Militaire colonne

20-09-2018 21:13 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kwam ik het voor het eerst tegen, een militaire colonne. Precies zoals beschreven stond in mijn theorieboekje van de auto vroeger. Dus met gekleurde lampen en vlaggen. Ik kwam de snelweg op en moest dus invoegen. Je mag ze niet onderbreken. Dus heel veel gas gegeven zodat ik nog voor ze uit kon.

Maat toen dacht ik, wat is dat eigenlijk een militaire colonne?
Ik kom wel vaker van die voertuigen tegen die achter elkaar rijden, maar nooit zoals in het theorieboekje. Nu dus wel.
Wat doet een militaire colonne? Waarom mogen we ze niet doorkruisen en hebben ze altijd voorrang? Wat is er zo bijzonder aan?
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
willem1959 schreef:
20-09-2018 22:23
Ze hebben geen voorrang, maar je mag ze niet doorsnijden.

En het is 'een voertuig dat....'.
Is niet mijn tekst hè! Het idee!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
20-09-2018 22:21
Een militaire colonne mag wél doorsneden worden door een voertuig die op een voorrangsweg rijdt, zo bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ondanks dat de afgelopen 20 jaar vaak is verteld (voorbeeld van de politie) dat een militaire colonne altijd voorrang heeft, blijkt dit niet uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990).
Ik heb nooit anders geweten dat een militaire colonne geen voorrang heeft. Maar als de eerste auto al op het kruispunt zit (omdat er bij het oprijden toen geen verkeer was, maar later wel) hebben alle volgauto's wel voorrang. Zou je de normale voorrangsregels hanteren, zou je de stoet doorkruisen. Volgens mij mag de colonne of stoet ook door rood licht rijden. Het is wat anders dan bijzondere motorvoertuigen met blauw zwaailicht en sirene.
World of Warcraft: Legion
lemoos2 schreef:
20-09-2018 21:53
OT: geen idee eigenlijk. Ik zie ze regelmatig op de snelweg. Ooit carpoolde ik met een collega en was er een enorm lange colonne. Voor ons stond een vrachtwagen stil op de invoegstrook en die spotte een wat ruimere opening en begon op te trekken. Collega wilde in de slipstream mee en trok ook op. Nog geen minuut later langs de kant gezet door de marechaussee, idem voor de vrachtwagen. Terwijl we daar stonden kwamen bussen vol met soldaten langs (internationale oefening?). Colonne stond op een gegeven ogenblik stil (file) en we stonden naast een bus vol Bundeswehr soldaten toen de marechaussee collega kwam bevragen. Heel verhaal over Verkeerswet en colonne signalering en dan de vraag “Waarom deed u dat, wetende dat dit niet is toegestaan?”

En collega, bloedserieus met een hoofdknikje naar de bus vol Bundeswehrsoldaten: “Mijn vaderlandse plicht, de invasie stoppen”. Tranen met tuiten gehinnikt, kon niet eens meer lachen. Was toch een aardige boete. Meen net iets minder dan 100,-
:rofl: :rofl: :rofl:
hans66 schreef:
20-09-2018 22:34
Ik heb nooit anders geweten dat een militaire colonne geen voorrang heeft. Maar als de eerste auto al op het kruispunt zit (omdat er bij het oprijden toen geen verkeer was, maar later wel) hebben alle volgauto's wel voorrang. Zou je de normale voorrangsregels hanteren, zou je de stoet doorkruisen. Volgens mij mag de colonne of stoet ook door rood licht rijden. Het is wat anders dan bijzondere motorvoertuigen met blauw zwaailicht en sirene.
Nee. Stoppen voor rood, tenzij de eerste wagen al over de kruising is. Dan mag de rest volgen. Maar de voorste wagen behoort gewoon te stoppen. Is geen voorrangsvoertuig (zoals politie, ambulance, brandweer).
Willem,

Het is feitelijk zoals jij het zegt (en zo heb ik het begrepen). Ik heb het wat minder goed verwoord. Een colonne mag inderdaad niet door rood rijden.
Het verkeerde idee dat een colonne altijd voorrang zou hebben komt misschien door één blauwe koplamp. De politie heeft knipperende koplampen of extra lichten aan de voorkant van de auto om aan te geven dat ze voorrang heeft.

https://www.youtube.com/watch?v=JB8XTgMuTI0

De blauwe vlaggen en één blauwe koplamp hebben dus een andere betekenis, en volgens mij realiseren sommige mensen dat niet.
lemoos2 schreef:
20-09-2018 21:53

En collega, bloedserieus met een hoofdknikje naar de bus vol Bundeswehrsoldaten: “Mijn vaderlandse plicht, de invasie stoppen”. Tranen met tuiten gehinnikt, kon niet eens meer lachen. Was toch een aardige boete. Meen net iets minder dan 100,-

Ik lig dus écht gestrekt. Wat een briljante grap!
Celaena_Aelin schreef:
20-09-2018 22:17
Mijn persoonlijke visie is dat je die colonnes beter met rust kunt laten. Die tanks lijken me nogal pijnlijk als ze over je heen rijden...

Dat heb ik nou met trams. Die hebben altijd voorrang tenzij ze voorrang hebben. Want je wint het toch nooit. :byee:
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 23:42
0.15% gewijzigd
.
Maar of het nou mag of niet, op een invoegstrook van de snelweg stoppen is toch levensgevaarlijk? Wat als er geen vluchtstrook is om daarna eerst vaart te maken? :confused:
.
Celaena_Aelin schreef:
20-09-2018 22:17
Mijn persoonlijke visie is dat je die colonnes beter met rust kunt laten. Die tanks lijken me nogal pijnlijk als ze over je heen rijden...
Als 16-jarige werd ik ooit op mijn brommertje ingehaald door een tank-colonne. Ik kan melden, dat is behoorlijk imponerend. Die dingen zijn best groot en lawaaiig zo naast je. En langzaam, dus dat inhalen duurde een eeuwigheid.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
21-09-2018 02:37
Als 16-jarige werd ik ooit op mijn brommertje ingehaald door een tank-colonne. Ik kan melden, dat is behoorlijk imponerend. Die dingen zijn best groot en lawaaiig zo naast je. En langzaam, dus dat inhalen duurde een eeuwigheid.
Toevallig reed ik vandeweek voor een colonne uit (zij waren keurig voor rood licht aan het wachten toen ik ervoor draaide). Het waren geen tanks, maar wel speciale legervoertuigen, en die maakten inderdaad ook een enorme herrie!
Grappig dat we het allemaal over de verkeersregels hebben. Dat is ook waarom ik weet dat er een militaire colonne bestaat.

Maar wat ze nu precies doen, wat hun doel is. Waarom ze besluiten een militaire colonne te vormen en niet gewoon allemaal naar dezelfde locatie rijden. Dat weet ik allemaal niet.
Ze hebben bijzondere verkeersregels, dan moet er toch ook iets bijzonders aan hun zijn. Ze maken bij mij meer indruk dan een rij vrachtwagens. Maar waarom nu een colonne gaan maken, geen idee.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Reep-Chocolade schreef:
21-09-2018 06:47
Grappig dat we het allemaal over de verkeersregels hebben. Dat is ook waarom ik weet dat er een militaire colonne bestaat.

Maar wat ze nu precies doen, wat hun doel is. Waarom ze besluiten een militaire colonne te vormen en niet gewoon allemaal naar dezelfde locatie rijden. Dat weet ik allemaal niet.
Ze hebben bijzondere verkeersregels, dan moet er toch ook iets bijzonders aan hun zijn. Ze maken bij mij meer indruk dan een rij vrachtwagens. Maar waarom nu een colonne gaan maken, geen idee.
Het leger moet oefenen. In colonne rijden is daar onderdeel van. Hier is het allemaal natuurlijk niet zo spannend, maar als je pakweg over de binnenwegen van Bosnië of Afghanistan rijdt, is "rij allemaal maar naar punt X, we zien wel" net iets minder veilig.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
vrouwjagersma schreef:
20-09-2018 21:39
Geen idee verder. Mijn vader ging dan altijd plechtig aan de kant van de weg staan en zei: "Kijk, onze jongens" (toen waren er nog geen meisjes in het leger, anders had hij ze vast genoemd).
.
Dan ben jij best wel oud. ik denk dat je dan tegen de 80 loopt ?
De Marva (marine vrouwen afdeling) is in 1944 opgericht. In 1951 volgde de Milva. (Militairen vrouwen afdeling)
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
21-09-2018 11:42
.
Dan ben jij best wel oud. ik denk dat je dan tegen de 80 loopt ?
De Marva (marine vrouwen afdeling) is in 1944 opgericht. In 1951 volgde de Milva. (Militairen vrouwen afdeling)
Ik ben wel 100.
Reep-Chocolade schreef:
21-09-2018 06:47
1) Als de commandant voorop besluit om linksaf te slaan, dan volgt iedereen hem. En dus komt de hele eenheid op dezelfde plek aan.
2) Met een colonne hoef je niet iedereen te zeggen waar je heengaat. Als chauf hoef je alleen het voertuig voor je volgen.
3) Het is onhandig als onderweg de keukenvrachtwagen de weg is kwijtgeraakt. Of de communicatiewagen. Of de wagen met de boogtenten.
4) Als je pech krijgt, dan is er hulp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven