Japan
zondag 12 augustus 2018 om 18:21
Ik wil graag naar Japan en zal daar nog flink voor moeten sparen, maar ik wil wel al graag weten hoeveel ik ongeveer moet sparen.
We gaan met 2 personen, reis alleen met OV, 2-3 weken.
Beste jaargetijde is het voorjaar toch?
Welke reisorganisatie is prettig en heeft reële prijzen?
Ik wil een rondreis, maar het liefst geen groepsreis. Vooraf georganiseerd vind ik wel fijn.
Wat is absoluut een must en wat is op zeker een don’t?
We gaan met 2 personen, reis alleen met OV, 2-3 weken.
Beste jaargetijde is het voorjaar toch?
Welke reisorganisatie is prettig en heeft reële prijzen?
Ik wil een rondreis, maar het liefst geen groepsreis. Vooraf georganiseerd vind ik wel fijn.
Wat is absoluut een must en wat is op zeker een don’t?
donderdag 16 augustus 2018 om 14:43
Ik lees hier prijzen waar ik steil van achterover sla. Ik heb een reis geboekt en ben samen met mijn man naar Japan geweest vorig najaar voor 1.800 per persoon, dat was inclusief de vlucht, alle overnachtingen inclusief ontbijt, een Japan Rail Pass voor de hele reis, en we waren 17 dagen weg. Ik zie de reis nu bij de touroperator op de site staan voor 2.000 euro. Even zoeken TO, was echt heel goed geregeld allemaal. Het klinkt alsof dit een reis is die jij ook zou willen: rondreis, geen groep, met het ov. Geen deftige hotels maar dat hoeft ook niet, het was echt heel netjes en brandschoon (zoals bijna alles in Japan) en comfortabel genoeg.
Het reizen met de trein beviel heel goed, we konden onze hotels ook wel vinden. Soms een beetje puzzelen, maar het liep allemaal toch weer goed af. Mensen zijn heel aardig en willen graag helpen.
Ik was bang dat alles heel duur zou zijn, maar dat viel enorm mee. Sommige restaurants waren ongeveer net zo duur als in Nederland, maar we hebben ook een paar keer voor bijna niks gegeten. Ik hou ervan om grappige, rare, kleine restaurantjes in te stappen en we zijn niet op Michelin-niveau gaan eten.
Een van de hoogtepunten vond ik het museum voor moderne kunst in Kanazawa. Sowieso is Japan een fijn land voor kunstliefhebbers, mooie musea met bijzondere tentoonstellingen, ik heb ervan genoten. De tuinen zijn ook overal prachtig.
Oja, reisgids: wij hadden een Capitool reisgids met veel plaatjes. Had man uitgezocht. Werkte prima. Het was ook heel leuk om af en toe niet iets te plannen en gewoon door de stad te lopen en te zien wat we tegenkomen. Ik vond het een geweldige vakantie, prachtig land, heerlijk eten, aardige mensen - ik zou morgen weer teruggaan als het kon.
En tip: koop een soort ov-chipkaart met een pinguïn erop voor de metro en de bus in de steden. Heel handig, metro is goedkoop (en met een beetje puzzelen goed uit te komen) en het saldo wat er achteraf nog op staat, krijg je gewoon terug. Wij kwamen hier na een week rotzooien met muntjes en losse kaartjes achter. Dat werkt ook maar zo'n kaart is natuurlijk veel handiger.
Het reizen met de trein beviel heel goed, we konden onze hotels ook wel vinden. Soms een beetje puzzelen, maar het liep allemaal toch weer goed af. Mensen zijn heel aardig en willen graag helpen.
Ik was bang dat alles heel duur zou zijn, maar dat viel enorm mee. Sommige restaurants waren ongeveer net zo duur als in Nederland, maar we hebben ook een paar keer voor bijna niks gegeten. Ik hou ervan om grappige, rare, kleine restaurantjes in te stappen en we zijn niet op Michelin-niveau gaan eten.
Een van de hoogtepunten vond ik het museum voor moderne kunst in Kanazawa. Sowieso is Japan een fijn land voor kunstliefhebbers, mooie musea met bijzondere tentoonstellingen, ik heb ervan genoten. De tuinen zijn ook overal prachtig.
Oja, reisgids: wij hadden een Capitool reisgids met veel plaatjes. Had man uitgezocht. Werkte prima. Het was ook heel leuk om af en toe niet iets te plannen en gewoon door de stad te lopen en te zien wat we tegenkomen. Ik vond het een geweldige vakantie, prachtig land, heerlijk eten, aardige mensen - ik zou morgen weer teruggaan als het kon.
En tip: koop een soort ov-chipkaart met een pinguïn erop voor de metro en de bus in de steden. Heel handig, metro is goedkoop (en met een beetje puzzelen goed uit te komen) en het saldo wat er achteraf nog op staat, krijg je gewoon terug. Wij kwamen hier na een week rotzooien met muntjes en losse kaartjes achter. Dat werkt ook maar zo'n kaart is natuurlijk veel handiger.
Wat eten we vanavond?
donderdag 16 augustus 2018 om 14:59
Als het even kan, zeker niet gaan tijdens Golden week. De treinen zitten dan gewoon vol (heb ik van horen zeggen).
En wat Makreel zegt, inderdaad handig zo'n OV Chipkaart. In Tokyo heet die Suica, rond Kyoto Pasmo. Maar beide kaarten werken in beide regio's. Hier staat er meer info over:
https://www.thesushitimes.com/japanse-o ... a-en-meer/
En wat Makreel zegt, inderdaad handig zo'n OV Chipkaart. In Tokyo heet die Suica, rond Kyoto Pasmo. Maar beide kaarten werken in beide regio's. Hier staat er meer info over:
https://www.thesushitimes.com/japanse-o ... a-en-meer/
donderdag 16 augustus 2018 om 17:49
donderdag 16 augustus 2018 om 17:57
donderdag 16 augustus 2018 om 20:29
[quote=traveler2011 post_id=28903335 time=1534420019 user_id=145129]
Bus is ook een optie, maar langzamer en ook niet super goedkoop vond ik. /quote]
De bussen die ik heb geboekt bij https://highway-buses.jp/ waren echt bijna 1/3 van de prijs van een treinticket. Bijvoorbeeld de bus van Takayama naar Kyoto is 4200 yen en doet er 4 uur over. De trein van Takayama naar Kyoto is 11580 yen en doet er gemiddeld 3,5 uur over. De bussen zijn erg luxe. Natuurlijk is een railpass handig maar als je je reis naar Japan wat goedkoper wilt maken zijn bussen vooral in bergrijk gebied de vergelijking zeker waard. Overigens is een Suico of PasmaCard zeker ook erg handig. Deze kun je overal kopen en is te vergelijken met de OV-chip die wij hier in Nederland hebben.
Het spijt me te moeten zeggen maar ik trof in grote steden zoals Kyoto en Osaka zeker niet overal Engels aan.
Bus is ook een optie, maar langzamer en ook niet super goedkoop vond ik. /quote]
De bussen die ik heb geboekt bij https://highway-buses.jp/ waren echt bijna 1/3 van de prijs van een treinticket. Bijvoorbeeld de bus van Takayama naar Kyoto is 4200 yen en doet er 4 uur over. De trein van Takayama naar Kyoto is 11580 yen en doet er gemiddeld 3,5 uur over. De bussen zijn erg luxe. Natuurlijk is een railpass handig maar als je je reis naar Japan wat goedkoper wilt maken zijn bussen vooral in bergrijk gebied de vergelijking zeker waard. Overigens is een Suico of PasmaCard zeker ook erg handig. Deze kun je overal kopen en is te vergelijken met de OV-chip die wij hier in Nederland hebben.
Het spijt me te moeten zeggen maar ik trof in grote steden zoals Kyoto en Osaka zeker niet overal Engels aan.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
donderdag 16 augustus 2018 om 21:00
Beide keren (2017 en 2018) een gedeelte Golden week meegemaakt (steeds laatste twee dagen van de vakantie). Met name de treinen zijn vol geboekt. Je kan pas reserveren als je de Railpas daar hebt verzilverd dus hou daar rekening mee. Hotels kunnen ook wat duurder zijn maar als je flink op tijd boekt, valt het mee. Verder is het wat drukker. Wij waren in Osaka en het was aan de drukke kant.
Ik vond het ook niet duur behalve de trein is relatief duur. Er zijn trouwens diverse varianten op de Railway pas dus het is de moeite waard om te kijken welke bij de vakantie past. Zo hadden wij de laatste trip een Sanyo pas voor een week en een Kansai pas. Dit omdat wij in dat gebied waren en goedkoper was dan de algemene Railway pas. Ook konden we hiermee in de Nozomi, een extra snelle shinkansen die minder vol was. Op Tozai travel (even googelen) staan diverse treinkaarten.
Eerst de reis uitgestippeld, vervolgens op hyperdia bekeken hoe duur alle tripjes waren, de reis nog wat aangepast en kaart aangeschaft.
Ik vond het ook niet duur behalve de trein is relatief duur. Er zijn trouwens diverse varianten op de Railway pas dus het is de moeite waard om te kijken welke bij de vakantie past. Zo hadden wij de laatste trip een Sanyo pas voor een week en een Kansai pas. Dit omdat wij in dat gebied waren en goedkoper was dan de algemene Railway pas. Ook konden we hiermee in de Nozomi, een extra snelle shinkansen die minder vol was. Op Tozai travel (even googelen) staan diverse treinkaarten.
Eerst de reis uitgestippeld, vervolgens op hyperdia bekeken hoe duur alle tripjes waren, de reis nog wat aangepast en kaart aangeschaft.
The owls are not what they seem.
donderdag 16 augustus 2018 om 21:21
Wij hadden een stadsplattegrond van Tokyo gekocht. Ontzettend handig, maar alle bezienswaardigheden stonden in letters op de kaart, niet ook in Japanse tekens. Toen ik een keer de weg ging vragen, moest die man het eerst hardop lezen. Hij had geen idee. Daarna ging hij met weer een ander overleggen, die hadden Google maps op zijn telefoon, in het Japans en toen pas konden ze ons de weg wijzen.
Zelfs in Tokyo wordt weinig/slecht engels gesproken. Dat had ik niet verwacht. Maar met handen en voeten kom je een heel eind.
Zelfs in Tokyo wordt weinig/slecht engels gesproken. Dat had ik niet verwacht. Maar met handen en voeten kom je een heel eind.
vrijdag 17 augustus 2018 om 18:32
Hoi Makreel, mag ik vragen welke organisatie dit was. Zoiets zoeken wij ook maar zien alleen een duurdere individuele reis van fox.makreel schreef: ↑16-08-2018 14:43Ik lees hier prijzen waar ik steil van achterover sla. Ik heb een reis geboekt en ben samen met mijn man naar Japan geweest vorig najaar voor 1.800 per persoon, dat was inclusief de vlucht, alle overnachtingen inclusief ontbijt, een Japan Rail Pass voor de hele reis, en we waren 17 dagen weg. Ik zie de reis nu bij de touroperator op de site staan voor 2.000 euro. Even zoeken TO, was echt heel goed geregeld allemaal. Het klinkt alsof dit een reis is die jij ook zou willen: rondreis, geen groep, met het ov. Geen deftige hotels maar dat hoeft ook niet, het was echt heel netjes en brandschoon (zoals bijna alles in Japan) en comfortabel genoeg.
Bedankt!
zaterdag 18 augustus 2018 om 14:44
Je kunt de Suica card ook in Kyoto gebruiken. Ik vond de bus in Kyoto wel even een uitdaging. Maar je betaalt dus als je uitstapt. En in Tokyo is dat weer anders.
Ik vond Miyajima erg leuk, bij Hiroshima. En Nagasaki ook. En eigenlijk alles. Ik vond niets stom, behalve dat ik best ziek was een week. En dat ik in Tokyo en Kyoto geen eigen hotelkamer kon betalen. En dat is dan extra shit als je ziekjes bent
.
Ik heb gewoon alles zelf geboekt door eerst de Lonely Planet door te spitten. Daarna een route te bepalen. Ticket kopen via cheaptickets. En dan invullen en de rest gaan boeken.
Als je binnenlandse vluchten wilt gaan maken moet je ook even googelen. Die zijn super duur, maar er zijn kortingen voor buitenlanders (speciale tickets). Weet even niet meer precies hoe dat ging. Alsnog wel prijzig. Heen en weer naar Ishigaki voor 250 euro ofzo.
Oh de bloesem. Die vond ik het vetst. Overal. En overal party onder de bloesem. Zo leuk!
Ik vond Miyajima erg leuk, bij Hiroshima. En Nagasaki ook. En eigenlijk alles. Ik vond niets stom, behalve dat ik best ziek was een week. En dat ik in Tokyo en Kyoto geen eigen hotelkamer kon betalen. En dat is dan extra shit als je ziekjes bent
Ik heb gewoon alles zelf geboekt door eerst de Lonely Planet door te spitten. Daarna een route te bepalen. Ticket kopen via cheaptickets. En dan invullen en de rest gaan boeken.
Als je binnenlandse vluchten wilt gaan maken moet je ook even googelen. Die zijn super duur, maar er zijn kortingen voor buitenlanders (speciale tickets). Weet even niet meer precies hoe dat ging. Alsnog wel prijzig. Heen en weer naar Ishigaki voor 250 euro ofzo.
Oh de bloesem. Die vond ik het vetst. Overal. En overal party onder de bloesem. Zo leuk!
zondag 19 augustus 2018 om 18:12
zondag 19 augustus 2018 om 18:14
Hier net zo, maar ik lees op dit topic juist, en op die FB groep, dat zelfstandig heel goed kan.RégineFilange schreef: ↑19-08-2018 18:12Ik wil ook dolgraag naar Japan, maar als ik die prijzen zie van zulke georganiseerde reizen zakt de moed me wel in de schoenen.
En ik denk dat ik wel een georganiseerde (of semi- als dat kan) reis wil, want ik ben geen ervaren reiziger en zeker in zo'n land weet ik me dan denk ik vaak geen raad.
En aangezien ik zat tijd heb om me voor te bereiden moet dat wel lukken lijkt me
zondag 19 augustus 2018 om 18:29
Ik wil ook naar Japan en je slaat inderdaad stijl achterover van de prijzen van georganiseerde reizen. Vind het echter ook weer te stressvol om alles zelf te regelen omdat ik uiteraard geen Japans ken en Engels is wellicht ook een probleem en je schijnt er ook niet overal wifi te hebben. Daarnaast reis ik alleen en dan is het wel prettig om ergens op terug te kunnen vallen mocht er iets gebeuren. Geeft ook meteen weer wat rust want ik ben soms nogal een stresskip.
maandag 20 augustus 2018 om 09:26
Japan vind ik zo makkelijk alleen te regelen. Je hoeft echt geen Japans te kennen om daar relaxed te navigeren. Alles is duidelijk aangegeven. En Tokyo is qua geluid een verademing in vergelijking met andere wereldsteden. Op sommige stations kan het druk zijn maar de mensen zijn rustig en beleefd wat het een stuk aangenamer maakt dan bijvoorbeeld Amsterdam. WiFi heb je altijd in je hotel of een van de vele Starbucks. Geld kun je in elke Seven Eleven pinnen. Georganiseerd reizen zou ik zonde van het geld vinden.
Ik denk dat mensen echt een te exotisch beeld van Japan hebben. Een land als Indonesië vond ik ooit prettig om georganiseerd te doen omdat het leven daar wat chaotischer overkomt maar Japan is zo’n strak georganiseerd en veilig land. En ik ben een overgevoelige, snel overspannen persoon die houdt van regelmaat en structuur.
Ik denk dat mensen echt een te exotisch beeld van Japan hebben. Een land als Indonesië vond ik ooit prettig om georganiseerd te doen omdat het leven daar wat chaotischer overkomt maar Japan is zo’n strak georganiseerd en veilig land. En ik ben een overgevoelige, snel overspannen persoon die houdt van regelmaat en structuur.
maandag 20 augustus 2018 om 11:48
AudreyHorne schreef: ↑20-08-2018 09:26Ik denk dat mensen echt een te exotisch beeld van Japan hebben. Een land als Indonesië vond ik ooit prettig om georganiseerd te doen omdat het leven daar wat chaotischer overkomt maar Japan is zo’n strak georganiseerd en veilig land. En ik ben een overgevoelige, snel overspannen persoon die houdt van regelmaat en structuur.
Exotisch niet zozeer, maar ik weet wel dat er in Japan bijvoorbeeld geen adressen staan aangegeven zoals hier in Nederland. En dat het gebrek aan Engels, waar je in andere landen op kan vertrouwen, toch wel een factor is waar je rekening mee moet houden.
Tijdens mijn Europese stedentrips ben ik al behoorlijk aan het stressen, zoeken en dubben, ik denk dat ik in Japan dan elke dag alleen maar aan het zoeken enzo ben, dan kan het nog zo georganiseerd zijn, voor mijn eigen gevoel van rust wil ik dan wel ergens op kunnen terugvallen.
Maar goed om te horen dat het jou meevalt, want ik ben zelf ook overgevoelig en snel overspannen en alles, dus nu heb ik nog meer zin in Japan, dat land klinkt als een paradijs voor mij qua heel veel dingen
maandag 20 augustus 2018 om 12:21
Ik vond het dus een paradijs (behalve Osaka, want te druk)
. Dit jaar hadden we al geboekt en raakte helaas ervoor overspannen (heb al een burn out verleden en wordt momenteel onderzocht op autisme) dus op vakantie gaan was niet ideaal maar in Japan voelde ik me naar omstandigheden goed. Van te voren hebben we wel alle hotels geboekt en treinen uitgezocht. Vaak kunnen Japanners wel wat Engels maar geen hele zinnen, meer steekwoorden. Plus het internationale toerisme groeit enorm in Japan dus ze zijn wel wat gewend. Vooral het toeristenrondje Tokyo, Kyoto, mt Fuji, Hiroshima Miyajima is toegankelijk en veel in Engels aangegeven. De metrostations staan gewoon in westerse letter aangegeven. En er zijn zoveel toeristen dat er altijd iemand is die je kan helpen.
Door maps.me (een soort Google maps) zijn we nimmer verdwaald. Geen enkele keer op een straatbordje gekeken.
Mijn grootste ‘angst’ was de Japanse wc’s, namelijk dat ik het niet zou begrijpen en onder water zou komen maar ook dat was meer een beeld dan de werkelijkheid.
Leuk ter voorbereiding zijn YouTube kanalen als Ask Japanese, lekker kitscherig waarbij toeristen en Japanners op straat van alles wordt gevraagd. Ook een paar filmpjes bekeken om de meest gebruikelijke woorden te leren. Er is ergens een top 25 aan handige woorden op youtube. Het wordt al gewaardeerd als je 1 Japans woord kan.
Kan niet wachten om weer terug te gaan.
Door maps.me (een soort Google maps) zijn we nimmer verdwaald. Geen enkele keer op een straatbordje gekeken.
Mijn grootste ‘angst’ was de Japanse wc’s, namelijk dat ik het niet zou begrijpen en onder water zou komen maar ook dat was meer een beeld dan de werkelijkheid.
Leuk ter voorbereiding zijn YouTube kanalen als Ask Japanese, lekker kitscherig waarbij toeristen en Japanners op straat van alles wordt gevraagd. Ook een paar filmpjes bekeken om de meest gebruikelijke woorden te leren. Er is ergens een top 25 aan handige woorden op youtube. Het wordt al gewaardeerd als je 1 Japans woord kan.
Kan niet wachten om weer terug te gaan.
anoniem_370012 wijzigde dit bericht op 20-08-2018 14:58
0.11% gewijzigd
maandag 20 augustus 2018 om 12:52
Nog wat tips. Als je gejetlaged in Tokyo aankomt en rustig wil landen dan zou ik niet een hotel boeken in Shinjuku, Shibuya of Ikebukuro omdat dat ligt aan de drukste metrostations.
Wij zaten in een zakenhotel van de keten APA hotels in de wijk Sugamo, lekker rustig. De kamers in APA hotels zijn klein (10m2) en voor met z’n tweeen zijn de bedden niet geweldig omdat het bed best meebeweegt als je je omdraait. Verder een heel fijn hotel als je alleen reist. De wijk Sugamo ligt noordelijk aan de Yamanote lijn, oftewel de ringlijn. Er zijn vast ook andere prettige wijken aan de Yamanote lijn. Het is handig om je accommodatie vlakbij die metrolijn te hebben omdat het alle belangrijke haltes aandoet.
Over Osaka: In Osaka ben ik in totaal een week geweest waarbij ik de wijk Umeda (groter opgezet, meer gevoel van ruimte) dan het zeer drukke Namba.
In Kyoto had Mystay hotel een goede prijs-kwaliteitverhouding en ligt vrij centraal.
Wij zaten in een zakenhotel van de keten APA hotels in de wijk Sugamo, lekker rustig. De kamers in APA hotels zijn klein (10m2) en voor met z’n tweeen zijn de bedden niet geweldig omdat het bed best meebeweegt als je je omdraait. Verder een heel fijn hotel als je alleen reist. De wijk Sugamo ligt noordelijk aan de Yamanote lijn, oftewel de ringlijn. Er zijn vast ook andere prettige wijken aan de Yamanote lijn. Het is handig om je accommodatie vlakbij die metrolijn te hebben omdat het alle belangrijke haltes aandoet.
Over Osaka: In Osaka ben ik in totaal een week geweest waarbij ik de wijk Umeda (groter opgezet, meer gevoel van ruimte) dan het zeer drukke Namba.
In Kyoto had Mystay hotel een goede prijs-kwaliteitverhouding en ligt vrij centraal.
maandag 20 augustus 2018 om 15:11
Snap ik, al vind ik Tokio te gek. Was er vorig jaar 6 dagen en zou graag weer terug willen. Kyoto vond ik qua lawaai wat drukker. Dat komt waarschijnlijk omdat er in Tokyo minder autoverkeer is. Kyoto vind ik wel wat eleganter met alle mooie tempels.
En als je echt van rust houdt, Koyasan, een prachtig bergdorpje met mooie begraafplaats in bos waar je (begeleid) avondwandelingen kan maken. Verder zijn veel tempels en kloosters.
En als je echt van rust houdt, Koyasan, een prachtig bergdorpje met mooie begraafplaats in bos waar je (begeleid) avondwandelingen kan maken. Verder zijn veel tempels en kloosters.
maandag 20 augustus 2018 om 15:41
Als ik nou met iemand zou reizen dan zou ik wellicht wel alles zelf boeken want dan heb je je reisgenoot nog om op terug te vallen.
In Europa regel ik alles zelf en als ik naar de USA zou gaan zou ik dat ook doen omdat Engels geen probleem is... maar Japan? Nee, tenzij ik er al een keer geweest ben. Dan weet ik beter wat ik kan verwachten.
In Europa regel ik alles zelf en als ik naar de USA zou gaan zou ik dat ook doen omdat Engels geen probleem is... maar Japan? Nee, tenzij ik er al een keer geweest ben. Dan weet ik beter wat ik kan verwachten.