Nepmail ING

18-08-2018 23:19 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kreeg vandaag een mail van de ING dacht ik, verleng uw toegang tot mobiel bankieren. Ik wilde net inloggen, tot ik besefte dat ik nog helemaal geen toegang had tot mobiel bankieren. Daarvoor moet je toch een app downloaden... Mmmm de site zag er perfect nagemaakt uit. Alleen de link was vreemd deze [...] BE, uit Belgiè dus.
Ik heb ingelogd onder een verzonnen naam met wachtwoord denkjedatikgekben. En hij bleef heel lang hangen. Ik heb hem snel weg geklikt.
Dus opletten ze blijven rommel mailen :mad:, hoe weten ze verdorie mijn email....
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-08-2018 08:48
Reden: link verwijderd
5.24% gewijzigd
Ook dat niet eens, IN de mail op de afzender gaan staan en met je rechtermuistoets kijken waar het vandaan is verzonden. Hoe je nergens op te klikken en weet je ook meteenday het fake is.
Ieniemienie123 schreef:
19-08-2018 00:21
Die heb ik idd ook gehad. Hen zelf helemaal niks bij de abn dus wist dat het nep was. Maar ik zei al tegen mijn vriend als ik die gehad had terwijl ik klant was dan zou ik echt wel gaan twijfelen
Dat inderdaad ja.
Zijdus schreef:
19-08-2018 00:31
Er zijn een paar dingen die onmiddellijk alarmbellen moeten doen rinkelen.
- Geachte heer/mevrouw of klant? Foute boel, jouw bank weet echt wel hoe jij heet. Geachte mevrouw Zijdus, dat is de echte mail van mijn bank.
Nee hoor, je krijgt ook al van die mails met de compleet goede aanhef.
Ik snap nu wel dat je er in kan trappen. Gisteravond was ik moe en klikte ik op de link ik vulde mijn gebruikersnaam in en toen pas dacht ik Hum??? Daarna in een andere browser bij de ING ingelogd om te bewuste bericht te zoeken.
Erizon schreef:
19-08-2018 07:47
Taal-of spelfouten zeggen helaas lang niet alles. Deze briljante zin staat op de fraude-pagina`s van ING:

“Er is geld van jouw rekening afgeschreven zonder dat je daarvoor toestemming heeft gegeven”

Maar inderdaad, de beste bescherming is nooot zo’n link openen, maar altijd zelf via je browser inloggen (en dan niet die URL kopiëren en plakken natuurlijk) en je berichten in je internetbankieren lezen.
Ja precies ik weet het, volgens bij kunnen ze er niet bij, geen wachtwoord ingetypt.
Kleurfoutje schreef:
19-08-2018 11:51
Ik snap nu wel dat je er in kan trappen. Gisteravond was ik moe en klikte ik op de link ik vulde mijn gebruikersnaam in en toen pas dacht ik Hum??? Daarna in een andere browser bij de ING ingelogd om te bewuste bericht te zoeken.

Ik was er destijds ook bijna ingetrapt, het was een bericht over een 'blokkade' van mijn rekening vanwege mogelijke vreemde transacties.
Er zaten geen spelfouten in en het leek geloofwaardig. Het was dit bericht : https://www.fraudehelpdesk.nl/vragen-me ... -blokkade/
De oplichters leren elke dag bij :|
nounou
Kleurfoutje, misschien morgen even overleggen met de bank of het nuttig is je gebruikersnaam te wijzigen ?
nounou
zazamaenade schreef:
19-08-2018 12:00
Kleurfoutje, misschien morgen even overleggen met de bank of het nuttig is je gebruikersnaam te wijzigen ?
Dat ga ik maar even uit voorzorg doen.
Ja de oplichters worden steeds beter :mad:
Kleurfoutje schreef:
18-08-2018 23:51
Ja waardeloos je moet zo opletten. In ieder geval NOOIT vanuit een mail inloggen altijd in de browser de regel zelf typen.
Ik kan de ING trouwens niet mailen, althans kan geen adres vinden.
En om aan te vullen: het adres in de browser intypen betekent dus het adres in de ADRESBALK intypen. Niet > www.google.nl > zoeken op www.ing.nl > eerste link waarvan jij denkt dat het juiste is aanklikken.
Dat klinkt misschien stom, maar als ik zie hoeveel mensen te dom zijn om het adres van hun bank of de belastingdienst te onthouden en dat op deze manier bereiken, tja, dan vraag je er ook om om opgelicht te worden.
Kleurfoutje schreef:
19-08-2018 11:51
Onmiddelijk je gebruikersnaam veranderen! Ga er maar vanuit dat die opgeslagen is.
Afhankelijk van de sterkte van je wachtwoord zal men waarschijnlijk gaan proberen dat te gaan kraken: de gebruikersnaam hebben ze immers al.
Daarbij zullen ze met logische combinaties gaan beginnen (voornaam, achternaam, geboortedatum, sofinummer, dat soort zaken).
Sowieso is mijn gebruikersnaam bij de ING geen enkele combinatie van bovenstaande. Het is een door een programma gegenereerde combinatie van letters en cijfers. Rot om te onthouden, maar ik beschouw elke gebruikersnaam die een gewoon woord of naam is als een te groot risico.
Dancingdude schreef:
19-08-2018 12:27
En om aan te vullen: het adres in de browser intypen betekent dus het adres in de ADRESBALK intypen. Niet > www.google.nl > zoeken op www.ing.nl > eerste link waarvan jij denkt dat het juiste is aanklikken.
Dat klinkt misschien stom, maar als ik zie hoeveel mensen te dom zijn om het adres van hun bank of de belastingdienst te onthouden en dat op deze manier bereiken, tja, dan vraag je er ook om om opgelicht te worden.

Onmiddelijk je gebruikersnaam veranderen! Ga er maar vanuit dat die opgeslagen is.
Afhankelijk van de sterkte van je wachtwoord zal men waarschijnlijk gaan proberen dat te gaan kraken: de gebruikersnaam hebben ze immers al.
Daarbij zullen ze met logische combinaties gaan beginnen (voornaam, achternaam, geboortedatum, sofinummer, dat soort zaken).
Sowieso is mijn gebruikersnaam bij de ING geen enkele combinatie van bovenstaande. Het is een door een programma gegenereerde combinatie van letters en cijfers. Rot om te onthouden, maar ik beschouw elke gebruikersnaam die een gewoon woord of naam is als een te groot risico.
Ik heb ook een cijfers letters tekens wachtwoord.
Gebruikersnaam is aangepast, geen vreemde transacties te zien :hyper: Ik heb eigenlijk geen 1 wachtwoord dat te onthouden is allemaal cijfers/letters en tekens en dan nog hoofd- en kleine letters. Dat hebben ze niet zo snel gevonden. Bovendien moeten ze dan ook je telefoon hebben voor de TAN-code hoe komen ze daar dan aan? ;)
Banken communiceren niet per email. Dat gaat altijd via de berichtenbox van je bankrekening.
LizBakker schreef:
19-08-2018 15:18
Banken communiceren niet per email. Dat gaat altijd via de berichtenbox van je bankrekening.

Dat dus. Makkelijker wordt het niet. Mailtjes of telefoontjes waarin je gevraagd wordt in te loggen zijn per definitie nep. Vergelijk het met iemand die om je pincode vraagt. Er is geen enkele legitieme reden waarom iemand dat zou kunnen vragen.
Hoe weten ze verdorie je email? Omdat jij die overal invult.

Emailadressen worden 'geoogst' door een bot die zoekt op 'mailto:' of bijvoorbeeld op alles waar een @ in staat. Vul jij je emailadres in op een website, een gastenboek, een nieuwsbrief, korting op je eerstvolgende aankoop enz. enz., dan is je emailadres te oogsten.

Maak een gmail of hotmail aan voor dat soort dingen en bewaar je serieuze adres voor serieuze dingen.
SjaanRoeispaan schreef:
19-08-2018 15:32
Hoe weten ze verdorie je email? Omdat jij die overal invult.

Emailadressen worden 'geoogst' door een bot die zoekt op 'mailto:' of bijvoorbeeld op alles waar een @ in staat. Vul jij je emailadres in op een website, een gastenboek, een nieuwsbrief, korting op je eerstvolgende aankoop enz. enz., dan is je emailadres te oogsten.

Maak een gmail of hotmail aan voor dat soort dingen en bewaar je serieuze adres voor serieuze dingen.

Ik vind zelf dat je niet te dramatisch hoeft te doen over een email-adres. Je naam en huisadres zijn ook te vinden, al is het maar door naar je voordeur te lopen. Het is net zoiets.
Heb beheren van 2 of meer email-boxen is een enorm gedoe, vind ik
nounou
zazamaenade schreef:
19-08-2018 15:37
Ik vind zelf dat je niet te dramatisch hoeft te doen over een email-adres. Je naam en huisadres zijn ook te vinden, al is het maar door naar je voordeur te lopen. Het is net zoiets.
Heb beheren van 2 of meer email-boxen is een enorm gedoe, vind ik
Ik snap dat ook nooit zo. Markeren als spam, deleten en klaar.
Ja ik heb een nieuwsbrief enz. e-mailadres van Yahoo. Inmiddels staat daar de teller op 15700 en ik gooi regelmatig weg en meld me af voor nieuwsbrieven en dan zit ik niet eens meet op FB :@@: Mijn andere e-mail is voor serieuze dingen, maar ook daar komt dus troep binnen. Gelukkig krijg ik geen penisverlenings mail meer binnen. Waarschijnlijk zijn ze er inmiddels wel achter dat ik een vrouw wil blijven :-D
Kleurfoutje schreef:
19-08-2018 16:57
Ja ik heb een nieuwsbrief enz. e-mailadres van Yahoo. Inmiddels staat daar de teller op 15700 en ik gooi regelmatig weg en meld me af voor nieuwsbrieven en dan zit ik niet eens meet op FB :@@: Mijn andere e-mail is voor serieuze dingen, maar ook daar komt dus troep binnen. Gelukkig krijg ik geen penisverlenings mail meer binnen. Waarschijnlijk zijn ze er inmiddels wel achter dat ik een vrouw wil blijven :-D

Ik heb nog nooit penisverlengingsmails gekregen. Wat is er mis met mij :'(
nounou
zazamaenade schreef:
19-08-2018 17:01
Ik heb nog nooit penisverlengingsmails gekregen. Wat is er mis met mij :'(
Misschien denken ze dat jij een hele grote hebt :rofl:
Blijven waarschuwen is natuurlijk niets mis mee, maar een bank zal nooit online om zulke gegevens vragen. Bij voorbaat foute boel dus.
die ik wilde bestaat al...
Kleurfoutje schreef:
19-08-2018 12:49
Gebruikersnaam is aangepast, geen vreemde transacties te zien :hyper: Ik heb eigenlijk geen 1 wachtwoord dat te onthouden is allemaal cijfers/letters en tekens en dan nog hoofd- en kleine letters. Dat hebben ze niet zo snel gevonden. Bovendien moeten ze dan ook je telefoon hebben voor de TAN-code hoe komen ze daar dan aan? ;)
Ja, voor het doen van betalingen ja, maar niet voor het inloggen...

Ik beschouw de gemiddelde crimineel altijd als slimmer/beter georganiseerd dan ik, dus ik ga er dan vanuit dat daar of al op gejaagd wordt, of dat daar ook wel een een manier voor is om dat te wijzigen voordat ik daar goed en wel wat aan kan doen.

Wat betreft e-mailadressen: helaas zijn niet alle fora spambot-bestendig en is het e-mailadres daar als 'plain-text' zichtbaar in het profiel.
Als je een website hebt (zoals ik) ontkom je er eigenlijk ook niet aan. In die trucjes als mijn adres is 'mijn_e-mailadres[at]providernaam PUNT nl' in plaats van 'mijnemailadres@providernaam.nl' geloof ik niet meer. Volgens mij zijn spambots slim genoeg dat te ontcijferen.
Ik zit bij heel veel nieuwsbrieven en shop veel online, maar ik krijg zelden spam in mijn reguliere inbox. Wel af en toe in mijn spambox, maar daar kijk ik alleen in als ik een mail verwacht die ik niet heb ontvangen.

Overigens is het ook niet slim om met verzonnen inlognaam in te loggen nav zo’n mail. Daarmee bevestig je in ieder geval al dat jouw e-mailadres klopt en sta je meteen op de lijst voor een volgens fishing mail. Gewoon niks mee doen en meteen deleten.
Dancingdude schreef:
19-08-2018 17:29
Ja, voor het doen van betalingen ja, maar niet voor het inloggen...

Ik beschouw de gemiddelde crimineel altijd als slimmer/beter georganiseerd dan ik, dus ik ga er dan vanuit dat daar of al op gejaagd wordt, of dat daar ook wel een een manier voor is om dat te wijzigen voordat ik daar goed en wel wat aan kan doen.

Wat betreft e-mailadressen: helaas zijn niet alle fora spambot-bestendig en is het e-mailadres daar als 'plain-text' zichtbaar in het profiel.
Als je een website hebt (zoals ik) ontkom je er eigenlijk ook niet aan. In die trucjes als mijn adres is 'mijn_e-mailadres[at]providernaam PUNT nl' in plaats van 'mijnemailadres@providernaam.nl' geloof ik niet meer. Volgens mij zijn spambots slim genoeg dat te ontcijferen.
Die gebruikte ik ook [at] nu gebruik in (aap). Je moet steeds aanpassen doen zij ook :whistle:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven