlakken achter op Nederland.
Het zal ook per regio verschillen. Ik werk in Den Haag en soms sta ik met vier vrouwen in de lift die allemaal kleiner zijn dan ik (1,59 m). Ook veel kleine mannen (1,75 en lager).
Hanaa schreef:
09-08-2018 11:33
Leuk stuk, maar al die redenen gelden ook voor de Belgische buurman
Nope. België heeft niet zo'n verzorgingsstaat als Nederland.
Elianora schreef:
Nee, denk ik echt niet. Ik vermoed gewoon genen aangevuld met de voordelen van onze samenleving, want de regionale spreiding binnen Nederland laat ook duidelijke verschillen zien. Zo zijn mannen uit het noorden gemiddeld langer dan die uit het zuiden. Voeding zal niet veel verschillen.
MinkeDeWit schreef:
09-08-2018 11:44
Het zal ook per regio verschillen. Ik werk in Den Haag en soms sta ik met vier vrouwen in de lift die allemaal kleiner zijn dan ik (1,59 m). Ook veel kleine mannen (1,75 en lager).
Ik kom voornamelijk in Brabant, Zeeland en Rotterdam, toch behoorlijk lange mensen
Al moet ik zeggen dat ik ook maar 1.68m ben. In Nederland voel ik me klein, ik België hoor ik bij de iets langeren voor de schoolpoort..
Ik ben 1.51 m. Maar geadopteerd uit Sri Lanka. Ken ook vrouwelijke landgenoten die 1.70 m zijn. Ik denk dat het voor het grootste deel toch aan de genen ligt. Toch zie ik bij kledingmaten qua lengte nauwelijks verschil tussen NL en BE. Qua breedte scheelt het wel iets. In BE heb ik een maat groter nodig.
hondenmens wijzigde dit bericht op 09-08-2018 11:56
31.75% gewijzigd
Elianora schreef:
Vlees tussen aanhalingstekens dan. Er is maar één essentieel verschil tussen Nederland en België: kroket! In Nl wordt er zó veel van gevreten dat de tanden er na jaren misbruik scheef van staan. :devil:
Ik ben 1:58 en kom uit het grensgebied met België, heb ook Belgisch bloed in me.
Maar ik ben kleiner als mijn moeder en mijn oma omdat we steeds jonger ongesteld zijn geworden, oma met 14, moeder met 12 en ik al een paar maanden voor mijn 12de verjaardag, dat is ook een gevolg van welvaart.
Ik denk dus niet dat het deels Belg zijn een rol speelt.
Maar wat wel een rol speelt is de langdurige bezetting van het Zuiden van Nederland door Fransen en Spanjaarden in het verleden, dat zie je terug in zowel lengte bij mannen en vrouwen en in het uiterlijk, hier hebben heel veel mensen donker haar en donkere ogen.
Mijn moeder ziet er zelfs echt mediterraan uit.
Die genen zijn in België ook te vinden.
whateverever schreef:
09-08-2018 11:54
Maar wat wel een rol speelt is de langdurige bezetting van het Zuiden van Nederland door Fransen en Spanjaarden in het verleden, dat zie je terug in zowel lengte bij mannen en vrouwen en in het uiterlijk, hier hebben heel veel mensen donker haar en donkere ogen.
Mijn moeder ziet er zelfs echt mediterraan uit.
Die genen zijn in België ook te vinden.

Zou heel goed kunnen.
Dat is zo, RikM, volgens mij werd dat zelfs als reden genoemd door het leger als reden voor lengteverschillen bij soldaten uit het Zuiden en Noorden van Nederland, ten tijde van de dienstplicht.
En ik heb ook wel veel niet echt statistisch bewijs gezien, ik ben 43 en een vriendin had tot haar 6de in Drenthe gewoond. Haar schoolfoto uit Drenthe telde 25 blonde leerlingen en de volgende uit Limburg telde een stuk of 4 blonde leerlingen, om maar een voorbeeld te noemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven