Gappende Nederlanders

28-09-2018 21:44 355 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren las ik een oud topic op een ander forum over Nederlanders op vakantie die onder andere broodjes meenemen van het ontbijtbuffet.

Ik heb dit ook wel eens gezien in een hotel waar we verbleven. De tassen gingen open en er werd een heel assortiment aan broodjes ingekieperd.

De meningen waren verdeeld, het kon echt niet. Dit was diefstal, asociaal etc.
Er waren ook personen die dit volstrekt normaal vonden, want ze hadden er immers voor betaald en er dus “recht” op. Óf het argument was; ik eet in de ochtend alleen een yoghurtje en een uur later pas een broodje, dus dat broodje neem ik mee in mijn tas voor later. Weer anderen namen een rol boterhamzakjes mee en verpakten schaamteloos alvast hun lunch voor die dag.

Zelf vind ik dit niet kunnen. Het ontbijt is voor het ontbijtmonent aldaar, en niet om elders genuttigd te worden. Mits toestemming gevraagd van het hotel.
Als ik dat al zou willen doen, zou ik het vragen en ervoor betalen als dat nodig is.

Wat vinden jullie?
Possa schreef:
29-09-2018 13:06
:D Zou je verwachten. Maar nee, de ontbijtbuffet-gappers die ik persoonlijk ken zijn voornamelijk volwassen kerels (tussen de 25 en 60) die zich (voor die gelegenheid iig) netjes kleden. Die gaan meestal ook juist naar dure, stijve 5-sterren hotelketens.

Met een krantje onder de arm eerst opgewekt het hotel binnenlopen, en kwartiertje later vanuit de lift naar de ontbijtzaal lopen (nooit vanuit de buitendeur direct naar de ontbijtzaal natuurlijk) en vooral heel zelfverzekerd kijken.
Je denkt dat wij dat niet zien? Middels camera’s. 5 sterren nog wel :rofl:.
minnimouse schreef:
06-10-2018 09:39
Ik snap niet dat je dan zo opzichtig commentaar gaat geven maar niet die vrouw rechtstreeks even aanspreekt. Ze is gewoon aan het jatten.
Als ze rechtstreeks aangesproken wordt is de kans groot dat ze zich zo schaamt dat ze de karaf laat staan.
Ik was op dat moment vooral overrompeld en even niet zo assertief. Vroeg me af of ik er zelf op af moest, of even binnen de bediening zou waarschuwen. Mijn man had in eerste instantie zoiets van 'doe nou niet', die verwachtte een scène. De dame in kwestie was al weg tegen de tijd dat wij hadden bedacht hoe je met zo'n situatie om gaat. Een volgende keer stap ik erop af en loopt hij ondertussen naar binnen.

Vandaar ook mijn vraag hoe anderen hiermee om gaan - maar ik lees alleen maar gemopper over asociaal gedrag en niets over hoe je zelf reageert.
Tjdens een gezinsvakantie zaten we in een hotel, waar oud stel broodjes zat te smeren en in hun tas liet verdwijnen voor de lunch. Maar vader zat toen, best luid vond ik, daar grappen over te maken: "Tjoep, daar gaat er weer eentje,hahaha, moet je kijken", vooral omdat hij het geloof ik écht lollig vond om te zien. Het verbaasde hem dat een stel dat er redelijk gefortuneerd uitzag dat nodig vond. Het kon hem verder niet eens zo heel veel schelen. Toen schaamde ik me voor hem, nu zou ik zo hetzelfde kunnen doen.

Ik weet niet of ik winkeldiefstal zou verklikken. Het ligt aan de situatie. Weet niet of je I am Daniel Blake hebt gezien, waar een vrouw een pak maandverband ging stelen omdat ze echt niks had. Als ik een verfrommelde vrouw zoiets zou zien doen hoop ik dat ik de tegenwoordigheid van geest heb aan te bieden het voor haar te betalen. Als het iemand is die ik ken zou ik, hoop ik, zeggen: Zou je dat nou wel doen? of later vragen of alles goed gaat thuis. We hadden trouwens ook een buurvrouw, die was een notoire kleptomaan, al hadden ze geld zat. Dat was toch een verloren zaak zeg maar, haha.

Mijn ouders hadden een soort van dorpswinkeltje vroeger en die gingen redelijk coulant om met jeugdige dieven. Dan zei mijn vader iets als: "Ik draai me nu even om maar als ik weer kijk dan wil ik dat dat pak koekjes weer op zijn plek ligt". Tieners die hij desondanks toch had betrapt kwamen er niet meer in. De school in de buurt vond het altijd vervelend dat hij er iet mee naar de politie ging, maar dat vond hij zonde van zijn tijd en later werden die luitjes toch ook weer klanten (hopelijk dan).

Ander asociaal gedrag zeg ik nog wel eens wat van. Pas in een koffiezaak was iemand zo vervelend tegen het personeel, daar heb ik toen wat van gezegd, dat dat omnodig was (Nee, ik lieg, mijn vriend zei er wat van en ik stemde in. Kennelijk is het met z'n tweeen zijn handig daarin).

Het ligt aan de situatie, denk ik. Ook hoe veilig ik me voel iets te doen.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 06-10-2018 10:35
1.35% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
yette schreef:
06-10-2018 08:46
Over een kind dat een keertje voor de kassa een paar slokken fris neemt, zou ik me niet zo druk maken. Het wordt iets anders als ze het glas vervolgens laten staan en niet afrekenen.
Welnee, al drinkt kind het hele glas leeg voor de kassa. Als het maar afgerekend wordt.
sugarmiss schreef:
28-09-2018 22:24
Deze zin vind ik veelzeggend. En er voor betalen als het nodig is impliceert dat je denkt dat er ook een mogelijkheid bestaat dat het niet nodig wordt gevonden door het hotel om er voor te betalen.

Natuurlijk zal het hotel je kosten in rekening brengen als je een lunchpakket wenst mee te nemen.

Je hebt immers alleen voor het ontbijt betaald.
Wanneer mijn ouders weer vertrekken vanuit het hotel terug naar huis krijgen ze vrijwel altijd een ontbijt/lunch pakket mee, gratis. Voorgesteld door het hotel waar ze verbleven. Ze vertrekken dan ook voordat het ontbijt begint maar het bestaat dus zeker wel dat er hotels zijn die dit doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven