Te laks?

14-08-2018 21:00 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Ik zit zoals gewoonlijk weer eens een vraag te googelen op zoek naar een topic waarin mijn vraag beantwoord zou kunnen worden, tot ik me besefte zelf ook een topic te kunnen starten😁

Nou is mijn vraag er wel eentje die per persoon anders is ben ik me van bewust, maar ik ben wel benieuwd naar meningen.

Ik heb 2 zoontjes, eentje van bijna 8 en eentje van 2. De oudste woont nu sinds 2 weken ongeveer weer bij mij, nadat hij 2 jaar bij mijn moeder heeft gewoond ivm mijn woonsituatie.
Ik ben nooit een hele strenge moeder geweest, maar vond dat ik wel consequent genoeg was.
Nu botst mijn vriend, tevens vader van de jongste, met mijn manier van omgaan met de oudste(eerder ook al met de jongste maar dat gaat nu heel goed).
Ik ben het eigenlijk wel met hem eens en wil dat nu dus wel veranderen, wat ik me afvraag, kan dat zomaar? Kan ik zomaar van niet streng en een beetje laks naar consequente strenge moeder gaan?

Ik ben zelf nog maar 23 en moet nog heel erg mijn weg hierin vinden.

🤷🏻‍♀️
Laat je zoon eerst even aarden in zijn nieuwe gezin.
Denk dat even ‘misdragen’ er bij hoort in deze situatie. Hij moet een plek krijgen.

En ook is het gewoon normaal kinder gedrag ga dat niet straffen maar praat erover.

Je vriend is niet zijn vader. Laat hem erbuiten en luister niet naar hem
Rachel19 schreef:
14-08-2018 21:37
Ik wil er even bij zeggen dat er hulp in gang is gebracht, ik ben daarmee bezig, ik moest de situatie van vandaag even van me afschrijven en was benieuwd hoe anderen hierover denken aangezien mijn vriend inderdaad best een “overtuigende mening” kan hebben om het zo te noemen.
Dominant noem je dat.
Rachel19 schreef:
14-08-2018 21:25
Dat is het lastige, mijn moeder is voornamelijk lieve oma geweest en heeft ervoor gezorgd dat hij voldoende liefde en aandacht kreeg en elke dag fris en fruitig op school kwam, daarbij is het oma, en oma test je uiteraard niet zoals je mama test.
Sorry maar oma is niet de lieve oma geweest die af en toe is oppast.

Oma was de hoifdopvoeder.
Dat je kind jou meer jjttest ligt niet aan dat jij de moeder bent en zij de oma maar ligt aan alle veranderingen waar hij nu mee teaken krijgt.

Je post komt op mij over of jouw vriend liever gezin wil zijn met jou en jullie gezamenlijke jongste kind.

Dat hij je oudste zoon liever ziet gaan en allerlei eisen gaat stellen waaraan je oudste nooit kan voldoen zodat hij terug moet naar oma.
Nemaìn’ schreef:
14-08-2018 21:39
Dominant noem je dat.
Precies.
Dus ...
Oudste wordt 2 jaar naar oma gestuurd.

Ondertussen komt er én een nieuwe "vader" én een nieuw broertje bij.
En eist die stiefvader zo'n beetje dat jij de oudste anders gaat opvoeden op 't moment dat kind eindelijk terug naar jou komt.

Bij de jongste heeft ie iets in de pap te brokken.
Bij de oudste niet. En al helemaal niet van de ene dag op de andere.

Laat eerst maar es iedereen wennen aan elkaar en een poging doen om iets van gezin te worden. Dat zal al moeilijk genoeg worden voor een 8-jarige met een stiefvader en een stiefbroer die ineens uit de lucht komen gevallen.

Als jij trouwens vindt dat je consequent genoeg bent, heeft je partner zich daarbij neer te leggen. Laat je daarin vooral niet over-roepen.
Jij bent moeder, jij hebt ook een stem.
Zoon heeft 2 jaar bij oma gewoond. Het kan zo zijn dat hij zich gewoon geen houding weet te geven als jij hem toespreekt. Ooit bij nagedacht dat druk gedrag ook gewoon kan voortkomen uit spanning over de nieuwe situatie.

Bovendien vind ik broertje leren zeggen dat mama niet zo moet zeuren eigenlijk helemaal geen reden om je kind te straffen. Daar heb je broertjes en zusjes voo. Om ad en toe samen te spannen tegen je ouders.
Je bent bang dat je zoon niet naar jou luistert, maar diegene die niet naar jou luistert is je vriend.
chocolol schreef:
14-08-2018 21:57
Je bent bang dat je zoon niet naar jou luistert, maar diegene die niet naar jou luistert is je vriend.
En TO luistert niet naar haar kind, maar wel naar haar “vriend”.
inderdaad
Hoogste tijd om vriend de deur uit te werken en met professionele hulp je relatie met je oudste zoon weer op de rit zien te krijgen.
Janiva schreef:
14-08-2018 22:02
Hoogste tijd om vriend de deur uit te werken en met professionele hulp je relatie met je oudste zoon weer op de rit zien te krijgen.
En nog een gebroken relatie én een kind bij oma?
Er is immers nog een kind van 2 mee gemoeid.

Eerst maar es proberen iets samen met 4 op te bouwen.
Mijn hart breekt. Lieve TO, dit kan niet. Je zoon klinkt als den lieve bengel. Waarom moest hij naar z’n kamer? Wat wil je daarmee bereiken?
Jeetje door jullie eerlijke reacties krijg ik ineens het gevoel dat ik als moeder veel te beïnvloedbaar ben..
Ik voel dat namelijk allemaal ook heel erg zo. Het is vakantie, laat ze maar even rustig wennen aan de nieuwe situatie. Mijn vriend vind dat dus te laks, want ik ben ouder en moet mijn verantwoordelijkheid nemen in het opvoeden en kan me dus niet veroorloven “laks” te zijn op die manier.

Ik ga me over hoe de dingen gelopen zijn de afgelopen jaren wel even verdedigen, het was beter destijds voor mijn oudste zoon om bij m’n moeder te zijn, die niet werkt, op een boerderij woont en alle tijd voor hem had. Ik kreeg(ja vreselijk, ongepland) een tweede zoontje, en toen die 3 maanden was en ik weer verder ging met mijn studie is dat geleidelijk aan zo gelopen. Eerst 2 dagen, langzaamaan steeds iets vaker. Ook omdat ik midden in de stad woonde, en een baby daar niet zoveel last van heeft. Een jochie van 6 kan niks in een klein appartement in de binnenstad.. Nu we dus een huis hebben omringd door speeltuinen en voetbalvelden vinden we het allemaal ontzéttend fijn dat hij weer bij ons woont(ook mijn vriend houd van hem en is blij dat het allemaal weer goed lijkt te komen).
Tornacense schreef:
14-08-2018 22:04
En nog een gebroken relatie én een kind bij oma?
Er is immers nog een kind van 2 mee gemoeid.

Eerst maar es proberen iets samen met 4 op te bouwen.
En de oudste woont dan bij een man die hem niet moet en een moeder die hem (het kind dus) daarom afwijst.
Triester kan bijna niet.
Heb je ooit bedacht hoe dat voor je kind gevoeld heeft en voelt, dat hij “omdat het zo liep en makkelijker was” niet meer bij zijn moeder woonde maar bij zijn oma?
En nu eist moeders hem ineens meer op en moet hij doen wat zij zegt.

Je hebt het nog mild en dat moet die vriend van jou zich maar eens gaan beseffen.
Nemaìn’ schreef:
14-08-2018 22:05
En de oudste woont dan bij een man die hem niet moet en een moeder die hem (het kind dus) daarom afwijst.
Triester kan bijna niet.
Ik wil op dit moment best geloven dat die man gewoon ook moet wennen aan het samenleven met zijn stiefzoon.
Tot 2 weken geleden had ie alleen ervaring met een klein kind.
Nu krijgt ie er ineens een stiefkind bij. Van 8 jaar oud.
Dat op die 8 jaar al de nodige zaken heeft meegemaakt.

Alles en iedereen gaat dus tijd nodig hebben.

Direct eerste viool willen spelen over 't kind van een ander is niet zijn beste zet, maar hij is dus waarschijnlijk ook nog zoekende hoe omgaan met dit kind.
Hem - de man, niet het kind - buitenknikkeren kan later altijd nog indien nodig.
Tornacense schreef:
14-08-2018 22:09
Ik wil op dit moment best geloven dat die man gewoon ook moet wennen aan het samenleven met zijn stiefzoon.
Tot 2 weken geleden had ie alleen ervaring met een klein kind.
Nu krijgt ie er ineens een stiefkind bij. Van 8 jaar oud.
Dat op die 8 jaar al de nodige zaken heeft meegemaakt.

Alles en iedereen gaat dus tijd nodig hebben.

Direct eerste viool willen spelen over 't kind van een ander is niet zijn beste zet, maar hij is dus waarschijnlijk ook nog zoekende hoe omgaan met dit kind.
Hem buitenknikkeren kan later altijd nog indien nodig.
Je hebt gelijk.
Rachel19 schreef:
Jeetje door jullie eerlijke reacties krijg ik ineens het gevoel dat ik als moeder veel te beïnvloedbaar ben..
Ik voel dat namelijk allemaal ook heel erg zo. Het is vakantie, laat ze maar even rustig wennen aan de nieuwe situatie. Mijn vriend vind dat dus te laks, want ik ben ouder en moet mijn verantwoordelijkheid nemen in het opvoeden en kan me dus niet veroorloven “laks” te zijn op die manier.

Je klinkt in ieder geval wel heel beïnvloedbaar uit de voorbeelden die je hier geeft.

Ik denk dat je beter iets te laks opgevoed kan worden, dan dat je moet opgroeien in een huis waar er ineens een dominante man te scepter zwaait. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor een goede hechting en een veilig en welkom gevoel voor je oudste kind. Laat je niet ondersneeuwen Rachel.
Rachel19 schreef:

Pff ik ga het toch gewoon zeggen, het lastige is ook dat mijn vriend bijv. vandaag een eetafspraak met mij heeft gecanceld, omdat hij er niet tegen kan dat mijn zoon zo slecht naar mij luistert.
Laat je vriend zich eerst maar even normaal gedragen. Klinkt als een klein kind.
Rachel19 schreef:

Ik ga me over hoe de dingen gelopen zijn de afgelopen jaren wel even verdedigen, het was beter destijds voor mijn oudste zoon om bij m’n moeder te zijn, die niet werkt, op een boerderij woont en alle tijd voor hem had. Ik kreeg(ja vreselijk, ongepland) een tweede zoontje, en toen die 3 maanden was en ik weer verder ging met mijn studie is dat geleidelijk aan zo gelopen. Eerst 2 dagen, langzaamaan steeds iets vaker. Ook omdat ik midden in de stad woonde, en een baby daar niet zoveel last van heeft. Een jochie van 6 kan niks in een klein appartement in de binnenstad.. Nu we dus een huis hebben omringd door speeltuinen en voetbalvelden vinden we het allemaal ontzéttend fijn dat hij weer bij ons woont(ook mijn vriend houd van hem en is blij dat het allemaal weer goed lijkt te komen).
Er wonen duizenden jongens van 6 in appartementen in de binnenstad.

Er gaan duizenden kinderen maar een KDV omdat mama werkt of studeert.

Of naar hun oppas oma en dan 's avonds weer naar huis.

Je hebt je zoon gewoon gedumpt toen je opnieuw zwanger werd. Mooier kun je het niet maken.

Want blijkbaar had je wel tijd om een baby aandacht te geven.

Dit was nu een goede reden geweest voor abortus. Als jij niet in staat was om voor 2 kinderen te zorgen dan dump je niet nummer 1 voor een verse baby. Maar dan is je prioriteit kind nummer 1.

Of probeerde je toen ook al krampachtig je nieuwe vriend vast te houden door een liefdesbaby. Zoals je dat nu probeert door al zijn bevelen op te volgen.

En wederom is je oudste kind weer de dupe.

Toen had je als excuus dat je nog jong was. En 21 is nog steeds jong om een baby te krijgen.

Maar onderhand ben je 23. Nog steeds jong maar het wordt wel tijd dat je je verantwoordelijkheid gaatt nemen.
Ik vermoed zomaar dat, gezien je tienermoederschap en je kindje dat bij oma woonde, de jeugdbescherming al betrokken is. Bel je JBer en vraag opvoedondersteuning.
Nemaìn’ schreef:
14-08-2018 22:10
Je hebt gelijk.
Maar dan is een eetafspraak (met z’n tweeen?) toch enorm dom? Dat is juist een moment dat je eens rustig kunt praten over hoe het gaat, over waar jullie beiden tegenaan lopen. Nu lijkt het alsof TO zelf ‘straf’ krijgt omdat hij het niet met haar opvoedmethode eens is. Dat vind ik eerlijk gezegd niet klinken als een stiefvader die het allemaal nog niet zo goed weet, maar meer als iemand die boos is dat het niet meteen op zijn manier gaat.
-Nienke- schreef:
14-08-2018 22:35
Maar dan is een eetafspraak (met z’n tweeen?) toch enorm dom? Dat is juist een moment dat je eens rustig kunt praten over hoe het gaat, over waar jullie beiden tegenaan lopen. Nu lijkt het alsof TO zelf ‘straf’ krijgt omdat hij het niet met haar opvoedmethode eens is. Dat vind ik eerlijk gezegd niet klinken als een stiefvader die het allemaal nog niet zo goed weet, maar meer als iemand die boos is dat het niet meteen op zijn manier gaat.
Ik ook hoor, maar voordeel van de twijfel oid. Misschien vond ik dat ik nog enige mildheid moest tonen, ik weet het niet zo goed.
Mijn hart breekt iig voor dit jochie.
Rachel19 schreef:
Dat is het lastige, mijn moeder is voornamelijk lieve oma geweest en heeft ervoor gezorgd dat hij voldoende liefde en aandacht kreeg en elke dag fris en fruitig op school kwam, daarbij is het oma, en oma test je uiteraard niet zoals je mama test.

Ik kamp ook erg met deze dingen, het is voor hem inderdaad heel lastig geweest en daarnaar heb ik hem behandeld de afgelopen tijd, nu hij weer bij mij woont kan dat natuurlijk niet zo doorgaan. Ik probeer ook duidelijk te zijn zonder boos te worden, maar niet over me heen te laten lopen.

Pff ik ga het toch gewoon zeggen, het lastige is ook dat mijn vriend bijv. vandaag een eetafspraak met mij heeft gecanceld, omdat hij er niet tegen kan dat mijn zoon zo slecht naar mij luistert.
Ergens vind ik dat hij even rustig moet doen omdat er veel veranderd is de afgelopen tijd, maar hij heeft natuurlijk wel gelijk. Er is veel schade gedaan de laatste jaren mbt opvoeden en onze omgang in het dagelijks leven, maar ergens moet ik die switch gaan maken. De jongste neemt dit ook allemaal over, én ik wil uiteraard dat mijn kinderen leren dat er regels zijn waar ze zich aan moeten houden.

Voor mijn idee was de stabiliteit die nu terug begint te komen eerst genoeg, maar mijn vriend is het daar niet mee eens..

Dat is belangrijk to! Echt gesloten jeugdzorg zit vol met kinderen van ouders die geen grenzen stelden om dingen te compenseren. Want ja de kinderen hadden t al zwaar en waren al zielig of ze konden t gewoon niet. Dus ja je vriend heeft een punt en jij ook hiermee. Kinderen moeten regels leren en moeten luisteren naar hun ouders,

Echter! Je kunt niet na zo een tijd waarin hij vooral gepamperd is door oma en jij op afstand was ineens dat allemaal overhoop gooien dan krijg je een machtsstrijd waarin jullie beiden verliezers zijn. Zoek hulp om dit met een goed plan aan te pakken. Je zult er hard voor moeten knokken om je zoon daar goed in mee te nemen zonder dat hij zich afgewezen voelt.

Sterkte! En fijn dat je kids weer beiden thuis zijn zal niet makkelijk geweest zijn.
where ever you go, go with your heart
Skawa schreef:
14-08-2018 22:39
Dat is belangrijk to! Echt gesloten jeugdzorg zit vol met kinderen van ouders die geen grenzen stelden om dingen te compenseren. Want ja de kinderen hadden t al zwaar en waren al zielig of ze konden t gewoon niet. Dus ja je vriend heeft een punt en jij ook hiermee. Kinderen moeten regels leren en moeten luisteren naar hun ouders,

Echter! Je kunt niet na zo een tijd waarin hij vooral gepamperd is door oma en jij op afstand was ineens dat allemaal overhoop gooien dan krijg je een machtsstrijd waarin jullie beiden verliezers zijn. Zoek hulp om dit met een goed plan aan te pakken. Je zult er hard voor moeten knokken om je zoon daar goed in mee te nemen zonder dat hij zich afgewezen voelt.

Sterkte! En fijn dat je kids weer beiden thuis zijn zal niet makkelijk geweest zijn.
De gesloten jeugdzorg zit vol met ander soort kindertjes hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven