Hoe schoon ben jij?

26-09-2018 23:16 238 berichten
Zomaar uit nieuwsgierigheid; hoe schoon ben jij?

Afgelopen weekend hadden wij een logeetje, hier is de gewoonte om iedere dag in bad gaan of even douchen. Het logeetje keek verschrikt op, het was immers geen zondag. Hij gaat 2x per week in bad en haren wassen doen ze maar 1x per week. Ok, prima dan niet natuurlijk. Maar om eerlijk te zijn rook hij niet al te fris. Niet mijn zaken natuurlijk.

Ik heb geen overgevoelige neus trouwens maar ik heb wel een hekel aan vieze lichaamsgeurtjes, dat vind ik niet nodig. Op tijd wassen, deo op en schone kleding aan iedere dag, veel moeilijker is het niet lijkt me. Als is het maar uit respect voor je medemens.

Ook hou ik van een fris en schoon huis. Ramen open en frisse lucht naar binnen, heerlijk! Ook in de winter slapen we met de ramen op een kier. Schoonmaken is absoluut niet mijn hobby maar ik zorg wel dat het hier altijd schoon is. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd vind ik.
Alle reacties Link kopieren
sushy schreef:
26-09-2018 23:55
Dat teveel wassen slecht is voor de huid is inmiddels al achterhaald. Wel is het belangrijk om te zorgen voor frisse lucht in huis, de huizen van tegenwoordig zijn te goed geïsoleerd.

Dermatologen zeggen dat iedere dag douchen niet goed is voor je huid.
In het huishouden ben ik niet zo schoon, maar op mezelf wel. Dagelijks minimaal 1x douchen. Wat je hier beschrijft klinkt als de jaren ‘50!
RégineFilange schreef:
26-09-2018 23:32
Vrij schoon denk ik. Sowieso wil ik elke dag wel douchen, elke dag deodorant, 2x tanden poetsen. Om de dag haar wassen.

Ook qua huis wel schoon, kan beter, maar kan ook veel viezer. Heb sowieso altijd de keuken opgeruimd en leeg als ik naar bed ga en heb voor wassen en schoonmaken een vaste routine waar ik nooit vanaf wijk.
Hier ook zo.
Ik knap echt heel erg af op vieze geurtjes aan mensen en huizen.
Mijn man heeft een kennis waar hij 2x per jaar gaat eten. Diegene heeft een vochtprobleem in huis. Als hij daar is geweest dan dirigeer ik hem subtiel in de douche en gooi al zijn kleren in de wasmachine.
Ik heb wel een overontwikkeld reukvermogen trouwens....
MinkeDeWit schreef:
27-09-2018 00:00
Zeker niet, dat is niet achterhaald. Hoe kom je daarbij?
Door mijn opleiding :). Een gezonde huid, zeker een kinderhuid kan prima tegen een één- of zelfs een tweedagelijkse wasbeurt. Voorheen werd er gewaarschuwd dat een te veel aan wassen de vette toplaag op de huid zou verwijderen. Waardoor de huid eerder vatbaar zou zijn voor bacteriën etc.. Wat blijkt uit de laatste onderzoeken, de huid wordt hierdoor eerder resistent. Bovendien herstelt die vette toplaag zich super snel, vaak binnen een nacht. Onzin dus. Iemand met een gezonde huid kan prima 2x per dag douchen.
sushy schreef:
27-09-2018 00:18
Door mijn opleiding :). Een gezonde huid, zeker een kinderhuid kan prima tegen een één- of zelfs een tweedagelijkse wasbeurt. Voorheen werd er gewaarschuwd dat een te veel aan wassen de vette toplaag op de huid zou verwijderen. Waardoor de huid eerder vatbaar zou zijn voor bacteriën etc.. Wat blijkt uit de laatste onderzoeken, de huid wordt hierdoor eerder resistent. Bovendien herstelt die vette toplaag zich super snel, vaak binnen een nacht. Onzin dus. Iemand met een gezonde huid kan prima 2x per dag douchen.
Bijzonder dat ik daar niets over terugvind.
Ik ben erg schoon. Misschien te maar ik voel me daar goed bij.

2x per dag douchen/bad
2x per week haren wassen
1x per week beddengoed, tussendoor luchten
Elke dag stofzuigen
Badkamer, keuken en wc altijd schoon en fris. Kwestie van bijhouden.
chocolol schreef:
27-09-2018 00:09
Dermatologen zeggen dat iedere dag douchen niet goed is voor je huid.
Daar zijn de meningen ook onder dermatologen onder verdeeld.

Maar dermatologen kunnen zoveel zeggen. Ik neem deel aan de maatschappij en ik ga niet met zweetluchten en kruisgeurtjes naar kantoor. Als ik een weekje in de bossen aa kamperen of een jungletocht doe kan ik prima even zonder, maar anders wil ik dagelijks douchen.

Natuurlijk kan iemand zich ook aan de wastafel wassen, maar in Nederland zou ik niet weten waarom. Hoe klein je budget ook is, even kort douchen zou een luxe zijn die ik me niet wil ontzeggen. Je kunt ook 3 minuten douchen en schoon zijn.
sushy schreef:
26-09-2018 23:55
Dat teveel wassen slecht is voor de huid is achterhaald.
Nee hoor hoe kom je daarbij.
Op de posts van Minke na ontwaar ik hier ernstige gevallen van Stocholm Syndrome. Sociale druk enzo. Niet vreemd, maar het zou je denkvermogen niet mogen hebben aangetast.

Je lijf is niet geëvolueerd om twee keer per dag heet water en zeep nodig te hebben om schoon én gezond te kunnen blijven. Echt niet.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Beddengoed doe ik ene week schone kussenslopen en dekbed keren, week erna alles verschonen. 's Morgens altijd eerst lekker luchten (dekbed opengooien en raam open).
MinkeDeWit schreef:
27-09-2018 00:20
Bijzonder dat ik daar niets over terugvind.
Dat kan, het zijn recente inzichten en zoals altijd zal daar vast nog niets over te vinden zijn op het internet. Maar als jij het prima vind om minder te wassen, prima toch? Ik had ooit een overbuurman, een zeer intelligente lieve man trouwens, die mopperde al jaren terug dat onze kinderen te schoon waren. Alle bacteriën zouden vat op ze hebben, 1 x per maand wassen zou genoeg zijn. Als zwitsalmoeder nam ik zijn advies niet ten goede en tot op de dag van vandaag heeft geen kind ooit een huid, of andere, aandoening gehad.
Vanzai schreef:
27-09-2018 00:28
Op de posts van Minke na ontwaar ik hier ernstige gevallen van Stocholm Syndrome. Sociale druk enzo. Niet vreemd, maar het zou je denkvermogen niet mogen hebben aangetast.

Je lijf is niet geëvolueerd om twee keer per dag heet water en zeep nodig te hebben om schoon én gezond te kunnen blijven. Echt niet.
Stockholm Syndroom, wat lul je?
Vanzai schreef:
27-09-2018 00:28

Ik schrijf nergens dat het lichaam het nodig heeft (Ik vind dat nodig ivm frisruiken enzo), het lichaam hersteld zich prima na een douche- of wasbeurt. Kortom je doet daarmee je lichaam geen schade aan. 2x per dag douchen kan prima, zonder schade aan te richten.
sushy schreef:
27-09-2018 00:34
Ik schrijf nergens dat het lichaam het nodig heeft (Ik vind dat nodig ivm frisruiken enzo), het lichaam hersteld zich prima na een douche- of wasbeurt. Kortom je doet daarmee je lichaam geen schade aan. 2x per dag douchen kan prima, zonder schade aan te richten.
Nou in de winter heb ik altijd erg last van jeuk door droge huid, en dan merk ik wel dat het verbetert als ik om de dag douche in plaats van elke dag. (Hoewel ik meestal alsnog elke dag douche omdat ik dat dan zo lekker warm vind)
sushy schreef:
27-09-2018 00:30
Dat kan, het zijn recente inzichten en zoals altijd zal daar vast nog niets over te vinden zijn op het internet. Maar als jij het prima vind om minder te wassen, prima toch? Ik had ooit een overbuurman, een zeer intelligente lieve man trouwens, die mopperde al jaren terug dat onze kinderen te schoon waren.
In dat laatste zou een kern van waarheid in kunnen zitten. Bij medisch onderzoek naar de oorzaak van bepaalde auto-immuunziekten (zoals ziekte van Crohn e.d.) lees je dit ook als 1 van de mogelijkheden.
Ik wil absoluut geen eventuele huidaandoeningen veroorzaken door een te veel aan douchen te promoten, dus hou me ten goede. Doe wat u blieft.

Persoonlijk hou ik van veel wassen zowel kleding als kinderen. Ik voel me daar prima bij en onze kinderen hebben een gezonde dikke huid, net als die van moeders, die vast tegen alles opgewassen is. Zo niet dan wassen we wat minder.
sushy schreef:
26-09-2018 23:50
In een nieuw jasje, maar dit schema gebruik ik al jaren: http://funcheaporfree.com/2018/08/deep- ... -included/
Bedankt voor het delen! Ik doe heel erg mijn best maar vind het nog altijd moeilijk om een goede schoonmaakroutine erin te krijgen. Ik ga dit eens proberen.
HEALTH NEWS
AUGUST 2, 2008 / 9:34 PM / 10 YEARS AGO
'Hygiene hypothesis' may be tied to bowel disease
Amy Norton
NEW YORK (Reuters Health) - Children who grow up in a spic-and-span home may have a higher risk of developing inflammatory bowel disease, a study suggests.

Inflammatory bowel disease, or IBD, refers to a group of conditions marked by chronic inflammation in the intestines, leading to symptoms like abdominal pain and diarrhea. It’s thought that the conditions arise from an immune system overreaction that injures the body’s own intestinal tissue.

In the new study, published in the American Journal of Gastroenterology, researchers looked at whether the so-called “hygiene hypothesis” might be involved in young people’s risk of developing IBD.

The hygiene hypothesis was first advanced in the late 1980s as one explanation for the rise in allergic diseases in developed nations.

The theory is that when children are exposed to few viruses, bacteria and other microorganisms early in life, their immune system development is affected in a way that raises the risk of abnormal immune reactions.

For example, studies have found that young children who spend time in daycare, where they are likely to be exposed to viruses and other microorganisms, are less likely to develop allergies than their peers who spend little time around other children early in life.
lila01 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 00:54
0.93% gewijzigd
2x per dag douchen vind ik wel erg ver gaan, elke dag ook overigens. Dagen dat je niet douched is wassen gewoon al prima.
Meestal douche ik dagelijks maar soms om de dag. I.v.m. het milieu en mijn gevoelige huid probeer ik zo kort mogelijk te douchen. Mijn haar was ik aan het einde van de 3e dag of het begin van de 4e dag na de laatste wasbeurt.

Qua huishouden probeer ik eigenlijk alles eens per week te doen. Toilet en keuken vaak wat vaker. Ik woon alleen samen met mijn vriend en we proberen het een beetje netjes te houden. Ik ben alleen wel wat slordiger dan hij :)

Verder uiteraard de ramen zoveel mogelijk open, dekbed regelmatig buiten luchten, kussens uitkloppen en na het slapen het bed even open laten liggen i.p.v. gelijk opmaken.
Arlandria schreef:
27-09-2018 00:49
Bedankt voor het delen! Ik doe heel erg mijn best maar vind het nog altijd moeilijk om een goede schoonmaakroutine erin te krijgen. Ik ga dit eens proberen.
Ik gebruik dat schema al jaren, ooit via dit forum gevonden en ben er nog steeds dankbaar voor! Sinds kort gebruik ik, zeer Amerikaans schoonmaak spray's.

Wegens tijdgebrek was het de keuze, of een huishoudelijke hulp of duurdere schoonmaakmiddelen. Ik heb voor nu gekozen voor het laatste. Ik gebruik sinds een paar weken de spray's van method (nee, ik heb geen aandelen ;)) de meeste ruiken heerlijk en maken prima schoon alleen vind ik de vloer- en keukenreiniger niet geweldig. De vloerreiniger is eigenlijk bagger, streept enorm. En ik heb nogal een voorraad ingeslagen, iets te enthousiast wegens een aanbieding bij de AH.
Ik douchte jarenlang elke dag, gebruikte shampoo, doucheschuim, deo, parfum, in huis allerlei frisse schoonmaakmiddelen, deed de was met fris ruikende wasmiddel en wasverzachter....... Totdat ik ineens allergie bleek te hebben tegen al die sterkruikende chemische middelen:,Een soort eczeem over heel mijn lichaam.

Ik ben daarvoor onder behandeling bij een allergoloog en dermatoloog.
Ik mag geen enkel chemisch geparfumeerd middel meer gebruiken. Elke dag douchen is mij afgeraden, omdat dat de natuurlijke beschermingslaag weghaalt. Ik douche nu om de 2 dagen.

Ik gebruik alleen nog maar ongeparfumeerde middelen, zonder chemische samenstelling. Ook voor het huis en de was alleen nog maar parfumvrije wasmiddelen.
Zo geel als een kanariepiet
Raflesia schreef:
27-09-2018 00:53
2x per dag douchen vind ik wel erg ver gaan, elke dag ook overigens. Dagen dat je niet douched is wassen gewoon al prima.
Hangt ook van het klimaat af, maar hier in Nederland kom je er wel mee weg, hoewel afgelopen zomer wel een test was!
Regenjasgeel schreef:
27-09-2018 01:11
Ik douchte jarenlang elke dag, gebruikte shampoo, doucheschuim, deo, parfum, in huis allerlei frisse schoonmaakmiddelen, deed de was met fris ruikende wasmiddel en wasverzachter....... Totdat ik ineens allergie bleek te hebben tegen al die sterkruikende chemische middelen:,Een soort eczeem over heel mijn lichaam.

Ik ben daarvoor onder behandeling bij een allergoloog en dermatoloog.
Ik mag geen enkel chemisch geparfumeerd middel meer gebruiken. Elke dag douchen is mij afgeraden, omdat dat de natuurlijke beschermingslaag weghaalt. Ik douche nu om de 2 dagen.

Ik gebruik alleen nog maar ongeparfumeerde middelen, zonder chemische samenstelling. Ook voor het huis en de was alleen nog maar parfumvrije wasmiddelen.
Dat zeep niet goed is klopt. Wij gebruiken hier al jaren Neutral voor onder de douche en ook voor de was. Als wasverzachter azijn, voor de vaatwasser als glasspoelmiddel. Fijn voor de huid, de afwas, maar ook voor het milieu. Wat ik ook zeer belangrijk vind.

Vandaar dat ik sinds kort fan ben van dat niet nog een keer te noemen merk, want geen aandelen, milieuvriendelijk! Voorheen maakte ik vooral schoon met azijn. Maar dat ruikt niet fijn.
Voor de mensen die het interessant vinden mijn schoonmaak regime;

* maandag: wasdag, ik was iedere dag maar op maandag haal ik de bedden af, was ik de kussenhoezen van de losse bankkussens etc..
* dinsdag: stofzuigen & dweilen begane grond
* woensdag: badkamer & toilet
* donderdag: één klus zoals de ramen, de keukenkastjes, de koelkast van binnen schoonmaken, de plinten
* stofzuigen & dweilen van het hele huis en een snelle ronde door de badkamer & het toilet.

In het weekend ben ik schoonmaakvrij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven