Ondergewicht zoon

12-09-2018 08:56 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is vast een ander topic maar ik kon t zo snel niet vinden. Mijn zoon is 10 jaar, 141 cm en 26.8 kg.
Als ik wat google dan heeft hij sterk ondergewicht.
Vroeger was ik ook altijd erg dun, maar volgens mij wint hij het van mij.
Hij is verder ook gezond.
We krijgen alleen best vaak opmerkingen. Ook mijn man heeft er moeite mee. Hij ziet er namelijk super mager uit.
Wie heeft er ook zo‘n kind. Moet ik er iets mee? Huisarts, extra voedingstoffen ofzo?
sugarmiss schreef:
12-09-2018 11:17
Een paar jaar terug zijn de kledingmaat tabellen voor kinderen aangepast. Kleding valt nu veel wijder.

Ook de groeicurve van het consultatie bureaus zijn veranderd. Zat je met een bepaald gewicht in de jaren 60 nog op de middellijn dan zit je nu op de - 1 of - 2 lijn met het zelfde gewicht.

Omdat het geen tabel is over een gezond gewicht / lengte. Maar opgebouwd uit gemiddelden en we met zijn allen steeds dikker worden.

Ik vraag mij nu ineens af of ze de uitkomsten uit de bmi berekeningen ook hebben aangepast. Dat je nu een hogere uitkomst moet hebben om als iemand met een gezond gewicht te worden beschouwd.
Ah is dat het! Ik heb een redelijk slanke middenmoter die ineens best lang wordt. Maar wel een beetje figuur heeft, het is geen latje. Toch valt alles in zijn lengtemaat als een zak om hem heen. Tenzij ik slimfit koop (of hele dure merken en daar zit budgettair gezien wel een tax aan). Ik vroeg me al af hoe moeders dat doen van kinderen die wel echt heel slank zijn??
Mijn dochter is (was) ook altijd zo mager, gewoon omdat ze langzaam en weinig eet. Ze heeft nauwelijks hongergevoel. Tot groep 8 maakten we ons daar nog niet heel erg zorgen over, omdat ze een energiek meisje was en nog groeide.

Het ging echt 'mis' toen ze naar de middelbare school ging. Ze ging meer bewegen (fietsen naar school) en de controle op wat ze at overdag was weg. Ze kwam vrij snel op een gevaarlijk ondergewicht. Ze begon suf en slaperig te worden en begon moeite te krijgen om op tempo naar school te fietsen. Mensen begonnen te vragen of ze anorexia had.

Inmiddels hebben we een strak eetprogramma. Een stevig ontbijt (warm eten vindt ze lekkerder dan brood), goed avondeten, tussendoortjes, toetje met slagroom en vriendinnen op school die haar helpen herinneren haar lunch op te eten. Dit om haar op gewicht te houden.

Daarnaast krijgt ze 3 flesjes speciale dieetvoeding per dag om aan te komen. Dit is geregeld via de diëtiste.
...
Wij hebben een tijdje ook van die drinkflesjes gehad, en nu nog poeder dat we dit elk drankje roeren.
(Fantomalt)

Zolang je kind levendig is, hoef je je geen zorgen te maken hebben ze ons altijd gezegd.

Die drankjes kregen we via kinderarts toen onze dochter ziek geworden was, dus nóg wat afviel, en daarna begon te klagen na 300m fietsen dat ze niet meer verder kon en afstapte om uit te rusten. Ook was ze toen erg snel emotioneel, iets wat ze normaal niet is.

haar hele leven is ze al dun, ze eet niet veel, maar wij zorgen dus ook voor volle melk, volle kwark, roomboter, tussendoortje zoals bifiworstje enzovoort. Zodat datgene wat ze eet wel veel calorieën bevat.
Groente/fruit zet ik tussendoor extra neer en wordt zo makkelijk weggeknaagd.

Maar als je zoon geen last heeft van zijn ondergewicht dan zou ik me niets aantrekken van opmerkingen van anderen. Kijk naar je zoon: gaat het goed met hem? Is hij blij, enthousiast, actief, bewegelijk ... dan is er geen reden tot zorg lijkt me.
tatlitatli schreef:
12-09-2018 09:57
Mijn dochter zit ook rond die koers, maar die is zes. Voor een meisje van negen is het wel heel smal en klein.
Dacht ik ook al. Ik heb er een van zeven van 1.37 meter en 27 kilo; die is wat aan de lange kant voor haar leeftijd en zit keurig op de nullijn qua gewicht. Dat is ook wel eens anders geweest; toen we nog wel eens naar het CB gingen begonnen ze op een gegeven moment te zeuren dat kind te zwaar was (wat niet zo was) en op een gegeven moment ook dat ze te lang was - ?! :-?
De kinderarts zei altijd: zolang ze haar eigen lijntje blijft volgen is het goed, ze moeten natuurlijk wel blijven groeien.

Ik moest vroeger trouwens ook altijd worden bijgevoederd met roomboter, volle kwark, slagroom door het eten etcetera dus dat is wel een goede tip: alle magere en halfvolle producten dingen vervangen door volle of wat vettere, en verder wel gezond blijven eten; van elke dag frikandel met mayo wordt niemand gelukkig.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Het is normaal op die leeftijd dat je de ribben kan tellen. Pas wanneer er wat meer spiermassa over heen komt te liggen en men de spieren ziet lopen, kan men de ribben niet meer echt tellen.

Het is niet de bedoeling dat daar zo jong al een hele laag vet overheen ligt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
jaw schreef:
12-09-2018 13:14
Het is normaal op die leeftijd dat je de ribben kan tellen. Pas wanneer er wat meer spiermassa over heen komt te liggen en men de spieren ziet lopen, kan men de ribben niet meer echt tellen.

Het is niet de bedoeling dat daar zo jong al een hele laag vet overheen ligt.
Alles binnen bepaalde grenzen is normaal.
Je hebt normaal-lichtere kinderen.
En normaal-zwaardere kinderen.

Ik heb er van beide een.
if we all light up, we can scare away the dark...
*Labalade* schreef:
12-09-2018 12:08
Ah is dat het! Ik heb een redelijk slanke middenmoter die ineens best lang wordt. Maar wel een beetje figuur heeft, het is geen latje. Toch valt alles in zijn lengtemaat als een zak om hem heen. Tenzij ik slimfit koop (of hele dure merken en daar zit budgettair gezien wel een tax aan). Ik vroeg me al af hoe moeders dat doen van kinderen die wel echt heel slank zijn??
Mijn zoon heeft geen ondergewicht, zit mooi midden in de BMI-range voor zijn leeftijd. Wel is ie lang met lange benen en dus slobberen de meeste broeken. Wat ik nu doe is voor hem meisjesskinny's kopen. Die zijn veel smaller gesneden en dan past het.
Hier een zoon van net 11 (1.55 en 36kg, laatste half jaar 3 kg erbij! ) die ook erg slank is en geen billen heeft; dat is zijn bouw, maar er blijft geen broek hangen...
afgelopen winter was hij moe, bleek, weinig energie. We hebben echt ons best gedaan hem extra’s te geven met als resultaat 3kg erbij! Dat betekent max 1 keer in de week warm eten dat hij niet lekker vindt, extra toetje, meer vullende tussendoortjes (bv 2 bolletjes ijs ipv 1).

Zijn broertje is 142 ongeveer en 29-30kg. Slank, met mooie billen, genoeg energie en nooit ziek, lust/eet echt alles: dat is mij prima.

Als jij het gevoel hebt dat he kind lekker in zijn vel zit en zichzelf is, dan is het gewoon zo.
Groeten,
Marielle
RegretteRien schreef:
12-09-2018 14:14
Mijn zoon heeft geen ondergewicht, zit mooi midden in de BMI-range voor zijn leeftijd. Wel is ie lang met lange benen en dus slobberen de meeste broeken. Wat ik nu doe is voor hem meisjesskinny's kopen. Die zijn veel smaller gesneden en dan past het.
Bedankt voor de tip! Daar ga ik morgen even naar kijken (heb vandaag net een doos internetkleding binnengekregen die bijna helemaal weer retour kan, slobber de slobber..)
Op zich zou ik nog niet extreem alarm slagen.

Maar vooral bezorgd zijn dat ie komende winter waarschijnlijk wel ergens een griepje opschaart en dan waarschijnlijk in no time nog 2 à 3 kilo zakt.
En probeer die er - als hij nu dus niet bijkomt - nadien er maar weer bij te krijgen.

Als hij meer eet met zijn favoriete eten, dan zou ik dat dus af en toe extra op 't menu zetten.
Of er af en toe een extra flesje chocomel in pompen.

En vooral hem zo gezond mogelijk proberen te houden.
Veel volle producten geven, voldoende eetmomenten op een dag, en kook voor hem vaker wat hij lekker vindt en veel van eet, zeker als dat gewoon gezond eten is.

Mijn achtjarige is 134 cm en weegt net 21 kilo. Ziek worden is meteen afvallen, en dat kan ze eigenlijk niet hebben. Maar ondanks dat ze eet als een grafdelver komt ze nauwelijks aan, dat gaat heel langzaam. Groeien doet ze als een malle, dus het zal nu vooral even in de lengte gaan zitten, de breedte komt vast nog wel, zolang ze zo vol energie zit maak ik me nog geen verdere zorgen.
Begin maar niet over broeken. Tot nu toe waren korte broeken goed. Die kan ik gewoon een paar maten kleiner kopen masr spijkerbroeken wordt nu weer ern probleem. Zelfs die van de WE zijn nu te groot en dat was echt het enige merk wat paste.

Dinsdag ga ik toch maar even langs de kinderarts.
Misschien kan ik ook wat van die extra calorien krijgen. Ik neem hem iig niet mee want hij hoeft geen extra aandacht op dat gebied.
Gister bij het zwembad zie ik ook echt andere dunne jongens, waarvan ouders zeggen ‚de mijne is ook dun‘. Maar die komen nuet in de buurt van mijn zoon.
Ik kan mij wel voorstellen dat broeken kopen een ramp is. Mijn kinderen zijn heel normaal van postuur en die verzuipen al in broeken van hun maat (en dan koop ik al standaard super slim). Voor zonen kocht ik vroeger inderdaad de meidenbroeken, maar op een bepaalde leeftijd houdt dat op.

Mijn moeder had bij haar op zolder ook nog kleding van mij vroeger en die broeken waren zoveel smaller in de taille. Broeken zijn gewoon ongelooflijk breed in de taille geworden de laatste jaren.
tatlitatli schreef:
12-09-2018 09:57
Mijn dochter zit ook rond die koers, maar die is zes. Voor een meisje van negen is het wel heel smal en klein.

Klopt, heb het al met schoppen geprobeerd, maar haalt niets uit ;-)
Het is inderdaad wel smal maar als hij fysiek prima gaat is het geen issue zou ik denken. Enige nadeel is dat als ze een keer ziek zijn ze het eigenlijk niet echt kunnen hebben.

In ieder geval die van mij dan. Nu zeven maar heeft echt drie jaar lang 19 kilo gewogen terwijl hij wel groeide in de lengte. Inmiddels is hij ruim 1.30 maar nog steeds 22 kilo maar ook niet heel weinig meer gelukkig. Hij heeft wel dat als hij ziek is ook echt meteen omvalt van ellende want een kilo is er zo af. Hij moet echt eten om op gewicht te blijven.

Mijn oudste daarentegen is een meid, bijna tien. 1.52 en 36 kilo. Die heeft niets te weinig maar groeit op de lucht. Eet mega gezond en sport ruim 9 uur in de week en nog moet zij er op letten. Het is lullig verdeeld zullen we maar zeggen.
Google eens op een bulk.

Veel calorieën naar binnen werken, hoppa!

2 borden eten, volle Griekse yoghurt na en 2 uur na het eten 2 eieren. Doppinda’s en vette vis, gewoon eten.
Hier eentje die altijd zeer slank is geweest en nu twintig en nog steeds . 1.80 en 53 kilo terwijl hij hoeveelheden eet waar je bang van wordt . Is gewoon zijn bouw . Oudste is even lang en weegt 68 ook geen dikkerd maar gewoon slank.
Ik lees hier allemaal tips in de trant van: vette melk/boter nemen. Maar mijn oudste heeft een lactoseintolerantie en is daardoor juist licht. Lactosevrije melk is er maar in één variant.
Kind krijgt al een dubbele hoeveelheid worst mee op zijn boterham naar school, dus dat zet ook niet aan.

Wat betreft de Fantomalt: kan die in elk drankje? Of alleen in melk?
TO, je kunt toch ook grotere porties koken als je maakt wat hij lekker vindt? Dan geef je hem de volgende dag daar de rest van, terwijl je voor jezelf iets nieuws kookt.
Phineas, weet je dat ik daar nog helemaal niet aan gedacht heb. Dom he. Dank!
Ik heb toevallig vandaag een pot tikka masala saus gehaald maar ga dat volgende week maar eens zelf maken en dan invriezen ofzo.
boerinnetje-van-buuten schreef:
14-09-2018 11:04
Ik lees hier allemaal tips in de trant van: vette melk/boter nemen. Maar mijn oudste heeft een lactoseintolerantie en is daardoor juist licht. Lactosevrije melk is er maar in één variant.
Kind krijgt al een dubbele hoeveelheid worst mee op zijn boterham naar school, dus dat zet ook niet aan.

Wat betreft de Fantomalt: kan die in elk drankje? Of alleen in melk?
Wij doen fantomalt in álles wat ze thuis drinkt of in beker mee naar school krijgt, behalve in bepaalde vruchtensappen want we hebben gemerkt dat dat klontert ( appelsap met witte klontjes drinkt toch minder lekker weg ;))

Het poeder lost in warme dranken beter op heb ik het idee. En het water bij het eten is in het begin troebel maar daarna weer helder.
Goh wat een fijn topic! Hier ook een zoon die erg licht is. Is 10 jaar, eindelijk 1.40 lang en weegt 23 kilo.
Huisarts maakt zich vooralsnog geen zorgen omdat hij goed eet en drinkt en niet ander ziek is dan wat normaal is. Wegens ADHD wordt hij halfjaarlijks gecontroleerd op alles.
Ken de problemen met kleding ook.
RockMadam schreef:
14-09-2018 19:20
Goh wat een fijn topic! Hier ook een zoon die erg licht is. Is 10 jaar, eindelijk 1.40 lang en weegt 23 kilo.
Huisarts maakt zich vooralsnog geen zorgen omdat hij goed eet en drinkt en niet ander ziek is dan wat normaal is. Wegens ADHD wordt hij halfjaarlijks gecontroleerd op alles.
Ken de problemen met kleding ook.
Dat is inderdaad wel heel weinig, dat woog mijn zoon al op zijn derde.
maritte schreef:
14-09-2018 21:45
Dat is inderdaad wel heel weinig, dat woog mijn zoon al op zijn derde.
Dat is natuurlijk ook niet gemiddeld he met 3 jaar
maritte schreef:
13-09-2018 09:17
Ik kan mij wel voorstellen dat broeken kopen een ramp is. Mijn kinderen zijn heel normaal van postuur en die verzuipen al in broeken van hun maat (en dan koop ik al standaard super slim). Voor zonen kocht ik vroeger inderdaad de meidenbroeken, maar op een bepaalde leeftijd houdt dat op.

Mijn moeder had bij haar op zolder ook nog kleding van mij vroeger en die broeken waren zoveel smaller in de taille. Broeken zijn gewoon ongelooflijk breed in de taille geworden de laatste jaren.
Precies dezelfde ervaring hier! Ik heb een zoon die al zijn hele leven exact op de middellijn zit qua lengte en gewicht maar het overgrote deel van de broeken is te breed in de taille. Voor mijn andere (smalle) kind is het al helemaal niet te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven