Aangereden kat, wat te doen??

28-08-2018 21:51 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben nieuw hier en kom meteen een heel naar onderwerp. Ook waarschuw ik vast dat het geen prettige aanblik is geweest.

Vanavond werd voor onze ogen een kat door een auto overreden.
De kat stak de weg over, twijfelde en liep op het laatste moment terug terwijl er een auto aankwam
We stonden aan de grond genageld op het moment. De auto reed door en de kat bleef spartelend achter op het wegdek (kinderkopjes) De kat was duidelijk ernstig verwond en en shock, hij/zij mauwde niet, maar bleef door spartelen met de achterpoten en kon niet overeind komen. Ik ben naar de kat toe gerend om hem proberen uit zijn leiden te verlossen, maar wist absoluut niet hoe. Er lag allemaal bloed omheen. We hadden geen telefoon bij ons en ook wist ik dat geen enkel telefoontje naar welke instantie dan ook geen resultaat zou opleveren. We wonen in een land waar op dit soort gevallen niet of veel te laat wordt gereageerd. Ik heb het diertje van de weg gehaald en aan de kant gelegd, zag ook dat het spartelen minder werd en dat het einde snel daar was. een afschuwelijke aanblik wat ik werkelijk nooit iemand toewens. Mijn vrouw stond genageld aan de grond. Ik heb heel hard geschreeuwd uit onmacht over de situatie en niet in staat zijn het dier te helpen. Ben er zeker van dat de hele buurt het heeft gehoord.

Graag zou ik van iemand vernemen wat ik in dit geval had kunnen doen om het dier direct uit zijn/haar lijden te verlossen, dus zonder dat ze nog enige tijd had hoeven lijden en liggen spartelen.

Heb zelf een redelijk aantal katten gehad (en hebben nog steeds twee prachtige schatten) en weet ook dat katten heel sterk zijn, maar zag in dit geval direct dat het een zaak was het dier snel uit zijn lijden te verlossen.
Klap op de kop
Oh god, waarom lees ik dit, kan hier zo slecht tegen. Arm beestje :'(
Sorry TO, ik zou het niet weten en ik zou het niet kunnen dus geen advies. Erg dat jullie dit mee moesten maken.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Ik denk dat er niets te doen viel. Zoals je het beschrijft ging het vrij snel. Vreselijke aanblik inderdaad, ik heb het ooit ook gezien. Kan het me nog exact voor de geest halen hoe die zwart witte kat om zich heen greep met z'n voorpoten, maar van achteren niets meer kon. Heeft me nooit meer losgelaten en mijn katten zijn binnenkatten die in een omheinde tuin kunnen.

Veel sterkte!
anoniem_374675 wijzigde dit bericht op 28-08-2018 22:11
14.24% gewijzigd
Nekje breken maar dat moet je maar net kunnen. He bah, wat naar, ik heb het ook ooit eens gezien maar die poes hebben we toen nog kunnen redden.

Mijn dochter kwam eens met een stervend koolmeesje en het duurde en duurde voordat dat beestje eindelijk z'n laatste adem had uitgeblazen, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om zijn kopje om te draaien om zo het lijden te stoppen.
Wat naar :(

Gelukkig is het lijden van de kat nu over.

Ik heb geen goede raad, ik zou zelf als een malle met aangereden dier naar de dierenarts rijden en die zou als er niks mogelijk is in laten slapen.
Heb altijd een doos en een deken in de auto.
Het idee dat er nu misschien ergens iemand zit te wachten tot de kat thuiskomt... vreselijk :|

Wat hebben jullie verder gedaan TO? Ik zou denk ik de dierenambulance hebben gebeld zodat de kat kon worden opgehaald en gecheckt kon worden op een chip. Maar het was niet in Nederland begrijp ik?
Ik heb heel hard geschreeuwd uit onmacht over de situatie en niet in staat zijn het dier te helpen

Beetje overdreven niet?
Gatekeeper* schreef:
28-08-2018 22:18
Ik heb heel hard geschreeuwd uit onmacht over de situatie en niet in staat zijn het dier te helpen

Beetje overdreven niet?
Antwoord is NEE

Dank voor je empathie!!!
Dierenarts of dierenambu bellen. Eventueel zelf naar een van de 2 brengen.
Daar zijn ze toch voor?
Gatekeeper* schreef:
28-08-2018 22:18

Beetje overdreven niet?
Ik zou niet schreeuwen, maar zeker gaan huilen. Iets met dierenliefhebber en empathie enzo.
Bobby-Pin schreef:
28-08-2018 22:10
Nekje breken maar dat moet je maar net kunnen. He bah, wat naar, ik heb het ook ooit eens gezien maar die poes hebben we toen nog kunnen redden.

Mijn dochter kwam eens met een stervend koolmeesje en het duurde en duurde voordat dat beestje eindelijk z'n laatste adem had uitgeblazen, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om zijn kopje om te draaien om zo het lijden te stoppen.
Nek breken was ook mijn eerste ingeving en dus mijn best gedaan dit zo snel mogelijk uit te voeren, maar bij een kat valt dat niet mee.
Werkelijk het meest vervelende wat ik ooit heb moeten doen.
Manta schreef:
28-08-2018 22:23
Ik zou niet schreeuwen, maar zeker gaan huilen. Iets met dierenliefhebber en empathie enzo.
Ik zou t zielig vinden en vreselijk als t voor mijn ogen zou gebeuren maar ik zou geen slechte B-film na gaan doen waarbij ik heel theatraal ga schreeuwen zodat de hele buurt me kan horen. Iets met nuchter eronder blijven enzo.
Lucifer2018 schreef:
28-08-2018 22:22
Dierenarts of dierenambu bellen. Eventueel zelf naar een van de 2 brengen.
Daar zijn ze toch voor?
Nederland is een heel mooi ontwikkeld land, besef dat goed.
Elders in Europa is dat heel anders en heb je daar echt niets aan. Ik spreek uit ervaring!
Gatekeeper* schreef:
28-08-2018 22:27
Ik zou t zielig vinden en vreselijk als t voor mijn ogen zou gebeuren maar ik zou geen slechte B-film na gaan doen waarbij ik heel theatraal ga schreeuwen zodat de hele buurt me kan horen. Iets met nuchter eronder blijven enzo.
TO was zo te lezen zeer aangeslagen. Iedereen reageert anders op een situatie, m.i. heb je daar niet altijd controle over.
Sommigen klappen dicht, sommigen gaan huilen, sommigen blijven rustig en beheerst in stresssituaties etc.
calamitycat wijzigde dit bericht op 28-08-2018 23:49
0.19% gewijzigd
Calamitycat schreef:
28-08-2018 22:15
Het idee dat er nu misschien ergens iemand zit te wachten tot de kat thuiskomt... vreselijk :|

Wat hebben jullie verder gedaan TO? Ik zou denk ik de dierenambulance hebben gebeld zodat de kat kon worden opgehaald en gecheckt kon worden op een chip. Maar het was niet in Nederland begrijp ik?
In Nederland zou ik ook de dierenambulance hebben gebeld. Maar die hebben we hier niet en andere dieren instanties regeren pas na een aantal dagen. Ook uit ervaring weet ik er geen geen centrale registratie voor vermiste en gevonden dieren zoals in NL. Je bent dus op jezelf aangewezen. Ik heb het diertje aan de kant van de weg gelegd. Inderdaad afschuwelijk voor diegene die het dier moet missen. Schrale troost is dat het hier wel langzaamaan beter gaat met dierenopvang en verzorging, maar nog een hele lange weg te gaan
Ik denk dat je daar helaas niets meer aan had kunnen doen dan wat je al gedaan hebt. Nek breken bij een kat is echt niet makkelijk, ik vraag me af of je dat gelukt was. Ook al zou je de nek wel kunnen breken, vind ik dat je dat niet mag doen. Voor hetzelfde geld dat de dierenarts hem wel kunne redden. Dit soort beslissingen zou iedereen aan een professional over moeten laten.
Ik vind datje goed gehandeld hebt. Dit was het beste wat je voor het dier had kunnen doen. Het moet een naar gezicht zijn geweest... bah... Ik zou wel de dierenambulance bellen (of kat meenemen naar huis en morgen bellen), zodat die evt de eigenaar kunnen gaan vinden. Ik snap dat kat meenemen naar huis niet echt een fijne gedachte is, maar vanuit mijn beroep gezien, zou ik het wel zo doen
jodij schreef:
28-08-2018 22:26
Nek breken was ook mijn eerste ingeving en dus mijn best gedaan dit zo snel mogelijk uit te voeren, maar bij een kat valt dat niet mee.
Werkelijk het meest vervelende wat ik ooit heb moeten doen.
Knap hoor, ik zou het niet gauw kunnen. Op vakantie heb ik een gewonde kraai gevonden. Heb hem/haar op de boerderij waar we waren in een eendenverblijf gezet maar mij was snel duidelijk dat beide pootjes stuk waren. De boerin heeft haar zoon gevraagd de vogel uit zijn lijden te verlossen, mijn man durfde het niet meteen omdat hij bang was dat ik het hem uiteindelijk kwalijk zou nemen.
Gatekeeper* schreef:
28-08-2018 22:27
Ik zou dit en ik zou dat, Betekent dat je geen ervaring hierin hebt!! en dat je niet weet waarover je het hebt.

Die schreeuw mijn beste "Gatekeeper" was uit onmacht. Onmacht om het diertje snel te kunnen helpen!!
Animal2307 schreef:
28-08-2018 22:36
Ik denk dat je daar helaas niets meer aan had kunnen doen dan wat je al gedaan hebt. Nek breken bij een kat is echt niet makkelijk, ik vraag me af of je dat gelukt was. Ook al zou je de nek wel kunnen breken, vind ik dat je dat niet mag doen. Voor hetzelfde geld dat de dierenarts hem wel kunne redden. Dit soort beslissingen zou iedereen aan een professional over moeten laten.
Ik vind datje goed gehandeld hebt. Dit was het beste wat je voor het dier had kunnen doen. Het moet een naar gezicht zijn geweest... bah... Ik zou wel de dierenambulance bellen (of kat meenemen naar huis en morgen bellen), zodat die evt de eigenaar kunnen gaan vinden. Ik snap dat kat meenemen naar huis niet echt een fijne gedachte is, maar vanuit mijn beroep gezien, zou ik het wel zo doen
Precies.

En inderdaad bel de DA of Dierenambulance gewoon meteen.
Wellicht nog even ter aanvulling. een dierenambulance bestaat nog niet in elk land helaas. We hebben hier wel een "Animal Rescue" maar die zijn heel slecht bereikbaar en reageren soms pas na dagen.

Ik heb ze eerder geprobeerd ze bij een wat minder ernstig geval in te roepen.
Animal2307 schreef:
28-08-2018 22:36
Over de professional ben ik het zeker met je eens. Echter de aanblik die het dier gaf was dat het wachten op een professional het lijden voor het dier hiermee te veel verlangt zou worden. Ik heb zelf ooit een kat gehad die was aangereden en uiteindelijk na een vervelende lijdensweg overleed. Dat was in NL en daar had de arts inderdaad een einde aan kunnen maken.
Féline schreef:
28-08-2018 22:10
Ik denk dat er niets te doen viel. Zoals je het beschrijft ging het vrij snel. Vreselijke aanblik inderdaad, ik heb het ooit ook gezien. Kan het me nog exact voor de geest halen hoe die zwart witte kat om zich heen greep met z'n voorpoten, maar van achteren niets meer kon. Heeft me nooit meer losgelaten en mijn katten zijn binnenkatten die in een omheinde tuin kunnen.

Veel sterkte!
Dank je!!
jodij schreef:
28-08-2018 22:49
Wellicht nog even ter aanvulling. een dierenambulance bestaat nog niet in elk land helaas. We hebben hier wel een "Animal Rescue" maar die zijn heel slecht bereikbaar en reageren soms pas na dagen.

Ik heb ze eerder geprobeerd ze bij een wat minder ernstig geval in te roepen.
Maar het beestje ligt dus nog 'gewoon' aan de kant van de weg? Ik had persoonlijk alles op alles gezet om te proberen, via welke organisatie dan ook, de eigenaar te achterhalen. Heeft het beestje geen chip dan houdt het op natuurlijk maar dat zou ik dan wel willen weten. Het beestje was niet meer te redden maar ik denk wel dat de eigenaar zou willen weten dat de kat dood is.
jodij schreef:
28-08-2018 22:35
In Nederland zou ik ook de dierenambulance hebben gebeld. Maar die hebben we hier niet en andere dieren instanties regeren pas na een aantal dagen. Ook uit ervaring weet ik er geen geen centrale registratie voor vermiste en gevonden dieren zoals in NL. Je bent dus op jezelf aangewezen. Ik heb het diertje aan de kant van de weg gelegd. Inderdaad afschuwelijk voor diegene die het dier moet missen. Schrale troost is dat het hier wel langzaamaan beter gaat met dierenopvang en verzorging, maar nog een hele lange weg te gaan
O sorry, ik zie deze post nu pas. Wat naar dat het zo slecht geregeld is in het land waar dit gebeurd is.
Je hebt je best gedaan en hebt het beestje bijgestaan in de laatste minuten van zijn leven. Meer kon je niet doen maar zoiets gaat je niet in je koude kleren zitten natuurlijk. Sterkte :redrose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven