Advies buren

03-08-2018 15:10 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog niet zo lang wonen wij in een hof, waar meer mensen met katten wonen.
Nu hebben wij voor het eerst op de katten van buren gepast, bijna 3 weken lang.
Het is ons nogal tegengevallen qua hoeveelheid werk en regeltjes die de buren hebben mbt de katten.
Van de stress van het lange alleen zitten op beperkte ruimte, zijn er meerdere ongelukjes geweest (poepen buiten de bak, kots).
Dit hebben we netjes opgeruimd, naast de bak bijhouden, voeren en twee keer per dag aandacht geven.
Ook hebben we met de hitte/droogte deze zomer de tuin meerdere keren water gegeven en 1x de ruimte waar de katten zaten opgesloten gestofzuigd. We hebben echt ons best gedaan zo goed mogelijk voor hun huis en katten te zorgen.

De buren zijn al even terug en we horen helemaal niets van hen. Geen bedankje, geen vraag hoe het was. Helemaal niets. Ben ik nu zo raar om iets te verwachten na zoveel werk?

En hoe kan ik in de toekomst bij eenzelfde vraag hier vriendelijk ‘nee’ tegen zeggen?

Bij oude buren hebben we ook regelmatig op het huis en katten gepast, en zij op die van ons. Dan werd er altijd wel op zijn minst bedankt of een kleine attentie gegeven. Dit houdt het leuk.
anoniem_355961 wijzigde dit bericht op 03-08-2018 15:41
4.16% gewijzigd
Mijn buren zijn net zo, ik heb in juni 3 weken hun post uit de bus gehaald en de tuin gesproeid (vroeger tuinderij dus onwijs grote tuin ook nog) maar mooi dat ze tot op vandaag niks hebben laten horen :-? Het zal best dat hun ms verwachten dat ik bij hun langs kom, maar ik vind net als to dat hun bij mij moeten komen en niet andersom. Ik heb hun immers een gunst gedaan, niet andersom. Hopelijk komen jouw buren alsnog bij je to, en de volgende keer toch maar bedanken voor de eer. Laat ze een andere gek zoeken om voor hun karretje te spannen zeg.. je hebt ze hartstikke veel geld bespaard en daar mogen ze best wat tegenover zetten.
En hebben jullie de sleutel nog van die buren, lizenlotte?
lizenlotte schreef:
03-08-2018 16:32
Mijn buren zijn net zo, ik heb in juni 3 weken hun post uit de bus gehaald en de tuin gesproeid (vroeger tuinderij dus onwijs grote tuin ook nog) maar mooi dat ze tot op vandaag niks hebben laten horen :-? Het zal best dat hun ms verwachten dat ik bij hun langs kom, maar ik vind net als to dat hun bij mij moeten komen en niet andersom. Ik heb hun immers een gunst gedaan, niet andersom. Hopelijk komen jouw buren alsnog bij je to, en de volgende keer toch maar bedanken voor de eer. Laat ze een andere gek zoeken om voor hun karretje te spannen zeg.. je hebt ze hartstikke veel geld bespaard en daar mogen ze best wat tegenover zetten.
Precies dit! Echt ongelofelijk eigenlijk dat mensen geen fatsoen hebben even te bedanken. Als dat al teveel moeite is....
Pardon? Wij hebben 3 gezinnen die wisselend op onze katten past. Alle drie de gezinnen krijgen een aardigheidje en een welgemeend dank je wel....ik vind dit ronduit asociaal.
Ik heb ook wel eens op drie katten gepast in de vakantie, en mij viel het ook tegen. Alleen al het gedoe om ze 's avonds alle drie binnen te krijgen. Ik kreeg wel een bedankje (aardige buurvrouw), maar toch heb ik de volgende vakantie vriendelijk bedankt. Dat vond de buurvrouw niet zo leuk, maar dat vond ik toch niet mijn probleem. Ik verzorg vaker planten en huisdieren van die of gene, maar dit vond ik gewoon te veel.
Heel vreemd, ik heb laatst ook op katten van de buren gepast. Meerdere appjes tussendoor met hoe het ging en achteraf een kaartje met dinerbon gekregen toen we in de tuin aan het bijkletsen waren. Iemand anders hield de kattenbak en het huis bij. Prima.
Doetje89 schreef:
03-08-2018 15:57
Zij hebben de buren een gunst gedaan niet andersom.

Wij hebben wel eens op de katten van de zus van mijn vriend gepast. Ze logeerden in ons huis. Was voor weekje. Na die week kwam zus ze ophalen en had ze een grappig presentje mee. Ze was vooral heel blij dat haar 'kindjes' in goede handen waren geweest.

Vindt wel aso dat ze niks hebben laten horen. De dag zelf hoeft niet maar dag erna is wel zo netjes. Als was ect dan belangrijker is zegt dat meer over de buren. Katten werden gratis verzorgd dus een bedankje is kleine moeite.
Hele late reactie, ik lees het nu pas. Waarom kunnen mensen nooit 2 kanten van een verhaal zien? Ik probeer alleen een ander licht op de situatie te werpen. Als je er zo mee zit ga je zelf toch even langs en zeg je er wat van desnoods?

Mijn buren komen ook met een cadeautje toen ik op de hond paste, maar wij gaan dan ook gewoon heel goed met elkaar om. Een bedankje is ook een kleine moeite, ben ik het helemaal mee eens. Maar om nou alles van een ander af te laten hangen, ga dan of zelf langs of houd je mond. Niets meer niets minder.
VivaVivienne schreef:
03-08-2018 15:52
Ja dahag :bonk:
Dan niet, maar dan ook niet zeiken.
Ik heb een kattenoppas, die ik ervoor betaal elke dag langs te komen, eten en drinken te geven, bakken schoon te maken en ongelukjes op te ruimen. Ik heb 6 katten, dat zou ik nooit buren vragen te doen. Dat is echt te veel werk. Maar, ondanks dat ik ervoor betaal, ik neem altijd iets mee voor onze oppas.
Ik pas op de hond van een vriendin als zij op vakantie zijn, en zij past wel eens op mijn dieren als wij weg zijn.
En dan komt er nog een gezamenlijke vriendin hier vlakbij te wonen, en daar kunnen we onderling ook voor opvangen. Je doet wat voor elkaar. Bedankjes zijn niet nodig. De wetenschap dat ze je helpen is al heel wat.
We hebben onderling honden, katten, paarden, konijnen, dus zat om voor te zorgen.
Ik betaal onze kattenoppas, een vriendin van mijn dochter. Zo hoef ik me er geen zorgen over te maken of ik wel goed genoeg bedank, en zij voelt zich niet misbruikt als het veel werk is.
Inderdaad wel vreemd To.
Zou het inderdaad niet weer doen dat oppassen.
Onze hond ging naar een betaald oppasadres. En de post wegleggen en detuin sproeien werden door 2 mensen afwisselend gedaan. Zij kregen daar een aardigheidje voor.
fotoroid schreef:
10-08-2018 08:06
Hele late reactie, ik lees het nu pas. Waarom kunnen mensen nooit 2 kanten van een verhaal zien? Ik probeer alleen een ander licht op de situatie te werpen. Als je er zo mee zit ga je zelf toch even langs en zeg je er wat van desnoods?

Mijn buren komen ook met een cadeautje toen ik op de hond paste, maar wij gaan dan ook gewoon heel goed met elkaar om. Een bedankje is ook een kleine moeite, ben ik het helemaal mee eens. Maar om nou alles van een ander af te laten hangen, ga dan of zelf langs of houd je mond. Niets meer niets minder.
Dat zou dus juist niet nodig moeten zijn. Ik vind het erg onaardig.
O, ik heb precies dezelfde ervaring met mijn oude buurvrouw. Stuurde een e-mail met de periode waarin ze weg was. Ik had sowieso haar sleutel al 'voor het geval dat', dus ik heb die drie weken op haar katten gepast. Daarna ook niks meer gehoord. Dan ga je toch denken dat je het niet goed hebt gedaan. Maar de keer daarop kwam dat verzoekje weer. Zo is het een keer of drie, vier gegaan en steeds een periode van 3 weken. Deed 't maar om de lieve vrede...

Tot ik zelf een weekje weg ging en haar om een gunst vroeg voor mijn eigen kat. Toen was haar eerste reactie: "O, ik ga dan zelf ook weg, wie moet ik nou regelen?!". Kon ze voor 't eerst eens iets voor mij doen en dan zo'n reactie. Echt stuitend.

Gelukkig nu een aardige buurvrouw zonder katten die ik voor dit jaar heb gevraagd om onze kat een weekje te verzorgen... Na terugkomst natuurlijk bedankt en een kleinigheidje voor haar meegenomen uit ons vakantieland... want ik wil echt niet dat zij zich net zo voelt als ik met die vorige buuf!
ZaraZara100 schreef:
03-08-2018 16:48
En hebben jullie de sleutel nog van die buren, lizenlotte?
Ja die heb ik standaard in huis omdat de gezamenlijke stroomkast in hun hal hangt en ik wel daarbij moet kunnen als de stoppen doorgaan. Die hoefden ze dus niet te brengen of ophalen voor hun vakantie.
lizenlotte schreef:
12-08-2018 14:31
Ja die heb ik standaard in huis omdat de gezamenlijke stroomkast in hun hal hangt en ik wel daarbij moet kunnen als de stoppen doorgaan. Die hoefden ze dus niet te brengen of ophalen voor hun vakantie.

Huh? Dus de gezamenlijke stoppenkast hangt in hun huis en daarom moet jij (en anderen?) in hun huis kunnen? Hun privé-leefgebied moet voor ‘vreemden’ toegankelijk zijn? :O
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, Hun verhuren hun benedenverdieping aan mij en wonen zelf boven. Hun gebruiken de achterdeur en daar is alleen een hal met de gezamenlijke stoppenkast en trap omhoog. Bovenaan de trap is nog een deur die toegang tot hun woonruimte geeft, die normaal afgesloten is. Dit zie je wel vaker in dld waar ik woon omdat de huizen veel groter zijn dan in nl.
Lizenlotte: Misschien denkt jouw verhuurder/onderbuur dat het voor jou een kleine moeite was om op te passen aangezien je toch al in hun pand woont.
Ga je een volgende keer weigeren?
Een kattenpension kost gemiddeld 9 euro per kat per dag. Jullie buren waren voor 3 weken vakantie anders 378 euro kwijt geweest. Dat er dan geen bedankje en bos bloemen vanaf kan vind ik ronduit asociaal.
Zarazara ms denken ze dat wel idd, maar dan nog vind ik dat ze wel kunnen nagaan dat ik veel werk heb gehad aan hun tuin gezien hun 2500 m2 hebben en het zo warm/droog was. Hun hebben zoals gezegd vroeger een tuinderij gehaden er staan dus veel planten die water moeten hebben. Een volgende keer zal ik niet weigeren omdat ik de verstandhouding goed wil houden maar ik zal wel aangeven dat ik het prettig vind als ze even laten weten dat ze vertrekken en dat ze weer terug zijn, dat hebben ze me ook niet gezegd nl, ik ben er maar vanuit gegaan dat ze weg waren toen ik de auto niet zag staan, maar voor hetzelfde geld waren ze alleen boodschappen gaan doen, weet ik veel of ze vrijdag, zaterdag of zondag weggaan als hun alleen zeggen 'we vertrekken komend weekend voor 3 weken'?
Helemaal met je eens, lizenlotte. Rare gang van zaken zoals ze de boel zomaar hebben achtergelaten en erg geen bedankje vanaf kon.
Waarom ben je niet opeens allergisch voor katten geworden?
Gek genoeg niet voor de soort van jezelf (als je die hebt) maar wel voor de soort van de buren waar je geen zin in hebt.

Het heeft best wel een tijd geduurd voordat je er achter was dat de vreemde eczeem bijna zeker door die katten is veroorzaakt. Verzin maar wat. Wil je toch gewoon niet nog een keer?

Of ... vraag per dag een vergoeding. Doet een kennis van mij ook.
Die loopt risico van een claim mocht er iets met die beesten zijn.
Je weet maar nooit.

Ik hoef het niet te weten, maar zou het wel weten bij dieren en kinderen van een ander. Schades zijn ook een ding. Wil je niet weten, maar het geeft wel gezeik.
Nee, ik weet niets, maar heb nu na de vakanties een hoop gezeik gehoord.
Geen zin in om dat gedonder te krijgen.

EDIT: WEL heb ik de ervaring dat je iets doet om buren te plezieren. Opeens staan ze dan steeds vaker te klagen dat er nog wel meer bij kan.
Is vergelijkbaar. Moet je schijnbaar plaatsvervangend compenseren wat andere buren ALTIJD fout doen. Ze kunnen het altijd proberen.
Het "sorry, ik heb geen tijd" is dan een snelle dooddoener. In noodsituaties zijn die zeurburen ook nooit behulpzaam. Een JA of NEE geeft dus wel ruimte en tijd. Geen verplichting om op een lastige kat te zorgen die even aan de kant moest voor hun lieve baasjes die eigenlijk even iets leukers willen. KENNEN jullie KENNEL? Wordt misschien tijd voor ze. :gift: = cadeautje van mij. :idee:
Hier omgekeerd. Wij hadden oppas in huis voor onze dieren die wij rijkelijk betaald hebben. Pas nadat ze weg was merkten wij bijzondere dingen op.
Alle planten in voor-en achtertuin zijn dood. Hebben tijdens de hittegolf geen druppel water gezien. Als het goed is heeft ze hier toch 3 weken gewoond. Is het vreemd dat ik verwacht had dat ze de planten water zou geven?

Iemand die voor mijn dieren zorgt krijgt daar een vergoeding voor. Een souvenir uit het land waar ik geweest ben zegt hen niets. Ik zou zelf ook blijer worden van een envelop.
Jammer. Ik kan de mannen op fiets met plant en goudvis niet vinden.
Alleen de klusvariant. Dan moet je daarvoor een goudvis en kamerplant in de plaats denken die als een soort van fietskoerier worden afgeleverd.
Maar de klussers zijn ook leuk: https://www.youtube.com/watch?v=s0s67JOLIVM

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven