Gappende Nederlanders

28-09-2018 21:44 355 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren las ik een oud topic op een ander forum over Nederlanders op vakantie die onder andere broodjes meenemen van het ontbijtbuffet.

Ik heb dit ook wel eens gezien in een hotel waar we verbleven. De tassen gingen open en er werd een heel assortiment aan broodjes ingekieperd.

De meningen waren verdeeld, het kon echt niet. Dit was diefstal, asociaal etc.
Er waren ook personen die dit volstrekt normaal vonden, want ze hadden er immers voor betaald en er dus “recht” op. Óf het argument was; ik eet in de ochtend alleen een yoghurtje en een uur later pas een broodje, dus dat broodje neem ik mee in mijn tas voor later. Weer anderen namen een rol boterhamzakjes mee en verpakten schaamteloos alvast hun lunch voor die dag.

Zelf vind ik dit niet kunnen. Het ontbijt is voor het ontbijtmonent aldaar, en niet om elders genuttigd te worden. Mits toestemming gevraagd van het hotel.
Als ik dat al zou willen doen, zou ik het vragen en ervoor betalen als dat nodig is.

Wat vinden jullie?
Ik heb het nog nooit echt specifiek gezien bij Nederlanders. Wel bij een een sjiek Frans ouder echtpaar. Ze vielen nogal uit de toon bij het low budget hotel en dan ook nog alles in de tas laden en het personeel liep gewoon voorbij en zei niks.

Ik loop altijd meerdere keren en ga pas wat nieuws halen als ik het andere op heb. Komt soms voor dat ik net het laatste broodje toch niet meer op kan en dat neem ik dan mee. Tja zonde als ze het weggooien en terug leggen kan niet.

Vind die Chinezen irritant, laden borden vol met eten voor het hele gezin en eten vervolgens maar de helft. Dat is een cultuur dingetje maar ze mogen zich best aanpassen op vakantie.
sugarmiss schreef:
28-09-2018 22:24
Deze zin vind ik veelzeggend. En er voor betalen als het nodig is impliceert dat je denkt dat er ook een mogelijkheid bestaat dat het niet nodig wordt gevonden door het hotel om er voor te betalen.

Natuurlijk zal het hotel je kosten in rekening brengen als je een lunchpakket wenst mee te nemen.

Je hebt immers alleen voor het ontbijt betaald.
Ligt eraan denk ik. Als ik een broodje zou willen meenemen voor mijn kind en dat netjes vraag zullen ze daar niet raar van opkijken. Maar stop je het in je tas en je wandeld zomaar weg, tja.
Een heel lunchpakket vind ik wat anders.
Als je dat vraagt maken ze dat meestal gerust voor je klaar tegen betaling.
anoniem_303677 wijzigde dit bericht op 28-09-2018 22:48
8.72% gewijzigd
Ik ben ooit geweest in een hotel waar sommige hotelgasten een detoxkuur volgden, met klisma's.

Er stond daar een bordje met het vriendelijk verzoek
of de gasten hun gebruikte klisma's a.u.b. in de vuilnisbak wilden gooien
in plaats van op de badkamervloer of toiletplankje of elders leggen.

Je zal daar maar werken als schoonmaakster.

En ik begrijp die hotelgasten echt niet. Vakantie hoeft geen vakantie van goede manieren te betekenen.
Ik vind het aso. Heb je iets aan die kennis?
Als je zoiets ziet terwijl je het aso vindt, zeg je er dan ook iets van?

Ik heb ooit iemand een karaf in haar tas zien stoppen en kwam niet verder dan een voor haar hoorbaar, maar tegen mijn gezin gericht: 'Jee, zie je dat? Die stopt het wijnkannetje zo in haar tas!'

Waarop ze haar man sommeerde om NU te betalen en haar kinderen moesten direct hun spullen inpakken om te vertrekken. 'Nee Fleur, je kan ook op de camping naar de wc!' ;-D
yette wijzigde dit bericht op 28-09-2018 23:08
0.11% gewijzigd
Wannneer een hotel €12,50 rekent voor het ontbijt zijn die paar broodjes echt niet het leeuwendeel van dat bedrag hoor. Je betaalt voor het serveren ervan. Die broodjes kosten zo goed als niks.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Ik vind het niet kunnen, het argument dat je niet ontbijt gaat niet op, dan had je maar niet inclusief ontbijt moeten boeken.
Ik was bij mijn laatste vakantie blij verrast dat ik gewone hangers in de kast had hangen bij de hotels waar ik verbleef. Bij gebrek aan een kast was er een kapstok met gewone hangers. Was er blij mee want daardoor kon ik m'n kleding makkelijker ergens neer hangen om te drogen. Daarnaast had ik ook overal gewoon een losse fohn en een keer een strijkijzer en een boekenplank vol met boeken (meeste was over religies en wat romans die me niks leken).

Ben op vakantie netter dan thuis zodat de schoonmaak ploeg niet hoeft te ruimen en ik alles snel weer in kan pakken zonder me af te vragen waar ik het neer gegooid heb. Stop wel expres niks in lades want 1x had ik daar wat in gestopt en ik kwam er thuis pas achter dat dat nog in verweggistan in een lade lag toen ik het niet kon vinden in m'n koffer. Normaal controleer ik dat altijd ook al stop ik daar niks in maar 1x vergeten en meteen iets kwijt.
Wij waren deze zomer in een hotel, waar ‘s ochtends bij de deur een grote mand stond met de restanten van het brood (van het ontbijtbuffet). Met een bordje erbij dat weggooien zonde is. En papieren zakjes ernaast. Dus toen hebben we wel wat meegenomen voor onderweg ja :proud: Maar anders nooit nee.
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 28-09-2018 23:22
3.21% gewijzigd
Caitriona* schreef:
28-09-2018 22:43
Bekijk het eens vanuit het hotelpersoneel.
Hoe vaak er een croissantje wordt meegenomen, terwijl de gasten al kruimelend door de gang lopen en uiteindelijk 1/3 croissant dumpen in de plantenbak of in het aquarium.

Of een gast vindt dat ze best lopend haar koffie kan opdrinken en het lege kopje dan bij de balie neerzetten. Daar moet het personeel niet zo moeilijk over doen. "Het is toch een kleine moeite voor de baliemedewerkster om dat kopje even terug te brengen naar het restaurant?"

Ik vind het heel erg als gasten zich onbeleefd gedragen. Bijvoorbeeld met schoenen aan op bed gaan liggen. Dat doe je thuis toch ook niet?
Dat snap ik wel ja, maar het ging er echt om dat ik geen eten mee mocht nemen omdat het ín de ontbijtzaal op moest. Je liep daar bovendien vanuit de ontbijtzaal naar buiten, dus geen gekruimel in de gang. Ik stap thuis ook wel eens de voordeur uit met een halve krentenbol ja, dat vind ik niet onbeleefd. Serviesgoed zou ik dan weer niet meenemen, en met schoenen aan op bed doe ik ook niet.
(En voor wie het vroeg: zonder ontbijt boeken kan daar niet eens, en het is een soort congreshotel in een bos, dus onderweg zelf een broodje kopen kan ook niet).
*Labalade* schreef:
28-09-2018 23:20
Wij waren deze zomer in een hotel, waar ‘s ochtends bij de deur een grote mand stond met de restanten van het brood (van het ontbijtbuffet). Met een bordje erbij dat weggooien zonde is. En papieren zakjes ernaast. Dus toen hebben we wel wat meegenomen voor onderweg ja :proud: Maar anders nooit nee.
Wat goed! Er wordt anders wel veel weggegooid ja (heb jaren in hotels gewerkt).
Ben ik de enige die het anders aanpakt op vakantie?

Ik eet gewoon 's ochtends een driedubbele lading.
Bunker mij mudvol.

Gegarandeerd kom ik toe tot 's avonds.
(In 't beste geval pikken we tussendoor 's middags nog een terrasje, maar eten doen we dus niet.)
als ik al in een hotel ontbijt en ik zou een broodje mee willen nemen ben ik zo'n doos die dat netjes vraagt. En dan mag het meestal wel. Nu moet ik wel zeggen dat als ik idd een hotel met ontbijt het , het meestal een luxe hotel is en die doen daar zelden moeilijk over. Sterker nog, ik heb wel eens een lunchpakket meegekregen omdat ze wisten dat ik geen gelegenheid had om te lunchen onderweg..
Belg007 schreef:
28-09-2018 23:26
Ben ik de enige die het anders aanpakt op vakantie?

Ik eet gewoon 's ochtends een driedubbele lading.
Bunker mij mudvol.

Gegarandeerd kom ik toe tot 's avonds.
(In 't beste geval pikken we tussendoor 's middags nog een terrasje, maar eten doen we dus niet.)
Niks eten tussen ontbijt en avondeten vind ik echt heel gek. En juist op vakantie wil ik lekker eten en genieten.
poldervrouw schreef:
29-09-2018 00:18
Sterker nog, ik heb wel eens een lunchpakket meegekregen omdat ze wisten dat ik geen gelegenheid had om te lunchen onderweg..
Dat is netjes en vriendelijk en ook begrijpelijk vanwege geen gelegenheid om te lunchen onderweg. Met communiceren kun je echt wel wat bereiken denk ik :)

Maar dit topic heeft me geleerd dat ik geen 'gappende toerist ben',haha. Toegegeven, ik vind hotel ontbijt altijd chill. Met name de harde broodjes met lekkere vleeswaren, mmmm... Maar meestal stedentrip en vind het dan juist leuk om voor lunch en avondeten een leuke zaak op te zoeken en daar lekker te gaan eten. Of op een fijn terras ofzo.
Frizz schreef:
29-09-2018 01:10
Niks eten tussen ontbijt en avondeten vind ik echt heel gek. En juist op vakantie wil ik lekker eten en genieten.
Eens :) En ik vind uit lunchen minstens net zo leuk als uit eten gaan. Met vakantie neem ik het er dan ook lekker van :)
Caitriona* schreef:
28-09-2018 22:47
Vakantie hoeft geen vakantie van goede manieren te betekenen.
Weer eens!! Mooi gezegd.
Nehemah schreef:
29-09-2018 01:17
Eens :) En ik vind uit lunchen minstens net zo leuk als uit eten gaan. Met vakantie neem ik het er dan ook lekker van :)
Ik vind de lunch op vakantie dan weer zo'n "verloren maaltijd" die alleen maar tijdverlies is.
Meer dan genoeg te zien overal en simpelweg meestal geen tijd voor.

Bovendien zijn die ontbijt-buffetten dus meestal toch gigantisch.
Dan liever dus bunkeren 's ochtends.
Belg007 schreef:
29-09-2018 01:29
Ik vind de lunch op vakantie dan weer zo'n "verloren maaltijd" die alleen maar tijdverlies is.
Meer dan genoeg te zien overal en simpelweg meestal geen tijd voor.

Bovendien zijn die ontbijt-buffetten dus meestal toch gigantisch.
Dan liever dus bunkeren 's ochtends.
Ik vind leuke dingen op vakantie nooit tijdverlies :)

Snap het wel hoor, ik was altijd panisch met lijstjes afstrepen wat ik wilde zien/doen en dan ook gezien en gedaan had. Maar vakantie is juist ook om even lekker te relaxen op eigen tempo. En met lunch op een terrasje is er ook genoeg te zien hoor. Flanerende mensen kijken, de omgeving eens rustig in je opnemen... even onthaasten... Desnoods nog een keer terug naar de bestemming voor de resterende bezienswaardigheden/activiteiten van je 'bucket list'. Al begrijp ik dat je dat minder snel doet met een 'once in a lifetime' verre bijzondere reis, maar dan neem ik aan dat je de ruimte hebt, ook financieel, om daar de tijd voor te nemen. Maar voor een stedentrip heb ik geen zin meer om me op vakantie in de stress te gaan werken.

En als ik 's ochtends aan het buffet zoveel ga 'bunkeren' loop ik vervolgens met een volle buik waarin het eten vroeg of laat omhoog komt borrelen. Dat vind ik niet fijn. Maar ja, het zat nu eenmaal bij de prijs inbegrepen... Nee dan liever het wat over de dag verdelen :)
Het is meestal ook mogelijk om aan te sluiten bij een ontbijtbuffet terwijl je daar niet voor betaald hebt of zelfs helemaal geen gast bent in dat hotel. Gewoon doorlopen met een attitude en evt een kamernummer noemen.

Een vriend van me heeft dat als hobby en is nog nooit weggestuurd. Een andere kennis heeft één keer een rekening gekregen nadat hij illegaal aansloot bij een buffet. Meeste keren lukte het gewoon.

Zelf hou ik niet zo van ontbijt, ik slaap liever uit :p dus ga nooit met ze mee.
Possa schreef:
29-09-2018 05:16
Het is meestal ook mogelijk om aan te sluiten bij een ontbijtbuffet terwijl je daar niet voor betaald hebt of zelfs helemaal geen gast bent in dat hotel. Gewoon doorlopen met een attitude en evt een kamernummer noemen.

Een vriend van me heeft dat als hobby en is nog nooit weggestuurd. Een andere kennis heeft één keer een rekening gekregen nadat hij illegaal aansloot bij een buffet. Meeste keren lukte het gewoon.

Zelf hou ik niet zo van ontbijt, ik slaap liever uit :p dus ga nooit met ze mee.
Lekker als iemand anders met dat kamernummer de rekening gepresenteerd krijgt. Wat asociaal zeg.
Possa schreef:
29-09-2018 05:16

De meeste hotels waar ik kom moet je naast je kamernummer ook je naam geven en een handtekening zetten.
Ze controleren je naam en nummer vervolgens op een lijst.
Ik zat deze maand in een b&b waar de gastvrouw zelf een rol aluminiumfolie beschikbaar stelde mochten we iets van t overdadige ontbijt voor later mee willen nemen. Ook bewaarde ze de chocoladebroodjes en warmde ze dan savonds voor ons op. En de resterende champagne van het zondagsontbijt ging in de koelkast en konden we savonds verder opdrinken. Vind dat gewoon goede service. Ik wil niet om 7 uur zitten proppen van al die heerlijkheden maar gewoon nog iets lekkers hebben voor onderweg tussen ontbijt en lunch in.
Caitriona* schreef:
28-09-2018 22:08
Niet alleen Nederlanders gappen.

Gasten uit (noem maar op welk land) nemen kleerhangers, badjassen,
t.v.-afstandsbediening, serviesgoed, handdoeken, beddengoed en zelfs de bijbel mee uit hotelkamers.
Soms verdwijnt er een schilderij van de muur. Of draaien de hotelgasten gloeilampen uit de lampen om mee te nemen.
Of het Mariabeeld is weg.
Dit.

Wat zijn we toch arrogant, alsof alleen wij diefjes en knierten zijn.
Ik heb er nog nooit bij stil gestaan om brood van het ontbijt mee te nemen eigenlijk. Heb het ook nog nooit gezien dat iemand dat deed. Nu kom ik amper in hotels, moet ik bekennen, maar de keren dat ik er was gebeurde dat niet. En ben zelf ook nooit op dat idee gekomen. Niet dat ik het wel had gedaan als ik wel op het idee was gekomen, eigenlijk.

Wel heb ik wat jaren geleden eens met een groep in een hotel in het buitenland gezeten. Het hotel wist dat we vòòr het officiële ontbijt open ging, al weg waren (op doorreis) ivm uitchecken. Dus was het ontbijt extra vroeg geopend en bij de bus stonden ze met een lunchpakketje voor iedereen. Gekookt eitje zat zelfs in aluminiumfolie en was rond lunchtijd nog lekker lauw.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven