Omgangsregeling basisschool/middelbare

26-08-2018 16:13 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend schooljaar gaat mijn kind naar de middelbare en mijn jongste naar groep 7. Ik bedacht me vandaag dat dit ook gevolgen zal hebben qua organisatie omgangsregeling. Mijn exman haalt de kinderen nu op de basisschool op en brengt ze hier ook weer naartoe. Dus geen wisseling bij onze huizen. Wel in de vakanties. Hoe is dit bij jullie geregeld als er 1 kind al naar middelbare gaat? Heeft je kind een fiets bij vader en bij moeder of 1 fiets die heen en weer gaat? Hoe gaat het met schoolboeken? Enz. Ook gaan ze nu op woensdagmiddag naar hun vader, omdat dit een vrije middag is. Hebben jullie de omgangsregeling aangepast?
Hij/zij kan toch zelf naar zijn vader en weer naar huis fietsen.
Mijn kinderen hebben de meeste boeken op school in hun kluisje, alleen bij huiswerk gaan ze mee. (Overigens geen gescheiden ouders hier, misschien denk ik wel te makkelijk.
Such a beautiful place to be with Friends.
Dat ligt er natuurlijk aan waar de beiden ouders wonen en de school van de puber staat.

Kan jouw kind gewoon op de fiets naar pa? Dan veranderd er toch niet zo veel?
Pa haalt jonger kind op uit school en puber fiets zelf naar pa ipv naar jou.

Misschien met tassen in het weekend even wat heen en weer door ouders om te helpen als het veel is. Maar dat had je eerder dan ook al, want ze moeten nu toch ook kelding en spullen mee naar vader? Daar veranderd ook weinig aan dan toch?

Als een van de ouders ver van de middelbare school woont is zelf met OV misschien een optie.

Ik zie niet helemaal waarom die ene tas met boeken ineens tot een andere omgangsregeling moet leiden.
Hier is kind elke do-vrij bij vader en om de week do-zo. Op donderdag neemt ze haar boeken voor vrijdag mee in een aparte tas. Vader haalt haar van school, de fiets blijft op school. In de lange weekends bij vader fietst ze op vrijdag eerst naar mijn huis en haalt hij haar daar op.
Bij vader heeft ze ook een fiets, maar daarmee gaat ze niet naar school. Op termijn willen we er naartoe dat ze zelf met de trein naar de woonplaats van haar vader gaat en hij daar van het station haalt of zo.
Sowieso lijkt het mij dat vanaf de middelbare héél veel pubers zelf willen fietsen.
Uren die last minute wisselen, lesuitval, 's ochtends later op school moeten zijn, ...

Of pa moet "op afroep" langs de middelbare willen rijden.

Veel hangt natuurlijk ook af van de afstanden.
Mijn ouders woonden allebei op fietsafstand van school en elkaar. Ik fietste in het weekend even naar mijn moeders huis voor juiste boeken op legde ze school. En fietste altijd zelf naar huis war ik dan was.
Mijn kinderen hebben hun fietsen hard nodig gehad op school. Omdat ze soms ook onder schooltijd ergens naartoe moeten om de les te volgen. Meestal werd dit wel van te voren aangekondigd. Maar zoals pubers zijn: die vergeten dit vaak en dan is het wel zo fijn als je gewoon standaard een fiets op school hebt.
Met het ov zou hier dus zeer onpraktisch zijn.
diyer schreef:
26-08-2018 17:00
Mijn kinderen hebben hun fietsen hard nodig gehad op school. Omdat ze soms ook onder schooltijd ergens naartoe moeten om de les te volgen. Meestal werd dit wel van te voren aangekondigd. Maar zoals pubers zijn: die vergeten dit vaak en dan is het wel zo fijn als je gewoon standaard een fiets op school hebt.
Met het ov zou hier dus zeer onpraktisch zijn.
Mijn dochter en vele schoolgenoten hebben gewoon standaard een fiets op school staan.
Such a beautiful place to be with Friends.
Mijn kinderen fietsen van uit school naar mij of naar hun vader al naar gelang de omgangsregeling. Is beide op fiets afstand. Er is dus ook maar 1 fiets nodig. Op wisseldag brengt 1 van ons de spullen met de auto. Inclusief de schoolboeken die de dagen erna nodig zijn. De kinderen fietsen. We wonen niet ver uit elkaar
Hier week-op-week-af. Oudste fietst zelf alle dagen (middelbare school), jongsten fietsen met mij naar hun school. Fietsen van jongsten blijven bij mij. In de papa week gaan ze dagelijks met auto ivbm afstand. Wisselmoment is een ochtend op doordeweekse dag.

Boeken oudste (en evt andere spullen) worden door ons op avond vd wisseldag nagebracht. Niet ideaal voor ons dat narijden van spullen, wel minst belastend voor de kids.
Schoolboeken zitten in een plastic bak en gaan zo heen en weer. Blokker heeft een mooi maatje waar precies alle boeken rechtop in passen.
Fiets op beide adressen.
Kind wordt door pa hier opgehaald na schooltijd en weer hier teruggebracht voor schooltijd.
Deze
https://www.blokker.nl/p/curver-infinit ... it/1395344
Wij wonen maar een paar honderd meter van elkaar en rijden rustig op en neer met spullen (voor zover die niet mee kunnen op de fiets, daarmee fietsen de kinderen zelf heen en weer en ook naar school), maar hebben wel de regeling aangepast. Wij wisselden doordeweeks maar halverwege de brugklas van de oudste zijn we in het weekend gaan wisselen. Anders werd het toch te onoverzichtelijk met huiswerk plannen, sportspullen etc. Een weekritme is dan praktischer. Was verzoek van mijn ex en ik vond het onzin, maar inmiddels weet ik dat hij gelijk had: dit geeft meer rust.
Nu ook de jongste naar de brugklas gaat, ga ik inderdaad maar voor die kratten voor de boeken. Anders ligt straks alles door elkaar...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Kinderen fietsen zelf en nemen ook zelf de juiste spullen mee. Wij hebben co-ouderschap in 5-5-2-2-variant.

Oudste zit sinds een jaar op de middelbare en ik was bang voor continu missende spullen, maar het gaat verrassend goed. Hij kiept alles wat hij nodig heeft in z’n rugtas en/of fietskrat en fietst naar de plek van bestemming. Onze andere kinderen (groep 5 en 7 afgelopen jaar) fietsen overigens ook gewoon zelf, al sinds een jaar, dus hier veranderde er weinig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven