Katten...natvoer

08-09-2018 11:11 61 berichten
Op 1 of andere manier kan ik niet in het kattentopic reageren.
Dus toch maar een topic aan t schrijven.
Ik heb al flink wat gegoogeld ..maar wordt er weinig wijzer van.
Onze kat krijgt 2x per week zo'n zakje natvoer.
Is dat genoeg..teveel of te weinig.
Dit is mijn 1ste kat , wil t graag goed doen.

Hoe doen jullie dat ?

P.s er staat altijd een bakje met droge brokjes voor hem.
Cat-lady schreef:
08-09-2018 18:49
hier lusten ze geen gekookte kip stond ik daar met mn goeie gedrag :P
Hier heb ik dan weer 1 kat die geen hap eet als het gekookt is en 1 kat die alles vreet.

Zelfde met rundsvlees.
Vers smikkelen ze beiden, eens klaargemaakt heb ik er nog maar 1 die bedelt.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
08-09-2018 11:49
Waarom koken jullie het? Ik geef regelmatig stukjes rauwe kip.
Zeker nooit rauwe kip geven !!! Een van mijn katten is hieraan overleden, salmonella !!! Zit vol bacterieen. Levensgevaarlijk voor een kat.
Stoofpotje schreef:
11-09-2018 15:52
Zeker nooit rauwe kip geven !!! Een van mijn katten is hieraan overleden, salmonella !!! Zit vol bacterieen. Levensgevaarlijk voor een kat.
Wie zegt dat het door de kip komt? Was jouw kat ziek? Katten kunnen over het algemeen zeer goed tegen salmonella.

Salmonella bij katten KAN voorkomen, maar dan vaker via een kruisbesmetting zoals ook wij als mensen hier op bedacht moeten zijn in de keuken ;)
Over over bacteriën en rauw vlees bij katten?

Zoals eerder aangehaald zijn lang niet alle bacteriën in rauw vlees schadelijk, sommigen dragen zelfs bij tot de ontwikkeling van een goede darmflora.

Desondanks, heeft rauw vlees de stempel “gevaarlijk” gekregen, en bij veel mensen gaat onmiddellijk een lampje branden m.b.t. Salmonella als het over rauwe kip gaat.

Maar de pH in de maag van de kat, ligt zodanig laag (d.w.z. dat het er erg zuur is), dat de overgrote meerderheid van de Salmonella-bacteriën meteen al gedood wordt (Salmonella is een zuurgevoelige bacteriesoort).

De enkele Salmonella’s die er tóch in slagen om de zure maag te overleven, krijgen de kans niet om aan te slaan bij een gezond dier, en dit om verschillende redenen. Een gezonde kat beschikt namelijk over een gezonde darmflora, dit zijn onschadelijke bacteriën die steeds aanwezig zijn in de dikke darm van de kat, en tal van belangrijke functies vervullen.

Zolang je een gezonde kat hebt en dus met ook goede weerstand zou ik hem rustig af en toe eens verwennen met stukjes verse vis (zalmkop vinden sommigen lekker) of kipfilet!

Bron o.a United Cats
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Stoofpotje schreef:
11-09-2018 15:52

Wat rot :(

Ik ga het risico (hoe klein dan ook) ook zeker niet nemen.
Mijnkat is geen fan van natvoer. Na een paar likjesis zeer al klaar mee. Ongeacht welk merk.

Ik geef goede brokken, van Ecostyle, deze zijn niet zo duur en in verhouding heeft ze minder nodig dan goedkope, als snoepjes geef ik Felix brokken. Dit is altijd moord en doodslag wanneer ik deze tevoorschijn haal. Ook is ze gek op kattenmelk, hier ben ik van de zomer mee begonnen omdat ze heel Erg slecht at door de hitte. Ik geen af en toe een scheutje, dat is ook een feestje voor haar.

Dus eigenlijk in de basis goede brokken en de rest gematigd voor erbij.
Tickel schreef:
11-09-2018 16:41
Wie zegt dat het door de kip komt? Was jouw kat ziek? Katten kunnen over het algemeen zeer goed tegen salmonella.

Salmonella bij katten KAN voorkomen, maar dan vaker via een kruisbesmetting zoals ook wij als mensen hier op bedacht moeten zijn in de keuken ;)
Over over bacteriën en rauw vlees bij katten?

Zoals eerder aangehaald zijn lang niet alle bacteriën in rauw vlees schadelijk, sommigen dragen zelfs bij tot de ontwikkeling van een goede darmflora.

Desondanks, heeft rauw vlees de stempel “gevaarlijk” gekregen, en bij veel mensen gaat onmiddellijk een lampje branden m.b.t. Salmonella als het over rauwe kip gaat.

Maar de pH in de maag van de kat, ligt zodanig laag (d.w.z. dat het er erg zuur is), dat de overgrote meerderheid van de Salmonella-bacteriën meteen al gedood wordt (Salmonella is een zuurgevoelige bacteriesoort).

De enkele Salmonella’s die er tóch in slagen om de zure maag te overleven, krijgen de kans niet om aan te slaan bij een gezond dier, en dit om verschillende redenen. Een gezonde kat beschikt namelijk over een gezonde darmflora, dit zijn onschadelijke bacteriën die steeds aanwezig zijn in de dikke darm van de kat, en tal van belangrijke functies vervullen.

Zolang je een gezonde kat hebt en dus met ook goede weerstand zou ik hem rustig af en toe eens verwennen met stukjes verse vis (zalmkop vinden sommigen lekker) of kipfilet!

Bron o.a United Cats

Mijn kat was niet ziek, is ziek geworden na het eten van de rauwe kippefilet, braken, diarree... Werd de volgende dag opgenomen in de dierenkliniek, na onderzoek kwam het wel degelijk door de rauwe kip, salmonella besmetting. Ze heeft het jammer maar helaas niet overleefd. Daarom waarschuw ik maar. Iedereen doet ermee wat hij wil. Mijn kat was trouwens een binnenkat, kon niet buiten, dus geen gevaar van buitenaf voor een of andere besmetting.
stoofpotje wijzigde dit bericht op 12-09-2018 08:25
Reden: aangepast
3.04% gewijzigd
Katten zijn heel verschillend. Je kunt wel iets willen, maar katten hebben ook een sterke eigen wil. En voorkeuren. Wij hebben twee katten. De een eet vooral brokjes, en af en toe een hapje natvoer. Ze drinkt volop, we zien haar meerdere keren per dag uit de waterbak drinken, in tegenstelling tot de andere. De andere eet het liefst natvoer, dat schrokt ze meteen op, waar de eerste af en toe een hapje komt halen en dan weer wegloopt. Nummer 2 krijgt een zakje natvoer per dag en eet daarnaast af en toe brokjes, maar niet veel.

Voor de ziekte van nummer 1 kregen ze tegelijk brokjes, water en natvoer, maar gingen daar dus elk heel anders mee om. Daar doe je weinig aan.

Nummer 1 is onlangs ziek geweest, blijkt voedselallergie en krijgt nu dus dieetvoer. Ze krijgt dus ook niks anders meer. Nummer 2 krijgt af en toe rauwe vis en rauwe kip.
The owls are not what they seem
Onze kat heeft van die periodes. Dan eet ze geen natvoer en enkele maanden later houdt ze haar bek er niet over en blijft ze mekkeren. Onze dierenarts zegt dat natvoer overbodig is, zelfs niet zo goed voor katten. Dus als ze er niet om mekkert ook niet geven. Mekkert ze erom (zoals de afgelopen weken) dan haal ik iets bij de supermarkt, elke keer wat anders want ze is nog kieskeurig ook. Ze krijgt elke dag een of meerdere plakjes kipfilet, dat vindt ze dan wel heel lekker. Ze gedijt er goed op laten we maar zeggen.
CallieB schreef:
12-09-2018 10:01
Onze kat heeft van die periodes. Dan eet ze geen natvoer en enkele maanden later houdt ze haar bek er niet over en blijft ze mekkeren. Onze dierenarts zegt dat natvoer overbodig is, zelfs niet zo goed voor katten. Dus als ze er niet om mekkert ook niet geven. Mekkert ze erom (zoals de afgelopen weken) dan haal ik iets bij de supermarkt, elke keer wat anders want ze is nog kieskeurig ook. Ze krijgt elke dag een of meerdere plakjes kipfilet, dat vindt ze dan wel heel lekker. Ze gedijt er goed op laten we maar zeggen.

En dat is dan weer slecht door het zout.
Mijn katten eten vooral brokjes, maar ze krijgen ook dagelijks natvoer.

De brokjes zijn momenteel van Carocroc, dat schijnt wel een goed merk te zijn en is ook best nog wel betaalbaar. En het is gewoon bij de dierenspeciaalzaak verkrijgbaar.
De afgelopen zomer hebben ze Hills gehad, daar deden ze het ook supergoed op, maar de één werd wel te dik.

Qua natvoer wissel ik af, want dan eten ze daar het beste van. Variatie willen eisen ze! :cat:
Ze krijgen voornamelijk Almo Nature maar ook wel Shiny Cat, Renske, Lily's Kitchen, Schesir, Ah eigen merk excellent in een kuipje. Daar krijgen ze allebei dagelijks zo'n klein blikje/kuipje van.
Ik let er altijd op dat er geen suiker in zit, en geen (of erg weinig) plantaardige producten.

Drinken doen ze goed. Ik heb op een paar plekken in huis grote bakken/potten staan.
Hier = 136 km ten noorden van Zelhem. Hemelsbreed.
Onze kat lust alleen "paté", een half bakje per keer. Verder staan er altijd Purina brokken.

Ook vangt ie muizen, en krijgt ie wel eens een vers visje van de haringkar.
I believe in good

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven