Loslaten?
zondag 9 september 2018 om 16:28
Dochter stond net met vriendinnen aan de deur. Of ze mocht blijven eten...ze durfde het zelf niet te vragen dus vriendin vroeg het voor haar. Geen probleem juist gezellig.
Ze fietsten weg en ze keek zo ongelukkig. Bijzonder ook dat ze het zelf niet durfde te vragen. Wat moeten we nou.... terughalen of loslaten en het zelf laten oplossen?
Dochter vindt het lastig om met anderen om te gaan. Ze gaat inmiddels naar het voortgezet....
Ik haat loslaten....
Ze fietsten weg en ze keek zo ongelukkig. Bijzonder ook dat ze het zelf niet durfde te vragen. Wat moeten we nou.... terughalen of loslaten en het zelf laten oplossen?
Dochter vindt het lastig om met anderen om te gaan. Ze gaat inmiddels naar het voortgezet....
Ik haat loslaten....
zondag 9 september 2018 om 17:01
Nou ja, gezien het drama dat jullie maken is het schijnbaar ook iets vreselijks.
zondag 9 september 2018 om 17:05
Jeetje wat een drama, heel de familie van de leg omdat dochter zo keek....
Wat maakt ze allemaal mee dan?.
zondag 9 september 2018 om 17:06
Heb je het nummer van die ouders?
Effe bellen dat het je toch geen goed idee lijkt dat ze blijft eten?
Want dat je hen niet wil opzadelen met die last op zo aan 't eind van een weekend?
Of een oma op onverwacht bezoek fantaseren die haar kleindochter graag wil zien en wil horen hoe het op de middelbare gaat?
En in 't vervolg worden zulke afspraken minstens een dag van tevoren gemaakt.
Weet je tenminste hoeveel eten je moet voorzien.
En kan je afchecken bij kind of ze er wel zin in heeft zonder dat er een vriendinnetje zowat het mes op de keel zet.
Effe bellen dat het je toch geen goed idee lijkt dat ze blijft eten?
Want dat je hen niet wil opzadelen met die last op zo aan 't eind van een weekend?
Of een oma op onverwacht bezoek fantaseren die haar kleindochter graag wil zien en wil horen hoe het op de middelbare gaat?
En in 't vervolg worden zulke afspraken minstens een dag van tevoren gemaakt.
Weet je tenminste hoeveel eten je moet voorzien.
En kan je afchecken bij kind of ze er wel zin in heeft zonder dat er een vriendinnetje zowat het mes op de keel zet.
zondag 9 september 2018 om 17:16
Zou het vooral als leermoment zien. Kunnen twee dingen uitkomen;
Ze vond het tóch leuk: positieve ervaring erbij!
Ze vond het niét leuk: gesprek mogelijk in omgaan met 'nee-zeggen'. Hoe pak je zoiets aan? Hoe zeg je nee? Wanneer zeg je nee en wanneer doe je uit goed fatsoen mee? Enz.
Denk dat deze situatie helemaal niet zo slecht uit hoeft te pakken hoor.
Ze vond het tóch leuk: positieve ervaring erbij!
Ze vond het niét leuk: gesprek mogelijk in omgaan met 'nee-zeggen'. Hoe pak je zoiets aan? Hoe zeg je nee? Wanneer zeg je nee en wanneer doe je uit goed fatsoen mee? Enz.
Denk dat deze situatie helemaal niet zo slecht uit hoeft te pakken hoor.
zondag 9 september 2018 om 17:47
Leermoment voor iedereen dus.
Volgende keer dochter even naar binnen halen vriendinnen buiten wachten en vragen wat ze zelf wil.
Voor nu is het jammer, volgende keer beter.
zondag 9 september 2018 om 17:54
Wat is het aller ergste dat kan gebeuren? Dat ze het eten niet lust? Dat ze het niet prettig vindt om daar te zijn/liever thuis was gebleven?
En erg dat ze geen telefoon mee heeft...?
Serieus: 1e dat in mij opkomt is ‘welkom in het echte leven’. Tuurlijk wil je dat je kind gelukkig is, maar als je op het voortgezet onderwijs zit zul je toch zo langzaamaan moeten leren om voor jezelf op te komen. En dan is dit een prachtig leermoment. Want ze zal de komende jaren vast nog voor grotere ‘uitdagingen’ komen te staan (uitgaan, vriendjes etc).
Als ze weer thuis is gewoon vragen hoe het was, en aangeven: joh hoe komt het dat je zelf niet aan me vroeg? Dan kun je (afhankelijk van haar reden) met haar bespreken hoe zij dit een volgende keer zou kunnen oplossen.
En erg dat ze geen telefoon mee heeft...?
Serieus: 1e dat in mij opkomt is ‘welkom in het echte leven’. Tuurlijk wil je dat je kind gelukkig is, maar als je op het voortgezet onderwijs zit zul je toch zo langzaamaan moeten leren om voor jezelf op te komen. En dan is dit een prachtig leermoment. Want ze zal de komende jaren vast nog voor grotere ‘uitdagingen’ komen te staan (uitgaan, vriendjes etc).
Als ze weer thuis is gewoon vragen hoe het was, en aangeven: joh hoe komt het dat je zelf niet aan me vroeg? Dan kun je (afhankelijk van haar reden) met haar bespreken hoe zij dit een volgende keer zou kunnen oplossen.
zondag 9 september 2018 om 19:12
zondag 9 september 2018 om 19:35
Sociaal niet de sterkste. Veel gepest, genegeerd etc. Kon niet goed meekomen op school, zat op groepssport en mocht als enige niet door naar de volgende groep terwijl klasgenoten wel verder mochten. Op veel dingen gewoon niet meekomen met leeftijdsgenoten.
Maar het begin was niet leuk omdat ze in eerste instantie wat werd genegeerd door één meisje maar ze heeft het wel leuk gehad. Proberen haar wel te helpen natuurlijk. Ook professionele hulp.
Maar het begin was niet leuk omdat ze in eerste instantie wat werd genegeerd door één meisje maar ze heeft het wel leuk gehad. Proberen haar wel te helpen natuurlijk. Ook professionele hulp.
zondag 9 september 2018 om 19:41
Ik snap best dat je met een kind wat sociaal niet zo sterk is en veel gepest is, beschermend bent .
Maar dat ze toch mee is gegaan met dat vriendinnetje lijkt me alleen maar heel goed voor haar.
Misschien had ze er niet zo'n zin in of vond ze het doodeng, maar ervaart ze door toch mee te gaan eten dat het eigenlijk heel leuk is om bij een vriendinnetje te eten.
Maar dat ze toch mee is gegaan met dat vriendinnetje lijkt me alleen maar heel goed voor haar.
Misschien had ze er niet zo'n zin in of vond ze het doodeng, maar ervaart ze door toch mee te gaan eten dat het eigenlijk heel leuk is om bij een vriendinnetje te eten.
zondag 9 september 2018 om 19:54
En nu vriendinnen die haar mee vragen te eten. Hoe mooi is dat?Polsjef schreef: ↑09-09-2018 19:35Sociaal niet de sterkste. Veel gepest, genegeerd etc. Kon niet goed meekomen op school, zat op groepssport en mocht als enige niet door naar de volgende groep terwijl klasgenoten wel verder mochten. Op veel dingen gewoon niet meekomen met leeftijdsgenoten.
zondag 9 september 2018 om 20:21
Heb je nu ook met haar afgesproken dat ze het in het vervolg toch zelf even moet vragen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zondag 9 september 2018 om 20:23
zondag 9 september 2018 om 21:15