Op zoek naar goede camera
woensdag 3 oktober 2018 om 14:40
Ik ben op zoek naar een goede, compacte camera die haarscherpe foto's maakt bij zowel dag- als schemerlicht. Voorheen had ik een Nikon 1 J3, maar de lens is 2 weken geleden kapot gegaan. Ik reis vrij regelmatig en was al een tijdje niet helemaal tevreden over de kwaliteit van de foto's die mijn Nikon camera maakte. Spiegelreflexcamera's lijken me fantastisch, maar omdat ik dus veel reis onhandig, groot en zwaar en zoek ik eigenlijk een goed alternatief in een systeemcamera wat makkelijker is om mee te nemen.
Heeft iemand een aanrader voor een fijne, goede systeemcamera voor een schappelijke prijs (lees: max 600EUR incl. lens)?
Heeft iemand een aanrader voor een fijne, goede systeemcamera voor een schappelijke prijs (lees: max 600EUR incl. lens)?

woensdag 3 oktober 2018 om 14:55

woensdag 3 oktober 2018 om 15:28
De iPhone X!
Bespaar jezelf het geld en de moeite, op reis raak ik mijn dure cameraspul eigenlijk niet meer aan sinds mijn mobiel ook best wel goede foto's schiet. Dat gezeul met camera's is zoooooooo van de vorige eeuw.
En natuurlijk maakt mijn DSLR en mijn full frame veel mooiere foto's, maar dat weegt niet op tegen het gemak van mijn telefoon die in mijn broekzak past.
Bespaar jezelf het geld en de moeite, op reis raak ik mijn dure cameraspul eigenlijk niet meer aan sinds mijn mobiel ook best wel goede foto's schiet. Dat gezeul met camera's is zoooooooo van de vorige eeuw.
En natuurlijk maakt mijn DSLR en mijn full frame veel mooiere foto's, maar dat weegt niet op tegen het gemak van mijn telefoon die in mijn broekzak past.

woensdag 3 oktober 2018 om 16:14
Eens! Ik heb zelf de TZ200, maar die is boven je budget. Mijn man heeft de TZ90 en dat is ook een fijn cameraatje. Compact formaat en toch een heel groot bereik.
woensdag 3 oktober 2018 om 19:05
De telefoon als optie is al genoemd. Is zeker een optie. Jij vraagt echter een camera.
De Nikon J serie heeft twee nadelen. Ten eerste houdt Nikon met die lijn op, ten tweede is de sensor vrij klein. Dat betekent dat hij netto gewoon niet zoveel licht opvangt als een grotere sensor. Van een grotere sensor kun je iets betere prestaties verwachten bij schemerlicht.
Je Nikon had geen zoeker. Een camera zonder zoeker is goedkoper.
Deze Olympus heeft bijvoorbeeld een zoeker. Heel fijn als er veel licht is buiten, maar als jij zonder kunt (en dat ben je gewend), heb je ook dat bobbeltje er niet bovenop zitten.
Het verschil zie je bij deze PL-8; Zelfde sensor, zelfde lens, maar compacter, en onder de €500 klaar.
Een Sony 5100 kan ook nog een optie zijn.
Is ook een systeemcamera zonder zoeker. Ook onder de €500 klaar, met lens. Maar de meesten hebben een beetje haat-liefde verhouding met Sony. De knoppen zijn nét apart geplaatst, of er zijn niet héél veel lenzen voor, of sommige instellingen moeten perse via het touchscreen. Maar het is een capabele camera, met een grote sensor en ook binnen de €500.
Succes!
De Nikon J serie heeft twee nadelen. Ten eerste houdt Nikon met die lijn op, ten tweede is de sensor vrij klein. Dat betekent dat hij netto gewoon niet zoveel licht opvangt als een grotere sensor. Van een grotere sensor kun je iets betere prestaties verwachten bij schemerlicht.
Je Nikon had geen zoeker. Een camera zonder zoeker is goedkoper.
Deze Olympus heeft bijvoorbeeld een zoeker. Heel fijn als er veel licht is buiten, maar als jij zonder kunt (en dat ben je gewend), heb je ook dat bobbeltje er niet bovenop zitten.
Het verschil zie je bij deze PL-8; Zelfde sensor, zelfde lens, maar compacter, en onder de €500 klaar.
Een Sony 5100 kan ook nog een optie zijn.
Is ook een systeemcamera zonder zoeker. Ook onder de €500 klaar, met lens. Maar de meesten hebben een beetje haat-liefde verhouding met Sony. De knoppen zijn nét apart geplaatst, of er zijn niet héél veel lenzen voor, of sommige instellingen moeten perse via het touchscreen. Maar het is een capabele camera, met een grote sensor en ook binnen de €500.
Succes!
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
zondag 7 oktober 2018 om 16:05

Quote:
De Nikon Coolpix B700 is een wolf in schaapskleren. Het is namelijk geen gewone zoomcamera met een aardig zoombereik, maar een extreme zoom van maar liefst 60x optische zoom(!). Dit samen met de 24 mm groothoek zorgt dat de Nikon COOLPIX B700 een bereik heeft van 24 - 1440mm. Dit objectief op de COOLPIX B700 heeft speciaal ED glas met een krachtige optische stabilisatie, zodat je ook een mooi eindresultaat krijgt.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.