Luizen herkennen

09-10-2018 17:34 17 berichten
Ho allemaal,

Vandaag weer een brief gekregen van de juf: er heerst luis in de klas, graag extra controleren.

Dus ik zit net braaf met mijn luizenkammetje en dan denk ik tja... Ik zie wel wat zwarts. Maar het beweegt niet. Kan ook een zandkorrel of stofje zijn? Google is my friend, maar ja, die beestjes zijn daar allemaal sterk uitvergroot.

Daarom mijn vraag: als je je kind serieus checkt op luis, zie je het dan ook makkelijk, "weet" je dat je die bastards te pakken hebt of kunnen die verdwaalde zwarte stipjes ook luisjes zijn? Dochter voelt verder geen gekriebel.
Alle reacties Link kopieren
Vergrootglas erbij, dan zie je de pootjes wel. Brrrrrrrrr.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Kammen boven een wit papier, dan steken ze grijs af.
Vooral ook op neten letten.
Nouschi schreef:
09-10-2018 17:36
Vergrootglas erbij, dan zie je de pootjes wel. Brrrrrrrrr.
Oja, en dit. Brrrrrrrrr.
In blond haar vind ik het makkelijk te zien. Luizen dan. Neten is een stuk lastiger te herkennen maar zijn wel groter dan een zandkorrel en plakken echt aan 1 haar vast. Waar een zandkorrel meteen op de hoofdhuid zit zit een neet er meestal een klein stukje vanaf.

In donker haar lijkt het me een stuk moeilijk te spotten.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Kammen direct na het wassen van de haren. Ook crème spoeling gebruiken. Neten raken los door de crème spoeling.

Met kammen je kam schoon maken in een wit bakje met water. Wit bakje van de Chinees of de kwark.

Dan herken je echt wel wat.
Waarschijnlijk sneller de neten dan de luizen. Die kunnen echt snel zijn, en zijn licht schuw.
De luizen zelf zijn niet zo heel moeilijk te herkennen, zijn ook echt wel wat groter dan een zwart stipje hoor. Ze kunnen doorzichtig zijn of als ze echt groter zijn, zwart. Maar het zijn de neten die het lastigste te zien (en te verwijderen) zijn, die kun je makkelijk voor roos aanzien. Ze zitten het liefst lekker warm achter de oren en helemaal onderaan het achterhoofd.
Ok, mijn dochter heeft lichtblond haar, dus als ze er zijn zou ik ze vrij makkelijk moeten herkennen dus. Vanavond na het douchen maar extra komen met water in een wit bakje. Bedankt voor de tips!
Bij dochter zie ik ze nooit. Kind heeft bruin dik krullend haar en helaas vaak de sjaak wanneer er weer een luizenplaag op school is.

Zoon en dichten hebben blond stijl haar en nooit ergens last van.

Je hebt een luizen en een neten kam. Luizenkam heeft iets grotere afstand tussen de tanden. De neten neem je met deze kam niet mee.

Dochter kam ik met een flinke klodder conditioner en smeer dit af aan een tissues.
Dan zie je een soort zandkorrels, zwarte ini mini zaadjes etc.
Dit zouden die nare dingen zijn.

Wij kammen 2 weken lang.
frietmetmayo wijzigde dit bericht op 14-02-2019 23:03
1.77% gewijzigd
Boven een wit blaadje papier kammen. Als het loopt zijn het luizen. Neten zijn kleine bolletjes die met een soort lijm vastzitten. Als je een schilfertje makkelijk wegveegt is het geen neet.
De keren dat hier luizen waren, herkende ik ze wel, ik vond het net iets kleinere miertjes, ik zag er ook echt wel een beestje in, ook zonder vergrootglas.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als er echt luizen zijn dan zie je ze wel, die bewegen nl.

Wel valt me op dat veel mensen niet echt goed kijken, ze zijn heel snel dus kruipen snel onder een andere pluk haar als je aan het controleren bent.
Ja ze zijn snel! Ik was luizenmoeder, heb er heel wat gezien, ze kunnen hard rennen! En ze kunnen heel klein zijn. Inderdaad met luizenkam kammen om te ontdekken. En met een netenkam eruit proberen te halen als je ze hebt!

Mijn indruk was altijd dat de luis je of lekker vindt of niet, de 8 jaar dat ik de kinderen controleerde wist ik precies bij wie ik wat langer moest zoeken..

Heeft je kind luizen, én lang haar en wil je de neten verwijderen gebruik dan de speciale crème spoeling, laat die zitten terwijl je kamt, zoveel prettiger voor diegene die het moet ondergaan...

Succes. ;-)
Tessa44- schreef:
09-10-2018 18:21
Mijn indruk was altijd dat de luis je of lekker vindt of niet, de 8 jaar dat ik de kinderen controleerde wist ik precies bij wie ik wat langer moest zoeken..
Oh, dat verklaart het kennelijk. In de vijfenhalve jaar dat ik schoolgaande kinderen heb nog geen luizen thuis gehad. Ondanks uitbraken op school.
Hier net een luizenplaag gehad..... vreselijk, wat een ellende!!!
Amper luizen,die zie je echt wel. .aar heel veel neten. Dat zijn kleine Pikkeltjes die vastplakken aan het haar. Heb me 2 weken lang suf gekamd. Kreeg ook niet alles eruit gekamd. Maar als je 1 neet laat zitten,zit je zo weer vol luis. Hier met m'n vingers neten eruit gehaald.
Tiana_76 schreef:
09-10-2018 18:38
Oh, dat verklaart het kennelijk. In de vijfenhalve jaar dat ik schoolgaande kinderen heb nog geen luizen thuis gehad. Ondanks uitbraken op school.
Maar het is mijn theorie hoor, ik heb er nooit iets over gelezen... het viel me vooral op in de luizencheck periode.
Kijk, dit is nog eens leuk wetenschappelijk onderzoek. Luizen houden niet van haarlak: https://www.gezondheidsnet.nl/parasiete ... -hoofdluis

Dus gaat er ook in het lange haar van mijn dochter altijd iets van schuimgel. Dat zal die rotluizen leren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven