Tent kopen

02-09-2018 08:24 35 berichten
Goedemorgen!

Wij zijn ons aan het oriënteren om een tweedehands tent te kopen. Mijn man wil graag een De Waard.

Zijn er misschien mensen die tips hebben waar we allemaal op moeten/kunnen letten?

De tent die we op het oog hebben staat al. Zouden we het ook kunnen zien met afbreken of er iets mis is, met bijvoorbeeld de stokken?
Ik ben een beetje bang dat als de tent al staat dat ze iets proberen te verdoezelen..
Alle reacties Link kopieren
Juist als hij staat kan je het doek goed bekijken. En dat is toch wel belangrijk. Een stok is makkelijk te vervangen. En als je hem koopt moet hij worden afgebroken en sta je erbij.
Als de tent staat, kun je hem goed bekijken. Ik zou vooral ook letten op de ritsen.
Wij hebben ook tweedehands tent. Hier de gok genomen. We hebben een Karsten. Kampeerders met een De waard of Karsten zijn over het algemeen wel liefhebbers en zuinig op hun tent. Het zijn behoorlijk dure aanschaffen.

Inderdaad let op ritsen, kuipzeil dat soort dingen.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 02-09-2018 08:42
13.11% gewijzigd
Als de tent nog niet had gestaan, hadden we zelf gevraagd of we hem op mochten zetten maar dat is dus niet nodig. :) Vandaar mijn vraag.

Maar inderdaad ook alle ritsen controleren.
Heb je al vaker gekampeerd? Handig met opzetten van tenten? Een De Waard is namelijk gruwelijk zwaar, ben je je daarvan bewust?
Ik zou het overigens meer vertrouwen als ie opstaat en je .m dan mag bekijken, dan wanneer ie opgevouwen is.
Wellicht willen ze helpen met in elkaar vouwen en opnieuw opzetten als blijkt dat je echt interesse hebt?
Dertig jaar terug lieten we tent en nog wat spul altijd opsturen naar de camping (waddeneiland) en terug. Weet niet meer via wie en wat het kostte. 1 of twee kratten van (denk ik nu) 1m3 die in de tent dan weer als kast dienst deden. Anno 2018 zijn er vast wel meer aanbieders van dit soort diensten.
apiejapie schreef:
02-09-2018 08:43
Heb je al vaker gekampeerd? Handig met opzetten van tenten? Een De Waard is namelijk gruwelijk zwaar, ben je je daarvan bewust?
Ja we hebben vaker gekampeerd. Mijn man heeft nooit anders gedaan. Hiervoor leenden we altijd een tent van vrienden.
We vinden het nu gewoon eindelijk tijd voor een eigen tent. Ook omdat onze dochter dit schooljaar 5 jaar wordt en we dus vastzitten aan de zomervakanties.
SueHeck schreef:
02-09-2018 09:02
Ja we hebben vaker gekampeerd. Mijn man heeft nooit anders gedaan. Hiervoor leenden we altijd een tent van vrienden.
We vinden het nu gewoon eindelijk tijd voor een eigen tent. Ook omdat onze dochter dit schooljaar 5 jaar wordt en we dus vastzitten aan de zomervakanties.
Gaat ook niks boven kamperen natuurlijk, vooral met kinderen! Veel plezier gewenst vast
Kan ook kijken naar opzet gemak bv een opblaasbare die kun je alleen opzetten.
Wij hebben een Active Leisure Brixen 6p tent. Al een oudere (tweedehands gekocht) van heavy cotton, zwaar maar zo'n geweldige tent. Hij neemt wat ruimte in in de auto en het onderzeil is ook loodzwaar, maar zware buien in de zomervakantie vorig jaar (14 uur zware regen achter elkaar) doorstond de tent zonder problemen. Deze zomer hebben we alleen maar boven de 30gr gehad met kamperen, maar ook dan was het prima te doen.

Ik zou vooral letten op de ritsen, eventuele doorgelekte /zwakke plekken (zie je vaak wel wat verkleuring binnen in het tentdoek).

Overigens is het inderdaad een zware tent, met z'n 2en opzetten maar hij staat dan in 1.5 uur, ingericht en wel. Dus dat valt me reuze mee!
Er is op tenten gebied nu zoveel mooiers dan de Waard. Ze zijn die duur, loodzwaar, moeilijk op te zetten en bieden in mijn optiek nauwelijks voordelen

Ik zou dus iig wat verder kijken dan alleen de Waard.
Sansa_ schreef:
02-09-2018 09:52
Er is op tenten gebied nu zoveel mooiers dan de Waard. Ze zijn die duur, loodzwaar, moeilijk op te zetten en bieden in mijn optiek nauwelijks voordelen

duur , nieuw ja, tweedehands , nee.
loodzwaar ja
moeilijk op te zetten, nee..

Het zijn echt hele fijne tenten en die enorm lang meegaan. Ik heb er zelf 2.

Als je veel trekt zou ik een ander merk kiezen, iets wat snel droogt (natte DW wil je niet ... echt niet).
Ik zou nooit voor een de Waard gaan maar dat is persoonlijk.
Voor het geld wat je aan een 2e hand uitgeeft koop je een nieuwe met heel veel meer gebruiksgemak. Een de Waard wordt gekocht om te kunnen zeggen dat je bij een bepaalde groep hoort....
Ik heb vroeger met mijn ex een de Waard gehad, vond het echt een kloteding.

In de bloedhitte in die tent moeten staan om de stokken vast te houden bij het opzetten, bij 30 graden was het ook die tent gewoon bloedheet, enorm zwaar...

Later zijn we overgegaan op een goedkopere tunneltent, die ik ook alleen kan opzetten, veel lichter is een qua temperatuur was er nauwelijks verschil.

Ik zou het echt nooit weer doen, een dure katoenen tent.
Voordeel van een tent die je alleen op kan zetten is trouwens, dat de ander wat met de kinderen kan gaan doen. Niks zo vervelend als dreinende kinderen terwijl je zelf staat te puffen en zweten om een tent op te zetten.
Ik zou geen De Waard kopen, maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik zou meer vertrouwen hebben in een tent die staat, dan een tent die opgevouwen is. Succes met kopen!
lilyjo schreef:
02-09-2018 09:35
Wij hebben een Active Leisure Brixen 6p tent. Al een oudere (tweedehands gekocht) van heavy cotton, zwaar maar zo'n geweldige tent. Hij neemt wat ruimte in in de auto en het onderzeil is ook loodzwaar, maar zware buien in de zomervakantie vorig jaar (14 uur zware regen achter elkaar) doorstond de tent zonder problemen. Deze zomer hebben we alleen maar boven de 30gr gehad met kamperen, maar ook dan was het prima te doen.

Ik zou vooral letten op de ritsen, eventuele doorgelekte /zwakke plekken (zie je vaak wel wat verkleuring binnen in het tentdoek).

Overigens is het inderdaad een zware tent, met z'n 2en opzetten maar hij staat dan in 1.5 uur, ingericht en wel. Dus dat valt me reuze mee!

Eens! Hier ook jaren met een Active Leisure op pad geweest. Zelfde type en altijd superblij mee geweest. Het is geen trekkerstent maar dat is een de Waard meestal ook niet. Voordeel van een tunneltent vind ik het gevoel van ruimte en wat ik zelf heel belangrijk vind is lichtinval. Niets zo deprimerend dan op een regenachtige dag niet eens naar buiten kunnen te kijken. Daarnaast bied deze tent ook voldoende beweegruimte en dat is met jonge kinderen heel erg prettig.
Als je elk jaar 3 weken op een Nederlandse camping gaat staan, doen! Anders, wat moet je met zo'n loodzwaar kreng?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sansa_ schreef:
02-09-2018 11:00
Ik heb vroeger met mijn ex een de Waard gehad, vond het echt een kloteding.

In de bloedhitte in die tent moeten staan om de stokken vast te houden bij het opzetten, bij 30 graden was het ook die tent gewoon bloedheet, enorm zwaar...

Later zijn we overgegaan op een goedkopere tunneltent, die ik ook alleen kan opzetten, veel lichter is een qua temperatuur was er nauwelijks verschil.

Ik zou het echt nooit weer doen, een dure katoenen tent.
ik slaap 10 x liever met 30 graden in een de waard dan in een polyester tent .. het leefklimaat in een de waard is prettiger..

Wij zetten een albatros met vario luifel in een half uur op... Ik span dan later nog wel de scheerlijnen nog een goed.. inrichten kost meer tijd..

Nadeel van katoen is gewicht en als je vroeg in de ochtend weg wil is ding nat.. en dat is enorm onhandig.. Wij boekten altijd extra nacht zodat we in de loop van de ochtend pas weg hoefden.. was tent tenminste droog.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
02-09-2018 10:55
Een de Waard wordt gekocht om te kunnen zeggen dat je bij een bepaalde groep hoort....

wij kochten hem voor de mooie lijn.. ik vind het echt hele mooie tenten.. behalve de tunnel varianten.. ik hou vooral van de pyramide .. ik gruwel van tunnel tenten.. Ik had er eerst 4 nu nog maar 2.. mijn 2 grote weggedaan.. nu nog twee bijzetters over.. handig voor weekendje
Sansa_ schreef:
02-09-2018 09:52

Vindt ik ook, vaak hoor je ook dat De Waard beste van het beste is. Heb hier een Zwitserse tent echt onbekend maar is ook al bijna 30 jaar oud en opblaasbaar en minstens zo degelijk als de Waard.

2e hands zijn ze ook erg duur, dan is er anno 2018 wel wat voordeliger is en minstens zo goed.
Polsjef schreef:
02-09-2018 08:41
Wij hebben ook tweedehands tent. Hier de gok genomen. We hebben een Karsten. Kampeerders met een De waard of Karsten zijn over het algemeen wel liefhebbers en zuinig op hun tent. Het zijn behoorlijk dure aanschaffen.

Inderdaad let op ritsen, kuipzeil dat soort dingen.
Wij ook een Karsten. Heerlijk, hoe je die moeiteloos opzet. En de tent is heel ruim en ademt goed. Ik wil nooit meer een andere!
Als je het leuk vind om tenten op te zetten zou ik zeker voor een De Waard gaan. Daar doe je lekker lang over.
Een karsten is toch ook hartstikke zwaar? Die kun je echt niet in je eentje in en uit de auto tillen lijkt mij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven