Te laks?

14-08-2018 21:00 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Ik zit zoals gewoonlijk weer eens een vraag te googelen op zoek naar een topic waarin mijn vraag beantwoord zou kunnen worden, tot ik me besefte zelf ook een topic te kunnen starten😁

Nou is mijn vraag er wel eentje die per persoon anders is ben ik me van bewust, maar ik ben wel benieuwd naar meningen.

Ik heb 2 zoontjes, eentje van bijna 8 en eentje van 2. De oudste woont nu sinds 2 weken ongeveer weer bij mij, nadat hij 2 jaar bij mijn moeder heeft gewoond ivm mijn woonsituatie.
Ik ben nooit een hele strenge moeder geweest, maar vond dat ik wel consequent genoeg was.
Nu botst mijn vriend, tevens vader van de jongste, met mijn manier van omgaan met de oudste(eerder ook al met de jongste maar dat gaat nu heel goed).
Ik ben het eigenlijk wel met hem eens en wil dat nu dus wel veranderen, wat ik me afvraag, kan dat zomaar? Kan ik zomaar van niet streng en een beetje laks naar consequente strenge moeder gaan?

Ik ben zelf nog maar 23 en moet nog heel erg mijn weg hierin vinden.

🤷🏻‍♀️
alkemade schreef:
14-08-2018 22:25
Ik vermoed zomaar dat, gezien je tienermoederschap en je kindje dat bij oma woonde, de jeugdbescherming al betrokken is. Bel je JBer en vraag opvoedondersteuning.
Tja kan maar zo dat ze het destijds geen goed idee vonden dat zoon plotsklaps bij oma werd weggetrokken om met kersverse vriend van mama waar ze ook al gelijk zwanger van was te gaan samenwonen.
-Nienke- schreef:
14-08-2018 22:35
Maar dan is een eetafspraak (met z’n tweeen?) toch enorm dom? Dat is juist een moment dat je eens rustig kunt praten over hoe het gaat, over waar jullie beiden tegenaan lopen. Nu lijkt het alsof TO zelf ‘straf’ krijgt omdat hij het niet met haar opvoedmethode eens is. Dat vind ik eerlijk gezegd niet klinken als een stiefvader die het allemaal nog niet zo goed weet, maar meer als iemand die boos is dat het niet meteen op zijn manier gaat.

Zo klinkt het inderdaad precies!
Jee. Dat is toch een onschuldig kindergrapje (mama zeurt). Zoon is nog bezig plek te vinden in nieuwe situatie. En verstevigt band ook met kleine broertje dmv dit soort grapjes.

En je vriend... Wat verwacht hij binnen 2 weken?

Echt. Neem toch de tijd!
Hoe was de woonsituatie de eerste jaren dat je moeder was? Woonde je toen bij je moeder of samen/ zelfstandig?
Is de vader van je oudste in beeld?
Hoelang ben je samen met je huidige vriend en he oud is hij?
Ik ben gewoon ff nieuwsgierig, miss dat het ook wat duidelijkheid geeft. Ik vind echter ook dat je oudste eerst vertrouwen, stabiliteit en rust moet krijgen in de nieuwe situatie.
Het is nog zo vers, iedereen moet wennen aan elkaar.
Wanneer krijg je hulp? Zijn jullie niet begeleid met het verhuizen van oma naar jou?
Rachel het gaat maanden en misschien wel langer duren voordat de situatie genormaliseerd is.Gun jouw kind tijd.Hij heeft echt tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen.Wees cnsequent maar niet streng.Wat jouw vriend nu van jou verwacht gaat averechts werken.
Wat voor hulp gaat er komen?
Sterkte voor jou en jouw zoons.
Rachel19 schreef:
14-08-2018 22:05
Jeetje door jullie eerlijke reacties krijg ik ineens het gevoel dat ik als moeder veel te beïnvloedbaar ben..
Ik voel dat namelijk allemaal ook heel erg zo. Het is vakantie, laat ze maar even rustig wennen aan de nieuwe situatie. Mijn vriend vind dat dus te laks, want ik ben ouder en moet mijn verantwoordelijkheid nemen in het opvoeden en kan me dus niet veroorloven “laks” te zijn op die manier.

Ik ga me over hoe de dingen gelopen zijn de afgelopen jaren wel even verdedigen, het was beter destijds voor mijn oudste zoon om bij m’n moeder te zijn, die niet werkt, op een boerderij woont en alle tijd voor hem had. Ik kreeg(ja vreselijk, ongepland) een tweede zoontje, en toen die 3 maanden was en ik weer verder ging met mijn studie is dat geleidelijk aan zo gelopen. Eerst 2 dagen, langzaamaan steeds iets vaker. Ook omdat ik midden in de stad woonde, en een baby daar niet zoveel last van heeft. Een jochie van 6 kan niks in een klein appartement in de binnenstad.. Nu we dus een huis hebben omringd door speeltuinen en voetbalvelden vinden we het allemaal ontzéttend fijn dat hij weer bij ons woont(ook mijn vriend houd van hem en is blij dat het allemaal weer goed lijkt te komen).
Het spijt me wel, maar ik vind dit echt een belachelijke reden om zoon bij oma te laten wonen. Totaal geen rekening houden met de impact dat dit op jouw zoon heeft. Ik zit me enorm op de vreten over het gemak waarmee je jouw kind bij oma dropt i.p.v. de situatie aan te passen. En nu moet zoonlief zich weer gaan aanpassen aan de dominante stiefvader. Lekker bezig!
Je klinkt liefdevol en verstand
Maar wel onzeker

Luister naar wat je eigen intuitie je zegt bij opvoedzaken en handel daar naar.
Bij twijfel vraag hulp

En ik zou mijn kind ook gerust bij mijn moeder laten wonen als dat door omstandigheden beter is
Betekent niet dat er nul contact is of wat dan ook. Mijn moeder en ik zijn vrijwel uitwisselbaar kwa liefde en zorg.
Het is je meest nabije familie
Totdat die hulpverlening op gang is gekomen zou ik vooral NIET gaan voor de ‘strenge’ aanpak die vriendlief momenteel probeert af te dwingen (leest eerlijk gezegd als een derde kind, is hij jonger TO?). Wat al velen hebben geschreven: tijd, tijd en heel veel geduld en compassie. Het kind is pas twee weken bij jullie, voelt zich waarschijnlijk nog niet eens veilig genoeg om echt te ‘testen’. Ik zou dus vooral vriendlief flink de wacht aanzeggen. Dat hij niet met zijn lang gezicht en gekonkel het kind een nog groter onzeker gevoel gaat geven. Jouw zonen moeten voelen dat zij jouw prioriteit numero uno zijn. Zeker de oudste.
Skawa schreef:
14-08-2018 22:39
Dat is belangrijk to! Echt gesloten jeugdzorg zit vol met kinderen van ouders die geen grenzen stelden om dingen te compenseren. Want ja de kinderen hadden t al zwaar en waren al zielig of ze konden t gewoon niet. Dus ja je vriend heeft een punt en jij ook hiermee. Kinderen moeten regels leren en moeten luisteren naar hun ouders,

Echter! Je kunt niet na zo een tijd waarin hij vooral gepamperd is door oma en jij op afstand was ineens dat allemaal overhoop gooien dan krijg je een machtsstrijd waarin jullie beiden verliezers zijn. Zoek hulp om dit met een goed plan aan te pakken. Je zult er hard voor moeten knokken om je zoon daar goed in mee te nemen zonder dat hij zich afgewezen voelt.

Sterkte! En fijn dat je kids weer beiden thuis zijn zal niet makkelijk geweest zijn.
Nou inderdaad, daar zitten allemaal kinderen die hun peuterbroertje leren te zeggen dat mamma niet moet zeuren en die braaf op tijd naar bed gaan.
Neem zo snel mogelijk hulp in hand.
Kies, met vriend, punten die je meteen in wil voeren (bijv bedtijd) en richt je daar op. Spreek samen met hulp af, hoe je de regel hanteert en met welke consequenties. Vriend moet als hij er is, dit steunen, in ieder geval niet ondermijnen.
Evt. Later uitspreken hoe je het beiden anders wil, als kinderen op bed liggen.

Laat je zoon vooral voelen dat HIJ welkom is. Zet hem een tijd op de 1e plaats.
Verstevig jullie band. Probeer broertjes band goed te houden, vorm een gezin; eet samen, doe spelletjes, ga naar buiten samen, wees een moeder voor hem.
lemoos2 schreef:
14-08-2018 23:17
Totdat die hulpverlening op gang is gekomen zou ik vooral NIET gaan voor de ‘strenge’ aanpak die vriendlief momenteel probeert af te dwingen (leest eerlijk gezegd als een derde kind, is hij jonger TO?). Wat al velen hebben geschreven: tijd, tijd en heel veel geduld en compassie. Het kind is pas twee weken bij jullie, voelt zich waarschijnlijk nog niet eens veilig genoeg om echt te ‘testen’. Ik zou dus vooral vriendlief flink de wacht aanzeggen. Dat hij niet met zijn lang gezicht en gekonkel het kind een nog groter onzeker gevoel gaat geven. Jouw zonen moeten voelen dat zij jouw prioriteit numero uno zijn. Zeker de oudste.
Zoons prioriteit uno, dat gaat vriend niet accepteren. Want hij vindt dat oudste z’n plek moet kennen.

Komt er professionele hulp thuis TO?
Zijn de scholen bij jullie overigens al terug begonnen?

Dan gaat de boel waarschijnlijk vanzelf al wel wat strakker.
Want kind moet op tijd zijn bed in voor school en is overdag ook niet thuis.

Al kan een eventuele nieuwe school natuurlijk ook spanning geven.
Tornacense schreef:
14-08-2018 23:22
Zijn de scholen bij jullie overigens al terug begonnen?

Dan gaat de boel waarschijnlijk vanzelf al wel wat strakker.
Want kind moet op tijd zijn bed in voor school en is overdag ook niet thuis.

Al kan een eventuele nieuwe school natuurlijk ook spanning geven.
Het kind gaat op tijd en zonder gedoe naar bed.

Het enige is dat het kind soms druk is en zijn broertje “mama zeurt” heeft geleerd te zeggen.
Frizz schreef:
14-08-2018 23:20
Zoons prioriteit uno, dat gaat vriend niet accepteren. Want hij vindt dat oudste z’n plek moet kennen.

Komt er professionele hulp thuis TO?
Daarom zal TO inderdaad haar verantwoordelijkheid moeten nemen alleen zal dat anders uitpakken voor vriend. Denk ook niet dat professionele hulpverlening zwaar gaat insteken op de (waan)ideeën van de vriend in kwestie.
Nemaìn’ schreef:
14-08-2018 23:23
Het kind gaat op tijd en zonder gedoe naar bed.

Het enige is dat het kind soms druk is en zijn broertje “mama zeurt” heeft geleerd te zeggen.
Kind is nu - door de vakantie - waarschijnlijk ook hele dagen thuis.

Kan voor een verse stiefpa die niet gewend is aan een schoolkind van 8 ook vermoeiend zijn.

Ik ken wel meer huishoudens waar de ouders blij zijn dat school terug begint.
Kind vroeger in bed, meer ritme in dag en week, ...

En jep "samenspannen met broer" hoort gewoon bij opgroeien :-D.
Maar dat moet stiefpa - die tot 2 weken geleden alleen 1 jong kind had - dus nog leren kennen.
lemoos2 schreef:
14-08-2018 23:27
Daarom zal TO inderdaad haar verantwoordelijkheid moeten nemen alleen zal dat anders uitpakken voor vriend. Denk ook niet dat professionele hulpverlening zwaar gaat insteken op de (waan)ideeën van de vriend in kwestie.
Dat ligt er natuurlijk ook maar aan wat TO en vriend zelf aangeven bij de hulpverlener.
Frizz schreef:
14-08-2018 23:34
Dat ligt er natuurlijk ook maar aan wat TO en vriend zelf aangeven bij de hulpverlener.
Toch te hopen dat de hulpverlener in kwestie een beetje de basics van pedagogiek en kinderpsychologie heeft meegekregen. En dat de vriend in kwestie enkel onkundig/onwetend is maar van goede wil. Hoop ik dan allemaal maar.

Sorry, heb zelf een zoontje van die leeftijd
Ik heb vreselijk medelijden met het oudste kind.
Niemand zet hem op de eerste plaats en snapt dat hij nergens houvast heeft. Op zo'n jonge leeftijd al heen en weer gegooid zoals het zijn moeder het beste uitkwam.
Ik vind je vooral te laks om je in je oudste kind te verplaatsen. Natuurlijk springt hij niet in de houding. Hij kent het niet om in jouw gezin te leven.
Lillybit schreef:
14-08-2018 23:46
Niemand zet hem op de eerste plaats en snapt dat hij nergens houvast heeft. Op zo'n jonge leeftijd al heen en weer gegooid zoals het zijn moeder het beste uitkwam.
En opgezadeld worden met een dominante stiefvader die van alles van hem eist. En die compleet over zijn moeder heen walst.. en je was heel jong bij zijn geboorte maar waarom dan toch al weer een nummer twee midden in studie en leven op de rit krijg fase..

En waarom kind nr. 1 moet wijken naar oma op de boerderij, en vervolgens krijgt oma de zwarte piet toegespeeld.. ze heeft zich wel twee jaar om je oudste zoon ontfermd. Je hebt heel wat gevraagd van je moeder. Die het uiteraard niet weigerde omdat ze ook wel inschatten dat het met oudste zoon niet goed zal gaan.. hoop dat je heel snel hulp krijgt en vriend duidelijk maakt dat die moet dimmen met zijn strenge opvoeding en zijn kleutergedrag.
Lillybit schreef:
14-08-2018 23:46
En opgezadeld worden met een dominante stiefvader die van alles van hem eist. En die compleet over zijn moeder heen walst.. en je was heel jong bij zijn geboorte maar waarom dan toch al weer een nummer twee midden in studie en leven op de rit krijg fase..

En waarom kind nr. 1 moet wijken naar oma op de boerderij, en vervolgens krijgt oma de zwarte piet toegespeeld.. ze heeft zich wel twee jaar om je oudste zoon ontfermd. Je hebt heel wat gevraagd van je moeder. Die het uiteraard niet weigerde omdat ze ook wel inschatten dat het met oudste zoon niet goed zal gaan.. hoop dat je heel snel hulp krijgt en vriend duidelijk maakt dat die moet dimmen met zijn strenge opvoeding en zijn kleutergedrag.
Elastiekje22 schreef:
14-08-2018 22:56
Het spijt me wel, maar ik vind dit echt een belachelijke reden om zoon bij oma te laten wonen. Totaal geen rekening houden met de impact dat dit op jouw zoon heeft. Ik zit me enorm op de vreten over het gemak waarmee je jouw kind bij oma dropt i.p.v. de situatie aan te passen. En nu moet zoonlief zich weer gaan aanpassen aan de dominante stiefvader. Lekker bezig!
Dit! Echt ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Misschien maar beter als oudste zoon bij zijn lieve oma blijft wonen.
Uvita schreef:
14-08-2018 21:10
Ik zou ondersteuning vragen. Het lijkt me voor hem nu al pittig genoeg. Weg bij oma. Halfbroertje die wel bij jou mocht blijven. Stiefvader in huis.... Hij is pas 2 weken bij jou. Ik zou dit heel erg rustig gaan aanpakken. Met hulp.
Ja ik zou als kind weer naar school gaat op school eens gaan praten met maatschappelijk werk oid.
Dan loopt school ook gelijk op met wat je thuis doet.
Niks geks aan, ik ben twee keer zo oud als jij en heb van zo iemand ook goede tips gekregen.
Nu is het vakantie dus ik zou voor nu met oudste een dag- en weekplanning bespreken.
Hier werkte heel goed:
elke dag kamer opruimen/bijhouden, ergens thuis mee helpen ( vaatwasmachine, boodschapje, oid), iets voor school dus lezen, Squla, rekenen, spelletje.
En iets sportiefs of buiten spelen.
Verder leuke vriendjes/vriendinnetjes uitnodigen evt met hun moeders.
En een kalender met daarop wat we wanneer gingen doen.
Relax het is vakantie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven