Gappende Nederlanders
vrijdag 28 september 2018 om 21:44
Gisteren las ik een oud topic op een ander forum over Nederlanders op vakantie die onder andere broodjes meenemen van het ontbijtbuffet.
Ik heb dit ook wel eens gezien in een hotel waar we verbleven. De tassen gingen open en er werd een heel assortiment aan broodjes ingekieperd.
De meningen waren verdeeld, het kon echt niet. Dit was diefstal, asociaal etc.
Er waren ook personen die dit volstrekt normaal vonden, want ze hadden er immers voor betaald en er dus “recht” op. Óf het argument was; ik eet in de ochtend alleen een yoghurtje en een uur later pas een broodje, dus dat broodje neem ik mee in mijn tas voor later. Weer anderen namen een rol boterhamzakjes mee en verpakten schaamteloos alvast hun lunch voor die dag.
Zelf vind ik dit niet kunnen. Het ontbijt is voor het ontbijtmonent aldaar, en niet om elders genuttigd te worden. Mits toestemming gevraagd van het hotel.
Als ik dat al zou willen doen, zou ik het vragen en ervoor betalen als dat nodig is.
Wat vinden jullie?
Ik heb dit ook wel eens gezien in een hotel waar we verbleven. De tassen gingen open en er werd een heel assortiment aan broodjes ingekieperd.
De meningen waren verdeeld, het kon echt niet. Dit was diefstal, asociaal etc.
Er waren ook personen die dit volstrekt normaal vonden, want ze hadden er immers voor betaald en er dus “recht” op. Óf het argument was; ik eet in de ochtend alleen een yoghurtje en een uur later pas een broodje, dus dat broodje neem ik mee in mijn tas voor later. Weer anderen namen een rol boterhamzakjes mee en verpakten schaamteloos alvast hun lunch voor die dag.
Zelf vind ik dit niet kunnen. Het ontbijt is voor het ontbijtmonent aldaar, en niet om elders genuttigd te worden. Mits toestemming gevraagd van het hotel.
Als ik dat al zou willen doen, zou ik het vragen en ervoor betalen als dat nodig is.
Wat vinden jullie?
zaterdag 29 september 2018 om 14:32
Als een sport zou je t idd kunnen zien. Je andere zin is een rare aanname. Ze werken allemaal fulltime en hebben ook nog andere hobby's.
Ik vind het juist wel Robin Hood stijl om van die dure ketens te stelen en je geld juist uit te geven aan arme mensen, locale ondernemers etc.
Al zijn die gappende kerels niet allemaal zo hoor. Sommige zijn (zelfs in mijn ogen) gewoon redelijk antisociaal.
zaterdag 29 september 2018 om 14:33
Iemand hier ergens in het lijntje.
Ik zal het nog één keer heel duidelijk zeggen. Deze twee zaken zijn voor mij losgekoppeld!
A. Ik vind het bijzonder dat je je eigen gasten niet eens kent. En schijnbaar dan ook nog niet even aan elkaar vraagt wie die man in dat hawaiishirt is.
B. Natuurlijk is het gek om een drankje te gaan drinken op de bruiloft van een vreemde.
anoniem_356538 wijzigde dit bericht op 29-09-2018 14:35
0.14% gewijzigd
zaterdag 29 september 2018 om 14:36
De mensen spraken er schande van....
Zou het iets typisch Hollands zijn of maken bijvoorbeeld Duitsers zich hier ook schuldig aan?
Ik vind het wel een beetje genant, vooral als je met broodjes in de weer gaat. Een appel of mandarijn van een fruitschaal mee de tas in valt nog wel mee.
zaterdag 29 september 2018 om 14:38
Ik las gapende. Ik zit nu in een hotel waar je gewoon een pakketje brood en drinken mee krijgt wanneer je dat vraagt. De gids gaf het aan. Kortom jatten is niet nodig maar ik eet weinig brood en in de ochtend een ei en yoghurt. In de middag liever een salade. Volgens mij kun je in veel hotels om een ontbijt of lunchpakket vragen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 29 september 2018 om 14:41
Alleen B telt wat mij betreft. Hoe een ander zijn bruiloft invult doet er niet toe. Sommigen nodigen de hele familie uit, misschien ook wat kennissen van ouders. Zo vreemd is dat niet.Nemaìn’ schreef: ↑29-09-2018 14:33Iemand hier ergens in het lijntje.
Ik zal het nog één keer heel duidelijk zeggen. Deze twee zaken zijn voor mij losgekoppeld!
A. Ik vind het bijzonder dat je je eigen gasten niet eens kent. En schijnbaar dan ook nog niet even aan elkaar vraagt wie die man in dat hawaiishirt is.
B. Natuurlijk is het gek om een drankje te gaan drinken op de bruiloft van een vreemde.
En partycrashers zien er juist vaak keurig uit, maar ze staan natuurlijk niet in de felicitatierij. Dus misschien vallen ze je ter plekke niet eens op.
zaterdag 29 september 2018 om 14:43
zaterdag 29 september 2018 om 14:45
Precies.strikjemetstippels schreef: ↑29-09-2018 14:43Je echt he! ik boek nooit ontbijt bij als het er niet standaard bij zit. Ik haal zelf wel iets.
zaterdag 29 september 2018 om 14:50
Jawel. Die heb ik al lang van m'n bucketlist afgevinkt hoorNitflex schreef: ↑29-09-2018 14:41Alleen B telt wat mij betreft. Hoe een ander zijn bruiloft invult doet er niet toe. Sommigen nodigen de hele familie uit, misschien ook wat kennissen van ouders. Zo vreemd is dat niet.
En partycrashers zien er juist vaak keurig uit, maar ze staan natuurlijk niet in de felicitatierij. Dus misschien vallen ze je ter plekke niet eens op.
Op de volgende ga ik ze ook een cadeau geven
zaterdag 29 september 2018 om 15:05
Huh? Iets meenemen van het ontbijtbuffet vind je diefstal, maar jij neemt, als je naar een all you can eat sushi tent gaat, wél tupperware bakjes mee om te hamsteren? Of vind je dat ook 'grappige diefstal'? Je kan ook niét naar een all you can eat gaan he, met je kleine maag?
zaterdag 29 september 2018 om 15:11
Mensen die een groot-groter-grootst feest vieren kijken uberhaupt niet naar hun gasten/zaalvulling om. Als ze alleen intimi uitnodigden dan hadden ze dat probleem niet gehad en dan komt 'n partycrasher er niet mee weg.
zaterdag 29 september 2018 om 15:15
Dit dus. Ik ben een kleine eter, dus dit soort buffetten en all you can eat toestanden zijn sowieso niet aan mij besteed. Kwaliteit gaat voor mij echt boven kwantiteit.
zaterdag 29 september 2018 om 15:16
gaat dat makkelijk?
ik prop het laatste beetje wat ik niet op kan in een servetje en dan in mn tas omdat ik anders moet betalen wat overblijft.
en dat heel voorzichtig omdat de zaak vol camera's hangt.
maar als het mogelijk is om een tupperware bakje te vullen voor laat op de avond dan wil ik dat ook weleens proberen!
die partycrash verhalen zijn ook heel leuk! zou het niet durven, maar wie weet ooit in de toekomst.
zaterdag 29 september 2018 om 15:26
Ja, dat vind ik beide grappige diefstal.Lavenderblue schreef: ↑29-09-2018 15:05Huh? Iets meenemen van het ontbijtbuffet vind je diefstal, maar jij neemt, als je naar een all you can eat sushi tent gaat, wél tupperware bakjes mee om te hamsteren? Of vind je dat ook 'grappige diefstal'? Je kan ook niét naar een all you can eat gaan he, met je kleine maag?
Ik ben wat dat betreft niet zo'n moraalridder. Zolang er snachts niemand wakker ligt van mijn acties vind ik het ook niet verwerpelijk.
Ik heb wat 'gappen' betreft ook wel een morele grens hoor. Zo ken ik bijvoorbeeld een stel dat regelmatig wegloopt bij restaurants zonder te betalen als ze de bediening niet snel genoeg vinden ofzo. Daar vind ik dan weer niets grappigs aan. Volgens mij blijft het hardwerkende personeel dan echt beduusd en bedonderd achter met een niet-betaalde rekening.
Maar een paar broodjes of sushis meegappen uit een grote keten. Dat interesseert me dan weer niet zoveel.
zaterdag 29 september 2018 om 15:39
In de zaak waar wij heengaan hangen geen camera's. Niet dat mij is opgevallen iig. Je moet wel met minimaal z'n tweeën zijn zodat je beide een gangpad in de gaten kunt houden waar het personeel loopt. Niet in één keer alles van die ronde in je tas stoppen natuurlijk. Niet een opvallend grote tas nemen. En ook gewoon lekker eten en drinken, anders valt het natuurlijk op. Tussen het eten door kun je wat dingen onopvallend in een servet rollen en in (een bakje in) je tas stoppen. Eigenlijk hetzelfde wat jij ook al doet, maar dan tijdens meerdere rondes. In een bakje blijft t ies verser (en minder troep?)dan los in je tas.rozamunda schreef: ↑29-09-2018 15:16gaat dat makkelijk?
ik prop het laatste beetje wat ik niet op kan in een servetje en dan in mn tas omdat ik anders moet betalen wat overblijft.
en dat heel voorzichtig omdat de zaak vol camera's hangt.
maar als het mogelijk is om een tupperware bakje te vullen voor laat op de avond dan wil ik dat ook weleens proberen!
die partycrash verhalen zijn ook heel leuk! zou het niet durven, maar wie weet ooit in de toekomst.
En ja, t is stelen. Dus je loopt risico dat ze je pakken. Als je t moreel verkeerd vindt of geen risico wilt lopen, dan moet je t niet doen. Persoonlijk hou ik wel van wat spanning op z'n tijd
zaterdag 29 september 2018 om 15:56
Volgens mij gaat het hier om all you can eat. Kennelijk mag je dan geen doggybag? Ik dacht dat je daarbij voor een bepaald maximum betaalde en dat dus ook sowieso mag opeten / meenemen maar zo werkt het zo te lezen niet.redbulletje schreef: ↑29-09-2018 15:47Waarom moet je stiekem doen in 'n sushitent? Als je je bestelde en dus betaalde eten niet op kan kun je gewoon 'n doggybag vragen.
Ik ben nu ook wel benieuwd.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 29 september 2018 om 16:10
die hebben toch vaak regels, all you can eat? Zo van als je bestelt maar je eet je bord niet op dan mag je niet meer bestellen.redbulletje schreef: ↑29-09-2018 15:47Waarom moet je stiekem doen in 'n sushitent? Als je je bestelde en dus betaalde eten niet op kan kun je gewoon 'n doggybag vragen.
Maar als je gewoon voor een diner betaalt, en je hebt leftovers, ja natuurlijk is een doggy bag dan logisch. Ik maak er gerust zelf eentje met een zakje of zo. Helaas is de doggy bag hier in NL en Europa niet ingeburgerd.
zaterdag 29 september 2018 om 16:10
Bij all you can eat ketens als de Sumo en shabu shabu krijg je geen doggiebag. Op hun menukaart staat zelfs dat je extra moet betalen voor alles wat je hebt besteld maar niet helemaal op kuntredbulletje schreef: ↑29-09-2018 15:47Waarom moet je stiekem doen in 'n sushitent? Als je je bestelde en dus betaalde eten niet op kan kun je gewoon 'n doggybag vragen.
zaterdag 29 september 2018 om 16:15
bij een ayce sushi moet je voor de restanten betalen wat je hebt besteld maat niet opeet.
ik prop dus in mijn mond wat ik niet meer opkan en dat spuug ik dan weer in een servetje. ga ik dus later ook niet meer opeten haha.
en wat mijn morele besef betreft, die is op bepaalde vlakken niet zo groot, possa
ik prop dus in mijn mond wat ik niet meer opkan en dat spuug ik dan weer in een servetje. ga ik dus later ook niet meer opeten haha.
en wat mijn morele besef betreft, die is op bepaalde vlakken niet zo groot, possa
zaterdag 29 september 2018 om 16:20
ik vraag me dan af of die AYCE ketens wel goedkoper zijn dan gewone sushitentjes. Misschien zijn ze wel duurder. Ik heb het 1 keer met mijn werk gedaan, maar toen mochten we ook maar heel weinig eten, ik had na afloop nog honger want je mocht 3 rondes en dan 2 dingen per keer. Zelf bestel ik bij de gewone sushitent altijd beduidend meer.
Wat kost het om AYCE sushi te eten?
Am Yisrael Chai!
zaterdag 29 september 2018 om 16:20
Wauw. Dit bewijst toch maar weer dat het echt wel een bepaald slag (asociaal) volk is dat in die all you can eat vreetschuren komt. Ik ben geen moraalridder, maar mijn bek valt hier wel van open. Hoe krijg je het verzonnen dat het oké is om 1 diner te betalen, en er nog twee stiekem in je tas te mikken?
zaterdag 29 september 2018 om 16:25
Volgens mij is het alleen goedkoper als je echt veel eet. Ik eet zelf nooit vrijwillig in all you can eat (idd enkel met werk), maar vrijwillig eet ik dus bij een goed restaurant waar ik meestal twee voorgerechten neem (dus eentje als voor en eentje als hoofd zeg maar). Ben daar gewoon ook niet veel aan kwijt en minder of even veel als all you can eat.fashionvictim schreef: ↑29-09-2018 16:20ik vraag me dan af of die AYCE ketens wel goedkoper zijn dan gewone sushitentjes. Misschien zijn ze wel duurder. Ik heb het 1 keer met mijn werk gedaan, maar toen mochten we ook maar heel weinig eten, ik had na afloop nog honger want je mocht 3 rondes en dan 2 dingen per keer. Zelf bestel ik bij de gewone sushitent altijd beduidend meer.