Onredelijk? (Kerstdrama)

21-08-2018 14:53 216 berichten
Alle reacties Link kopieren
-weg-

Bedankt voor alle reacties.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-08-2018 16:09
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP
98.08% gewijzigd
Ja ik vind het onredelijk om ze niet mee te nemen vanwege de kerst.

Mijn ouders nemen ons elk jaar mee uit eten een week voor de kerst, puur vanwege het lastige plannen met 3 kinderen met partners en daarnaast kleinkinderen met gescheiden ouders waardoor die ook niet de hele kerst aanwezig zijn.
De situatie is zoals hij is en dan pas je je daarop aan. Ik vind het niet nodig je kinderen betaald mee te nemen op vakantie, maar wanneer je dit afspreekt en dan afzegt omdat ze niet komen met kerst vind ik ook niet netjes.

Geniet gewoon van elkaar en maak er het beste van. Drukke levens zijn nu eenmaal lastig met elkaar te plannen.
Kerst heeft toch niks met de vakantie 2019 te maken?

Jullie proberen ze gewoon terug te pakken of wraak te nemen. Dat kan, maar wees daar dan wel eerlijk over (en aanvaard de consequenties...)
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 21-08-2018 18:27
57.55% gewijzigd
Mijn schoonouders begonnen begin juli ook al over kerst. Vreselijk. Elke andere vrije dag kun je net zo bijzonder maken.

Daarbij vind ik het wel onredelijk om dan ook maar niet samen op vakantie te gaan. Maar wellicht ook goed om ruzie te voorkomen als jullie hier al over vallen.

Het verschuift. Eerst ben je altijd bij je ouders en op een gegeven moment heb je zelf een partner/kinderen en dan wil je wat te kiezen hebben.
Stel een 3e kerstdag voor. Of een tussen sint en kerst diner. Of zoiets.

Al snap ik wel dat je misschien de hoop had dat ze het per jaar om en om gingen doen?
En dat de rest voorrang heeft op jullie.. alweer. Dat zal gewoon steken?

En je mag je vakantie gewoon vieren zoals jullie dat willen. Net als zij kerst willen zoals zij dat willen.
Dat is vast ook de gedachtengang van jullie er achter toch?

Van beiden kanten kan je er wat van vinden maar meer is het niet. Bedenk wat je het liefst hebt. Gelijk? Of een harmonieuzere relatie dat nu?

Ik zou hier wel een gesprekje aan wagen met jullie eigen kinderen.
Waarom willen ze kerst weer met hun moeder vieren en niet met jullie?
Ik zou jullie teleurstelling over de kerst nog is met ze bespreken en opperen om kerst op een andere dag te vieren.

Hoe jullie nu met de zomervakantie omgaan vind ik heel kinderachtig. Het zal de kinderen een extra reden geven om geen rekening met jullie te houden in de toekomst. Jullie zijn de volwassenen in dit verhaal. Gedraag je daar ook naar!
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 21-08-2018 18:51
0.24% gewijzigd
watdachtjehiervan schreef:
21-08-2018 18:37
Waarom willen ze kerst weer met hun moeder vieren en niet met jullie?
Ik zou jullie teleurstelling over de kerst nog is met ze bespreken en opperen om kerst op een andere dag te vieren.

Hoe jullie nu met de zomervakantie omgaan vind ik heel kinderachtig. Het zal de kinderen een extra reden geven om geen rekening met jullie te houden in de toekomst. Jullie zijn de volwassenen in dit verhaal. Gedraag je daar ook na!
Na wat?
watdachtjehiervan schreef:
21-08-2018 18:37
Hoe jullie nu met de zomervakantie omgaan vind ik heel kinderachtig. Het zal de kinderen een extra reden geven om geen rekening met jullie te houden in de toekomst. Jullie zijn de volwassenen in dit verhaal. Gedraag je daar ook na!
Nou... de kinderen zijn 18 en 20 dus ook volwassen :P
Dus je vraagt ze eerst of ze meewillen op vakantie.op jullie kosten en als zij dan later er naar vragen ze je nee we gaan toch alleen.....
Tja ik zeg onredelijk
Slaan we dit jaar de ‘nu al de verwarming aan’, ‘er liggen al pepernoten/kruidnoten in de winkels!’, ‘hoe maak ik mijn huis minder muf/waar koop ik goeie kaarsen/hoe droog ik de was zonder droger met deze regen’, ‘help! Suprise maken!’ topics over?

In elk geval: het verbaast mij dat ze al plannen hebben voor de kerst. En ik snap ergens ook wel dat jullie, na een aantal jaar genegeerd te zijn met kerst, geen zin hebben om de hele zwik te trakteren op een vakantie.

Misschien is het goed om een traditie te bedenken waar jullie allemaal achter kunnen staan. 1 x per jaar een weekeind weg, of ieder jaar samen een pretpark bezoeken oid.
Echt, half juli zijn jullie bezig met kerst? En voor die kinderen moet dit verschrikkelijk zijn, dat er midden in de zomer zo aan je getrokken wordt over kerst, 5 maanden later.
Ik raad die kinderen aan op vakantie te gaan en hun ouders het lekker uit te laten zoeken met hun kerstgez*#k.
Ik vind het raar dat je een balletje opgooit over een gezamenlijke vakantie en vervolgens zegt dat jullie met zijn tweeën weg willen. Dan had je niet eerst het idee moeten opperen om samen te gaan... het is toch raar dat je het meteen daarna weer intrekt? (of begrijp ik het niet goed?)

En dat je van de kinderen verwacht dat ze in juli (!) al plannen gaan maken voor kerst, vind ik echt absurd.

Ik snap eigenlijk wel dat ze geen zin hebben in zulk gezeur. Zomer 2019 is ook pas over een jaar.
Je kunt méér.
Begin een nieuwe traditie. Het eerste weekend van het nieuwe jaar bijvoorbeeld lekker samen eten. Of sinterklaas vieren met elkaar. En doe met kerst lekker iets met z'n tweeën. Kerst is maar een datum he...
Als ik steevast genegeerd wordt met Kerst - en ze dat 5 maand van tevoren al kunnen aankondigen - zou ik ook geen zin meer hebben om "one happy family" te gaan spelen op vakantie.

Ze zijn volwassen, ze gaan maar in hun ééntje of met vrienden op reis.
(En dan zou ik als vader zijnde eventueel wel een klein steentje bijdragen aan die reis.)

Sowieso ... Een koppel én dan 2 kinderen die volwassen zijn ... zo'n reis krijg je qua smaken toch nooit gematcht.
Ik snap dat jullie met z'n tweeën wegwillen, maar ik snap niet dat je als een soort 'straf' voor kerst ineens een gezamenlijke vakantie intrekt.

Zie het los van elkaar.
Als ze met kerst waren gekomen, waren jullie dan wél met z'n allen met vakantie gegaan? Dan zou ik dat alsnog doen en minder gewicht hangen aan die 2 kerstdagen. Ik vond het met 2 paar ouders (dus geen gescheiden ouders) al lastig om de kerst in redelijke rust door te brengen én de ouders tevreden te houden. Zul je met gescheiden ouders zitten... die kinderen hebben toch ook recht op rust met deze dagen? Juist die verplichting maakt het zo'n stressperiode.
Later is nu
Is toch normaal ook dat je even over een vakantie na moet denken. Wanneer, welke bestemming is voor iedereen leuk, zien we het zitten met zijn allen?

Dan had je uit jezelf meteen moeten laten weten dat jullie er toch vanaf zagen. Nu hebben de kids er waarschijnlijk goed over nagedacht, besloten dat ze het wilden, komen ze er op terug en is het van jullie kant ineens van de baan. Vind het erg lullig voor ze.
Je kunt méér.
Ik snap sowieso helemaal niets van de OP..
Nee er staat ineens een andere post als OP en de OP is weg...
Je kunt méér.
Bedankt voor jullie reacties. We gaan er nog goed over nadenken.

Originele post nog even aangepast met wat toevoegingen.

Mijn man heeft het er moeilijk mee en voelt zich erg afgewezen. Juist omdat de kinderen altijd rond augustus/september hun kerstplannen bekend maken, hebben wij het in juli er al te sprake gebracht om ze te laten weten dat wij het erg graag met ze wilden vieren. Toen werd door beide kinderen aangegeven dat ze nog geen plannen hadden met hun moeder en partner’s familie. Ja, ik begrijp dat het als wraak nemen gezien wordt door sommigen, maar mijn man is er echt even klaar mee.

En ik begrijp het ook wel van hem, want er zijn situaties geweest waarbij er best over hem heen gelopen wordt en hij hier niet echt iets over durft te zeggen, maar ik zie dat hij het nu zat is.
Moon-Alisa schreef:
21-08-2018 19:01
Nee er staat ineens een andere post als OP en de OP is weg...
Uhu ... Kennelijk heeft iemand de startpost totaal verwijderd?
gizzmo-returns schreef:
21-08-2018 18:59
Ik snap sowieso helemaal niets van de OP..
Ik begon al te denken dat ik de enige was.

Echt: ???????????????
Uuh de OP is in het zwarte gat verdwenen denk ik want ik snap hier niks van.

Quote:
Tot 2016 (daarna niet meer op vakantie geweest ivm ziekte) hebben wij altijd rekening gehouden met de vakanties van de kinderen en hebben we ze steeds op onze kosten meegenomen. 

Dit lijkt mij niet meer dan normaal, toen waren ze nog niet volwassen en had pa gewoon zorgplicht.

Wel jammer dat ze jullie al 2 jaar overslaan, dat zou ik ook wel pijnlijk vinden maar dat toch los zien van de vakantie. Wellicht dat jullie er juist op vakantie (ongedwongen sfeer) het erover kunnen hebben.

Het heeft nogal wat voeten in de aarde om je tijd te moeten verdelen tussen wederzijds gescheiden ouders zonder jezelf compleet weg te cijferen of nog wat vrije uurtjes voor jezelf over te houden. Er zijn maar 2 kerstdagen.
Ligt het aan mij of is de openingspost heel onduidelijk? Ik snap iig niet wat er nu aan de hand is. Dat kan ook zijn omdat het woord ‘kerst’ erin voor kwam. Zelfs in onze lastige familieagenda is dat woord nog niet genoemd. En dat zegt veel.
Huh

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven