Reisweek maar heimwee
zaterdag 27 oktober 2018 om 23:10
Hi,
Ik ga maandag op reisweek. Ik heb alleen een probleem. Ik heb namelijk last van heimwee. Vroeger had ik het heel erg maar vanaf dit jaar kan ik wel een nachtje bij een vriendin slapen. Ik verblijf met 3 andere meiden in een gastgezin. Dit vind ik ook best spannend. Ik ben gewoon echt bang dat de heimwee opnieuw toeslaat en ik naar huis wil, wat niet kan. Ik hoop dat iemand tips voor me heeft!
Alvast bedankt!
Ik ga maandag op reisweek. Ik heb alleen een probleem. Ik heb namelijk last van heimwee. Vroeger had ik het heel erg maar vanaf dit jaar kan ik wel een nachtje bij een vriendin slapen. Ik verblijf met 3 andere meiden in een gastgezin. Dit vind ik ook best spannend. Ik ben gewoon echt bang dat de heimwee opnieuw toeslaat en ik naar huis wil, wat niet kan. Ik hoop dat iemand tips voor me heeft!
Alvast bedankt!
zondag 28 oktober 2018 om 00:06
Wel doen:
Je gevoelens uiten. Misschien schaam je je voor je verlangen naar thuis en vertel je daarom niets aan anderen. Echter versterkt het opkroppen van gevoelens juist het ellendige gevoel.
Wees actief en verken de omgeving. Passiviteit en niets doen werkt averechts.
Neem spullen mee uit je vertrouwde omgeving om de overgang naar een vreemde omgeving te versoepelen.
Beslis mee over de vakantiebestemming. Heimwee slaat eerder toe als je zelf geen invloed hebt gehad op wat er gaat gebeuren.
Zoek emotionele steun. Een assertiviteitscursus of het aanleren van sociale vaardigheden kan een steuntje in je rug zijn.
Kom achter de oorzaak van je heimee en probeer die weg te nemen.
Probeer een paar gewoontes van thuis aan te houden. Ontbijt bijvoorbeeld op vaste tijden, of maak ook op vakantie je dagelijkse ommetje.
Besef dat in de meeste gevallen de heimwee na een paar dagen wel over gaat. Blijf dus positief.
Niet doen:
Je terugtrekken en je afsluiten van je omgeving.
Thuis verheerlijken. Stel je open voor de nieuwe omgeving.
Je verdriet op je omgeving afreageren, zonder te vertellen wat er aan de hand is.
In je eentje op vakantie gaan.
Erg ver en lang op vakantie gaan.
Niets doen en passief gedrag vertonen.
Drie keer per dag naar huis bellen.
Gevoelens opkroppen of je schamen voor heimwee.
Niet op vakantie gaan, omdat je kind last van heimwee heeft. Kinderen moeten ook leren om van omgeving te veranderen.
Je gevoelens uiten. Misschien schaam je je voor je verlangen naar thuis en vertel je daarom niets aan anderen. Echter versterkt het opkroppen van gevoelens juist het ellendige gevoel.
Wees actief en verken de omgeving. Passiviteit en niets doen werkt averechts.
Neem spullen mee uit je vertrouwde omgeving om de overgang naar een vreemde omgeving te versoepelen.
Beslis mee over de vakantiebestemming. Heimwee slaat eerder toe als je zelf geen invloed hebt gehad op wat er gaat gebeuren.
Zoek emotionele steun. Een assertiviteitscursus of het aanleren van sociale vaardigheden kan een steuntje in je rug zijn.
Kom achter de oorzaak van je heimee en probeer die weg te nemen.
Probeer een paar gewoontes van thuis aan te houden. Ontbijt bijvoorbeeld op vaste tijden, of maak ook op vakantie je dagelijkse ommetje.
Besef dat in de meeste gevallen de heimwee na een paar dagen wel over gaat. Blijf dus positief.
Niet doen:
Je terugtrekken en je afsluiten van je omgeving.
Thuis verheerlijken. Stel je open voor de nieuwe omgeving.
Je verdriet op je omgeving afreageren, zonder te vertellen wat er aan de hand is.
In je eentje op vakantie gaan.
Erg ver en lang op vakantie gaan.
Niets doen en passief gedrag vertonen.
Drie keer per dag naar huis bellen.
Gevoelens opkroppen of je schamen voor heimwee.
Niet op vakantie gaan, omdat je kind last van heimwee heeft. Kinderen moeten ook leren om van omgeving te veranderen.
•
zondag 28 oktober 2018 om 08:32
zondag 28 oktober 2018 om 10:37
Ik had vroeger ook verschrikkelijk heimwee. Kon niet eens bij mijn oma logeren die een paar straten verderop woonde. Tot werkweek in 4H. Vanwege de heimwee zag ik er verschrikkelijk tegenop, maar man, wat heb ik een geweldige week gehad. En was gek genoeg ook meteen van mijn heimwee af. En natuurlijk ben jij mij niet en is dit ook geen tip waar je om vroeg, maar zo kan het dus ook gaan. Ik hoop dat je heimwee-vrij blijft en wens je veel plezier tijdens je reisweek!