Aangereden kat, wat te doen??

28-08-2018 21:51 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben nieuw hier en kom meteen een heel naar onderwerp. Ook waarschuw ik vast dat het geen prettige aanblik is geweest.

Vanavond werd voor onze ogen een kat door een auto overreden.
De kat stak de weg over, twijfelde en liep op het laatste moment terug terwijl er een auto aankwam
We stonden aan de grond genageld op het moment. De auto reed door en de kat bleef spartelend achter op het wegdek (kinderkopjes) De kat was duidelijk ernstig verwond en en shock, hij/zij mauwde niet, maar bleef door spartelen met de achterpoten en kon niet overeind komen. Ik ben naar de kat toe gerend om hem proberen uit zijn leiden te verlossen, maar wist absoluut niet hoe. Er lag allemaal bloed omheen. We hadden geen telefoon bij ons en ook wist ik dat geen enkel telefoontje naar welke instantie dan ook geen resultaat zou opleveren. We wonen in een land waar op dit soort gevallen niet of veel te laat wordt gereageerd. Ik heb het diertje van de weg gehaald en aan de kant gelegd, zag ook dat het spartelen minder werd en dat het einde snel daar was. een afschuwelijke aanblik wat ik werkelijk nooit iemand toewens. Mijn vrouw stond genageld aan de grond. Ik heb heel hard geschreeuwd uit onmacht over de situatie en niet in staat zijn het dier te helpen. Ben er zeker van dat de hele buurt het heeft gehoord.

Graag zou ik van iemand vernemen wat ik in dit geval had kunnen doen om het dier direct uit zijn/haar lijden te verlossen, dus zonder dat ze nog enige tijd had hoeven lijden en liggen spartelen.

Heb zelf een redelijk aantal katten gehad (en hebben nog steeds twee prachtige schatten) en weet ook dat katten heel sterk zijn, maar zag in dit geval direct dat het een zaak was het dier snel uit zijn lijden te verlossen.
Je hebt goed gehandeld. Je hebt naar je eigen ingeving/intuïtie gehandeld. Niks mis mee, niet gaan vragen wat je meer had kunnen doen. Je zal best overdonderd zijn, in je gevoel van machteloosheid, maar ga jezelf geen gevoel aanpraten, dat je tekort geschoten ben, want dat ben je niet. De meeste mensen laten het beestje gewoon op straat liggen, je hebt gedaan wat je kon, en het is goed zo.
Een nek breken, vind ik te ver gaan. Dat is in mijn ogen voor eigen rechter spelen. Als je ziet dat er een kind overreden is die er zo ernstig aan toe is, dan help je het toch ook niet om zeep, ondanks de ondragelijke pijnen? Waarschijnlijk is de ambulance wel sneller bij het ongeval dan een dierenambulance, maar het einde blijft uiteindelijk hetzelfde. Sorry voor degenen, die dit een rare vergelijking vinden...maar mens en dier staan in mijn ogen gelijk. En of je gaat huilen, schreeuwen of wat dan ook, is een emotie die je op dat moment uit. Nergens voor nodig om dat overdreven te noemen, want iedereen reageert anders op de situatie.
Calamitycat schreef:
28-08-2018 23:38
O sorry, ik zie deze post nu pas. Wat naar dat het zo slecht geregeld is in het land waar dit gebeurd is.
Je hebt je best gedaan en hebt het beestje bijgestaan in de laatste minuten van zijn leven. Meer kon je niet doen maar zoiets gaat je niet in je koude kleren zitten natuurlijk. Sterkte :redrose:
Dank je Calamitycat !!
Lennartz schreef:
28-08-2018 23:43
Je hebt goed gehandeld. Je hebt naar je eigen ingeving/intuïtie gehandeld. Niks mis mee, niet gaan vragen wat je meer had kunnen doen. Je zal best overdonderd zijn, in je gevoel van machteloosheid, maar ga jezelf geen gevoel aanpraten, dat je tekort geschoten ben, want dat ben je niet. De meeste mensen laten het beestje gewoon op straat liggen, je hebt gedaan wat je kon, en het is goed zo.
Een nek breken, vind ik te ver gaan. Dat is in mijn ogen voor eigen rechter spelen. Als je ziet dat er een kind overreden is die er zo ernstig aan toe is, dan help je het toch ook niet om zeep, ondanks de ondragelijke pijnen? Waarschijnlijk is de ambulance wel sneller bij het ongeval dan een dierenambulance, maar het einde blijft uiteindelijk hetzelfde. Sorry voor degenen, die dit een rare vergelijking vinden...maar mens en dier staan in mijn ogen gelijk. En of je gaat huilen, schreeuwen of wat dan ook, is een emotie die je op dat moment uit. Nergens voor nodig om dat overdreven te noemen, want iedereen reageert anders op de situatie.
Dank je Lennartz, echter zoals al geschreven, geen dierenambulance in het land waar ik woon en ook geen andere instantie die het diertje acuut of zelfs maar binnen 12 uur zou kunnen helpen.
Pfff... ik geef mijn drie rakkers straks voor het slapen gaan nog een paar enorme knuffels. Gelukkig kunnen ze hier veilig naar buiten want jouw verhaal is mijn ergste nachtmerrie. Ik hoop dat je beseft dat je niet meer had kunnen doen in deze situatie en dat die afschuwelijke beelden uiteindelijk van je netvlies zullen verdwijnen :hug:
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Dat had ik uit je verhaal begrepen Jodij, dat hulp daar niet voor het oprapen ligt. Dat schreef ik voor degenen, die in deze situatie een dierenambulance/arts zouden bellen.
Het blijft rot om een leven te zien gaan. En of je dat wil versnellen of niet, de keus is aan jou.
En als ik uit ervaring mag spreken: als de pijn te heftig wordt, verlies je of je bewustzijn, of je hersenen roepen de pijn een halt toe, waardoor je weinig tot niets meer voelt. Als het ware een dof gevoel. Net zoiets als het eerste moment als je met een hamer op je vingers hebt geslagen, om het zo te omschrijven. Je weet wat er gebeurd is, je ziet en hoort wat er om je heen gebeurd, maar je gevoel lijkt buitenaards.
En daarom vind ik het onnodig, om hem eerder uit zijn lijden te verlossen, door voor eigen rechter te gaan spelen.
Gatekeeper* schreef:
28-08-2018 22:27
Ik zou t zielig vinden en vreselijk als t voor mijn ogen zou gebeuren maar ik zou geen slechte B-film na gaan doen waarbij ik heel theatraal ga schreeuwen zodat de hele buurt me kan horen. Iets met nuchter eronder blijven enzo.
Bemoei je niet met andermans emoties.
En graag geen zinnen meer gebruiken met "iets met ...... enzo" erin.
Want een kinderachtig cryptogram.
Mijn ouders maakten dit ooit mee en mijn vader is er toen een keer overheen gereden om hem uit zijn lijden te verlossen. Ik hoop dat ik dat zelf ook zou kunnen als het echt nodig is. Hoe vreselijk ook, als er niks meer te redden valt ben ik voor de snelste oplossing.
Het beste kun je voor je het dier oppakt een doek of shirt over zijn oogjes en bek doen en dan in 1 keer het nekje omdraaien. Het kopje dus.
Het is heel naar. Sterkte to :hug:
Een dier uit lijden verlossen is voor eigen rechter spelen? En zou gelijk staan aan een kind om zeep brengen? Weer wat geleerd vandaag.

Ik heb eens voor hetzelfde bestaan, echt al 30 kast terug ofzo, met een hert. Die lag te zieltogen voor de auto... Echt verschrikkelijk. Ik heb toen overwogen om er nog eens overheen te rijden. Daar ben ik mens voor. Ik heb de mogelijkheid lijden te beperken. Gelukkig ging het hert uit zichzelf dood. Bah, die machteloosheid.
Lennartz schreef:
29-08-2018 00:14

En daarom vind ik het onnodig, om hem eerder uit zijn lijden te verlossen, door voor eigen rechter te gaan spelen.
Want jij bent ook al eens bijna dood gegaan? (misschien is dat echt zo, dus een serieuze vraag) ik denk dat wij als mens een dier niet onnodig hoeven te laten lijden. Als je zeker weet dat het dier niet meer te redden is laat je hem dood gaan. Als het kan heel comfortabel bij de DA en anders door mijn eigen handen als het moet.
catte schreef:
29-08-2018 00:15
Bemoei je niet met andermans emoties.
En graag geen zinnen meer gebruiken met "iets met ...... enzo" erin.
Want een kinderachtig cryptogram.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-08-2018 13:28
Reden: Provoceren/ongepast
5.96% gewijzigd
Manta schreef:
29-08-2018 00:19
Een dier uit lijden verlossen is voor eigen rechter spelen? En zou gelijk staan aan een kind om zeep brengen? Weer wat geleerd vandaag.

Ik heb eens voor hetzelfde bestaan, echt al 30 kast terug ofzo, met een hert. Die lag te zieltogen voor de auto... Echt verschrikkelijk. Ik heb toen overwogen om er nog eens overheen te rijden. Daar ben ik mens voor. Ik heb de mogelijkheid lijden te beperken. Gelukkig ging het hert uit zichzelf dood. Bah, die machteloosheid.
Ik kan me jou overweging zeer goed begrijpen. Vooral de eerste ingeving is handelen uit een bepaalde ervaring uit het verleden. Ook heb dit hier gepost om het van me af proberen te schrijven. Het is niet bepaald een ervaring waar je op een verjaardagsfeest mee komt.
De vader van een oppasgezin maakte dit ook mee, en hij heeft de kat gewurgd.

Vind het heel erg om het zo neer te zetten :cry: .

Kat was zo stuk, en zo aan het gillen dat hij 'm ook uit z'n lijden heeft verlost. Knap om zo te kunnen reageren. Ikzelf had het beest in iets gewikkeld en dicht tegen me aan gehouden en maar hopen dat de kat snel zou gaan.... (Of rap richting dierenarts gerend).
Ondanks het uiterst onplezierige onderwerp, beslist dank voor jullie reacties.

Ik heb dit hier gepost om deze ervaring te delen hoewel ik ook hoop dat dit ieder van jullie bespaard blijft op welke wijze dan ook.
Ik heb een dergelijk ervaring namelijk eerder op klaarlichte dag in Nederland gehad met een hond, wel op andere wijze en waarbij er wel een dierenarts aan te pas kwam die, vanwege een gebroken rugwervel, het dier heeft laten inslapen.

Ook heb ik dit met jullie gedeeld om het van me af te kunnen schrijven.
Inmiddels heb ik ook met iemand van een Animal Rescue buiten mijn woonland contact gezocht om hun raad hierin te vragen, mocht ik onverhoopt ooit nog eens in een dergelijke situatie komen. Mocht ik daar iets wijzer van worden dan deel ik dat met jullie.
yastra schreef:
29-08-2018 08:19
De vader van een oppasgezin maakte dit ook mee, en hij heeft de kat gewurgd.

Vind het heel erg om het zo neer te zetten :cry: .

Kat was zo stuk, en zo aan het gillen dat hij 'm ook uit z'n lijden heeft verlost. Knap om zo te kunnen reageren. Ikzelf had het beest in iets gewikkeld en dicht tegen me aan gehouden en maar hopen dat de kat snel zou gaan.... (Of rap richting dierenarts gerend).
Heel veel dank, voor het delen van jou ervaring!
Een zware steen. Maar de kans dat ik dat doe is uiterst gering. Als hij de indruk maakt om het (ook later) te kunnen overleven dan is het makkelijker. Meestal zal een kattenliefhebber zich over het dier ontfermen, mocht ik de absoluut enige zijn dan zal ik zorgen dat hij uit acuut gevaar raakt en behandeld wordt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat iedereen weleens een dier raakt op de snelweg. De meesten gaan niet terug. Bijna niemand stopt daarna met autorijden over de snelweg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
29-08-2018 10:20
Ik denk dat iedereen weleens een dier raakt op de snelweg. De meesten gaan niet terug. Bijna niemand stopt daarna met autorijden over de snelweg.
Ik heb nog nooit een dier geraakt op de snelweg?
Ook nog nooit van iemand gehoord
Op een snelweg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven