Puber drinkt alcohol
maandag 10 september 2018 om 17:17
Ik ben behoorlijk geschrokken. Geheel per ongeluk heb ik een fles sterke drank aangetroffen op de kamer van mijn kind. 14 jaar. De fles is aangebroken en er is behoorlijk wat uit. Wat moet ik hier nou mee? Gesprek kan natuurlijk. Maar kind is een uber-puber momenteel en verwijt mij constant dat het zo ongelukkig is omdat vader en ik in scheiding liggen. Die scheiding is geen oorlog of iets dergelijks, al lijkt ex wel om alles geirriteerd te zijn wat ik zeg, maar dat gebeurt niet waar kinderen bij zijn. Het is wel naar en verdrietig natuurlijk. En ook een makkelijke uitvlucht voor een ultra slim kind.... Ik zeg het niet graag over mijn eigen kind, maar het is heel goed in manipuleren.
Kind verwijt mij dat het niks mag. Niet uit tot 2.00 uur 's nachts (wel tot 0.00 uur), niet 2x in 1 weekend uit etc. Gelukkig liggen ex en ik wel op 1 lijn op dat vlak, dus dat is geen probleem, maar ondertussen doet kind het voorkomen of het allemaal heel normaal is en dat kind de enige is wiens ouders zo streng zijn.
Ik denk niet dat kind die drank alleen heeft gedronken. Dat is vast samen met iemand gebeurd. Het is bovendien een buitenlands merk en wij zijn daar niet recentelijk op vakantie geweest ofzo. Het zou me ook niks verbazen als er nog meer geëxperimenteerd wordt. Ik weet dat experimenteren er bij hoort, het is in zekere zin ook wel gezond om stiekem grenzen op te zoeken. Maar 14!!
Wat zouden jullie doen?
Kind verwijt mij dat het niks mag. Niet uit tot 2.00 uur 's nachts (wel tot 0.00 uur), niet 2x in 1 weekend uit etc. Gelukkig liggen ex en ik wel op 1 lijn op dat vlak, dus dat is geen probleem, maar ondertussen doet kind het voorkomen of het allemaal heel normaal is en dat kind de enige is wiens ouders zo streng zijn.
Ik denk niet dat kind die drank alleen heeft gedronken. Dat is vast samen met iemand gebeurd. Het is bovendien een buitenlands merk en wij zijn daar niet recentelijk op vakantie geweest ofzo. Het zou me ook niks verbazen als er nog meer geëxperimenteerd wordt. Ik weet dat experimenteren er bij hoort, het is in zekere zin ook wel gezond om stiekem grenzen op te zoeken. Maar 14!!
Wat zouden jullie doen?
maandag 10 september 2018 om 17:27
Ik zou me herinneren dat ik zelf ooit 13, 14 was en de drank probeerde. En mijn ouders hun kersverse scheiding nog aan het verwerken waren.
Ik had alleen irritant makkelijke ouders. Ik wilde niet uit tot 2.00, maar zij zouden het prima hebben gevonden.
Maar ja, 14, de ene is dan nog een klein kind, de ander is drank, wiet, seks, en wat niet al aan het uitproberen.
Mijn idee: helder blijven, ook over jouw grenzen, maar bedenken dat de leeftijd begint aan te breken dat jouw grenzen niet meer automatisch haar/zijn grenzen zijn. De lange weg naar losmaken en volwassenheid is echt definitief ingezet. Die weg kan. een mooie weg zijn waarbij je nog een tijdje mee wandelt, en het kan strijd zijn. Maar in beide gevallen gebeurt het toch, en niet op de manier die jij wil.
Sterkte. Inspannende tijden.
Ik had alleen irritant makkelijke ouders. Ik wilde niet uit tot 2.00, maar zij zouden het prima hebben gevonden.
Maar ja, 14, de ene is dan nog een klein kind, de ander is drank, wiet, seks, en wat niet al aan het uitproberen.
Mijn idee: helder blijven, ook over jouw grenzen, maar bedenken dat de leeftijd begint aan te breken dat jouw grenzen niet meer automatisch haar/zijn grenzen zijn. De lange weg naar losmaken en volwassenheid is echt definitief ingezet. Die weg kan. een mooie weg zijn waarbij je nog een tijdje mee wandelt, en het kan strijd zijn. Maar in beide gevallen gebeurt het toch, en niet op de manier die jij wil.
Sterkte. Inspannende tijden.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 10 september 2018 om 17:30
maandag 10 september 2018 om 17:30
Ik zou alle grenzen potdicht gooien. Dus huisarrest, niet meer uitgaan (ik vind het sowieso bizar dat een kind van 14 al uit gaat, maar dat terzijde), alleen nog naar school, eventueel baantje en eventuele sport. En thuis was het ook uit met de pret van gamen en Netflixen, maar werd het schoolwerk, klusjes, en andere bezigheden die ik dan bedacht.
En dan was ik ongetwijfeld de allerstrengste, allerstomste, allerkutste kutmoeder op aarde maar dat was dan maar zo.
En dan was ik ongetwijfeld de allerstrengste, allerstomste, allerkutste kutmoeder op aarde maar dat was dan maar zo.
Am Yisrael Chai!
maandag 10 september 2018 om 17:31
maandag 10 september 2018 om 17:37
maandag 10 september 2018 om 17:42
scheelt typenfashionvictim schreef: ↑10-09-2018 17:30Ik zou alle grenzen potdicht gooien. Dus huisarrest, niet meer uitgaan (ik vind het sowieso bizar dat een kind van 14 al uit gaat, maar dat terzijde), alleen nog naar school, eventueel baantje en eventuele sport. En thuis was het ook uit met de pret van gamen en Netflixen, maar werd het schoolwerk, klusjes, en andere bezigheden die ik dan bedacht.
maandag 10 september 2018 om 17:42
Uit onderzoeken blijkt nog steeds dat verbieden bij het overgrote deel van de jongeren toch het beste werkt. Zoals het bij mij ook deed. Meestal...
Dus als ze op mij lijken ( en dat doen ze tot nu heel erg) gaat dat duidelijk wel en niet mogen van bepaalde dingen het beste werken. Wel met uitleg waarom natuurlijk!
Ik zou dus niet een gesprekje gaan voeren alleen. Er hangen waarschijnlijk ook (straf) consequenties aan.
Is hij echt heel ongelukkig door een scheiding zou ik voor hem wel hulp regelen. Want jij bent dan een onderdeel van het probleem en praten met een 3e onafhankelijke partij kan al verschil maken. Nog beter als het een professioneel is.
Dus als ze op mij lijken ( en dat doen ze tot nu heel erg) gaat dat duidelijk wel en niet mogen van bepaalde dingen het beste werken. Wel met uitleg waarom natuurlijk!
Ik zou dus niet een gesprekje gaan voeren alleen. Er hangen waarschijnlijk ook (straf) consequenties aan.
Is hij echt heel ongelukkig door een scheiding zou ik voor hem wel hulp regelen. Want jij bent dan een onderdeel van het probleem en praten met een 3e onafhankelijke partij kan al verschil maken. Nog beter als het een professioneel is.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 10-09-2018 17:47
21.31% gewijzigd
maandag 10 september 2018 om 17:43
fashionvictim schreef: ↑10-09-2018 17:30Ik zou alle grenzen potdicht gooien. Dus huisarrest, niet meer uitgaan (ik vind het sowieso bizar dat een kind van 14 al uit gaat, maar dat terzijde), alleen nog naar school, eventueel baantje en eventuele sport. En thuis was het ook uit met de pret van gamen en Netflixen, maar werd het schoolwerk, klusjes, en andere bezigheden die ik dan bedacht.
Puur uit nieuwsgierigheid, en niet omdat ik iets vind van je opvoedlijn, maar is dit een voornemen, of ervaring?
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 10 september 2018 om 17:44
Ik zou samen met je aanstaande ex een gesprek hebben met puber hierover. Het is niet voor niks dat je op deze leeftijd geen alcohol mag drinken. Mooi dat jullie een lijn trekken als het gaat over uitgaan en dat soort fratsen.
Natuurlijk vindt je zoon jou een kutmoeder en zijn vader een klotevader, hij is aan het puberen en dat hoort erbij. Eigenlijk wel goed, jullie scheiding zit hem niet in de weg om zich lekker tegen jullie af te zetten. En dat hij die scheiding gebruikt om dingen toch voor elkaar te krijgen... ja ja slimmerik, maar daar hoef jij niet in te trappen natuurlijk. Uitgekookt is het wel.
Natuurlijk vindt je zoon jou een kutmoeder en zijn vader een klotevader, hij is aan het puberen en dat hoort erbij. Eigenlijk wel goed, jullie scheiding zit hem niet in de weg om zich lekker tegen jullie af te zetten. En dat hij die scheiding gebruikt om dingen toch voor elkaar te krijgen... ja ja slimmerik, maar daar hoef jij niet in te trappen natuurlijk. Uitgekookt is het wel.
Wat eten we vanavond?
maandag 10 september 2018 om 17:45
Ik lees dat uitgaan volgens het CBS betrekkelijk normaal is voor 15+, en dat voor 12-15-jarigen de kinderdisco bestaat: https://www.opvoeden.nl/puber/opvoeding ... -leeftijd/
Dat lijkt me ook een mooie straf. Naar de kinderdisco
Dat lijkt me ook een mooie straf. Naar de kinderdisco
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 10 september 2018 om 17:48
Eensfashionvictim schreef: ↑10-09-2018 17:30Ik zou alle grenzen potdicht gooien. Dus huisarrest, niet meer uitgaan (ik vind het sowieso bizar dat een kind van 14 al uit gaat, maar dat terzijde), alleen nog naar school, eventueel baantje en eventuele sport. En thuis was het ook uit met de pret van gamen en Netflixen, maar werd het schoolwerk, klusjes, en andere bezigheden die ik dan bedacht.
maandag 10 september 2018 om 17:50
Vraag ik me ook al af. Tegenwoordig moet je voor zo'n beetje alles minimaal 18+ zijn.vivapimpelmees schreef: ↑10-09-2018 17:46Waar gaat een kind van 14 dan heen als ie uitgaat? Serieuze vraag hoor... ik heb ook 2 pubers maar toen die 14 waren kwamen ze echt nergens in.
¡Apagando las luces!
maandag 10 september 2018 om 17:50
vivapimpelmees schreef: ↑10-09-2018 17:46Waar gaat een kind van 14 dan heen als ie uitgaat? Serieuze vraag hoor... ik heb ook 2 pubers maar toen die 14 waren kwamen ze echt nergens in.
Buurthuisdisco's en frisfeesten.
Feestjes op de dansschool.
Die buurthuisdisco's en frisfeesten is zelfs vanaf 12 soms.
No-way dat die van mij mogen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 10-09-2018 17:51
11.90% gewijzigd
maandag 10 september 2018 om 17:51
maandag 10 september 2018 om 17:53
Ik denk dat alleen nog strenger zijn helpt. Hij is nog zo jong, dus gewoon controleren en verbieden. Verder zijn fake-id innemen (check desnoods zijn portemonnaie als hij slaapt), want dat hij die heeft lijkt me duidelijk, hoe komt hij anders aan die fles en hoe komt hij ergens binnen om uit te gaan, tegenwoordig kun je onder de 18 bijna nergens meer heen.
maandag 10 september 2018 om 17:53
Oh, wow, dat zijn wel verschillende reacties. Van potdicht tot een soort van acceptatie.
Uitgaan is naar frisfeesten, een festival in de buurt waar bekende artiesten optreden (waar drank alleen geschonken wordt met armbandje na leeftijdscheck), en feesten van de sportvereniging. Dus niet op reguliere basis naar discotheken of cafes ofzo.
Maar ook dan vind ik 2x in 1 weekend te veel. Slaapgebrek zorgt voor chagrijn en daar heeft kind de rest van de week last van. Ik ook maar dat is niet het voornaamste probleem.
En kijk, met leeggegeten bussen pringles, uit mijn voorraadkast, daar baal ik ook van, maar dan laat ik puber nieuwe kopen en klaar. Maar nu het om alcohol gaat.... En ja, het verhaal van de hersencellen, dat is bekend. Daar maakt puber zelfs grapjes over. Gisteren nog het verhaal over stronken zijn.... stoned en dronken tegelijk, dubbel slecht voor je hersenen beaamde kind de vraag van 9-jarig zusje. Zelfs 9-jarige weet dat. En 14-jarige weet het dus ook, en beweert dat er niet gedronken wordt, maar ondertussen.
Kind is zeker niet depressief, onderneemt van alles, maar als er dan iets niet mag, dan wordt natuurlijk nooit de oorzaak gezocht in wat normaal is, maar in de externe oorzaak scheiding. Zodat schuldgevoel de rest doet, hoopt kind. Maar dat werkt bij mij niet zo. Ook niet, nu kind afgelopen week voor de eerste keer naar vader vluchtte na mijn nee, maar daar dus ook bot ving.
Overigens zegt bovenstaande niet dat er geen verdriet is hoor. Net als bij mij zelf: wel verdriet maar geen depressie. De sfeer is huis is behoorlijk opgeknapt, maar puber maakt af en toe wel een beetje misbruik van de situatie. En logisch dat ik de stomste moeder van de wereld ben, die heeft iedere puber.
Ik ben dus enorm in dubio of ik dit met de zachte of de harde hand zal aanpakken.
Uitgaan is naar frisfeesten, een festival in de buurt waar bekende artiesten optreden (waar drank alleen geschonken wordt met armbandje na leeftijdscheck), en feesten van de sportvereniging. Dus niet op reguliere basis naar discotheken of cafes ofzo.
Maar ook dan vind ik 2x in 1 weekend te veel. Slaapgebrek zorgt voor chagrijn en daar heeft kind de rest van de week last van. Ik ook maar dat is niet het voornaamste probleem.
En kijk, met leeggegeten bussen pringles, uit mijn voorraadkast, daar baal ik ook van, maar dan laat ik puber nieuwe kopen en klaar. Maar nu het om alcohol gaat.... En ja, het verhaal van de hersencellen, dat is bekend. Daar maakt puber zelfs grapjes over. Gisteren nog het verhaal over stronken zijn.... stoned en dronken tegelijk, dubbel slecht voor je hersenen beaamde kind de vraag van 9-jarig zusje. Zelfs 9-jarige weet dat. En 14-jarige weet het dus ook, en beweert dat er niet gedronken wordt, maar ondertussen.
Kind is zeker niet depressief, onderneemt van alles, maar als er dan iets niet mag, dan wordt natuurlijk nooit de oorzaak gezocht in wat normaal is, maar in de externe oorzaak scheiding. Zodat schuldgevoel de rest doet, hoopt kind. Maar dat werkt bij mij niet zo. Ook niet, nu kind afgelopen week voor de eerste keer naar vader vluchtte na mijn nee, maar daar dus ook bot ving.
Overigens zegt bovenstaande niet dat er geen verdriet is hoor. Net als bij mij zelf: wel verdriet maar geen depressie. De sfeer is huis is behoorlijk opgeknapt, maar puber maakt af en toe wel een beetje misbruik van de situatie. En logisch dat ik de stomste moeder van de wereld ben, die heeft iedere puber.
Ik ben dus enorm in dubio of ik dit met de zachte of de harde hand zal aanpakken.
maandag 10 september 2018 om 17:55
De dochter van m'n vriendin ging op die leeftijd gewoon naar 'n kroeg. Die kroeg werd getipt als er controles zouden zijn, dus er werd gewoon alcohol geschonken aan minderjarigen, tenzij er zo'n controle kwam. Was wel in Belgie.vivapimpelmees schreef: ↑10-09-2018 17:46Waar gaat een kind van 14 dan heen als ie uitgaat? Serieuze vraag hoor... ik heb ook 2 pubers maar toen die 14 waren kwamen ze echt nergens in.
Die sterke drank gebruiken ze trouwens ook om in kleine flesjes mee te nemen om de brave cola te kunnen spiken.