Tips Berlijn
zaterdag 27 oktober 2018 om 11:59
Inclusief reistijd hadden we drie volle, lange dagen. Twee nachten. We hadden er een aardig tempo in en hebben dus heel veel gedaan. Maar inderdaad is een dag langer ook wel erg prettig. Dan had ik gekozen voor een dagje fietsen en de stasigevangenis.
zaterdag 27 oktober 2018 om 12:44
In de zomer van 2015 in Berlijn geweest. Vond het zeeeeeer indrukwekkend en wil er graag nog een keertje naartoe.
Fijne tips worden hier gegeven!
Inderdaad, ga de hoogtepunten eerst zien. Sta stil en denk na...bij het Holocaust Monument, bij de Muur met al die schilderingen en graffiti, bij het Checkpoint Charley Museum.
Wij hebben een fietstour gedaan met gids, speciaal over de muur, de joodse wijk , het mauer park e.d. Aan te raden in elk geval.
Koop een meerdaags ticket voor de metro, tram en S-bahn, het openbaar vervoer is super geregeld!
Fijne tips worden hier gegeven!
Inderdaad, ga de hoogtepunten eerst zien. Sta stil en denk na...bij het Holocaust Monument, bij de Muur met al die schilderingen en graffiti, bij het Checkpoint Charley Museum.
Wij hebben een fietstour gedaan met gids, speciaal over de muur, de joodse wijk , het mauer park e.d. Aan te raden in elk geval.
Koop een meerdaags ticket voor de metro, tram en S-bahn, het openbaar vervoer is super geregeld!
maandag 29 oktober 2018 om 13:05
Ja volgens mij heb je dit al eens eerder genoemd, maar ik herken me daar dus totaal niet in. De laatste keer in Berlijn was ik daar 10 dagen met mijn eigen fiets (ouwe racefiets net als veel Berlijners). En ook bij eerdere bezoekjes heb ik veel gefietst met herkenbare toeristenfiets, maar dat maakte geen verschil met nu met mijn eigen racefietsje. Ik heb denk ik bij elkaar 150 kilometer door allerlei wijken gefietst, dag en nacht. Het enige lastige vond ik de kleine stukjes in Friedrichshain en Neuköln waar je over dikke kinderkopjes moeten f-f-f-iet-t-t-s-s-en.strandjuttertje schreef: ↑21-10-2018 16:43Nah, vind ik niet echt. De infrastructuur om te fietsen is, zoals je al schrijft, nogal benepen. Smalle fietspaden, die onduidelijk te onderscheiden zijn van de stoep en niet zelden opeens eindigen. De meeste automobilisten haten fietsers en in bepaalde wijken is het een sport om zo dicht mogelijk langs fietsers te rijden. Dan zijn er nog je medefietsers die er ook niks van kunnen. Het is echt mijn grootste frustratiepunt hier.
Ja waar ze fietspaden hebben zijn die smal, het is immers ook 'not done' om naast elkaar te fietsen. Maar geen probleem. Vaak halen mensen elkaar dan even rechts in via het voetpad, daar is vaak genoeg zat ruimte voor. Nergens was het echt druk op fietspaden. Dus ik ging dat ook nadoen van de locals, even rechts inhalen als het kon.
Op plekken waar ik op de weg moest fietsen werd ik altijd met ruime bocht ingehaald door auto's en bussen, of wachtten ze zelfs even achter me.
En oooohh bliss, geen miljoenen stinkscooters en gevaarlijke brede veel-te-hard-rijdende snorfietsen zoals in Amsterdam! En iedereen wacht netjes bij stoplichten, en geeft voorrang waar dat moet!
Ik vind fietsen in Berlijn echt een verademing en heerlijke bezigheid.
You can never have too many hats, gloves and shoes
maandag 29 oktober 2018 om 13:09
Ik weet niet hoe het nu is, maar toen ik naar dat Stasimuseum ging, was alles alleen maar in het Duits. Ik kán wel Duits lezen maar krijg er wel snel hoofdpijn van... Misschien is er tegenwoordig ook info in andere talen, maar dat zou ik dan wel even uitzoeken van tevoren.spuka schreef: ↑22-10-2018 10:07Wanneer Hohenschönhausen https://www.stiftung-hsh.de/?locale=de_DE (M5, M6 vanaf Alexanderplatz) niet lukt, dan is het Stati Museum https://www.stasimuseum.de/index.htm (U5, vanaf Alexanderplatz) mogelijk een alternatief.
maandag 29 oktober 2018 om 19:11
Er is nu een audioguide in het Engels (en Duits natuurlijk). De teksten zijn ook in het Engels en Duits. Ik vond de audioguide lastig te volgen. Niet zozeer de tekst, maar wel waar we nu precies waren in de tentoonstelling.patsy--stone schreef: ↑29-10-2018 13:09Ik weet niet hoe het nu is, maar toen ik naar dat Stasimuseum ging, was alles alleen maar in het Duits. Ik kán wel Duits lezen maar krijg er wel snel hoofdpijn van... Misschien is er tegenwoordig ook info in andere talen, maar dat zou ik dan wel even uitzoeken van tevoren.
dinsdag 30 oktober 2018 om 09:36
patsy--stone schreef: ↑29-10-2018 13:05Ja volgens mij heb je dit al eens eerder genoemd, maar ik herken me daar dus totaal niet in. De laatste keer in Berlijn was ik daar 10 dagen met mijn eigen fiets (ouwe racefiets net als veel Berlijners). En ook bij eerdere bezoekjes heb ik veel gefietst met herkenbare toeristenfiets, maar dat maakte geen verschil met nu met mijn eigen racefietsje. Ik heb denk ik bij elkaar 150 kilometer door allerlei wijken gefietst, dag en nacht. Het enige lastige vond ik de kleine stukjes in Friedrichshain en Neuköln waar je over dikke kinderkopjes moeten f-f-f-iet-t-t-s-s-en.
Ja waar ze fietspaden hebben zijn die smal, het is immers ook 'not done' om naast elkaar te fietsen. Maar geen probleem. Vaak halen mensen elkaar dan even rechts in via het voetpad, daar is vaak genoeg zat ruimte voor. Nergens was het echt druk op fietspaden. Dus ik ging dat ook nadoen van de locals, even rechts inhalen als het kon.
Op plekken waar ik op de weg moest fietsen werd ik altijd met ruime bocht ingehaald door auto's en bussen, of wachtten ze zelfs even achter me.
En oooohh bliss, geen miljoenen stinkscooters en gevaarlijke brede veel-te-hard-rijdende snorfietsen zoals in Amsterdam! En iedereen wacht netjes bij stoplichten, en geeft voorrang waar dat moet!
Ik vind fietsen in Berlijn echt een verademing en heerlijke bezigheid.
Ik wil er geen welles nietes discussie van maken (maar ik doe het toch
Ik fiets dagelijks (naar mijn werk etc.). Maar het is zelfs zo erg dat ik af en toe denk, dat ik er maar helemaal mee op moet houden met het fietsen in de stad, want ik wil gewoon nog niet dood. En dat meen ik serieus. En ik ben niet de enige. Veel Duitsers verklaren me sowieso voor gek, dat ik nog fiets. Maar ook van veel andere Nederlanders hoor ik dat ze het eigenlijk niet meer te doen vinden om in de stad te fietsen.
De agressie van automobilisten is heel erg groot en gevaarlijk. Je wordt soms echt expres afgesneden alleen maar omdat ze het irritant vinden dat je daar fietst, terwijl ik me gewoon aan de regels houd. Echt levensgevaarlijk, maar dat interesseert ze niet.
In bepaalde straten fiets ik niet meer en als ik ergens naartoe moet waar ik nog nooit ben geweest, maak ik er een hele studie van om de veiligste weg te bepalen.
dinsdag 30 oktober 2018 om 09:39
Mijn Nederlandse vrienden in Berlijn, hebben geen fiets meermulle schreef: ↑30-10-2018 09:36. Fietsen in Berlijn vind ik alles behalve een verademing en een heerlijke bezigheid.
Ik fiets dagelijks (naar mijn werk etc.). Maar het is zelfs zo erg dat ik af en toe denk, dat ik er maar helemaal mee op moet houden met het fietsen in de stad, want ik wil gewoon nog niet dood. En dat meen ik serieus. En ik ben niet de enige. Veel Duitsers verklaren me sowieso voor gek, dat ik nog fiets. Maar ook van veel andere Nederlanders hoor ik dat ze het eigenlijk niet meer te doen vinden om in de stad te fietsen.
Zelfde reden
dinsdag 30 oktober 2018 om 19:35
Wat bizar, het lijkt wel of we het over een ander Berlijn hebben qua fietsbeleving. Ik heb het echt niet over 1x toevallig een kort ritje in een heel uitgestorven stuk Berlijn. Zoals gezegd heb ik de hele stad meermaals doorkruist, oost zuid west noord en mitte, kiiiiilometers door allerlei wijken en op drukkere en rustigere straten, en tijdens meerdere bezoeken aan de stad door de jaren heen (laatste keer herfst 2016 voor 10 dagen).
Of ben ik als Amsterdamse nou zoveel heftiger gewend, dat Berlijn vergeleken daarbij een 'walk in the park' (of bike ride in the park) is?
Hier met serieuze fietsfiles, scooters en snorfietsen en steeds meer elektrische fietsen met 40 km/u op fietspaden, honderden toeristen die opeens voor je stappen, taxi's die je afsnijden, buitenlandse autorijders die je afsnijden omdat ze hun dooie hoek niet checken, tramrails, etc etc... in Berlijn had ik dat allemaal niet. Ik had juist dat midden in de nacht fietsers voor een rood stoplicht gingen wachten terwijl er niks aan kwam, dus ik dan ook maar... zo goed houden die Duitsers zich aan regeltjes.
Londen, dat is pas doodeng om te fietsen. Doe ik nooit meer zonder helm, en met helm zou ik ook vaak de trottoirs kiezen i.p.v. de weg, mocht ik daar ooit nog fietsen.
Of ben ik als Amsterdamse nou zoveel heftiger gewend, dat Berlijn vergeleken daarbij een 'walk in the park' (of bike ride in the park) is?
Hier met serieuze fietsfiles, scooters en snorfietsen en steeds meer elektrische fietsen met 40 km/u op fietspaden, honderden toeristen die opeens voor je stappen, taxi's die je afsnijden, buitenlandse autorijders die je afsnijden omdat ze hun dooie hoek niet checken, tramrails, etc etc... in Berlijn had ik dat allemaal niet. Ik had juist dat midden in de nacht fietsers voor een rood stoplicht gingen wachten terwijl er niks aan kwam, dus ik dan ook maar... zo goed houden die Duitsers zich aan regeltjes.
Londen, dat is pas doodeng om te fietsen. Doe ik nooit meer zonder helm, en met helm zou ik ook vaak de trottoirs kiezen i.p.v. de weg, mocht ik daar ooit nog fietsen.
dinsdag 30 oktober 2018 om 20:17
woensdag 31 oktober 2018 om 11:55
Ik zou de zwaar toeristische dingen als Haus am Checkpoint Charlie en het DDR Museum overslaan. Goede alernatieven zijn het Tränenpalast, de vroegere grensovergang bij Bahnhof Friedriechsstrasse en de DDR expositie in de Kulturbrauerei. Voor de muur is verder de wandeling en het gratis museum in de Bernauer Strasse de moeite waard. Wat betreft de nazi tijd kan ik Topographie des Terrors in het vroegere Gestapo hoofdkwartier tussen Potsdammer Platz en de Brandenburger Tor aanraden.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
vrijdag 2 november 2018 om 05:44
De kans is er dat ik met de kerstdagen in Berlijn ben. Ik heb een reis geboekt op aanvraag en met een beetje mazzel hoor ik volgende week of het doorgaat.
De hotspots worden sowieso aangedaan, zoveel zin in.
Normaal boek ik reis en verblijf los hoor, maar dit is een kerstgroepsreis en het leek me wel heel gaaf om dan toch Berlijn te kiezen.
De hotspots worden sowieso aangedaan, zoveel zin in.
Normaal boek ik reis en verblijf los hoor, maar dit is een kerstgroepsreis en het leek me wel heel gaaf om dan toch Berlijn te kiezen.
zaterdag 3 november 2018 om 11:01
Ik heb ooit de ‘alternative Berlin’ tour gedaan, een gratis wandeling onder brgeleiding van een gids. Als je het googled dan vind je wel waar en hoe laat de wandeling dagelijks vertrekt. De wandeling voert vooral langs de verschillende vormen van streetart, en zal zeker ook jongeren aanspreken. Ik vond de tour zó goed en leuk, dat ik de gids een dikke fooi heb gegeven, was echt de moeite waard!
vrijdag 28 december 2018 om 18:40
vrijdag 28 december 2018 om 19:07
Klinkt goed, ik was er vorige week en vond het ook erg leuk!