Gappende Nederlanders
vrijdag 28 september 2018 om 21:44
Gisteren las ik een oud topic op een ander forum over Nederlanders op vakantie die onder andere broodjes meenemen van het ontbijtbuffet.
Ik heb dit ook wel eens gezien in een hotel waar we verbleven. De tassen gingen open en er werd een heel assortiment aan broodjes ingekieperd.
De meningen waren verdeeld, het kon echt niet. Dit was diefstal, asociaal etc.
Er waren ook personen die dit volstrekt normaal vonden, want ze hadden er immers voor betaald en er dus “recht” op. Óf het argument was; ik eet in de ochtend alleen een yoghurtje en een uur later pas een broodje, dus dat broodje neem ik mee in mijn tas voor later. Weer anderen namen een rol boterhamzakjes mee en verpakten schaamteloos alvast hun lunch voor die dag.
Zelf vind ik dit niet kunnen. Het ontbijt is voor het ontbijtmonent aldaar, en niet om elders genuttigd te worden. Mits toestemming gevraagd van het hotel.
Als ik dat al zou willen doen, zou ik het vragen en ervoor betalen als dat nodig is.
Wat vinden jullie?
Ik heb dit ook wel eens gezien in een hotel waar we verbleven. De tassen gingen open en er werd een heel assortiment aan broodjes ingekieperd.
De meningen waren verdeeld, het kon echt niet. Dit was diefstal, asociaal etc.
Er waren ook personen die dit volstrekt normaal vonden, want ze hadden er immers voor betaald en er dus “recht” op. Óf het argument was; ik eet in de ochtend alleen een yoghurtje en een uur later pas een broodje, dus dat broodje neem ik mee in mijn tas voor later. Weer anderen namen een rol boterhamzakjes mee en verpakten schaamteloos alvast hun lunch voor die dag.
Zelf vind ik dit niet kunnen. Het ontbijt is voor het ontbijtmonent aldaar, en niet om elders genuttigd te worden. Mits toestemming gevraagd van het hotel.
Als ik dat al zou willen doen, zou ik het vragen en ervoor betalen als dat nodig is.
Wat vinden jullie?
woensdag 3 oktober 2018 om 20:44
Ik heb gebeld binnen 1 uur en de volgende dag teruggebeld of het toen misschien wel bij de gevonden voorwerpen terecht was gekomen. Maar houskeeping had het niet aangetroffen werd mij verteld. Lariekoek dus, gewoon in hun zak gestoken voor eigen gebruik. Zal vast niet de praktijk zijn van alle housekeeping-medewerkers, maar net als gappende hotelgasten, heb je ook gappende housekeeping-medewerkers.
woensdag 3 oktober 2018 om 20:55
Ik ga sowieso niet naar AYCE restaurants dus ik zou het niet weten. Ik ben slechts 1 keer in een Japans restaurant - niet Sumo - geweest waar je zo'n AYCE achtig concept had en dat was met mijn werk.pipootje schreef: ↑03-10-2018 10:21Dat is nou het resultaat van al die graaiende en snaaiende mensen die veel te veel opscheppen, en alles moet dan in de prullenbak.
hele goede regel tegen voedselverspilling!!!!
Je gaat toch niet naar een ayce omdat je veel wil eten? Juist toch omdat je verschillende dingen kan kiezen? of ben ik nou gek?
Am Yisrael Chai!
woensdag 3 oktober 2018 om 21:20
Ik snap uberhaupt niet dat mensen automatenfrisdrank drinken in Amerika, vaak wordt dat aangemaakt met ongefilterd kraanwater en smaakt dus gigantisch naar chloor.
woensdag 3 oktober 2018 om 21:48
woensdag 3 oktober 2018 om 21:51
Het ging niet over gratis bijvullen uiteraard. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal en heeft niets met gappen of normvervaging te maken.fashionvictim schreef: ↑03-10-2018 21:48Normvervaging? Bijvullen is toch gewoon toegestaan? Of is dat alleen bij Ikea? Da's eigenlijk de enige plek waar mijn kinderen of ik zelf drinken tappen maar daar mag je gewoon vaker bijvullen. Dat staat of stond altijd met koeienletters op die posters.
woensdag 3 oktober 2018 om 22:48
Joh. Ik ben heel netjes opgevoed, ouders maakten nooit ergens misbruik van, maar als klein kind ook wel eens zoeits geprobeerd hoor (en dan kreeg ik daarna wel op mijn kop als mijn ouders het doorhadden). Kinderen zoeken grenzen op hoor, juist door er af en toe overheen te gaan.
Maar het lijkt me echt heel prettig om zo goed andermans opvoeding in te kunnen schatten, of er zo zeker van te kunnen zijn.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
woensdag 3 oktober 2018 om 22:54
Ja, want iedereen die vroeger ook voor de kassa een paar slokken frisdrank nam en dat weer bijvulde, is later allemaal voor galg en rad opgegroeid en heeft inmiddels een stevig strafblad opgebouwd. Stel je niet zo ongelooflijk aan. Dat je denkt op grond daarvan een oordeel te mogen uitspreken over iemands opvoeding, zegt vooral iets over jou.
donderdag 4 oktober 2018 om 06:55
Ik heb een keer wat meegenomen van het ontbijt in een hotel. Wat crackers en een paar broodjes. Maar dat ging in overleg met het personeel. Mijn oma lag namelijk heel ziek in bed en kon niet naar beneden om te ontbijten maar moest wel wat eten natuurlijk. Dus ik kreeg heel lief wat drinken en eten mee. Zo kan het ook.
Maar verder ontbijt ik graag en veel in een hotel dus zie ik geen reden om extra dingen mee te gaan zitten nemen.
Mijn oma nam wel vaak de koffie en suikerzakjes mee die ze bij haar kopje kreeg, maar dat vond ze gewoon leuk.
Ik werk in de bedrijfscatering en kom bij veel bedrijven over de vloer en je wil niet weten wat mensen allemaal meenemen. Van bestek tot kopjes en kommetjes. Alles verdwijnt op sommige locaties. Zelfs saladeborden.
Maar verder ontbijt ik graag en veel in een hotel dus zie ik geen reden om extra dingen mee te gaan zitten nemen.
Mijn oma nam wel vaak de koffie en suikerzakjes mee die ze bij haar kopje kreeg, maar dat vond ze gewoon leuk.
Ik werk in de bedrijfscatering en kom bij veel bedrijven over de vloer en je wil niet weten wat mensen allemaal meenemen. Van bestek tot kopjes en kommetjes. Alles verdwijnt op sommige locaties. Zelfs saladeborden.
donderdag 4 oktober 2018 om 07:54
Tja, daar begint het. Ik vind dit gedrag inderdaad getuigen van een slechte opvoeding. En nu?boebezoebe schreef: ↑03-10-2018 22:48Joh. Ik ben heel netjes opgevoed, ouders maakten nooit ergens misbruik van, maar als klein kind ook wel eens zoeits geprobeerd hoor (en dan kreeg ik daarna wel op mijn kop als mijn ouders het doorhadden). Kinderen zoeken grenzen op hoor, juist door er af en toe overheen te gaan.
Maar het lijkt me echt heel prettig om zo goed andermans opvoeding in te kunnen schatten, of er zo zeker van te kunnen zijn.
donderdag 4 oktober 2018 om 07:55
Ach ach ach, een gevoelige snaar geraakt. Dat geeft natuurlijk niet. Maar, inderdaad, mijn oordeel over dit soort gedrag zegt iets over mij. Klopt!KaleKip schreef: ↑03-10-2018 22:54Ja, want iedereen die vroeger ook voor de kassa een paar slokken frisdrank nam en dat weer bijvulde, is later allemaal voor galg en rad opgegroeid en heeft inmiddels een stevig strafblad opgebouwd. Stel je niet zo ongelooflijk aan. Dat je denkt op grond daarvan een oordeel te mogen uitspreken over iemands opvoeding, zegt vooral iets over jou.
(Ook dat ik oprecht niet wist dat er mensen zijn die dat doen: hun glas eerst leegdrinken en weer bijvullen vóór de kassa... Zijn ze dan ook aan hun tweede croissantje toe?)
donderdag 4 oktober 2018 om 08:43
Nu niks hoor. Lijkt me heerlijk toch, als je zo overtuigd kan zijn van je eigen gelijk. Hoef je nooit een ander het voordeel van de twijfel te geven, of na te denken over nuances. Of dat kinderen grenzen opzoeken en daar over heen gaan. Je eigen kinderen doen dat ook vast nooit en te nimmer.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
donderdag 4 oktober 2018 om 08:46
Jij hebt het over mensen (volwassen mensen neem ik aan), het voorbeeld ging over kinderen he? Die dingen uitproberen als hun ouders misschien even niet ijken.Lacuba schreef: ↑04-10-2018 07:55Ach ach ach, een gevoelige snaar geraakt. Dat geeft natuurlijk niet. Maar, inderdaad, mijn oordeel over dit soort gedrag zegt iets over mij. Klopt!
(Ook dat ik oprecht niet wist dat er mensen zijn die dat doen: hun glas eerst leegdrinken en weer bijvullen vóór de kassa... Zijn ze dan ook aan hun tweede croissantje toe?)
En nee, het is geen gevoelige snaar hoor. De stelligheid van je opstelling frappeert me gewoon. Voor iemand die zegt situaties wbt opvoeding zo goed te kunnen beoordelen, dat die dan niet het verschil tussen kinderen (die dingen uitproberen) en volwassen met een betere beheersing van hun impulsen etc meeneemt in haar analyse.
Maar goed, gefeliciteerd met je uitmuntende beoordelingsvermogen of zo.
donderdag 4 oktober 2018 om 09:58
Dank je wel!boebezoebe schreef: ↑04-10-2018 08:46
Maar goed, gefeliciteerd met je uitmuntende beoordelingsvermogen of zo.
zaterdag 6 oktober 2018 om 08:46
Over een kind dat een keertje voor de kassa een paar slokken fris neemt, zou ik me niet zo druk maken. Het wordt iets anders als ze het glas vervolgens laten staan en niet afrekenen.
Trouwens, ik krijg van ijskoud drinken hoofdpijn dus bestel ik altijd fris zonder ijs. Bij fastfood ketens waar ze je beker vol ijs kieperen, krijg ik daardoor misschien wel twee keer zoveel fris voor dezelfde prijs. Zal ik de volgende keer aanbieden om dubbel te betalen?
Trouwens, ik krijg van ijskoud drinken hoofdpijn dus bestel ik altijd fris zonder ijs. Bij fastfood ketens waar ze je beker vol ijs kieperen, krijg ik daardoor misschien wel twee keer zoveel fris voor dezelfde prijs. Zal ik de volgende keer aanbieden om dubbel te betalen?
zaterdag 6 oktober 2018 om 09:39
Ik snap niet dat je dan zo opzichtig commentaar gaat geven maar niet die vrouw rechtstreeks even aanspreekt. Ze is gewoon aan het jatten.yette schreef: ↑29-09-2018 12:15
Ik heb dus een keer aan een dievegge laten weten dat ik had gezien dat ze een wijnkaraf in haar tas stak. Maar niet direct tegen haar. Ik vertelde het verontwaardigd op luide toon aan mijn gezin zodat zij het ook zou horen. En verder hebben we haar ongeveer zo aan zitten kijken:
Maar dat zorgde er niet voor dat ze het ding terug op tafel zette.
Als ze rechtstreeks aangesproken wordt is de kans groot dat ze zich zo schaamt dat ze de karaf laat staan.
zaterdag 6 oktober 2018 om 09:45
In onze hotel niet, wij hebben croissants, yoghurt, cereal, verse fruit gesneden/ongesneden. Koekjes, gebak etc uitgebreid assortiment.
zaterdag 6 oktober 2018 om 09:51
Jezus, wat klets jij toch in dit topic. Volgens jouw redenatie kan iedereen zomaar binnenkomen en aan de ontbijt tafel zitten écht geloof je het zelf?Possa schreef: ↑29-09-2018 12:40Goede hotels hebben als hoofddoel om het hun gasten naar de zin te maken. Een gast aanspreken of hij daar wel thuishoort zorgt natuurlijk al héél snel voor negatieve emoties, schaamte, boosheid, schreeuwende mensen, slechte recensies. Terwijl een paar broodjes en sapjes hun hoogstens een paar euro kost.
Daarom nemen de meeste hotels het risico niet om bij twijfel een gast aan te spreken of die daar wel echt verblijft (tenzij iemand t echt te bond maakt natuurlijk). De ellende van per abuis een eerlijke gast vals beschuldigden, weegt gewoon niet op tegen die kleine financiële schade van een paar valse profiteurs per jaar.
Alleen dacht het hotel bij jou daar blijkbaar anders over. Lullig. Vooral ook vreemd omdat ze jullie daar toch al vaker moeten hebben gezien.