Auto zelf wassen, reacties van mannen

02-09-2018 10:52 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, een best vooroordeelbevestigend topic...

Gisteren tijdens het autorijden merkte ik dat het tijd was om mijn autoruiten weer eens goed schoon te maken. Normaal ga ik naar de autowasstraat, maar omdat ik ook de binnenkant van de ramen zelf moet doen, besloot ik de rest van de auto ook maar zelf te wassen.

Dus vanochtend heb ik buiten mijn auto gewassen, en ik vroeg me af of jullie (zowel man als vrouw) dit herkennen:
De meeste mannen die voorbij fietsten zeiden iets als: “goed bezig!” Een man die met een vrouw fietste stak in het voorbijgaan zijn duim op. Twee buschauffeurs en een vrachtwagenchauffeur gaven me ook big smile en staken de duim op terwijl ze stonden te wachten voor een splitsing. Allemaal mannen en dat zijn degenen die ik heb opgemerkt.

Is het nu echt zo bijzonder dat een vrouw buiten een auto staat te wassen?

(Ik droeg gewoon een spijkerbroek, t-shirt en sneakers, stond niet in een strak jurkje die auto te wassen..)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Goed bezig zegt iedereen tegen je of je nu terug komt van een looprondje, je gras staat te maaien of de heg snoeit. Dus met auto's wassen zal dat niet veel anders zijn. Het zijn gewoon beleefdheden om toch wat te zeggen anders dan alleen goedemorgen en lekker weertje he buuf.

Overigens hebben ze bij ons 'n carwash waar men de binnenkant ook doet, zowel stofzuigen als zemen. Daar laat ik de mijne dus altijd doen.
Because schreef:
02-09-2018 11:29
Heeft niets met het feit of je man/vrouw bent de auto wast of de ramen lapt.

Het is gewoon leuk om elkaar een compliment te geven. Ik doe dat ook bij mn buurvrouw die de het snoeit en de buurman die de tuin aanveegt.

Jullie niet?
Tuurlijk doe ik dat ook. Maar ik doe dat wel sneller bij mensen die ik ken, dan bij totaal onbekenden.

Ik woon in een grote stad, dat zal er ook wel mee te maken hebben. De meesten uit de straat “ken” ik wel, maar daarbuiten niet. Toen ik nog in een dorp woonde, groette je ook iedereen die je tegenkwam, bekend of onbekend en maakte je ook sneller een praatje.
I'm not lazy
Vroeger toen zelf auto's wassen nog vaker gedaan werd zeiden mensen heel vaak tegen nagenoeg onbekenden 'goed bezig, zal ik de mijne er ff bij zetten'
redbulletje schreef:
02-09-2018 11:39
Goed bezig zegt iedereen tegen je of je nu terug komt van een looprondje, je gras staat te maaien of de heg snoeit. Dus met auto's wassen zal dat niet veel anders zijn. Het zijn gewoon beleefdheden om toch wat te zeggen anders dan alleen goedemorgen en lekker weertje he buuf.

Overigens hebben ze bij ons 'n carwash waar men de binnenkant ook doet, zowel stofzuigen als zemen. Daar laat ik de mijne dus altijd doen.
Handig, zo’n carwash!
Dit waren totaal onbekenden in een grote stad waar onbekenden elkaar vrijwel nooit groetten.
I'm not lazy
redbulletje schreef:
02-09-2018 11:42
Vroeger toen zelf auto's wassen nog vaker gedaan werd zeiden mensen heel vaak tegen nagenoeg onbekenden 'goed bezig, zal ik de mijne er ff bij zetten'
Ja, die heb ik vroeger ook weleens gehoord
I'm not lazy
Ik heb het wel eens gehad met schilderen. Ook een monteur die mij verbaasd vroeg waarom ik dat deed en waarom mijn man niet.

Toppunt was nog wel toen iemand bouwmateriaal kwam halen bij ons thuis en ik meehielp met sjouwen. Meneer zijn vrouw stond er bij en hij zei tegen mijn man over dat ik mee sjouwde: ‘zo heb je er ook nog wat aan’. En zijn vrouw stond wat schaapachtig te lachen er bij.
Bij mij zijn het vaal de wat oudere mannen, jaar of 60. Denk dat die generatie gewoon niet gewend is dat vrouwen zulke dingen doen.
En moest laatste wat stukjes hout hebben dus ik naar een houthandel, wist precies wat ik moest hebben, welk hout, voorbehandeld, welke mateb en iedereen daar keek me echt zo verbaasd aan.. Haha grappig is dat.
Het is vaak een manier van vriendelijk willen zijn.

Ik las bij een ander dat er buren ineens van heinde en verre kwamen voor een praatje. Verschrikkelijk!
Mijn partner doet doorgaans de voortuin. Wil die klus graag snel en ongemerkt oppakken. Echterrrrrr....steevast onderschept de buurvrouw hem met praatjes die hij niet ziet zitten. En soms komt ineens de overbuurman kletsen.
Hij gaat mee in het verhaal, echter tegelijkertijd is ie dus over de rooie. Zo zeer dat ie soms alvorens te beginnen checkt of er niemand is en als er iemand is wacht hij net zo lang tot persoon uit het zicht is. En de buurvrouw denkt warempel dat het praatje hem goed doet. O_O
Het stikt van de seksfilmjes met blote vrouwtjes.
Google maar eens op naked carwash.
Als ik mijn olie peil of anderzijds iets check met de motorkap open, dan krijg ik ook altijd opmerkingen van mannen. "Lukt het?" "Goed bezig" dat soort dingen. Heb zelfs es meegemaakt dat een man er bij ging staan kijken. Ik heb toen maar wat pinnig gevraagd of ik em kon helpen ;) Dat soort reacties van mannen bevestigd voor mij vooral dat wij als vrouwen nog echt een slag te slaan hebben. We zitten blijkbaar nog zoveel in vaste rolpatronen, dat het opvalt als je dat niet doet. Jammer hoor.
Meestal zijn mannen zo “gek” om auto handwas te geven. Hun speelgoed krijgt dan ultieme aandacht.
Afbeelding
quattro35 schreef:
02-09-2018 12:49
Afbeelding
;-D
I'm not lazy
Blaadje84 schreef:
02-09-2018 12:37
Als ik mijn olie peil of anderzijds iets check met de motorkap open, dan krijg ik ook altijd opmerkingen van mannen. "Lukt het?" "Goed bezig" dat soort dingen. Heb zelfs es meegemaakt dat een man er bij ging staan kijken. Ik heb toen maar wat pinnig gevraagd of ik em kon helpen ;) Dat soort reacties van mannen bevestigd voor mij vooral dat wij als vrouwen nog echt een slag te slaan hebben. We zitten blijkbaar nog zoveel in vaste rolpatronen, dat het opvalt als je dat niet doet. Jammer hoor.
Ik vind je opmerking of je hem kon helpen wel treffend.

Aan de andere kant: als ik kijk naar mijn vriendinnen, schat ik in dat vaak de mannen dit soort dingen doen. Net als het autorijden zelf. Ik ben niet iemand die de man altijd maar laat rijden, vind het zelf veel te leuk. Dat heeft ook weleens rare blikken opgeleverd.
Of het zelf aansteken van een houtskoolbarbecue, vooral als er ook mannen bij aanwezig zijn :proud:
I'm not lazy
Wat lijkt me dat lastig, als je alles zowel negatief, als seksistisch opvat.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
02-09-2018 14:25
Idd. Ik heb geen man dus ik doe alles zelf, ik vind dat de gewoonste zaak van de wereld en sta er dus ook niet bij stil dat mensen dat zouden zeggen uit een vorm van seksisme.

Meer gewoon om vriendelijk te zijn of even een praatje te maken.
JollyRider schreef:
Interessante reactie..

Negatief? Nee ( ;-) ) . Misschien dat het zo overkomt in dit topic, maar ik ben zeker niet iemand die alles negatief opvat.

Seksistisch? Ik ben me ervan bewust dat ik ook last heb van vooroordelen. Tuurlijk zullen er mannen zijn die het normaal vinden als de vrouw ook de auto wast, het meest rijdt of degene is die de bbq aansteekt. Zaken die als "typische mannendingen" worden beschouwd. Nu ben ik single, dus moet ik bepaalde dingen ook zelf doen, anders gebeurt het niet.
Het viel me vanochtend gewoon na een tijdje op dat de reacties alleen maar van mannen kwamen.
I'm not lazy
Wanneer zo'n man opmerkt dat je t-shirt wel erg doorzichtig is van het wassen is het een perverte seksist, zegt hij het via een omweg dan snap je het niet. Je lijkt wel een vent. ;-)
JollyRider schreef:
En dit vind ik dan wel weer een hele naïeve reactie. Overigens lees ik geen negatieve gevoelens uit de post van TO. Maar ze heeft wel een punt vind ik. Het zou normaler moeten zijn dat vrouwen dit soort dingen doen en daar dus minder opmerkingen over krijgen. Het gaat misschien niet zozeer om de opmerking zelf, wel om het feit dat het blijkbaar opmerkingwaardig is. Dat is tenminste hoe ik er naar kijk.
malibu82 schreef:
02-09-2018 13:56
Ik vind je opmerking of je hem kon helpen wel treffend.

Aan de andere kant: als ik kijk naar mijn vriendinnen, schat ik in dat vaak de mannen dit soort dingen doen. Net als het autorijden zelf. Ik ben niet iemand die de man altijd maar laat rijden, vind het zelf veel te leuk. Dat heeft ook weleens rare blikken opgeleverd.
Of het zelf aansteken van een houtskoolbarbecue, vooral als er ook mannen bij aanwezig zijn :proud:
Ja ik vind het dus erg jammer dat wij als vrouwen ons nog zo ouderwets opstellen. Zo komt die emancipatie nooit goed van de grond ;)
Ttroeteltje schreef:
02-09-2018 12:39
Meestal zijn mannen zo “gek” om auto handwas te geven. Hun speelgoed krijgt dan ultieme aandacht.
Ik vind zelf de auto schoonmaken leuk, gek genoeg
Blaadje84 schreef:
02-09-2018 20:03
Het zou normaler moeten zijn dat vrouwen dit soort dingen doen en daar dus minder opmerkingen over krijgen. Het gaat misschien niet zozeer om de opmerking zelf, wel om het feit dat het blijkbaar opmerkingwaardig is. Dat is tenminste hoe ik er naar kijk.
Ja, dat is ook wat ik bedoelde. Dat het blijkbaar opmerkingwaardig is.
I'm not lazy
Je moet eens je olie gaan staan bijvullen op een openbare plek ;-D
Hele gesprekken van 'knap hoor, dat zou mijn vriendin nooit doen' tot 'heb je hulp nodig?' en 'er moet niet te veel in hè?' (uhm, nee, maar ik ken mijn eigen auto wel hè)

Ach ja...

Ik geef eigenlijk nooit aan willekeurige mensen complimenten als ze aan het klussen zijn. Ik weet niet of het vaker bij man/vrouw gebeurt.
Sansa_ schreef:
02-09-2018 20:04
Ik vind zelf de auto schoonmaken leuk, gek genoeg
Gek tussen haakjes.

Ikzelf rij liever door de wasstraat. Vind het zo’n enorm uitbundige en langdradige klus.
Blaadje84 schreef:
02-09-2018 20:03
En dit vind ik dan wel weer een hele naïeve reactie. Overigens lees ik geen negatieve gevoelens uit de post van TO. Maar ze heeft wel een punt vind ik. Het zou normaler moeten zijn dat vrouwen dit soort dingen doen en daar dus minder opmerkingen over krijgen. Het gaat misschien niet zozeer om de opmerking zelf, wel om het feit dat het blijkbaar opmerkingwaardig is. Dat is tenminste hoe ik er naar kijk.
Het zou ook normaler moeten zijn dat je lekker tegen je medemens kan zeggen 'goed bezig!' en dat het niet in het seksistische/feministische hokje gestopt zou hoeven worden. Moeten we ons van all rolpatronen ontdoen, of moeten we juist naar een meer breedaccepterende maatschappij, met eventuele rolpatronen en al.

Ik vraag me ook af of dit met generatie te maken heeft en of de jongste generatie deze rolpatronen nog zo sterk zijn. Ik ben niet de jongste (ook zeker niet de oudste) maar in mijn eigen hoofd is het niet bijzonder als een vrouw haar auto aan het wassen is. Ik vraag me af of mannen van mijn leeftijd (35-45) hier hetzelfde over denken. Maar, dat wil niet zeggen dat ik vrij ben van rolpatronen hoor, ik heb ze zelf ook. En, weet je, ik bén ook gewoon minder technisch dan mijn man, ik héb ook minder verstand van de werking van de auto. Wat niet wil zeggen dat ik niks kan of doe, maar ook hier in huis zijn we niet helemaal vrij van 'mannen-' en 'vrouwenklussen'. Maar is dat erg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven